کد خبر 342355
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷

واعظی گفت: ما تا به حال در شهر کرمان 9000 زن را به طور رایگان چکاپ کرده‌ایم و از نظر سرطان‌های ویژه زنان، قند، چربی، قلب، فشارخون، پاپ اسمیر و تست‌های روانشناسی مورد بررسی قرار داده‌ایم.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سلامت جسمی و روحی زنان از مسائل پراهمیتی است که کمتر توسط جامعه زنان مورد توجه قرار می‌گیرد. زنان به دلیل دغدغه‌های خانوادگی، شغلی و یا مسائل مربوط به خانواده و مادری کمتر به فکر سلامت جسم و روح خود هستند و این امر گاهی خسارات جبران‌ناپذیری را بر جای خواهد گذاشت.

انجمن سلامت بانوان استان کرمان با هدف توجه به سلامت زنان استان کرمان و آگاهی‌رسانی در این امر شروع به فعالیت کرده است.

زینب واعظی، کارشناس پرستاری و کارشناس‌ارشد مدیریت، مدیرعامل انجمن سلامت زنان کرمان است. شاخه‌های طوبی گفتگویی با وی در مورد فعالیت‌های این انجمن داشته که در ادامه می‌خوانید.

از چه سالی شروع به فعالیت کردید؟

انجمن سلامت بانوان استان کرمان در سال ۱۳۸۶ به صورت رسمی ثبت شد. سال‌ها فعالیت ما محدود به شهر کرمان بود اما چند ماه است که فعالیت‌هایمان گسترش پیدا کرده و برخی از شهرستان‌های استان را هم پوشش می‌دهیم.

چه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی تا به حال داشته‌اید؟

بخشی از فعالیت‌های ما آموزشی است مانند برگزاری کلاس‌های مهارت‌های زندگی، آموزش معاینه به زنان برای بیمارهای زنان و… بخشی از فعالیت‌هایمان هم شامل چکاپ و معاینه زنان و مسائل درمانی مربوطه است. یک بخش هم که تا ماه آینده راه‌اندازی می‌شود به اشتغال‌زایی مربوط می‌شود.

در مورد برنامه چکاپ و معاینه زنان توضیح دهید؟

ما تا به حال در شهر کرمان ۹۰۰۰ زن را به طور رایگان چکاپ کرده‌ایم و از نظر سرطان‌های ویژه زنان، قند، چربی، قلب، فشارخون، پاپ اسمیر و تست‌های روانشناسی مورد بررسی قرار داده‌ایم. در انجمن برای کودکان دختر زیر سه سال خانواده‌های بی‌بضاعت سوراخ کردن گوش با حضور پزشک به صورت رایگان انجام می‌شود.

چکاپ‌ها و معاینات چگونه صورت می‌گیرد؟

ما یک اکیپ پزشکی داریم که به صورت نیمه‌رایگان با ما همکاری می‌کنند، اگر توانایی اقتصادی داشته باشیم هدیه‌ای از طرف انجمن به این پزشکان اهدا می‌شود. این اکیپ پزشکی از سال ۸۶ به ادارات استان کرمان می‌رود و تمام زنان شاغل در ادارات را مورد معاینه و چکاپ پزشکی قرار می‌دهد.

همچنین از زنان دعوت می‌شود برای  معاینه دندان‌ها به دندان‌پزشکی انجمن مراجعه کنند، به دلیل اینکه امکان انتقال یونیت به ادارات نیست خود افراد باید برای معاینه مراجعه کنند. در انجمن یک بخش دندان‌پزشکی هست که کشیدن و جرم‌گیری دندان برای زنان به صورت رایگان انجام می‌شود. برای پر کردن دندان هم که توسط متخصص دندان‌پزشکی صورت می‌گیرد هزینه کمی گرفته می‌شود؛ که این به دلیل هزینه‌های بالای مواد دندان‌پزشکی است.

این چکاپ‌ها و معاینات فقط مختص زنان شاغل است؟

خیر، ما یک چادر ۱۲ متری هم داریم که در مناطق سطح پایین اقتصادی و اجتماعی شهر ساکن و اکیپ پزشکی آنجا مستقر می‌شود و با هماهنگی شهردارمحله‌ها زنان برای چکاب و معاوینه به این چادر مراجعه می‌کنند. زنان در این مراجعه یک پکیج دریافت می‌کنند؛ به کسانی که سواد دارند یک سی‌دی هم داده می‌شود که شامل پیام‌های بهداشتی، طریقه معاینه سینه و… است.

زنان زیر چهل سال توسط پزشک معاینه می‌شوند و به زنان بالای چهل سال دستور ماموگرافی داده می‌شود. دستگاه ماموگرافی هم در انجمن وجود دارد و من به واسطه ارتباطی که توانستم با استانداری پیدا کنم این وسیله را برای انجمن تهیه کردم. یک دستگاه گاموپرو نیز تهیه کردم که در جنوب شهر تنها انجمن ما این دستگاه را در اختیار دارد.

دستگاه گامو پرو چه وسیله‌ای است و چه استفاده‌ای دارد؟

این دستگاه برای شناسایی سرطان‌های بدخیم سینه به کار می‌رود. دستگاه را در اتاق عمل بیمارستان باهنر تعبیه کردیم. از ویژگی‌های این دستگاه این است که بدون برداشتن سینه توده برداشته می‌شود و تنها دو عدد بخیه در محل استفاده دستگاه خورده می‌شود.

برای استفاده از این دستگاه یک جراح از طرف انجمن دوره آموزشی دیده است. نکته جالب این است که در یک کار پژوهشی که یکی از همکاران انجام داده بود به این نتیجه رسیدند که آمار طلاق‌هایی که به دلیل این مسئله اتفاق افتاده کاهش پیدا کرده است.

معاینات زنان سالیانه انجام می‌شود؟

بستگی دارد؛ گاهی با سازمان‌ها یا مساجد هماهنگ می‌کنیم به دلیل اینکه باید یک مکان سرپوشیده در اختیار ما قرار دهند تا به صورت منظم اکیپ پزشکی سالیانه برای چکاپ مراجعه کنند. بعد از معاینه کسانی که دچار مشکل هستند برای مثال دارای فشارخون متغییر هستند، پاپ‌اسمیر مشکوک دارند، در مرز دیابت قرار دارند یا… را دعوت می‌کنیم که هفته بعد یا ماه آینده به محل انجمن مراجعه کنند تا پیگیری شود. از طرف انجمن با این افراد در تماس هستیم تا روند درمانی برای برطرف شدن مشکل طی شود.

مکان استقرار انجمن کجاست؟

من سال‌ها مدیر پرستاری بودم و در بیمارستان‌های مختلف خدمت کردم به همین دلیل با فضای این کار آشنایی داشتم. یک قسمتی به صورت مخروبه وابسته به بیمارستان باهنر وجود داشت که انباری شده بود و مورد استفاده نبود. با ارتباط و رایزنی‌هایی که انجام دادم این مکان در اخیتار انجمن قرار گرفت و با همکاری زنان انجمن تمیز و رنگ شد و سپس وسایل و تجهیزات لازم هم تهیه شد. ۱۰ تخت خواب هم دارد. به اضافه اینکه با تعدادی پرستار و پزشک برای همکاری ارتباط برقرار کردیم.

در این مرکز چه فعالیت‌های دیگری انجام می‌شود؟

یکی از مشکلات زنان کرمانی کم‌خونی است. ما CBC زنان را چک کردیم و متوجه شدیم که بسیار کم‌خون هستند و این مسئله شایع است. به همین دلیل زیر نظر یک دکترای هماتولوژیست (خون‌شناسی) به زنان مراجعه‌کننده که از بی‌حالی شکایت می‌کنند با بررسی و تحت نظر متخصص خون تزریق می‌شود.

از طرفی به دلیل اینکه من مدتی است با خیریه درمانی ثامن الحجج همکاری دارم توانستم شعبه دوم انجمن سلامت بانوان کرمان را در آنجا راه‌اندازی کنم که امکانات بیشتری هم در اختیارمان است. به عبارتی ما در حال حاضر دو شعبه در دو نقطه از کرمان داریم.

هزینه تهیه امکانات و تجهیزات و بودجه انجمن از کجا تامین شده‌است؟

تمام تجهیزات و امکانات انجمن با کمک خیرین و به واسطه ارتباطاتی که من با سازمان‌ها و ارگان‌ها داشته‌ام تهیه شده است. ما یک جلسه تفسیر قرآن داریم که در آن زنان نیکوکار جمع می‌شوند و از کمک‌های آنها بودجه فعالیت‌های انجمن تامین می‌شود.

البته از زنانی که عضو انجمن هستند هم اگر توانایی مالی داشته باشند حق عضویت گرفته می‌شود. الحمدلله در کرمان خیرین فعال هستند و کمک‌های مردمی اگر اعتمادسازی شود برای کارها منبع خوبی است.

اعضای اصلی انجمن چند نفر هستند؟

اعضای هیئت مدیره ۷ نفر و اعضای هیئت امنا ۲۵ نفر هستند.

تعداد زنانی که عضو انجمن هستند چند نفر است؟

حدود ده هزار نفر از زنان کرمانی عضو انجمن هستند که پرونده پزشکی هم در انجمن برایشان تشکیل شده است.

زنان عضو انجمن در کدام گروه‌های سنی قرار می‌گیرند؟

زنان و دختران عضو انجمن از نظر سنی ۱۵ سال به بالا هستند.

تعداد اعضای اجرایی انجمن چند نفر هستند؟

اعضای اجرایی حدود ۳۰ نفر هستند. اعم از پرستار، پزشک و متخصص که با انجمن تعامل دارند؛ البته اگر در معاینات لازم باشد یک متخصص یا پزشک خاص بیمار را معاینه کند مراتب و پیگیری‌های لازم توسط انجمن انجام می‌شود. در کنار این افراد نیروی روانشناس و روان‌پزشک هم با ما همکاری دارند.

آماری از نتایج این چکاب‌ها و بررسی‌ها به دست آمده است؟

یکی از نتایج به دست آمده این است که ۹۰ درصد زنان کرمانی دچار افسردگی هستند. با بررسی روان‌شناختی نه هزار زن کرمانی این موضوع به دست آمد، در این میان میزان افسردگی بین زنان شاغل بالاتر از زنان خانه‌دار است. ما با توجه به این مسئله با اعضای شورای شهر و تعدادی از مسئولین مذاکراتی را داشته‌ایم تا بتوانیم برنامه‌هایی را برای زنانی که دچار افسردگی شدند داشته باشیم.

من با مدیر هر اداره که میزان افسردگی زنان در آنجا بالا بوده جلسه گذاشتم و این مسئله را بازگو کردم و راهکارهایی مانند افزایش مرخصی زنان، کاهش فشار کاری و… را برای بهبود شرایط روحی و روانی زنان ارائه دادم.

چرا زنان شاغل از افسردگی بالاتری نسبت به زنان خانه‌دار برخوردار هستند؟

زنان شاغل دغدغه و نگرانی‌های زیادی مانند سروقت رسیدن به اداره، رساندن کودکان به مدرسه، شرکت در جلسات کاری، پخت و پز غذا برای اعضای خانواده و… را دارند که باعث می‌شود میزان افسردگی بالا برود اما زنان خانه‌دار آرامش فکری بیشتری دارند و این سبب می‌شود که افسردگی کمتری هم داشته باشند. برای بررسی دقیق‌تر این مباحث ان‌شاءالله در آینده نزدیک بخش پژوهش و تحقیقات امور زنان انجمن نیز فعال می‌شود.

در بخش تحقیقات قرار است چه کارهای پژوهشی انجام شود؟

به دلیل اینکه ما در انجمن چکاپ و معاینه زنان را بر عهده داریم می‌توانیم آمارها و اطلاعاتی را هم به دست بیاوریم که بر اساس آنها کارهای پژوهشی صورت بگیرد تا بتوانیم در بخش سلامت زنان و مسائل مربوط به بهداشت زنان به نتایجی دست پیدا کنیم.

برای مثال ما در چکاب‌ها فشارخون، چربی، قند و… را بررسی می‌کنیم که می‌توانیم آماری مبنی بر اینکه چند درصد زنان فشارخون بالا دارند، چند درصد چربی و یا قند بالایی دارند که منجر به بیماری خواهد شد و… را به دست آوریم.

در خیریه ثامن الحجج یک دستگاه جدید به نام فیبرواسکن تهیه شده که مانند سونوگرافی عمل می‌کند و برای شناسایی کبد چرب مورد استفاده قرار می‌گیرد. من در حال تلاش هستم که با تامین بودجه و هماهنگی با ادارات چکاپ زنان با این دستگاه هم انجام شود، چون هزینه این کار بالا و هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته، اگر این نوع بررسی هم افزوده شود ما می‌توانیم آمارهای دقیقی از سلامت و بیماری‌های زنان به دست آوریم.

بجز موضوع افسردگی بر روی چه مسائل دیگر زنان در انجمن بررسی صورت گرفته است؟

یکی از مسائلی که قرار است بر روی آن کار شود بحث سلامتی زنان است که به واسطه این آزمایشات، چکاپ‌ها و تست‌ها می‌خواهیم میزان سلامتی زنان استان را مورد بررسی قرار دهیم تا بفهمیم چند درصد زنان کرمان از سلامتی کامل برخوردارند و چه میزان بیماری و مشکلات جسمی و روحی در زنان وجود دارد و فراوانی هر کدام چه مقدار است تا بتوانیم اقدامات لازم را در شورای سیاست‌گذاری بانوان انجام دهیم.

شورای سیاست‌گذاری بانوان زیرمجموعه انجمن سلامت زنان کرمان است؟

یکی از برنامه‌های ما تشکیل شورای سیاست‌گذاری بانوان است که از تمام مسئولین استان مانند شهردار، استاندار، مسئولین ارشاد، فرماندار، مسئولین بانک‌ها مشاورین سازمان‌ها و… دعوت به عمل آمده تا در این شورا حاضر شوند و در جریان تمام امور و مسائل زنان استان قرار بگیرند.

این شورا باعث شده تا بخشی از مشکلات و موانعی که در مسیر فعالیت‌های انجمن است برداشته شود. به عبارتی حضور مسئولین در این جلسات سبب می‌شود تا از ریز مسائل با خبر شوند و موانع برنامه‌ها و فعالیت‌های ما را هموار کنند.

در مورد طرح اشتغال‌زایی که قرار است توسط انجمن برگزار شود هم توضیح دهید.

طرح جدیدی که داریم بحث اشتغال‌زایی زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست است. با مذاکرات و رایزنی‌هایی که با سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند شهرداری داشتیم درخواست دادیم که یک خانه یا مکان بزرگ به عنوان کارگاه، سوله و بازارچه در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم برای زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست اشتغال‌زایی داشته باشیم.

کارهایی مانند پرده‌دوزی، بسته‌بندی سبزی، بسته‌بندی حبوبات، بسته‌بندی صبحانه برای کودکان، تهیه نان سنتی، تولید شیرینی سنتی، سفیداب، نبات‌های رنگی و… که بهداشتی و در عین حال سالم باشد تولید شود و در کنار این کارگاه زنانی که در خانه کار می‌کنند محصولات خودشان را بیاورند و همه این تولیدات و محصولات در یک بازارچه بزرگ در معرض فروش قرار گیرد.

چه انگیزه‌ای باعث شد این فعالیت‌ها را شروع و انجمن را تاسیس کنید؟

من پرستارCCU  بودم، وقتی زنانی که بر اثر سکته به بیمارستان می‌آورند را مورد بررسی قرار می‌دادیم متوجه می‌شدیم که دچار دیابت، فشارخون بالا، فشارخون ژنتیکی، چربی یا غیره بوده‌اند و خبر نداشتند. متاسفانه معمولا زنان به سلامتی خودشان اهمیت نمی‌دهند و این عامل بیماری و مشکلاتی برای آنها می‌شود که اگر زود به فکر درمان باشند مسئله رفع می‌شود.

این امر انگیزه‌ای شد تا انجمنی را تاسیس کنیم و به چکاپ زنان برای اطلاع از وضعیت سلامتشان بپردازیم. برای راه‌اندازی انجمن سال‌ها تلاش و دوندگی انجام دادم تا توانستم این مرکز را ایجاد کنم. در جلسه‌ای که با خانم مولاوردی داشتیم، زمانی که گزارش فعالیت‌های انجمن را ارائه دادم از وجود این انجمن و برنامه‌های ما خیلی تعجب کردند، قرار شد تشریف بیاورند و از کارهای ما بازدید کنند.

به نظر شما بیشترین مشکلات حوزه زنان و خانواده در استان کرمان چیست؟

مردان به سلامت زنان اهمیت نمی‌دهند این مسئله هم در خانواده‌ها وجود دارد و هم در ادارات و سازمان‌ها؛ به نظر من استانداری‌ها در این مسئله می‌توانند راهگشا باشند به دلیل اینکه تمام مسئولین ارگان‌ها با استانداری در تعامل هستند قطعا استانداری می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. اگر بخش زنان در استانداری فعال شود قطعا مباحث سلامت جسمی و روحی زنان مورد توجه قرار می‌گیرد. البته مشکل بزرگتر این است که مردان اجازه حرکت به زنان را نمی‌دهند و گاهی دوست ندارند زنان یا حتی مسائل مربوط زنان پررنگ یا مطرح شود.

متاسفانه در مسائل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی هم مشکلات زیاد است. زنان خیابانی در کرمان افزایش پیدا کرده‌اند. به علت کمبود کار و نبود درآمد هم زنان متاهل و هم مجرد به سمت روسپیگری رو آورده‌اند. از طرفی اعتیاد هم بین زنان در حال افزایش است که هر یک از این موارد نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

حاشیه شهر کرمان پرمشکل است چه از نظر بهداشتی چه مسائل دیگر. ما در شهر تعداد زیادی خانه بهداشت داریم که از نظر عملکرد فعالیت چندانی ندارند حال آن که اگر این بودجه در اختیار سمن‌ها قرار گیرد قطعا فعالیت بهتری انجام می‌شود.

اگر قرار باشد یک سمن در کرمان تاسیس شود اولویت با چه موضوعی است؟

بحث زنان خیابانی، زنان حاشیه شهر، اعتیاد زنان، بهداشت زنان و… متاسفانه زنانی هستند که کودکانشان را برای اعتیاد می‌فروشند تا بتوانند مواد خودشان را تامین کنند. همه اینها مسائل و مواردی است که نیازمند کار و سازمان‌دهی است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: شاخه‌های طوبی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    افسرده ترین مردم ایران ساکنان شهر سمنان هستند. در این شهر هیچکس هیچ انگیزه ندارد. اکثر فروشگاه ها مغازه ها و اماکن همیشه تعطیل هستند و حتی پارک های شهر هم همیشه خالی هستند. اگر از تهران یهو وارد سمنان شوید مسلما شوکه خواهید شد.
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    خواهش می کنم بحث مشاوره روانشناسی رو جدی بگیرید نمیدونمم چرا بیمه ها بیماری های روانشناختی رو پوشش نمیدن؟؟؟
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    گهی زین به پشت و گهی پشت به زین.. ایرانیان روزگاری شادترین مردم دنیا بودن ما که نبودیم و ندیدیم و نخواهیم دید..........
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    همش تقصیر زندگی مدرنه ، سگدو زدن برای رفاه تنها چیزی که نیاورده رفاهه ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس