کد خبر 355962
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰

کارت اعتباری مخصوص بانوان در همایش و جشنواره مهربانو و با حضور معاون راهبردی معاونت امور زنان ریاست جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، جشنواره مهربانو در محل تالار همایش‌های وزارت کشور و با حضور جمعی از مسئولان حوزه زنان و بانوان فعال و همچنین با حضور رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.
 
در این مراسم منیر آمدی قمی رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان با بیان اینکه شاخص توسعه در هر کشوری توسعه زنان است، گفت: این مؤسسه بیش از هر چیز تلاش می‌کند در مسیر بهبود وضعیت زنان گام بردارد و در شهریور امسال پیشنهادی از سوی این مؤسسه به وزارت ورزش و جوانان داده شد مبنی بر اینکه روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا به عنوان روز ازدواج در تقویم ملی ثبت شود.
 
وی ادامه داد: نام نهادن یک هفته با عنوان ازدواج فرصت مناسبی است تا به راهکارهای مناسب برای ازدواج پرداخته شود و ازدواج آسان در جامعه ترویج داده شود.
 
رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان ادامه داد: همایش مهربانو نیز در همین راستا و با شعار ازدواج پایدار و خانواده سالم کار خود را از امروز آغاز کرد و امیدوار هستیم تا سال آینده این زمان بتوانیم راهکارهای اجرایی خوبی را در راستای گسترش ازدواج‌های پایدار و خانواده‌های سالم ارائه کنیم.
 
آمدی تصریح کرد: ازدواج یک امر طبیعی است و اگر ما علت پایدار نبودن ازدواج‌ها را جویا شویم به این نتیجه می‌رسیم که هم اکنون این موضوع به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و به یک راه‌حل عالمانه مبنی بر خرد جمعی نیاز دارد.
 
وی خاطر نشان کرد: کارت اختصاصی زنان ایران «مهربانو» در این جشنواره رونمایی خواهد شد که این کارت مزایای زیادی برای زنان خواهد داشت و بودجه‌های آموزشی در آن واریز می‌شود تا آموزش‌های ارزانتر از بازار در اختیار زنان قرار گیرد.
 
رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان افزود: همچنین بسیاری از سیستم‌های حمایتی مانند سیستم گردشگری، تخفیفات، خرید آنلاین بر روی این کارت اعمال خواهد شد تا جایی که به عنوان یک کیف پول در خدمت زنان باشد.
 
آمدی خاطر نشان کرد: همچنین از سایت مهربانو رونمایی خواهد شد که سایت آموزش زنان است که زنان می‌توانند در این سایت آموزش‌های غیررسمی را دنبال کنند و کارهای راه‌اندازی آن با همکاری دانشگاه شریف انجام شده است.
 
وی افزود: این سایت می‌تواند به عنوان یک شبکه اجتماعی مخصوص زنان به فعالیت خود ادامه دهد که بخشی از آن قرار است به عنوان بازارچه طراحی شود تا زنان بتوانند تولیدات خود را در آنجا به فروش برسانند.
 
همچنین از تمبر «مهربانو» نیز رونمایی خواهد شد.
 
ازدواج آسان و پایدار به یک نهضت ملی تبدیل شود
 
در ادامه این مراسم ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه زن در شریعت مترقی اسلام موجودی خلاق است، گفت: بخش اصلی و اساسی اجتماع توانمند، تأثیرگذار و شایسته نیل به همه کمالات انسانی و اجتماعی، بلندای استقرار زن و جایگاهی است جهت‌دهنده، تعیین‌کننده و سازنده هویت اجتماعی.
 
وی افزود: شناخت کرامت انسانی و تکریم زن در جامعه، پاسداشت کمالات و خدمات بی‌پایان او به نوعی قدردانی از تمام اقشار جامعه در نظام مقدس اسلام است و در واقع وجود و حضور این مهربانو در کانون خانواده در حکم چراغی است فروزان که نور عاطفه را در فضای خانه می‌پراکند.
 
وی با بیان اینکه ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده بالطبع جامعه و اجتماع است و تدبیر در آن پیشرفت یا انحطاط، صعود یا سقوط جامعه را سبب می‌شود.
 
سیف خاطر نشان کرد: بحث ازدواج جوانان و مطالبات و نیازهایشان در این حوزه مسئله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که عموم جامعه را در برمی‌گیرد و باید مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران قرار گیرد.
 
رئیس کل بانک مرکزی افزود: مهمترین کاری که باید صورت بگیرد سهل کردن تشکیل خانواده به صورت یک نهضت ملی است چرا که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت تدبیر و امید تسهیل و رفع موانع موجود در امر ازدواج است.
 
وی ادامه داد: بانک مرکزی و به تبع آن شبکه بانکی کشور نیز در همین راستا اقدامات متعددی را در رابطه با اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تأمین مسکن زوج‌های جوان، اجرای قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و حمایت از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) به انجام رسانده است.
 
مدیر کل بانک مرکزی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از آغاز راه‌اندازی سامانه قر‌ض‌الحسنه ازدواج گفت: از ابتدای راه‌اندازی این سامانه که اواخر سال 1387 بود تا تاریخ 24 مهر 93 به تعداد 6 میلیون و 47 هزار و 224 نفر از مزدوجین تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از سوی شبکه بانکی کشور پرداخت شده است.
 
وی ادامه داد: از دغدغه‌های اصلی رئیس‌جمهور همواره تسریع و تسهیل در روند اعطای اینگونه تسهیلات است و بانک مرکزی علیرغم تمام مشکلات موجود از جمله کمبود منابع قرض‌الحسنه اهتمام خود را جهت تأمین و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به کلیه متقاضیان در صف انتظار به کار بسته است.
 
سیف همچنین در خصوص اقدامات انجام شده در رابطه با تأمین مسکن زوج‌های جوان نیز گفت: شورای پول و اعتبار در صورتجلسه تاریخ 17 دی ماه 92 ضمن افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم به میزان 350 میلیون ریال مقرر کرد، به منظور کمک به تأمین مسکن زوج‌های جوان سقف تسهیلات خرید برای هر یک از زوجین که تاریخ عقد آنها از تاریخ 17 دی 92 باشد تا سقف مبلغ 250 میلیون ریال و جمعا معادل 500 میلیون ریال بر روی یک واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم، استفاده از تسهیلات مسکن تعیین شود.
 
رئیس کل بانک مرکزی گفت: این تسهیلات به علاوه تسهیلات جعاله تعمیر و تکمیل واحد مسکونی از محل اوراق گواهی مذکور تا سقف مبلغ 100 میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی مجموعا 600 میلیون ریال خواهد بود.
 
وی همچنین در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای اجرای قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و اقدامات در خصوص حمایت از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی اشاره کرد.
 
سیف افزود: برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بخش‌های مختلف می‌تواند تا حدی در جلوگیری از بالا رفتن سن ازدواج و همچنین کاهش نرخ طلاق مؤثر باشد.
 
رئیس کل بانک مرکزی افزود: نهادها، خانواده‌ها و رسانه‌ها با تشویق و آموزش صحیح می‌توانند شوق عمومی را برای تغییر جوانان به ازدواج افزایش دهند و نگرش جامعه به مقوله ازدواج باید تغییر کند و رسانه‌ها باید قبل از دولت رسالت خود را که همان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است به خوبی انجام دهند.
 
تقدیر از مهربانوهای برگزیده ایرانی/ مرضیه دباغ مهربانوی برگزیده بخش ایثار
 
در انتهای این مراسم از 10 مهربانوی برگزیده ایرانی تقدیر شد. مینو محرز مهربانوی برگزیده در بخش قرآنی، مینو گرجی مهربانوی برگزیده محیط زیست، مه‌لقا ملاح مهربانوی برگزیده بخش نیکی، مریم نشیبا مهربانوی بخش سخن، ژاله علو مهربانوی هنر، اکرم امانی مهربانوی علم و فناوری، حلیمه خاتون مهربانوی بخش ایثار و مرضیه دباغ مهربانوی برگزیده بخش ایثار شناخته شدند.
 
همچنین از کارت اختصاصی بانوان، پورتال مهربانو و تمبر یادبود مهربانو با حضور معاون راهبردی معاونت امور زنان ریاست جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس