رئیس اتاق بازرگانی تهران: همان ‌طور که بارها گفته ‌شده تنها 30 درصد از مشکلات ما مربوط به تحریم‌ها و روابط بین المللی بوده است، در صورتی که 70 درصد دیگر آن به تدابیر و علمی کار کردن خود ما بر می‌گردد و راهبرد حل آن هم کار کردن با فرمولی به نام واقعیت نگری و آرمان گرایی بوده است.

  به گزارش مشرق، یحیی آل اسحاق صبح امروز در جمع مردم مشهد در مسجد عباسی اظهار کرد: متأسفانه گرفتاری‌هایی در حوزه اقتصاد پیدا کرده‌ایم و علت آن هم این است که اقتصاد ما فقط به فروش نفت خام گره خورده و با نوسان‌های موجود در درآمدهای نفتی اقتصاد خانواده‌های ایرانی بالا و پائین شده است.

وی افزود: نحوه مدیریت بسیاری از درآمدها باید اصلاح شود و پول بیت المال به حراج نرود، به عنوان مثال در حوزه فروش نفت باید سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در راه رشد و پیشرفت خود آن مصرف شود.

آل اسحاق تصریح کرد: دولت 60 درصد از ظرفیت موجود نسل‌های آتی را صرف هزینه‌های خود کرده است و متأسفانه از مجموع منابع طبیعی و انسانی خود حداقل بهره‌وری را داریم، در صورتی که سرمایه نیروی انسانی بهترین سرمایه ما است و باید از آن حداکثر بهره را ببریم.

وی تأکید کرد: تعداد بسیار زیادی از فارغ‌ ‌التحصیلان ما در رشته‌های غیر مرتبط با تخصص خود فعالیت می‌کنند و تعداد بسیاری هم از کارخانه‌های تولیدی و صنعتی بیکار مانده‌اند و اگر از همین نیروهای متخصص استفاده شود چرخ حرکتی صنایع فعال می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: 24 بند از بندهای آورده شده در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ماحصل 35 سال زحمت و تلاش در بحث‌های اقتصادی بوده که دیدگاه‌های مختلف صاحب نظران را در بر داشته است و نتیجه نهایی آن می‌تواند راه گشای بسیاری از مشکلات موجود باشد.

نظام بانکی از ریل خارج و دچار آشفتگی شده است

آل اسحاق گفت: از دیگر مشکلات بزرگ کشورمان می‌توان به نظام بانکی اشاره کرد که متأسفانه در حال حاضر از ریل خارج شده و همه سرمایه گذاران اقتصادی را درگیر خود کرده است.

وی تاکید کرد: کشور ما دچار آشفتگی در نظام بانکی بوده و روابط بانک‌ها با سرمایه داران، مردم و بانک مرکزی را دچار اختلال کرده و مهم‌ترین هدف از ایجاد اقتصاد مقاومتی در کشور ساماندهی نظام بانکی بوده است و باید در این راستا بهترین تصمیم را بگیریم.

عضو حزب موتلفه تصریح کرد: در حوزه روابط بین المللی سه راه هضم در نظام بین المللی، حذف روابط کاذب و یا برقراری رفتار تعاملی و ایجاد روابط بین‌المللی که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی شده وجود دارد و اگر تعاملی منطقی داشته باشیم به طوری‌که منافع مالی و آرمان‌های کشورمان حفظ شود، می‌توانیم بگوییم که گامی مثبت برداشته‌ایم، در غیر این صورت به نظام و ملت خویش خیانت کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: آینده جهان ریشه در اعتقادات و تفکرات جمهوری اسلامی ایران دارد و برقراری حکومت جهانی از همین تفکرات روشن گرایانه اسلام بر می‌خیزد.

آل اسحاق اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی افراد کم درآمد و کسانی که دارای درآمد متوسط هستند باید در اولویت امنیت غذایی و دارویی قرار بگیرند و این نوع اقتصاد دارای دو جنبه صلبی و ایجابی بوده است.

اقتصاد ذاتاً دارای مفهوم جنگ است


وی گفت: اقتصاد ذاتاً دارای مفهوم جنگ بوده و جنگ امروز جنگی اقتصادی است که ستاد، افسران و تشکیلات عملیاتی دارد و اکنون ما که در سطح دنیا صاحب ادعا هستیم در این جنگ اقتصادی درگیر شده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران افزود: مجموعه زنجیره‌های اقتصادی باید به صورت پیوسته گام بردارند به طوری که امکان هیچ گونه نفوذپذیری در آن وجود نداشته باشد.

آل اسحاق تصریح کرد: در بخش ایجابی اقتصاد مقاومتی هر کشوری دارای آرمان‌هایی در راستای رشد و ترقی خود بوده است که در افق 20 ساله‌ای که تعیین کرده‌ایم به آنها دست می‌یابیم، تا هم در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرده و این تهدیدات را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کنیم و هم اینکه در برنامه‌ها رشد و توسعه داشته باشیم.

عضو حزب موتلفه افزود: منابع موجود ما با خروجی‌هایمان یکسان نبوده و نیست و به واقع ظرفیت‌های ما بیشتر از وضعیت موجودمان است، ما یک ظرفیت تاریخی را داشته‌ایم که نصف کره زمین تحت مدیریتش بوده است.

آل اسحاق تصریح کرد: تمام فرمول‌های جدول مندلیف در منابع طبیعی ما موجود است و حتی 10 درصد آنها را استفاده نکرده‌ایم و از نظر نفت و گاز در جایگاه دوم قرار گرفته‌ایم و از نظر موقعیت جغرافیایی خاورمیانه هم که قلب زمین است کشور ما نیز در رأس قلب آن قرار دارد، اما متأسفانه به خوبی از توان و موقعیت خود بهره‌مند نمی‌شویم.

تنها 30 درصد مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها بازمی‌گردد

وی تأکید کرد: همان ‌طور که بارها گفته ‌شده تنها 30 درصد از مشکلات ما مربوط به تحریم‌ها و روابط بین المللی بوده است، در صورتی که 70 درصد دیگر آن به تدابیر و علمی کار کردن خود ما بر می‌گردد و راهبرد حل آن هم کار کردن با فرمولی به نام واقعیت نگری و آرمان گرایی بوده است.

عضو حزب موتلفه اظهار کرد: در خانواده‌های ما دانش اقتصادی مناسب وجود ندارد و در برخی از مجموعه‌ها مانند مدارس باید به آموزش عملی در حوزه اقتصاد پرداخته شود و دانش آموزان ما که آینده سازان این کشور هستند باید با اینگونه مشکلات به طور کامل آشنا شوند و آگاهی‌های لازم از سوی معلمان و کارشناسان تخصصی این حوزه به آنان داده شود، تا این نسل همانند نسل امروز با اینگونه مشکلات برخورد نکنند و یا اگر هم برخورد کردند به بهترین شکل ممکن آن را مدیریت کرده و اجازه بروز و ورود مشکلات احتمالی را ندهند.

آل اسحاق گفت: مشکل کنونی ما این است که در کشورمان مجتهد اقتصادی زیادی داشته‌ایم و اعمال نظرها به هر قیمت صورت می‌گرفت و حتی با مدل سعی و خطا تصمیم گیری‌های نهایی انجام می‌شد و توجهی هم به عواقب آن نمی‌شد.

وی افزود: شاخص‌های اقتصادی بدون در نظر گرفتن عدالت قابل قبول نبوده و نیست و اگر اقتصاد مقاومتی را با موفقیت اجرا کنیم و به همین صورت آن را ادامه دهیم در عرصه‌های دیگر هم مشکلی را مشاهده نخواهیم کرد، اما اگر روابط اقتصادیمان از نوع حرام باشد اقتصادی موفق شکل نمی‌گیرد و تقوا به عنوان مهم‌ترین عامل در جهت شکل‌گیری اقتصاد مردمی بوده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس