کد خبر 366352
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵

سفیر افغانستان در ایران گفت: امیدواریم نخبگان افغانی که حوزویان و دانشگاهیان از جمله آن‌ها هستند در امر بازگشت به افغانستان پیشتاز باشند و مردم دیگر هم با تأسی از آن‌ها به سرزمین خود برگردند.

به گزارش مشرق، نصیر احمد نور، بعد از ظهر پنج شنبه در دومین همایش بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی پناهندگان افغانستان که در اردوگاه یاوران حضرت مهدی (عج) برگزار شد؛ در سخنانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های بسیار خوبی در اختیار پناهندگان افغانستانی قرار داده است که باز کردن درهای علم و تحصیل مهم‌ترین اقدام ایران در طی این سال‌ها بوده است.

وی عنوان کرد: بیشتر مهاجرین و پناهندگان افغانستان در دو کشور همسایه یعنی پاکستان و ایران زندگی می‌کنند.

نصیر احمد نور، افزود: از مهم‌ترین عوامل مهاجرت مردم افغانستان به کشورهای دیگر؛ جهاد آن‌ها علیه تجاوزگری بوده است چرا که کشور افغانستان در طی این سال‌ها همواره مورد تجاوز کشورهای استعماری و استکباری قرار داشته و ملت افغانستان نیز مجاهدانه استقامت کردند و نگذاشتند کشورشان به دست بیگانه بیفتد.

سفیر افغانستان در ایران، با بیان اینکه افغانستان در ظهور و بروز کشورهای منطقه همانند کشورهای جماهیر شوروی نقش مهمی داشته است افزود: اگر جهاد و استقامت مردم افغانستان نبود، امروز شاهد حضور پناهندگان این کشور در سایر کشورهای هم نبودیم.

افغانستان در دهه‌های گذشته دچار فتنه تندرو‌ها و افراطی‌گری‌ها شد

وی ابراز داشت: مردم افغانستان در دهه‌های گذشته دچار فتنه تندروی‌ها و افراطی‌گری‌ها شدند و در جبهه این تندروی‌ها مقاومت کردند و در نتیجه یکی از بهترین فرزندان خود احمدشاه مسعود که مسلمانی واقعی و اعتدال گرا بود و سدی در برابر اقدامات تکفیری‌ها بود را از دست داد.

نصیر احمد نور، با بیان اینکه افغانستان در برابر تندروی‌ها و افراط به تنهایی ایستادگی و مقاومت کرده است، افزود: اغلب مردم افغانستان مسلمان و به دور از هر گونه افراط و تفریط و تحجر هستند.

وی افزود: فتنه گران تلاش کردند در افغانستان جنگ داخلی به راه بیندازند اما مردم افغانستان که روحیه مذهبی و فرهنگی دارند در برابر این توطئه‌ها همچنان ایستاده‌اند و مقاومت می‌کنند.

سفیر افغانستان در ایران، ادامه داد: برخی از کشورهای غربی امروز با هم متحد شدند تا گروه‌های تکفیری را از بین ببرند که در این زمینه موفقیتی حاصل نکردند، اما ملت افغانستان سال‌ها است که با این گروه‌های تندرو و تکفیری قهرمانانه می‌جنگد و ایستادگی می‌کند.

وی عنوان کرد: ما همواره از کشور دوست و برادر ایران به خاطر پذیرش مهاجرین و پناهندگان افغانستانی ممنون و سپاسگذار بودیم و امیدواریم با از بین رفتن جریان‌های افراطی و خروج خارجی‌ها از افغانستان شاهد بازگشت تمام مهاجرین به داخل کشور باشیم.

نصیر احمد نور گفت: برنامه ریزی برای بازگشت مهاجرین افغانی در راس برنامه‌های سفارت افغانستان در ایران قرار دارد.

نخبگان در بازگشت به افغانستان پیشتاز باشند

وی با بیان اینکه افغانستان در داخل کشور خود چیزی کم ندارد و به لحاظ منابع طبیعی و انسانی شرایط خوبی دارد، ادامه داد: در افغانستان زمین‌های حاصلخیز و آب‌های فراوانی وجود دارد و شرایط کار نه تنها برای مردم داخل کشور بلکه برای سایر مهاجرین هم وجود دارد که امیدواریم نخبگان افغانی که حوزویان و دانشگاهیان از جمله آن‌ها هستند در امر بازگشت به افغانستان پیشتاز باشند و مردم دیگر هم با تاسی از آن‌ها به سرزمین خود برگردند.

سفیر افغانستان در ایران با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: در حالی که تروریسم هر روزه از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد؛ اما تجمعات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری به صورت گسترده برپا می‌شد و مردم در روز انتخابات نیز پر شور در پای صندوق رای حاضر شدند.

وی افزود: نوع مدیریت انتخابات افغانستان هم بسیار مهم بود که با این شرایط امروز همه مردم افغانستان خود را برنده انتخابات می‌دادند و امروز شاهد حضور دولت وحدت ملی در کشورمان هستیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس