ارتش سوریه با وقوف به نیات تروریست‌ها هیچ تعجیلی برای پیشروی زمینی نشان نداده، بلکه راهبرد خود را به بمباران هوایی و گلوله‌باران توپخانه‌ای سنگین با هدف انهدام مواضع آنها و پیشروی‌های محدود زمینی تغییر داده است.

آخرین تحولات سوریه؛گروه بین‌الملل مشرق- برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه جبهه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «جوبر»، تحولات میدانی جبهه «عدرا» و تحولات میدانی جبهه «دخانیه»، رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه آن


تحولات میدانی جبهه دمشق در روزهای گذشته شامل تفاصیل عملیات ارتش سوریه با عنوان "عملیات سپر پایتخت" با پشتیبانی نیروهای دفاع وطنی،حزب الله سوریه، تیپ فاطمیون (رزمندگان افغان‌تبار) و رزمندگان حزب‌الله در محورهای عملیاتی "جوبر، دخانیه و عدرا" است.

تحولات میدانی جبهه جوبر


منطقه جوبر واقع در شرق شهر دمشق مهمترین محور عملیاتی ارتش سوریه در عملیات سپر پایتخت است. عملیات ارتش سوریه در محور عملیاتی "جوبر" در قالب درگیریهای شدید ساختمان به ساختمان با پشتیبانی هواپیماهای ارتش سوریه و بمباران مواضع تروریستهای تکفیری از گروههای "ارتش اسلام"،"جبهه النصره" و "سپاه الرحمن(فیلق الرحمن)" همچنان در حال پیگیری است.

درگیریها میان طرفین به دلیل وجود شبکه تونلهای زیر زمینی که با سه هدف "نگهداری ذخایر تسلیحات و مهمات"، "اتصال مناطق مختلف جوبر به یکدیگر برای انتقال نیرو و تسلیحات"، "انهدام ساختمانها و معابر مورد استفاده نیروهای ارتش سوریه" و مقاومت شدید تروریستها با کندی به پیش می رود.

استراتژی گروههای تروریستی، جنگ چریکی شامل هجومهای سریع، خمپاره باران مواضع و مراکز استقرار نیروهای ارتش و کمین های ترکیبی (انفجار و تیراندازی) به منظور وارد آوردن حداکثر تلفات و خسارات به نیروهای جبهه خودی (ارتش، دفاع وطنی، حزب الله) است. به این منظور این گروهها به دستجات کوچک 10 تا 15 نفری تقسیم و در مناطق مختلف در ساختمانها، تونلها و سنگرهای تعبیه شده در گوشه کنار خیابانهای جوبر مستقر شده و با نیروهای ارتش مشغول مبارزه هستند.

آخرین تحولات سوریه؛

در مقابل، ارتش سوریه با وقوف به این نیت تروریستها هیچ تعجیلی برای پیشروی زمینی نشان نداده، بلکه استراتژی خود را به بمباران هوایی و گلوله باران توپخانه ای سنگین به منظور انهدام مواضع تروریستها و نابودی سازمان رزم آنها و پیشروی های محدود زمینی و پاکسازی ساختمان به ساختمان تغییر داده است.

یکی از فرماندهان ارتش سوریه به خبرنگار مشرق گفت که مقاومت تروریستها و حجم تله های انفجاری نصب شده در معابر، ساختمانها و همچنین تونلهای بمب گذاری شده در محورهای عملیاتی در داخل شهر جوبر به حدی است که گاهی برای تصرف یک کوچه یا پاکسازی چند بلوک از ساختمانهای یکی از محورها، بیش از 1 هفته زمان و چند گردان نیروی نظامی با محوریت یگانهای مهندسی و تخریب و زرهی نیاز است. به همین دلیل ارتش سوریه برای جلوگیری از وقوع تلفات سنگین انسانی و تجهیزاتی و همچنین تمرکز زدایی از نیروهای گروههای تروریستی، ضمن گشودن چند جبهه عملیاتی در جوبر اقدام به پیشرویهای بسیار محدود زمینی در این منطقه نموده است.

آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛
تصویر مخفیانه از تروریستها در یکی از ساختمانهای جوبر


ویدیوی عملیات ارتش سوریه در جوبر

تحولات میدانی جبهه عدرا


منطقه "عدرا" واقع در شمال شرق شهر دمشق قرار داشته و پس از منطقه جوبر دومین محور بسیار مهم و استراتژیک عملیاتی ارتش سوریه در قالب طرح "عملیات سپر پایتخت" در دمشق است. عدرا متشکل از 3 منطقه است. این مناطق شامل بخشهای زیر می شود:

1 – شهرک صنعتی عدرا

2 –شهر عدرا

3 – شهرک کارگری عدرا

سه روز پیش نیروهای ارتش سوریه با غافلگیری تروریستهای مستقر در "عدرا" تنها در 8 ساعت اقدام به محاصره این منطقه و با بهره گیری از شبکه تونلهای حفر شده توسط تروریستها (معمولا برای حفر این تونلها از دستگاههای حفار، اسرای ارتش و مردم منطقه استفاده می شود) وارد مراکز و مقرات آنها شدند.

در عین حال نیروی هوایی ارتش سوریه بمبارانهای گسترده ای به مواضع باقیمانده در داخل منطقه و همچنین جاده عدرا– تل کردی در عمق غوطه شرقی کردند. سرعت عمل واحدهای ارتش و دفاع وطنی سوریه در محاصره ناگهانی و حمله به این منطقه به حدی بود که در ساعات ابتدایی هجوم استحکامات و خطوط دفاعی تروریستهای تکفیری گروه تروریستی "ارتش اسلام" (به فرماندهی زهران علوش) یکی پس از دیگری شکسته شد و تروریستها راهی به جز فرار این منطقه و عقب نشینی به شهر "دوما" در شمال غوطه شرقیه دمشق نیافتند.

آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛

به گفته یک منبع میدانی در ارتش سوریه، نیروهای ارتش برای تصرف مزارع کشاورزی و باغهای اطراف عدرا با کوچکترین مقاومتی از سوی تروریستها مواجه نشدند و به راحتی در آن مستقر شدند. با استقرار نیروهای ارتش سوریه در منطقه، از روز گذشته یگانهای مهندسی و تخریب اقدام به خنثی سازی صدها تله انفجاری و مین نصب شده توسط تروریستها کرده اند.

با رصد تحرکات اخیر عملیاتی ارتش سوریه در مناطق مختلف شهر دمشق مانند دخانیه، جوبر، عدرا و غوطه شرقیه این سوال مطرح می شود که علت عملیاتهای گسترده اخیر ارتش سوریه چه بوده است.

آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛
نمونه شبکه تونلهای مورد استفاده تروریستها در منطقه کارگری عدرا

آخرین تحولات سوریه؛
کشف و انهدام کارگاههای تولید انواع گلوله های خمپاره، موشکهای دست ساز و مین

آخرین تحولات سوریه؛
کنفرانس خبری سخنگوی ارتش سوریه در منطقه کارگری عدرا پس از پاکسازی کامل منطقه

به گفته یکی از فرماندهان ارتش سوریه، دو ماه پیش و پس از بازپس گیری شهرک استراتژیک ملیحه معروف به "دروازه غوطه شرقی"  از سوی نیروهای مشترک ارتش و دفاع وطنی سوریه، جلسه ای با حضور فرماندهان گروههای بزرگ تروریستی فعال در دمشق و حومه به میزبانی گروه تروریستی "ارتش اسلام" در شهر دوما با هدف اتحاد میان این گروهها، تشکیل فرماندهی و یگان رزمی واحد و بررسی راهکارهای نظامی جهت جلوگیری از تداوم پیشروی های ارتش و نیروهای متحدش برگزار شد.

مصوبات جلسه فوق الذکر شامل تشکیل اتحاد گروههای تروریستی غوطه با نام شورای رهبری غوطه به فرماندهی "زهران علوش"، نایب رییسی "ابومحمد فاتح" فرمانده گروه تروریستی "جبهه اسلامی" و از همه مهمتر تصویب طرح "حمله به مناطق مختلف شهر دمشق در محورهای جنوبی و شرقی و شمالی"بوده است.

چند هفته پس از این جلسه تروریستهای گروههای تروریستی "جبهه النصره" و "ارتش اسلام" باحفر تونلی از نقطه تماس با یگانهای رزمی ارتش و دفاع وطنی سوریه در منطقه عین ترما به منطقه الکباس و دخانیه حمله ور شده و بخشهای بزرگی از این دو منطقه را به تصرف خود درآوردند که با اعزام نیروهای ارتش و دفاع وطنی و رزمندگان مجاهد شیعه و محاصره منطقه، زد و خوردهای شدیدی میان طرفین درگرفت که تا کنون نیز ادامه دارد و در روزهای آینده طرحی برای عملیات فراگیر در این منطقه از سوی ارتش و نیروهای متحد آن برای پاکسازی کامل این مناطق اجرا خواهد شد.

یک هفته پیش عناصر گروه تروریستی "احرارالشام" یک حمله شبانه به منطقه المیدان و الزاهریه واقع در نقطه ثقل اتصال شهر دمشق به محلات جنوبی طراحی و اجرا کرد که تفاصیل آن در گزارشهای پیشین تقدیم عزیزان شده است.

با اطلاع سیستم اطلاعاتی و امنیتی سوریه از محتوای این جلسه، ارتش سوریه اقدام به طراحی و اجرای "عملیات سپر پایتخت" با هدف پاکسازی محلات مختلف شهر دمشق کرده که در مناطق جوبر و عدرا و دخانیه در حال وقوع است.

 در پی تحولات اخیر در محور عملیاتی جوبر و عدرا و تشدید فشار عملیات نظامی و بمبارانهای بسیار سنگین نیروی هوایی ارتش سوریه "زهران علوش" فرمانده گروه تروریستی ارتش اسلام فرمان عقب نشینی نیروهای این گروه از جوبر و انتقال آنها به جبهه شمالی غوطه در منطقه ما بین عدرا و دوما برای "دفاع" از مرزهای شمالی غوطه شرقیه و به طور مشخص شهر دوما پایتخت تروریستها و مرکز فرماندهی گروه تروریستی جبهه النصره و ارتش اسلام در غوطه شرقی درمقابل تهاجم قریب الوقوع ارتش و نیروهای متحد آن، نموده است.

با فتح منطقه عدرا می توان به جرات گفت که "کلید درب ورودی شمالی منطقه غوطه شرقیه" به دست جبهه خودی افتاده است. و این به دو دلیل است:

اولا: موقعیت جغرافیایی شهر عدرا در نزدیکی آن به شهر دوما پایتخت تروریستهای تکفیری ارتش اسلام و جبهه النصره که به ارتش سوریه امکان گشودن جبهه جدید برای اجرای عملیات علیه شهر دوما و سایر شهرهای غوطه شرقی از محور شمال غوطه را می دهد.

ثانیا: نزدیکی عدرا به آزادراه دمشق– حمص که به نیروهای مستقر در این آن امکان آتش باری توپخانه ای و عملیات تک تیراندازی علیه این شاهراه مهم ارتباطی را می دهد.

آخرین تحولات سوریه؛


کمین ارتش سوریه بر سر راه ترویستهای در حال فرار از شهرک کارگری عدرا به سمت دوما

برخی از رسانه های وابسته به تروریستهای تکفیری با انتشار تصاویری مدعی استفاده ارتش سوریه در بمبهای حاوی گاز کلر در این منطقه شده اند که حسب کسب اطلاعات دقیق این موضوع کذب محض بوده است.

آخرین تحولات سوریه؛

تحولات جبهه دخانیه


نام دخانیه با حمله دو هفته پیش گروههای تروریستی تکفیری ارتش اسلام و جبهه النصره بر سر زبانها افتاد. این منطقه بافتی صنعتی– مسکونی دارد و تا پیش از حمله تروریستهای تکفیری جزو امن ترین مناطق شهر دمشق محسوب می شد.

حدود دو هفته پیش و در قالب طرح حمله به شهر دمشق در محاور متعدد برای شکستن محاصره محلات جنوب دمشق مانند بیت سحم و ببیلا و یرموک که برخی از این محلات تحت فشار عملیات ارتش سوریه تن به مصالحه نیز داده اند، گروههای تروریستی جبهه النصره اقدام به حمله به منطقه دخانیه و الکباس کردند.

تروریستهای مهاجم از دو گروه تروریستی جبهه النصره و ارتش اسلام و به استعداد نیروی 1000 نفر به این محله هجوم برده و پس از تصرف نقطه تفتیش و مراقبت متعلق به ارتش سوریه بنام "حاجز الکباس" بخشهای مهمی از این منطقه را به تصرف در آوردند.

هدف تروریستها از عملیات در دخانیه این بود که با تصرف دخانیه به منطقه جرمانا که از محلات عموما مسیحی نشین و به شدت حامی نظام سوریه است وارد شده و پس از تصرف جرمانا خود را به جاده فرودگاه بین المللی دمشق رسانده و پس از آن با حمله به نیروهای ارتش سوریه که محله بیت سحم را در محاصره خود دارند حمله کرده و حصر این منطقه مهم جنوب دمشق را که در نزدیکی محله سیده زینب (بارگاه حضرت زینب کبری) قرار دارد رسانده و محاصره منطقه بیت سحم که چندی پیش در اثر فشارهای ارتش سوریه مجبور به پذیرش مصالحه و آتش بس شده بودند را بشکنند.

عملیات یاد شده یکی از سنگین ترین و خطرناک ترین عملیاتهای اجرا شده توسط گروههای تروریستی مزبور بوده که در صورت موفقیت آمیز بودن آن نتایج فاجعه باری همچون قتل عامهای گسترده مردم محله جرمانا و تهدید جدی محله حساس اطراف حرم حضرت زینب(س) را به دنبال می داشت.

با توجه به حساسیت موضوع به دستور شخص بشار اسد ریاست جمهوری کشور سوریه 4 گردان زبده زرهی از لشکر 4 ویژه گارد ریاست جمهوری ارتش سوریه در معیت چندین گردان نیرو از رزمندگان حزب الله، تیپ فاطمیون، ارتش و دفاع وطنی سوریه به منطقه اعزام شده و ضمن محاصره کامل منطقه (به منظور عدم انتشاردشمن به سایر مناطق) به مقابله شدید با تروریستها پرداختند.

آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛

به گفته یک منبع اطلاعاتی در ارتش سوریه، در حال حاضر شوک اولیه ناشی از تهاجم گسترده دشمن تروریست به منطقه به طور کامل دفع شده و نیروهای زمینی در حال نبرد خانه به خانه با تروریستها برای پاکسازی این منطقه از لوث وجود آنها هستند. وی افزود که به دلیل حضور مردم در منطقه و بافت مسکونی بمباران و گلوله باران توپخانه ای دخانیه با مشکلات زیادی همراه است. به همین دلیل در روزهای آینده عملیات وسیع زمینی با پشتیبانی گردانهای زرهی در این منطقه به مورد اجرا گذاشته خواهد شد تا کلیه تروریستهای لانه کرده در آن را نابود کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    سلام. هنگامی که جهان استکبار بر جایی پای می گذارد مانند سفارت خانه امریکا هر قدم و نظر و نگاهی می تواند مین های جاسوسی فراوان باشد.لذا ارتش ملت سوریه باید از فرهنگ اسلام ناب حق بیشتر در امر جهاد استفاده کند. حسبناالله و نعم الوکیل؛ نعم المولی و نعم النصیر. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    باید در استراتژی جنگ در سوریه تجدید نظر اساسی کرد.... 4 سال جنگ با تمام امکانات از تیپ و لشکر و حزب الله و هواپیما و تانک و هنوز خبری نیست.........
  • علی ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    فراموش نکنید اردوغان یک اخوان المسلمینی متعصب است .پایه گذار اخوان یک یهودی زاده ی به ظاهر مسلمان به نام احمد حسن البنا است .به این طریق در دنیای اسلام نفوذ کردند وحالا میوه ی آن را می چینند.
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    1 0
    من که اطلاع ندارم ولی وقتی رهبری با سطح بالای اشراف اطلاعاتی خودشون، از حسن البنا به عنوان یک چهره مثبت نام میبرن احتمال زیاد ادعای شما مبنی بر یهودی زاده بودن حسن البنا خلاف واقعه.
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    گستاخ در مورد حسن البنا مودب باش،، ،
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    برادر شما هم کمی مودب باش، در مورد حرفای علی تحقیق کن، منم چنین احتمالی رو شنیدم، یعنی خوندم فی الواقع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس