انتظار رسیدن به «توافق» مطلوب، غیر از انتظار «آب» از «سراب» نمی‌تواند هیچ مفهوم دیگری داشته باشد. چه رسد به آن که آینده و گشایش اقتصادی کشور و بهبود معیشت مردم را به نتیجه مذاکرات گره بزنیم و در مقابل وعده‌های نسیه حریف امتیازات «نقد» بدهیم! و مخصوصا از بازگشت به ظرفیت‌های بر زمین مانده خود که اقتصاد مقاومتی تضمین‌کننده آن است غافل باشیم.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان نوشت: اگرچه پیش از این نیز با ارائه اسناد و شواهد غیرقابل خدشه به این نکته پرداخته‌ایم ولی امروزه با قاطعیت بیشتر و بدون کمترین تردید- تاکید می‌شود بدون کمترین تردید- می‌توان گفت که چالش هسته‌ای کشورمان با 5+1 هرگز به نتیجه نمی‌رسد و دستیابی به توافقی که پایان بخش این چالش 12 ساله باشد، نه فقط‌دور از انتظار، بلکه به یقین ناممکن است. می‌پرسید چرا؟! پاسخ آن است که چالش هسته‌ای و ابراز نگرانی آمریکا و متحدانش از احتمال حرکت ایران به سوی تولید سلاح هسته‌ای - DIVERSION- که طی 12 سال گذشته بر آن تکیه کرده‌اند در حد و اندازه یک «بهانه» و «پوشش» برای مقابله با اقتدار پرشتاب ایران اسلامی است. از این روی مذاکرات هسته‌ای و ادامه آن اگر به منظور پایان دادن به چالش و رسیدن به توافق مطلوب باشد، آب در هاون کوبیدن و بازی در میدان فریب حریف است ولی این مذاکرات تنها به دو علت و فقط این دو علت می‌تواند توجیه‌پذیر باشد. اول؛ اثبات غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و متحدانش که این مقصود در مقیاس گسترده‌ای به دست آمده است و دوم؛ نشان دادن «دست پُر» و برتری اسناد فنی و حقوقی ایران اسلامی که از صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای کشورمان حکایت می‌کند. این منظور متأسفانه به علت خودداری تیم مذاکره‌کننده ایران از انتشار متن مذاکرات هنوز به نیمه راه نیز نرسیده است و مسئولان محترم در این زمینه، عرصه را به حریف واگذار کرده‌اند و توضیح درباره متن مذاکرات را به شیپور فریب رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی سپرده‌اند!

و اما، درباره این واقعیت غیرقابل تردید که حریف مذاکرات هسته‌ای را با اهداف غیرهسته‌ای دنبال می‌کند و در حد و اندازه «پاشنه آشیل» به آن نیاز دارد، گفتنی‌هایی هست؛

1- چند ماه قبل، شبکه تلویزیونی CNN طی گزارش مستندی اعلام کرد که در‌حال حاضر دستکم 17 هزار بمب هسته‌ای در جهان موجود است و تاکید کرد که این رقم، غیر از کلاهک‌های هسته‌ای آماده شلیکی است که تخمین تعداد آن به آسانی ممکن نیست. در گزارش CNN آمده بود که بیشترین تعداد بمب‌های هسته‌ای در اختیار آمریکاست و روسیه، انگلیس، چین و فرانسه در رده‌های بعدی قرار دارند. اکنون باید پرسید آیا خنده‌دار نیست که وجود هزاران بمب هسته‌ای در اختیار آمریکا- با‌توجه به اینکه آمریکا تنها کشور استفاده کننده از بمب اتمی است- نگران‌کننده نباشد ولی احتمال دسترسی ایران به یک بمب هسته‌ای تا پایان سال 2014- به ادعای حریف- باعث نگرانی جامعه جهانی! شده باشد؟! همین دیروز آقای هانس بلیکس مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راشاتودی» ضمن ارائه یک گزارش مستند و البته مختصر، نتیجه گرفت که «نگرانی غرب از برنامه هسته‌ای ایران ساختگی است و هدف اصلی آنها جلوگیری از قوی‌تر شدن ایران است.»

2- طی 12 سال و چند ماه که از آغاز چالش هسته‌ای می‌گذرد، طرف مقابل هرگاه به پایان چالش نزدیک شده است به صراحت و نه حتی به تلویح و اشاره، از تن دادن به توافق سر باز زده است. چرا؟! در بندهای بعدی به این نکته اشاره‌ای گذرا خواهیم داشت و اینجا فقط به یک نمونه از طفره رفتن‌های آشکار حریف اشاره می‌کنیم؛
از اجلاس اکتبر 2003 تهران -1382- تمامی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را به صورت داوطلبانه، تعلیق کردیم و مذاکرات با تروئیکای اروپایی- انگلیس، فرانسه و آلمان- را برای رسیدن به توافق آغاز کردیم. نهایتا بعد از چند دوره مذاکرات به اجلاس پاریس - نوامبر 1383/2004- رسیدیم و قرار شد ایران ظرف 3 ماه «تضمین‌های عینی - OBJECTIVE  GUARANTIES» خود را مبنی بر اینکه در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست ارائه دهد و طرف مقابل نیز
«تضمین‌های‌محکم- FIRM  GUARANTIES» بدهد که پرونده ایران به حالت عادی درآید. اما، یک ماه بعد - دسامبر 2004 - در نشست کارگروه هسته‌ای طرفین در لندن، طرف مقابل با صراحت اعلام کرد «قابل قبول‌ترین تضمین برای ما آن است که ایران فعالیت هسته‌ای خود را به طور کامل متوقف کند»!  پس از آن بود که فعالیت‌های هسته‌ای تعلیق شده خود را به تدریج از سر گرفتیم و این دور جدید را با راه‌اندازی دوباره ‌UCF اصفهان آغاز کردیم. اما طرف مقابل برخلاف نص صریح بند C از ماده 13 اساسنامه آژانس، پرونده هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد و ادامه ماجرا که شرح آن به درازا می‌کشد و پیش‌از‌این به آن پرداخته‌ایم.

3- شاید این برداشت تعجب‌آور باشد ولی شواهد فراوانی بر صحت آن دلالت دارد و آن، اینکه، برچیدن کامل تأسیسات هسته‌ای کشورمان نیز مطلوب و ایده‌آل آمریکا نیست! چرا که حریف به چالش هسته‌ای برای توجیه تحریم‌ها نیاز مبرم دارد. بنابراین تولید بمب هسته‌ای هم در صورتی که بهانه دیگری برای تحریم‌ها وجود داشته باشد، نمی‌تواند نگرانی آمریکا و متحدانش را در پی داشته باشد. برای حریف «تحریم‌ها» اصل است و نه فعالیت هسته‌ای. اوایل دسامبر 2012 ـ آذر ماه 1391 - در محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب این احتمال مطرح شده بود که ممکن است ایران برای اعتمادسازی، غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف کند و غرب در قبال آن برخی از تحریم‌ها را لغو کند. در پی این احتمال، دیوید فروم، یکی از نظریه‌پردازان نزدیک به کاخ‌سفید طی مقاله‌ای در سایت CNN نوشت « اگر پرونده هسته‌ای ایران به نقطه پایان برسد، غرب برای حفظ پرستیژ بین‌المللی خود چاره‌ای جز لغو برخی از تحریم‌ها ندارد و حال آن که تحریم‌ها با دو هدف پلکانی تعریف شده‌اند. اول تغییر رفتار سیاسی ایران - BEHAVIOR - و دوم تغییر ساختار - STRUCTURE - (تغییر نظام).» پیش از او، جرج فریدمن، مسئول مرکز راهبردی «استراتفور» -معروف به باشگاه کهنه‌کاران CIA - گفته بود «مشکل ما با ایران بر سر فعالیت هسته‌ای این کشور نیست، بلکه مشکل آن است که ایران نشان داده است نه فقط بدون حمایت آمریکا، بلکه در حال درگیری با آمریکا نیز می‌توان بزرگترین قدرت تکنولوژیک و نظامی منطقه بود. این پدیده ایران را به یک الگو برای کشورهای اسلامی تبدیل کرده است و بهار عربی (انقلاب‌های اسلامی منطقه) را در پی داشته است.» صرفنظر از هویت فریدمن، آیا واقعیت غیر از این است؟

4- برچیدن تاسیسات هسته‌ای ایران از آن جهت که می‌تواند پایان چالش هسته‌ای باشد، مطلوب آمریکا نیست، زیرا به ادامه چالش نیاز دارد - و به آن اشاره می‌کنیم- اما، از این لحاظ که می‌تواند نشانه شکست جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا باشد، مطلوب آمریکاست. چرا؟! آمریکا می‌تواند این -خدای نخواسته- شکست احتمالی را با این مضمون به نهضت‌ها و ملت‌های اسلامی پمپاژ کند که اگر ایستادگی جمهوری اسلامی ایران الگوی شما برای «مقاومت» است، این مقاومت در مقابل فشار و تهدیدهای آمریکا تاب نیاورده و ایران نهایتا ناچار به تسلیم شد! آیا آمریکا در دنیای برانگیخته کنونی که منطقه را به ویترین شکست‌های پی در پی آن تبدیل کرده است به این احتمال- در‌صورت وقوع که به یقین اتفاق نخواهد افتاد- نیاز مبرم ندارد؟!

5- همین جا باید گفت که آمریکا به ادامه چالش هسته‌ای از زاویه یاد شده در بند قبلی نیز احتیاج دارد. چرا که در پی اثبات «کدخدایی» خود در جهان است. «ژولیوس‌سزار» امپراتور رم باستان می‌گفت: برای اثبات اقتدار خود باید نشان بدهیم که «همه راه‌ها به رم ختم می‌شود»! و هیچ رخدادی نمی‌تواند بدون دخالت مستقیم امپراتوری رم اتفاق بیفتد! آمریکا از ادامه مذاکرات در پی القای این تصویر از ایران اسلامی - بخوانید توهم- به جهان در حال انقلاب است.
در این باره به سخن حکیمانه حضرت آقا در دیدار با سفرا و نمایندگان ایران در خارج کشور- 93/5/22 - بسنده می‌کنیم؛ ایشان ضمن آن که فرمودند از ادامه مذاکرات هسته‌ای منع نمی‌کنند و آن را یک تجربه ذی‌قیمت برای همه می‌دانند، تاکید کردند «نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی‌ها مطلقا تاثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است... این کار ما را در افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌ها به تذبذب (عدم ثبات) متهم می‌کند و غربی‌ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دوگانگی جلوه می‌دهند.»

6- گفتنی و البته گلایه کردنی است که متاسفانه تیم مذاکره‌کننده کشورمان با تمرکز روی مذاکره دوجانبه با آمریکا تحت عنوان غلط‌انداز «مذاکرات سه‌جانبه» به دلیل حضور خانم کاترین اشتون، بی آن که بخواهد و یا متوجه باشد، به طرح فریب یاد شده از سوی آمریکا‌یی‌ها دامن زده است. وقتی تیم محترم هسته‌ای بیشترین نشست‌های خود را با وزیر خارجه آمریکا برگزار می‌کند، به طور طبیعی این توهم را نشر می‌دهد که از میان 6 کشور 5+1 فقط آمریکاست که تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز است! و این ترجمان دیگری از پذیرش کدخدایی آمریکاست!
حضور خانم اشتون تنها در حد و اندازه زینت‌المجالس! قابل ارزیابی است. ایشان نماینده اتحادیه اروپاست و اگر قرار بود با حضور وی نیازی به حضور نمایندگان 5کشور دیگر نباشد، کشورهای یاد شده نمایندگان جداگانه‌ای برای شرکت در مذاکرات نمی‌فرستادند. بنابراین خانم اشتون نه فقط نماینده سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان نیست، بلکه بدیهی است از سوی دو کشور روسیه و چین هم نمایندگی ندارد و ... بگذریم!

7- با توجه به آنچه گذشت، مذاکرات ایران اسلامی با 5+1 و پیش از آن با تروئیکای اروپایی - فرانسه، انگلیس و آلمان- فقط تابلو و پوشش هسته‌ای دارد بی‌آن که کمترین ارتباطی با فعالیت هسته‌ای کشورمان داشته باشد. آنچه آمریکا و متحدانش از مذاکرات دنبال می‌کنند همانگونه که خود بارها اعتراف کرده و در عمل به صراحت نشان داده‌اند فشار بر جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از اقتدار آن و دستیابی به دو هدف پلکانی تعریف شده، تغییر رفتار و نهایتا تغییر ساختار نظام اسلامی ایران است.
از این روی انتظار رسیدن به «توافق» مطلوب، غیر از انتظار «آب» از «سراب» نمی‌تواند هیچ مفهوم دیگری داشته باشد. چه رسد به آن که آینده و گشایش اقتصادی کشور و بهبود معیشت مردم را به نتیجه مذاکرات گره بزنیم و در مقابل وعده‌های نسیه حریف امتیازات «نقد» بدهیم! و مخصوصا از بازگشت به ظرفیت‌های بر زمین مانده خود که اقتصاد مقاومتی تضمین‌کننده آن است غافل باشیم.
این نکته نیز گفتنی و تاکید کردنی است که اگرچه نسبت به چگونگی برخورد تیم هسته‌ای کشورمان با حریف و منش آنان در مذاکرات، انتقادهای بعضا جدی وجود دارد ولی تردیدی نیست که آنان فرزندان اسلام و انقلابند و بی‌انصافی است که عدم توافق مطلوب در مذاکرات به حساب آنها نوشته شود، زیرا، همانگونه که اشاره شد علت عدم توافق را بایستی در هویت باج‌خواهانه حریف و ماهیت غیرهسته‌ای مذاکرات جستجو کرد.
و در این‌باره باز هم گفتنی‌هایی هست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 41
  • ناشناس ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    تحلیل کاملا"منطقی و صحیح میباشد و هدف امریکا تضعیف قدرت جمهوری اسلامی ایران است و مسئله هسته ای بهانه ای بیش نیست .
  • مهدی ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    خداوند به این ملت رحمت کند.
  • ناشناس ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
  • ناشناس ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    هسته ای هم بهانه است / اصل نظام نشانه است
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    جناب آقا مهدی 23:45 خداوند با هیچ کس خویشاوندی ندارد. این جمله از حضرت آقاست. تا وقتی که سرنوشتمان دست خودمان است، نباید بگذاریم و فساد و تنبلی و بی اخلاقی، ما را بیش از این وابسته به بیگانه بکند. نه این که دست روی دست بگذاریم، بعد کاسه ی چه کنم چه کنم دستمون بگیریم و روی خون شهیدانمون مذاکره کنیم. وای بر ما.
  • ناشناس ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    ایکاش برگهای برنده مان یعنی غنی سازی 20 درصد و 200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده را در سال گذشته مفت از دست نداده بودیم و اکنون با دست پر برای لغو تحریمهای بانکی و نفتی مذاکره میکردیم .
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    فکر کنم این دفعه سکته رو بزنه!!!!!!!!!!شریعتمداری رو میگم
  • برادر ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    این که آمریکا قدرت طلب و مایل به ضعیف کردن ایران است بحثی نیست.اما این جناب شریعتمداری رو توجیه نمیکنه که ساز مخالف بزنه...
  • آریوبرزن ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    خداوند پدر در پدر حسین شریعتمداری را بیامرزد. چقدر این مرد هوشیارانه می نویسد.
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    ملت بایدچیکارکنندازدست کارشناسانی مثل شماکه ازجانب مردم شماصحبت میکنیدآقای شریعتنداری ما وضع پولیمون خرابه شکنمون همیشه یک طرفش خالیه خرجمون بیشترازدخلمونه ضمنن چرا یک نظرسنجی دراین زمینه نمیکنیدتا افکارعمومی رامطلع شوید
  • علیرضا اهواز ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    گیریم هسته ای تمام شد و آمریکا اومد گفت همه تحریما لغو همه تاسیسات باز همه پولا برگشت و همه مشکلات حل ! بعدش بحث حقوق بشری رو چه کنیم که یک سالی هست توی بوق و کرنا کردن و کلی هم قطعنامه تهدآمیز سازمان مللی داریم دربارش؟! حقوق همجنسگراها رو به رسمیت بشناسیم ؟ لفظ رییس جمهور باید شیعه اثنی عشری باشد رو برداریم از تو قانون اساسی ؟ نه میایم پیشنهاد میدیم در طی 12 سال شفافسازی یکی یکی قوانین ضد حقوق بشری! قانون اساسیمونو تغییر میدیم ! حمایت از حزب الله و حماس و گروههای مقاومت هم که همین الانشم خیلی از آقایون مخالفشن چه برسه که عمو جان کری هم ازشون بخواد و فشار هم بیاره !
  • محسن ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    همه مرتب تکرار میکنند امریکا زیاده خواه است و این غلط است امریکا زیاده خواه نیست امریکا همه چیز را میخواهد و تا همه چیزمان را نگیرد دست از ما نمیکشد وحالا اقایان بروند مذاکره کنند .
  • دانشجوی بوشهری ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    حاج حسین بزرگترین روزنامه نگاری است که تاکنون دیده ایم . حاج حسین چراغ راه ما جوانان است . هر جا به بن بستی برخورده ایم سراغ حاج حسین رفته ایم مواضع ایشان را بررسی کنید و ببینید تمام پیش بینی های ایشان درست از آب رد آمده است.
  • سفير ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    اين چه تحريمیه که تو يه روز اعمال ميشه ولی برای لغوش بيست سال زمان نيازه !!! البته به صحبت های حاج حسين بايد اينم اضافه کرد که خود مذاکره هم برا آمريکا ضروريه هم برا ميانه رو ها !!! که يه وقت اين منصب چند روزه رو به خاطر عدم مذاکره از دست ندن
  • مهدی ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    لذت بردم از این تحلیل آنچه حقیقت است همین است و بس. کاش این مطلب را آنهایی که باید بدانند مطالعه کنند
  • مسعود ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    دولت همه کارهای خود را به مذاکره بند زده. خدا به جریان پیشرفت کشور رحم کنه.
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    برادرشریعتمداری فرمایشتان درست ۰ ولی اقتصادداخلی بادزدی های بی حدواندازه آقایان به سرانجام نمی رسد۰چرامذاکرات داخلی درحدواندازه ۵بعلاوه ۱ درخصوص روکردن دست غارتگران مردم بیچاره راه نمی اندازیم۰هسته ای وتحریم ها بماند
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    سخن در گلو مانده مردم وطن دوست بیزار از ذلت را مستدل و شیوا و رسا فریاد کرده است تا بشنوند آنان که باید بشنوند تا دل به مردم خویش ببندند نه به دروغین کدخدایی که سرکرده غارتگران است.
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    آقای شریعت مداری این توهم نیست هم]کاره مذاکرات آمریکاست بقیه ول معطلند حتی چین وروسیه که سالهاست پول در حلقشان میریزیم خفقان گرفته ودفاعی از ما نمی کنند تاسف آوراست که باکسی که شیطان بزرگ لقب داده ایمش باید مذاکره کنیم درحالیکه هیچ نظارتی بر تاسیسات اتمی این پنج کشور نیست باید در تاسیسات اتمی ما دوربین کار بگذارند ! دربرخی مسئولین بیکفایت اسلامی وانقلابی عمل کرده واقتصاد مارا ضعیف نمی کردند الان مجبور نبودیم با شیطان بزرگ برسر میز مذاکره بنشینیم هرکدام ازاین پنج کشور بتنهائی ده ها کشور جهان دوم وسوم را بیچاره کرده اند حالا که همه این خفاشها باهم یکی شده اند حساب معلوم است
  • سعید ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    اوباما فقط می خواهد این دوسال رو با ایران کج دار و مریض طی کند و برخی هم متاسفانه بازی خوردند فعلا.
  • محمود ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    بسم الله*سلام. ای کاش یکبار امت عملا تبعیت از ولایت فقیه را تاآخر نشان دهد و طعم شیرین اقتدار و هیبت و پیروزی را باایستادگی بچشد. وای از غریبی امام خامنه ای. دیگر باچه زبانی برای عوام و خواص روشنگری کنند.بایزیدیان زمان نمیشود توافق کرد.انگار تاریخ ملزم به تکرارست.آنجا که معصوم میفرماید قیام عده ای سست عنصر قعود دارند و آنجا که فرمان سکوت صادر میشود کج فهم های تندرو قیام می کنند.آجرک الله یا صاحب الزمان. آقاجان بی باوری و بی همتی مارا ببخش که نمیدانیم همه چیز ما به اراده شمابستگی دارد.وقتی خودم کمیتم می لنگد با چه رویی بگویم آقابیا
  • پژمان ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    در صورت عدم توافق احتمال بروز جنگ زیاده.باید آماده باشیم.خدا به آمریکا واسراییل رحم کنه.
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    برادر حسین هم همه فن حریف شده مونده راز مثلث برمودا را فاش کنه نه برادر حسین. بابا لا ادری نصف العلم .
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    خودش این تحلیل رو باور نداره!!!!
  • ناشناس ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    حاج حسین مچکریممممم.
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    البته معقول این است که وقتی وزیر خارجه مستقیما بحث هسته ای را هدایت می کند هماهنگ کننده اتحادیه دنباله روان آمریکا سطح عملکردشان از اهمیت می افتد و وزرای خارجه اخص آمریکا ارزش معقولی به مذاکرات قائلند که حضور پیدا می کنند- خوب طبیعت مذاکرات نیز یا توافق است یا عدم توافق و بین توافق و عدم توافق مسکوت ماندن کل یا برخی از اجزاء مذاکره - آن وقت سر قطعه ای از خاک ایران یا یکی از کشورهای حاضر در گفتگو مذاکره نمی شود - وضع مذاکرات بیشتر شبیه کری خانی فوتبال شده لذا ایران چیزی را از دست نخواهد داد و نمی دهد این طرف های غربی هستند که متضرر شده و می شوند و از اقتصاد پرسود و بازار خوب ایران دچار خود تحریمی شده اند با دل خوشی تحریم ایران - دانش هسته ای نیز در ایران بومی شده است اینجا است قدیمی های عاقل می گفتند علم بهتر از ثروت است چون کسی نمی تواند آن را از صاحب علم بگیرد .
  • alireza ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    ضمن احترام به آزادی بیان تحلیل های آقای شریعتمداری رنگ آیه های یاس دارد.مخصوصا"در دولت یازدهم
  • لی لی پوت ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    من میدونم توافق نمیشه من مییییییییییییدووووووونمممممممم
  • جلودار ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    سلام!کیهانی ها خسته نباشید. به نظر همچنان تک تیرانداز این انقلاب باقی خواهید ماند.ممنون
  • 141 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    برو بابا بیخودی تحلیل می کنید قضیه تموم شد رفت دو روز دیگه جشن که برگزار شد سکه تون می افته
  • حامی ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    ۹۹درصد حرفاشونو قبول دارم..اون یک درصدم اینه که چه ما بخواهیم چه نخواهیم امریکا فعلا ابرقدرت جهانه وباقی کشورهای مذاکره کننده در حد شلغم بیشتر نیستن...تصمیم گیرنده اصلی طرف مقابل امریکاس...عدم رابطه ایران وامریکام فقط به نفع اسراییل واعرابه حاشیه خلیج فارسه...ما باید از پتانسیل امریکا برای پیشرفت خودمون استفاده کنیم نه بر علیه خودمون...امریکا قطب علم واقتصادیه دنیاس..تقابل باهاش به نفعمون نیست..
  • ناشناس ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    منفی بافی نکنید اگر توافق هم نکنیم اتفاق خاصی نمی افتد و آسمان به زمین نمی آید و دولت باید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی تمرکز نماید و السلام .
  • محسن ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    امیدوارم از مذاکرات هیچ چیزی بدست نیاریم تا باور کنیم که خودمون باید دست به کار بشیم و خودکفا بشیم. الان که امیدمون به جنس چینی و تحریم هم که وردارن ادامه وابستگی به غرب و..... تا حالا فکر کردین چه مردم وابسته ای هستیم؟؟ خدا هدایتمون کنه انشاءال....
  • Alireza ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    سیاست فوتبالی هسته ایی چرا باید مهم ترین و پرطرفدارترین بازی لیگ برتر بین دو تیم تهرانی در شب مذاکرات هسته ایی برگزار شود؟ .....وما ادراک توافق....
  • رضا ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    متاسفانه تحليل آقاي شريعتمداري درسته. كليد حل قفل مذاكره در آدرس ذيل است: ايران، تهران، خيابان فلسطين جنوبي، جنب حسينيه امام خميني (ره)، دفتر رهبر معظم انقلاب. - توجه به بيانات ايشان در ضرورت جدي گرفتن اقتصاد مقاومتي، مبارزه با فساد، خدمتگزاري به ملت و تقويت قدرت ملي كه همه اينها قدرت چانه زني را افزايش ميدهد. متاسفانه دولتهاي حاكم بر ايران همواره چشمشان به الطاف غربي هاست.
  • alireza ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    من حاضرم تمام خرج این ناشناس رو قبول کنم ولی به یک شرط که ایشون صادقانه بیاد توی همین سایت و شفاف اعلام کنه که چند سالشه و تا حالا چه کاری برای کشورش کرده بیاد صادقانه تمام کارها و خدماتش رو برشمره تا مشخص بشه ایشون واقعا کاری برای کشورش کرده و نصف شکمش خالی مونده که میاد اینطوری می نویسه !
  • امیر ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    کشور با تمام مشکلاتش هر ماه چند خبر موفقیت آمیز واقعی در فناوری و تولید داشت اما الان یک سال است که همه چیز متوقف شده وای به حال
  • محمد ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    ربطش چیه؟ هرکدام جای خود.
  • امیر ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    متاسفم مشرق که شما اصول حرفه ای اطلاع رسانی و انتقاد آزاد رو رعایت نمیکنین و کامنت هایی رو میزارین که خوشتون بیاد حتی اگر هیچ معنی و مفهومی نداشته باشه. چرا کامنت منو که یک انتقاد ساده بود نذاشتی؟
  • توافق 141 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    یعنی توافق بشه سکه میدن141؟؟؟؟؟ میترسم تشتک باشه مثل همیشه
  • دربرابر ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    در برابر خوناشام های مثل امریکا
  • درسته ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    با دست خودت امتیاز نقد رو بدی وعده صدمن یه غاز بگیری سکته داره واقعا مگه قرار نبود طبق قرارداد موقت ژنو تحریم جدید نشه ولی از اون زمان تا الان بیش از 100 تحریم کردن ولی ما تمامی توافقات رو بدون کاستی انجام دادیم
  • ali ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    اگر کسی از گرگ انتظار خویی غیر از درندگی داشته باشد سخت در اشتباه است.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    ما ایرانی ها هم همش حرف (بخوانید حرف مفت) می زنیم یعنی یه 10 نفر آدم تو این ممکت نیست که بشینن دور هم و یه راهکار ارائه بدن. خیلی خوب، مذاکرات بد، مذاکرات نتیجه نخواهد داد، شمای ایرانی چه راهکاری داری؟ بده جایگزین کنیم راهکار شما رو. بلاخره یک سری مشکلات داخل کشور هست و نمی تواند تا ابد لاینحل بماندو باید با تکیه بر علم و دانش و توان و پشتکار جوانان ایرانی و سرمایه های انسانی این مشکلات را از سر راه برداشت.
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    این را مطمئن باش اگر به توافقی دست بیابند که در آن به حقوق خود دست یافته باشیم جناب شریعتمداری و همه مردم ایران خوشحال خواهند شد و خداراشکرخواهند کرد، منتقدین با کسی دشمنی ندارند فقط تذکر می دهند و این تذکرها هم باعث تقویت است نه تضعیف ، امیدوارم با دستیابی ملت عزیز به حقوق مسلم هسته ای به زودی همه تحریمها نیز لغو گردد و همه با هم و در کنار هم جشن ملی بر پا کنیم .این اعتقاد قلبی من و امثال همفکران من است ، اگر تهمت بزنید و بگوئید که دروغ میگوییم قضاوت را به خدا میسپارم .
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    اگه نتیجه مذاکرات دستیابی ایران به حقوق مسلم خود باشه دلیلی نداره که ساز مخالف بزنه ، اینو مطمئن باش همه خوشحال خواهند شد اگر ایران به حقوق مسلم خود دست پیدا کند.
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    چرا ان اقتدار پر شتاب انقلاب اسلامی در زمینه اقتصادی صورت نمی گیرد ؟ هندوستان و پاکستان با بمبهای اتمی شان به چه اقتداری رسیده اند که حالا ایران می خواهذ به ان برسد .
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    جدیدا هم که مدعی شدن مذاکرات بدون در وارد کردن توانمندی موشکی ایران به مذاکره معنایی ندارد
  • حیدر ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    آقای همه فن حریف !چرا مملکتو دست نمی گیری همه ی مشکلات را یه جا حل کنی؟
  • مرتضی ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    اگه میتونستن میزدن داداش
  • مرتضی ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    مشکل شما اینه که فکر میکنید طرف های غربی ساده لوحند و با یک لبخند راضی می شوند.
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    حقوق بنده حتی به قانون کار هم نمی رسد ولی ساده اندیشی را بر خود حرام کرده ام و از جناب ناشناس می پرسم امریکا تاکنون باعث پیشرفت کدام کشور شده که ایران دومی باشد؟ آن هم ایرانی که اختلاف ایدئولوژیک با شیطان بزرگ دارد!! اگر پیشرفت می خواهیم مسئولان باید از رخوت بیرون امده و برنامه ریزی کنند و محکم جلوی مفسدین اقتصادی-سیاسی بایستند وگرنه به هیچ جا نمی رسیم حتی اگر جلوی دشمن مدام دم تکان بدهند دشمن تکه استخوانی هم جلوی اینها نمی اندازد
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    تا شرف و دین و حیثیتمان را نگیرد ول کن نخواهد بود اینها هشدار قرآن کریم است
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    اینارو ولش کن. گفتی کجا سکه میدن؟
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    فقط به یخشهایی از حرفت + دادم
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    یه مقدار لوس شدی برای همین منفی دادم
  • مملی ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    عجب حرفهای شریغتمداری برای شما مشزقی ها وحی منزل است ها!!
  • مهدی ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    اشتباهی منفی دادم. هزار بار هم تمدید کنند تقریبا غرممکنه توافقی در کار باشه. البته منظورم توافق نوشته شده و اعلان شده است. مگر اینکه سطور ننوشته ای در توافق باشه که امریکاییها کاملا از تسلیم شدن دولت ایران مطمئن بشن
  • مهدی ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    جسارتا باهاتون مخالفم. جنگی درکار نیست. اگر با جنگ میشد، نوبت به مذاکرات نمیرسید که!
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    من فدای این احمدی نژادی مهربان
  • مهدی ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    بله. واقعا براشون مهمه که یه جوری رفتار کنن که دولت بعدی هم تمایلات غربی پررنگی داشته باشه
  • مهدی ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    مگه شما امیدوارید؟!!
  • مسعود ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    دولت همه کارهای خود را به مذاکره بند زده. خدا به جریان پیشرفت کشور رحم کنه.
  • NIMA ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    مرگ بر مشرق ..انشاالله شما وشریعتمدار رو......
  • ناشناس ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    هشت سال جنگ خونین تحمیلی را پشت سر گذاشتیم تا اقتدار و استقلالمان را استهکام بدهیم ولی این دوره ارزشمند را تا امروز بیشتر بجای پرداختن به اهدافمان خرج دور زدن تحریمها کرده یم. ما بایست از خود بپرسیم این نظام اقتصادی که ما تصور ایجادش را داریم چه وجوه مشترکی با این سیستم جهانیی که حتی چین و روسیه مشتری ان هستند را دارد؟ نظام ما یا هر نظام اقتصادیی دیگر سعی در تعیین حقوق طبقات متنوع مردمش به هدف کسب رشد میکند. رشد اقتصادی رفاه نسبی را بوجود می اورد که زمینه ارتقاع رشد فرهنگی مردمش میشود. (چرخه رو به بالا)  تضادهای فرهنگی موجود از اقتصادهای دوران گذشته ریشه گرفته اند. اینها در مواقعی هویت ناهنجارفئودالی واستثمارزدگی دارند و درمواقع دیگر انسانی و پویا هستند. ما ارزشهایی را صاحب هستیم که میتوانیم با دنیای امروز تطبیق دهبم و جهانیشان کنیم / عشق به امام حسین به عنوان مثال. بعضی از ارزشها نیزاگر احیا وسازگار نشوند ایجاد کندی در چرخ اقتصاد میشوند. تضاد ودشمنی اشکار ما با یک سیستم ظالم وتباهکار که مال وجان مردمی را به نیستی کشیده هم نمیتواند بطور موثق دلیل کشمکش و کناره گیری از تقارنات اقتصادی باشند . البته اینکه تضاد برازنده ما با ظلم در بعد فرهنگیش قابل حل وفصل است یا نه ویا هر راه حل دیگر بحث دیگری است.  
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    ماکه نفهمیدیم چی گفتی
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    ما تقابل نمی کنیم ، اونها دست از سرما بر نمیدارن و به همه کارمون کاردارن
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    وحی نیست عزیزم ، اسمش روشه " تحلیل"
  • امین ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    دوستانی که همش میگن مقاومت مقومت.به قران فامیلمون 15 سالش بود تو اوج تحریم ها سرطان گرفت باباش کل ایرانو گشت واسه دارو و پیدا نمیشد.اقایان اگر چنین مشکلی برای شما پیش بیاد باز سر حرفتون هستید.به خدا نه.هر کاری میکنید که نجاتش بدید هر کاری
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    در طول دفاع مقدس هم همین مردم بودند که با علم به اینکه جوانهای سلامت و رشید و رعناشون اگر به جبهه بروند به احتمال زیاد شهید و مجروح یا شیمایی خواهند شد ول هیچ کاری نکردند که مانع رفتنشون بشوند. الان هم بیماران و خانواده های محترم شان با غیرتی ک نسبت به عزت و اقتدار ایران دارند حاضر نیستد مثل شما هر کاری بکنند تا ..... خداوند همه ی بیماران را شفای عاجل عنایت بفرماید، آمین.
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    ما یک مشکل داریم و آن هم شمشیر بستن از رو علیه آمریکا- موضوع دیگری هم هست و آن اسراییل است. البته دیگرانی هم هستند که عملا اسراییل را به رسمیت نمی شناسند یا حداقل هیچگونه ارتباط تجاری با او ندارند ولی چون با امریکا رفتارشان متفاوت است امریکا نیز تمام توانش را علیه آنها بسیج نکرده است اقا در دولت خاتنی شعارهای مرگ بر این وآن را حذف کردند. رفتار دنیا نسبت به ایران تغییر پیدا کرد تا کی به چین و روسیه باج بدهیم که نه در مذاکرات از ایرن جانبداری کند و نه به تعهداتشان در برابر ایرن عمل کنند؟
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    انذار قوم ساز مخالفه؟؟؟
  • محمد ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    فقط با " همه کار آمریکاست" شدیدا مخالفم و به بقیه اش مثبت دادم
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
  • بهار ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    اشتباهی منفی دادم ده تا لایک
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    در جواب :«ایکاش برگهای برنده مان یعنی غنی سازی 20 درصد و 200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده را در سال گذشته مفت از دست نداده بودیم و اکنون با دست پر برای لغو تحریمهای بانکی و نفتی مذاکره میکردیم» نگران نباشید دانشمندان توانمند ایرانی هرگاه اراده شود غلظت اورانیومه را زیاد میکنن
  • همشهری ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    برادر حسین نکنه شما هم مثل بنده ی حقیر سکه خریدین میترسین بعد از توافق قیمتش پایین بیاد. طوری نیست من بیخیال ضرر شدم تو هم بیخیال شو
  • محسن ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    راز باج دادن های اصلاح طلبان چیست؟ به دنبال چی هستند؟ چی گیرشون میاد؟ چرا انقد خیانت می کنن؟
  • اجمد ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    امریکا مثل سگ ولگرذه قرار کنی پشث سرث پارس میکنه باید ثو ی دهنش بزنی ثا قرار کنه مثاسقانه اصجاب قثنه 88 برگ برنده سگ هار شده وقدرث ما را ندید میگیرند
  • غضنفر ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    من حوصله نکزدم تحلیل براد شریعتمداری رو بخونم ولی لایک می دم چون هر چی که اون میگه درسته بقیه هم که لایک نزدن غلط کردن
  • حسن ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    درودخدابرتوای حاج حسین شریعتمداری عزیزلطفایک نسخه ازتحلیل را فاکس بزنیدبه دفتراقای حقوقدان
  • سید مجتبی ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    مذاکره با شیطان نتیجه ای ندارد و محکوم به شکست است
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    نمیشد این توافق لعنتی قبل از گران شدن دلار و هشت سال پیش انجام بشه یا تمام کارهای نظام مثل جنگه
  • احمد ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    این تحریم از اثرات کارهای دولت نهم و دهم بوده، که امروز باید دولت یازدهم جورش رابکشد و دیگران تحلیل کنند.
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    البته دیگه قدرت تحلیل ایشان تحلیل رفته و ته دیگ سوخته شده
  • هموطن ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    به نام خدا کمترین حدش اینه که یادمون نره وقتی تو چشم مادر ، فرزند ، همسر و ... شهدای هسته ای نگاه می کنیم ......؟؟؟!!!!! یادمون نره حضرت آقا فرمودند که به آمریکا خوشبین نیستم ولی اگر می خواهید امتحان کنید بروید ؟؟؟!!!! یادمون نره که امام خمینی (ره) فرمودند هر جا امریکا از ما تعریف کرد بدانیم غلط رفته ایم ؟؟؟!!!!
  • حامد ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام من یه سوال دارم! اونا به ما 700میلیون دلار مرحمت میکنن ما باید در مقابل چی بدیم؟
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    راستی که خیلی با حالی!
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    عزت و غیرت
  • ناشناس ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    تحلیل هم تحلیل های قدیم.....
  • عزت ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    حالا این پولای که میگن میخواد امریکا بده منظور پولای بلوکه شده اینا رو به کی میدن چیکاریش میکنن
  • سید محمد مهدی میرجلیلی ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    امریکا به علت پایبند نبودن به تعهدات - تحریم های ظالمانه- نادیده گرفتن حقوق مسلم ایران جنایت هایی که در حق ملت ایران وسایر ملت های جهان روا داشته باید مجازات شود وانشاالله بزودی مجازات خواهد شد بیشتر مصائب وگرفتاری های ما از دست امریکا ومزدوران انهاست
  • مهدی محمدی ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    باسلام قبل از شروع مذاکرات،آیت ا... خامنه ای گفته بود که مذاکره با امریکا هیچ نتیجه ای دربرنخواهد داشت...دوستان توجه داشته باشند که در این چندسال امریکایی ها هرکاری که میتوانستند در مقابل ایران انجام دادند.بنابراین هیچ چیزی در ته جیبشان ندارند که از آن بترسیم.حمله نظامی به ایران یک بلوف سیاسی بزرگ است.در واقع زمانی که ایران قطعنامه را امضا کرد گزینه نظامی از روی کل میزهای دنیا برداشته شد.نباید بترسیم.ترس امتیازات بیشتری به دشمن میدهد.اکنون دکتر ظریف و همراهانش در گل مانده اند نه پیش و نه پس.
  • محمد ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    بابا مذاکره با آمریکا هیچ سودی برای ما ندارد به خدا آنها شیطان صفت هستند همیشه دشمن ما بوده اند هدف آنها چیز دیگری است هسته ای بهانه است .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس