گروه بین‌الملل مشرق- روز دوشنبه (13 مرداد) نشست "کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد" با حضور تعدادی از وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای عضو این جنبش در تهران برگزار شد که در حاشیه این اجلاس نظر برخی از مقامات کشورمان را در خصوص برنامه‌هایی که برای حمایت از مردم فلسطین و مقاومت در این کشور دارند جویا شدیم. با این حال، از برخی از آنان جواب‌هایی شنیدیم که شاید چندان با اصل "دیپلماسی تهاجمی" که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده است، انطباق کامل نداشته باشد و البته در مقابل نیز برخی دیگر، بر مواضع اصولی نظام در این خصوص تأکید کردند.

خلاصه برخی از این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید:


کمک برای تیتر و لید//"الهام امین‌زاده" معاون حقوقی رئیس جمهور

آیا دولت ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان فلسطین برنامه‌ای برای پیگیری حقوقی بحران غزه دارد؟

همین اتفاقی که در این نشست افتاده، یعنی تشکیل جلسه کمیته فلسطین به هر حال یکی از این برنامه‌هاست. از طرف دیگر در سازمان کنفرانس اسلامی و شورای حقوق بشر شاهد اقداماتی بوده‌ایم که دستگاه دیپلماسی این کارها را انجام داده است.

بیش‌تر انجام اقداماتی از طریق سازمان‌های بین‌المللی مثل شورای حقوق بشر، سازمان ملل متحد مد نظر بوده است. مثلاً تشکیلات خودگردان فلسطین قرار است شکایتی از اسرائیل تحویل دیوان کیفری بین‌الملل بدهد که شکایت علیه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی دو راه می‌تواند داشته باشد. اولاً این‌که سازمان ملل اگر اراده سیاسی لازم را داشته باشد می‌تواند پرونده مجرمین را به دیوان کیفری ارجاع دهد، نظیر کاری که درباره رئیس‌جمهور سودان انجام شد. یا این‌که می‌تواند دادگاهی ویژه تشکیل دهد و به پرونده این افراد رسیدگی کند، نظیر دادگاهی که برای بررسی ترور رفیق حریری تشکیل شد. بنابراین شورای امنیت کارهای زیادی می‌تواند انجام دهد.

ما شاهد آن هستیم که آمریکا و انگلیس گاه حوادثی را پیگیری حقوقی می‌کنند که خارج از این کشورها اتفاق افتاده و ارتباطی هم به آن‌ها ندارد. آیا ایران هم به عنوان بزرگ‌ترین حامی رسمی فلسطین قصد دارد چنین اقدامی را انجام بدهد و به طور مستقل مسئله را پیگیری حقوقی کند؟

این‌گونه اقدامات بیش‌تر در قالب سازمان‌های بین‌المللی مثل دیوان کیفری امکان‌پذیر است و کشورهایی اقدام به این کارها می‌کنند که یا قربانی جنایات انجام شده باشند و یا به نوعی از آن‌ها متضرر شده باشند. بنابراین باید تناسبی میان کشور پیگیر و دیوان کیفری وجود داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید ایران عضو دیوان کیفری نیست، اما از سازمان‌های بین‌المللی انتظار می‌رود که خودشان به مسئله وارد شوند. در عین حال، دیوان کیفری برای ایران به تنهایی این صلاحیت را قائل نیست که بخواهد موضوع را پیگیری کند.

آیا رایزنی برای انجام این‌گونه پیگیری‌ها آغاز شده و یا از قبل در جریان بوده است؟

تا این‌جا، همین نشست نتایج بسیار خوبی داشته و تا جایی که من سخنرانی‌ها را شنیده‌ام، همگی بار حقوقی دارد و نمایندگان کشورهای مختلف نشان داده‌اند که معتقد هستند اقدام اسرائیل در حقیقت جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نسل‌کشی است.


کمک برای تیتر و لید//"حسین شیخ الاسلام" مشاور بین‌الملل رئیس مجلس

تشکیل جلسه "کمیته فلسطین" چه اهمیتی دارد؟ وظیفه این چنین نشست‌هایی چیست؟
مسئله فلسطین یک مسئله انسانی است و همه نیروهای ضداستکباری از جمله کشورهای جنبش عدم تعهد از حق فلسطینیان پشتیبانی می‌کنند. مهم این است که غربی‌ها می‌خواهند نگذارند صدای فلسطین به دنیا برسد و فلسطینیان منزوی شوند تا اسرائیل هر جنایتی که می‌خواهد مرتکب شود. بنابراین وظیفه رسانه‌ها و نشست‌هایی مثل همین نشست است که تا آن‌جا که می‌شود این مسئله را بزرگ کنند و صدای حقانیت مردم فلسطین را به گوش دنیا برسانند.

پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی با همکاری سازمان‌های بین‌المللی تا چه اندازه ضرورت دارد؟

حتماً باید این پیگرد انجام شود، چون این رژیم جنایات فراوانی مرتکب شده است و نباید از تنبیه جان سالم به در ببرد.

با توجه به این‌که تهاجم اخیر اسرائیل، اولین باری نیست که به غزه حمله نظامی همه‌جانبه می‌شود، چرا اقداماتی نظیر آن‌چه شما توصیف کردید تا کنون انجام نشده است؟

این تصور که مسئله فلسطین یک شبه حل شود، تصور نادرستی است. استکبار جهانی به فکر تصرف نیل تا فرات بوده، اما ما مرحله به مرحله با آن‌ها جنگیده‌ایم تا امروز به این نقطه رسیده‌ایم که هیچ کجا در سرزمین‌های اشغالی، صهیونیست‌ها از تیررس ما در امان نیستند.

ما تصور نمی‌کردیم حمله اسرائیل این‌قدر به طول بینجامد. اما به هر حال، این نشستی که برگزار شد، بسیار خوب بود.

کمک برای تیتر و لید//حجت‌الاسلام "محمدحسن اختری" رییس کمیته فلسطین در دولت

با توجه به این‌که شما عضو کمیته فلسطین در دولت هستید، لطفاً توضیح بدهید که آخرین برنامه‌های این کمیته درباره بحران غزه چه بوده است؟

برخی از آخرین کارهایی که انجام شده شامل تبلیغات برای تشویق و ترغیب مردم به شرکت در راهپیمایی روز قدس، تهیه بیانیه برای راهپیمایی این روز و همچنین تماس با مراکزی در کشورهای مختلف برای هماهنگی و اجرای برنامه‌های روز قدس و شیوه‌های مختلف حمایت از مردم فلسطین بوده است به خصوص در این زمانی که رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب چنین جنایت‌هایی است. همچنین حمایت از مقاومت مردم فلسطین و محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی هم از دیگر کارهایی است که دائماً در این کمیته در حال انجام و پیگیری است.

* حجت الاسلام اختری توضیح بیشتر در خصوص اقدامات این کمیته را به جلسه‌ای دیگر موکول کرد.


کمک برای تیتر و لید//"محمدجواد لاریجانی" معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه

به نظر شما که معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هستید، آیا امکان آن وجود دارد که ایران بتواند علیه اقدامات ضدحقوق بشری اسرائیل در غزه اقدامات قضایی بین‌المللی انجام بدهد؟

بله. مسیرهای مختلفی برای پیگیری ابعاد حقوق بشری این مسئله وجود دارد که با همکاری دستگاه دیپلماسی کشور ان‌شاءالله پیگیری خواهد شد. به نظر من، هم سازمان‌های غیردولتی و مردمی باید علیه اسرائیل طرح دعوی کنند و هم دولت باید در سطح بین‌المللی این کار را انجام دهد. نباید بگذاریم جنایتکار از محکومیت به خاطر جنایتی که مرتکب شده فرار کند.

در همین راستا مجموعه قابل توجهی از اقدامات طراحی و برخی از آن‌ها اعلام شده است. به مناسبت روز جهانی حقوق بشر اسلامی نشستی به ریاست رئیس محترم قوه قضاییه برگزار شد که در آن‌جا درباره برخی از این اقدامات گفتگو شد. انشاءلله با کمک دستگاه‌های مختلف کشور به ویژه دستگاه دیپلماسی نمی‌گذاریم این مسیرها بسته شود.

روز دوشنبه 13 مرداد 1392 نشست "کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد" با حضور تعدادی از وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای عضو این جنبش در تهران برگزار شد. در راستای این نشست که نمایندگان بیش از 50 کشور برای بررسی اوضاع غزه در آن حضور داشتند، کشورهای فلسطین، قطر، ونزوئلا، لبنان، بنگلادش، سودان و اوگاندا به دعوت محمدجواد ظریف، وزرای خارجه خود را به ایران فرستاده بودند.

بر اساس آیین‌نامه جنبش عدم تعهد، "کمیته فلسطین" از جمله گروه‌های کاری در این جنبش است که همزمان با نشست وزیران خارجه‌ این جنبش و در حاشیه آن در سطح وزرا برگزار می‌شود. این کمیته 13 عضو دارد که شامل الجزایر، بنگلاش، مصر، کوبا، هند، مالزی، فلسطین، اندونزی، کلمبیا، آفریقای جنوبی، سنگال، زیمباوه و زامبیا است و ایران به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش، ریاست این کمیته را بر عهده دارد.

در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه، ایران به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد اعلام کرد برای بررسی وضعیت بحرانی مردم غزه، نشست کمیته فلسطین این جنبش را برگزار می‌کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    چقدر آقای اختری زحمت کشیده اند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس