معاون ساماندهی امور جوانان با اعلام اینکه در حوزه‌های اقتصادی برنامه ریزی‌هایی برای ارائه کارت های اعتباری جهیزیه انجام شده و تاکنون با چندین بانک و کارخانه تولید کننده لوازم خانگی رایزنیهایی انجام شده است گفت: اعتبار این کارتها 5 و 10 میلیون تومان است و فقط برای خرید جهیزیه به زوج های جوانان اعطا می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دکتر محمود گلزاری پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در سالن کنفرانس ورزشگاه شیرودی برگزار شد، گفت: بر اساس دو سه تحقیقی که توسط وزارت بهداشت در سالهای گذشته انجام شده آمار مشکلات عصبی و روانی از جمله استرس و اضطراب در سالهای قبل این دولت در میان زنان و مردان و جوانان ما بسیار بالا بوده است.

وی درباره برنامه های انجام شده در معاونت ساماندهی امور جوانان گفت: تاکنون در حوزه خانواده برنامه ریزی برای همسرگزینی جوانان، تشکیل مجمع خیرین ازدواج، آموزش مسائل جنسی، ایجاد کارگروه طلاق با همکاری قوه قضاییه و بهزیستی و مدیریت بعد از طلاق جوانان انجام شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان درباره اساسنامه مجمع خیرین ازدواج گفت: این اساسنامه تنظیم و مراحل ثبت قانونی آن در وزارت کشور طی شده است. در استان‌های مختلف کشور هم قرار است در هفته ازدواج، گردهمایی خیرین ازدواج در تهران برگزار شود.

راه اندازی پورتال خیرین ازدواج

وی با بیان اینکه هفته آینده جلسه مجمع خیرین ازدواج در مشهد مقدس برگزار می‌شود، گفت: از سوی دیگر در حال تدارک راه‌اندازی پورتال جامعی هستیم که بخشی از آن مربوط به خیرین ازدواج است. بیش از 70 درصد امور مربوط به آن انجام شده است و امیدواریم تا یک ماه آینده به نتایجی در این زمینه نیز دست یابیم.

گلزاری تصریح کرد: در حوزه های فرهنگی نیز تاکنون تدوین سند ملی مشاوره قبل از ازدواج و آموزش های پیش از ازدواج و بعد از طلاق را در برنامه های کاری خود داشتیم.

نحوه دریافت کارت اعتباری جهیزیه در هفته ازدواج اعلام می شود

گلزاری ادامه داد: همچنین در حوزه های اقتصادی برنامه ریزی هایی برای ارائه کارت های اعتباری جهیزیه انجام و تاکنون با چندین بانک و کارخانه تولید کننده لوازم خانگی رایزنیهایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اعتبار این کارتها 5 و 10 میلیون تومان است و فقط برای خرید جهیزیه استفاده می شود گفت: نمی توان از پول نقد آن استفاده کرد. البته در هفته ازدواج در خصوص زمان و نوع و نحوه دریافت این کارت ها اطلاع رسانی خواهیم کرد.

هیچ سایت همسریابی مورد تایید وزارت ورزش و جوانان نیست

معاون ساماندهی امور جوانان ادامه داد: در حال حاضر 300 سایت به عنوان سایت همسریابی فعالیت می‌کنند. گاهی اوقات این سایت‌ها فیلتر می‌شوند گاهی اوقات فیلتر نمی‌شوند و برخی مواقع به صورت پنهانی کار می‌کنند. به هرحال آنها از نظر ما غیرقانونی هستند. متاسفانه چندی پیش دیدم یک سایت همسریابی اعلام کرد که مورد تایید وزارت ورزش و جوانان است در صورتی هیچ سایت همسریابی مورد تایید ما نیست.

تشکیل کمیته رسانه ای در وزارت ورزش و جوانان

گلزاری با اشاره به تشکیل کمیته‌ رسانه ای وزارت ورزش و جوانان گفت: این کمیته‌ با پیشنهاد وزیر ورزش و جوانان در حوزه جوانان فعال شده است که شامل موضوعات رسانه‌ای حوزه جوانان از جمله صداوسیما، رسانه‌های مکتوب و مجازی می‌شود. تلاش می‌کنیم ظرفیت دنیای مجازی را در این شورا ببینیم.

آخرین وضعیت تشکیل کارگروه طلاق/ 70 درصد مطلقه ها زیر 30 سال هستند

وی در توضیح آخرین وضعیت کارگروه طلاق در وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: در تهران متاسفانه یک سوم ازدواج ها در کمتر از 5 سال زندگی به طلاق منجر می شود. از هر 5 ازدواج در کشور یک مورد به طلاق می انجامد؛ به طوریکه بیشتر طلاق ها مربوط به خانم های زیر 30 سال است و تقریبا 70 درصد طلاق ها در این سن رخ می دهد.

زوجین در سال های اول زندگی طلاق نگیرند

معاون ساماندهی امور جوانان اظهار داشت: ما معتقدیم باید تلاش شود طلاق هایی را که در سال های ابتدایی زندگی رخ می دهد دوباره به هم پیوند و امکان بازگشت به زندگی مجدد را برای آن ها فراهم کنیم. ما از زوجین تقاضا داریم در سال های ابتدایی زندگی طلاق نگیرند و با مراجعه به مشاوره و روانشناس بتوانند زندگی را مدیریت کنند. این گونه مسائل در کارگروه طلاق مورد بررسی قرار می شود. با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم و معاونت فرهنگی قوه قضاییه و سازمان بهزیستی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و در این زمینه کارشناسان معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور نیز به ما کمک می‌کنند.

موضوعات در دستور کار جلسه شورای عالی جوانان/زمان تشکیل جلسه هنوز معلوم نیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمان تشکیل شورای عالی جوانان و موضوعاتی که قرار است در نخستین جلسه این شورا مطح شود، گفت: با پیگیری وزیر ورزش و جوانان به زودی جلسه شورای عالی جوانان تشکیل می شود اما زمان دقیق و نهایی آن باید از سوی دفتر ریاست جمهوری به ما اعلام شود. همچنین مشخص نیست که در جلسه ابتدایی خود رییس جمهور و یا معاون وی حضور می یابند.

گلزاری ادامه داد: در حال حاضر موضوعات در دستور کار این جلسه مشخص شده که سند ملی مشاوره ازدواج، راه اندازی مراکز مشاوره و مراکز کنترل خشم، مساله سمن ها و آیین نامه مرتبط با آن ها، مسائل اقتصادی حوزه جوانان مانند وام ازدواج، بودجه سال 94 حوزه جوانان و برنامه ششم توسعه از جمله موضوعات قابل طرح در این جلسه است.

آخرین وضعیت تدوین سند ملی مشاوره ازدواج

معاون ساماندهی امور جوانان درباره آخرین وضعیت تدوین سند ملی مشاوره قبل از ازدواج گفت: در حال حاضر 2 هزار روانشناس مجوز ارائه مشاوره دارند اما متاسفانه تمامی این افراد تخصص لازم را در حوزه مشاوره ندارند و در بعضی اوقات شاهد هستیم مشاوره این افراد باهم تناقض دارد و باعث می شود فرد مشاوره گیرنده دچار سرگردانی شوند.

وی ادامه داد: قرار است 2 گروه علمی و گروهی دیگر متخصص در حوزه دینی کار تدوین این سند را انجام دهند. همچنین قرار شده از تمامی کتاب های حوزه ازدواج که نزدیک به 100 کتاب است، بهره گرفته شود. از سوی دیگر بیش از 20 منبع خارجی در حوزه ازدواج و همچنین از مطالعات 12 کشور (5 کشور اسلامی، 5 کشور غربی و غیر اسلامی و 2 کشور شرقی) استفاده خواهد شد.

گلزاری همچنین در ادامه از برگزاری گردهمایی 100 کارشناس و روانشناس دینی در زمینه تدوین سند ملی ازدواج در روزهای 27 و 28 مهرماه سال جاری خبر داد. این سند قرار است در هفته ازدواج به امضای وزرای آموزش و پرورش، علوم و بهداشت و ... برسد.



مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس