کد خبر 354741
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۸

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، نخستین موتور جستجوگر ملی را طراحی و تولید کردیم.

به گزارش مشرق، تأسیس مرکز آموزش عالی امام حسین(ع) با هدف آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی متخصص، انجام پژوهش‌های علمی مورد نیاز سپاه و کشور، و هدایت علمی دانشگاه‌های علوم و فنون نیروهای پنج‌گانه سپاه در سال ۱۳۶۵ توسط وزارت علوم مورد تأیید و تصویب قرار گرفت و در سال ۱۳۶۶ به‌عنوان یک دانشگاه جامع متشکل از دانشکده‌های علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و علوم انسانی در سیستم آموزش عالی کشور به رسمیت شناخته شد. تا اینکه در سال ۱۳۶۹ دانشکده‌ای با عنوان «دانشکده علوم پایه نظامی» در قانون مقررات استخدامی سپاه پیش‌بینی شد که پس از تصویب، این دانشکده نیز رسماً به مجموعه دانشگاه امام حسین(ع) اضافه شد.

از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۵ نیز براساس نیازهای اعلام شده از سوی سپاه و گسترش آموزش در دانشگاه، دانشکده‌هایی در دانشگاه ایجاد شد؛ به نحوی که اکنون دانشگاه جامع امام حسین(ع) در هشت دانشکده و پژوهشکده، در ۳۳ رشته در مقطع کارشناسی ارشد مصوب وزارت علوم و ۹ رشته در مقطع دکتری دانشجو دارد. لذا با توجه به نقش این دانشگاه در رشد علمی پاسداران نسل جدید سپاه، خبرنگار دفاع پرس، گفت‌وگویی را با دکتر «محمد رضا حسنی آهنگر» فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) انجام داده که متن آن در ذیل آمده است.

- در این دانشگاه تجارب دوران دفاع مقدس تا چه میزان و به چه صورت توسط استادان و مربیان به دانشجویان منتقل می‌شود؟

یکی از مأموریت‌های جدی دانشگاه انتقال تجارب دوران دفاع مقدس به نسل آینده است تا برای پاسداری از انقلاب اسلامی کادرسازی کنیم؛ از سوی دیگر انتقال دانش کسب شده در حوزه‌های مختلف ازجمله دفاع مقدس به نسل آینده نیز یکی دیگر از وظایف دانشگاه جامع امام حسین(ع) است. به همین خاطر سعی شده در متن و محتوا این مأموریت‌ها را ساری و جاری کنیم، به نحوی که در برخی از عرصه‌ها با اتکا به همین مأموریت‌ها موفقیت‌هایی را کسب کردیم؛ مانند تحولاتی که در متن و محتوای دانشکده دافوس دانشگاه جامع امام حسین(ع) ایجاد شد؛ متن و محتوایی که در بردارنده تجربیات دوران دفاع مقدس در حوزه‌های فرهنگی، مهندسی جنگ و غیره است.

- تجارب دفاع مقدس در جای خود ارزشمند است، اما جنگ‌های آینده از نوع جنگ تحمیلی نیست؛ به همین خاطر برای آشنایی دانشجویان با جنگ‌های نوین چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

یکی از نکات مهم در صحنه بودن دفاع کسب دانش و تجربه در میدان عمل بود؛ یعنی مهم این است که بتوانیم تفکرات دوران دفاع مقدس را به نسل حاضر منتقل کنیم. به عبارت دیگر ما به دنبال انتقال روحیه خودباوری دوران دفاع مقدس به جوانان هستیم. البته در انتقال این تجارب، خود را اسیر خاطرات و اینکه در گذشته بمانیم، نمی‌کنیم.

بنابراین همواره به دنبال نو شدن هستیم، زیرا دو ابزار پیش‌بَرندگی و پیش‌روندگی در سپاه وابسته به همین عامل نوشوندگی است؛ بر این اساس در پی آن هستیم تا این تفکر را گسترش دهیم که جنگ احتمالی آینده مانند سابق نیست که خرمشهر را اشغال کنند و ما بخواهیم آن را آزاد کنیم؛ مطمئنا شیوه‌ها و ابزارهای خاص دیگری را می‌طلبد که در آموزش‌های مان به این موارد توجه لازم را داریم.

- در زمینه فعالیت‌های علمی چه دستاوردهایی داشتید؟

دانشگاه جامع امام حسین(ع) یکی از قطب‌های علمی کشور است و ما در حوزه‌های جنگ نرم، دانش و فن‌آوری و علوم و مهندسی دستاوردهای خوبی داشتیم؛ مانند حوزه مدیریت بحران و جنگ نرم که سعی کردیم در کشور نقش تربیت مربی و استاد را ایفا کنیم؛ زیرا مقام معظم رهبری اساتید دانشگاه‌ها را افسران جنگ نرم می‌دانند. در همین زمینه و در بخش علم و فن‌آوری و هوافضا به دست‌آوردهای خیلی خوبی دست یافتیم؛ به نحوی که توانستیم انواعی از پرنده‌های سبک و بدون سرنشین را طراحی و تولید کردیم.

در حوزه شبیه‌سازها و سیستم‌های آزمایشگاهی توانستیم، آزمایشگاه‌های مرجعی را در سطح کشور همانند طراحی و ساخت منحصر به فردترین تونل باد در کشور به مرحله تولید برسانیم که هم‌اکنون در حال ارائه خدمات به دانشجویان مقاطع تکمیلی عموم دانشگاه‌های کشور و صنعت هوافضای کشور است.

علاوه بر این در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات نیز اولین موتور جستجوی ملی را طراحی و تولید کردیم و همین‌طور در حوزه رادار نیز تقریبا بین دانشگاه‌های کشور قطب عملیاتی آن بوده و در مرحله تولید و طراحی هستیم؛ به نحوی که رادارهای مختلفی را در سطوح متفاوت، طراحی و تولید کرده‌ایم. همچنین در بحث پدافند غیرعامل هم استانداردها و الزامات آن در این دانشگاه تولید شده است.

- درباره امنیت در فضای مجازی، چه دستاوردی را از دانشگاه جامع امام حسین(ع) می‌توانیم ذکر کنیم؟

یکی از نکات بسیار مهم در خصوص امنیت در فضای مجازی استفاده از کاوشگر بومی است؛ لذا در تلاش هستیم این موتور را به‌صورت عملیاتی در کشور جاری و ساری کنیم، که تحقق این امر مستلزم کمک‌های دولت و همه ارکان درگیر در این حوزه است. زیرا نباید دروازه اطلاعات کشور بر روی بیگانگان باز باشد؛ موضوعی که اکنون وجود دارد. زیرا برای یک جستجوی ساده در وب، اطلاعات مورد جستجو را باید از پایگاه‌های بیگانگان دریافت کنیم و این برای کشوری که داعیه تمدن اسلامی را دارد به هیچ وجه مناسب نیست. در صورتی که ما این توانمندی را داریم که از دانش بومی در این حوزه استفاده کنیم.

یکی از ارکان اصلی درخواست‌های رهبر معظم انقلاب از شورای عالی مجازی می‌تواند دانشگاه جامع امام حسین(ع) باشد که در این رابطه می‌توانیم نرم‌افزارهایی که تولید شده را در آزمایشگاه‌های مرجع، مورد آزمایش قرار دهیم و ضریب امنیتی آن‌ها را مشخص کرده و استانداردهای لازم بومی را برای آن‌ها تعریف کنیم.

- به‌صورت شاخص می‌توانید مواردی را ذکر کنید؟

در حوزه بد افزارها، دیواره‌های آتش و الگوریتم‌های رمز دستاوردهای خیلی خوبی داشتیم که بعضی از آنها در حال استفاده است.

- محصولات شما در ساخت و تولید پرنده‌های بدون سرنشین که اشاره کردید تا چه میزان به مرحله تولید صنعتی رسیده است؟

عمده پرنده‌هایی که در این دانشگاه طراحی و ساخته شد، اکنون در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع می‌توان این‌گونه عنوان کرد که اولین پرنده‌های سبک و بدون سرنشین در این دانشگاه طی سال‌های ۷۴-۷۳ طراحی و ساخته شده‌اند و به‌تدریج با بومی شدن دانش آن، پرنده‌های سبک و بدون سرنشین برای استفاده در بخش‌های مختلف طراحی و ساخته شدند.

- دانشگاه برای استفاده از ظرفیت نخبگان چه برنامه‌ای دارد؟

یکی از محیط‌هایی که می‌توان نخبه‌ها را به‌کارگیری کرد دانشگاه‌ها هستند؛ ولی این اتفاق به نظرم در کشور فراگیر نشده است؛ در حالی که این اتفاق می تواند به‌صورت بهتری صورت گیرد. به عبارت دیگر باید از نخبگان و توانمندی‌های آنها در اداره امور کشور نهایت استفاده را کرد، ولی گاهی ملاحظه می‌شود که استفاده از دانش نخبگان را به مسایل مادی محدود می‌سازند؛ در صورتی که این قبیل افراد بیشتر به دنبال نتایج استفاده از دستاوردهای علمی‌شان هستند. براین اساس دانشگاه جامع امام حسین(ع) به‌عنوان پیشرو در استفاده از نخبگان، به دنبال به‌کارگیری نخبگان جوان در دانشگاه است. در این رابطه چندان به طی کردن سلسله مراتب کلاسیک معتقد نیستیم؛ بلکه ما صرفاً با رعایت شایسته‌سالاری مسئولیت‌ها را به نخبگان جوان اعطاء می‌کنیم.

- دانشگاه جامع امام حسین(ع) در حوزه آینده‌پژوهی چه رویکردی دارد؟

در موضوع آینده‌پژوهی نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم و به بیراهه نرویم این است که نقش خود را در آینده ترسیم شده از سوی غربی‌ها پیدا نکنیم، بلکه به دنبال کشف آینده پیش روی انقلاب اسلامی باشیم؛ به نحوی که حتی به بازیگران دیگر کشورها نقش بدهیم تا در جهت رسیدن به اهداف ترسیم شده، ما را یاری دهند؛ این همان رویکرد ما در دانشگاه جامع امام حسین(ع) است.

- افق این دانشگاه را کجا می بینید؟

دانشگاه برتر جهان.

- این شدنی است؟

بله؛ اگر قرار باشد ما به تمدن نوین اسلامی برسیم و کشور برتر علمی جهان باشیم، همه ارکان کشور باید برای رسیدن به این مهم تلاش کنند، که دانشگاه جامع امام حسین(ع) هم از این قاعده مستثنی نیست.

- تحقق این امر طی چند سال محقق می‌شود؟

برابر آنچه مقام معظم رهبری ترسیم کردند باید طی ۵۰ سال این امر محقق شود.

- با این حساب یعنی باید در ۵۰ سال آینده شاهد این باشیم که دانشگاه جامع امام حسین(ع)، به دانشگاه اول جهان تبدیل شده است؟

بله؛ البته این هم با حرکت جهادی به دست می‌آید. به‌عنوان مثال در دوران دفاع مقدس هیچ‌کس تصور نمی‌کرد رزمندگان اسلام بتوانند آن عملیات‌های بزرگ را انجام دهند؛ اما ما نشان دادیم با حرکت جهادی می‌توان غیرممکن‌ها را ممکن ساخت. پس مشابه چنین حرکتی را در عرصه علمی هم می‌توانیم شاهد باشیم.

- در راستای جامعه عمل پوشاندن به دغدغه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن علوم انسانی اسلامی، آیا این دانشگاه فعالیتی داشته است؟

دانشگاه جامع امام حسین(ع)، در رسیدن به آنچه که رهبر معظم انقلاب از دانشگاه می‌خواهند تا در تولید علوم انسانی اسلامی گام‌های اساسی بردارند، قرارگاه تحول در علوم انسانی را راه‌اندازی کرده تا در پاسداری از انقلاب اسلامی تلاش جدی داشته باشد. زیرا برای پاسداری از انقلاب اسلامی باید در تولید علوم انسانی تحول جدی ایجاد کنیم. لذا این قرارگاه را ایجاد کردیم تا با تولید متن و محتوا در حوزه‌های تاریخ اسلامی و مبانی دینی، به سوی تحول در علوم انسانی گام برداریم.

- تا چه میزان دانش‌های تولیدی دانشگاه به محصول تبدیل شده است؟

در دنیا نُرمی وجود دارد که بر اساس آن می‌گویند اگر از هر هزار ایده تا ۲ هزار ایده، دو ایده به محصول تبدیل شود، خیلی خوب است؛ لذا ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

- نقش ایران را در تحولات منطقه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فکر نمی‌کنم در منطقه هیچ موضوعی بدون حضور جمهوری اسلامی ایران قابل حل باشد؛ برای حل هر مسئله‌ای در منطقه حضور جمهوری اسلامی ایران الزامی است و این را می‌توان در شیوه گفت‌وگوی آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی ایران و تحریم‌های اعمال شده علیه کشومان ملاحظه کرد؛ در واقع عکس‌العمل آن‌ها در قبال نقش ایران در منطقه نشانه آن است که نفوذ جمهوری اسلامی را در منطقه گسترده می‌بینند.


منبع: دفاع‌پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس