نگاه «هم هوایی» کاملا هم سو است با نگاه حاکم در برخی از فیلم های شبه روشنفکرانه سینمای ایران که اصلی ترین هدفگذاری شان تبلیغ اندیشه های اغراق آمیز درباره شرایط اجتماعی و روابط بین زنان و مردان است.

گروه فرهنگی مشرق - این روزها در تالارحافظ نمایش «هم هوایی» به کارگردانی افسانه ماهیان در حال اجرا است. نمایشی که در آن، در مقاطع مختلف تاریخی سه دهه اخیر ایران، دیدگاههای فمینیستی و تاکید بر حق پایمال شده زنان در جامعه ایرانی در قالبی اغراق آمیز روایت می شود.  متاسفانه سطحی بودن دیدگاه نمایشنامه نویس، کار را به سمت گرته برداری سطحی از بحثهای مثلا روشنفکرانه  در مورد پایمال شدن حقوق زنان توسط مردان متعصب، یکسونگر، خشن و بی رحم ایرانی سوق داده است و صدالبته که این گرته برداری نیز کاملا در خدمت اندیشه و ایدئولوژی فمینیستهای غربی است. 

مفاهیم این اثر نمایشی در راستای همان بحث کلیشه ای غربی ها است که به پایمال شدن حقوق اجتماعی آدمها و به خصوص زنان در ایران می پردازند بلکه از این تنور منافع سیاسی خود در منطقه را پیش ببرند.

آیا این نمایش توهین به «عباس دوران» نیست؟/چرا این نمایش ما را به یاد شهرام همایون می اندازد؟
 
***زنان صبور در برابر مردان خائن
زنان نمایش «هم هوایی» زنانی  صبور، مظلوم، زخم خورده، غمگین و تنها و بی کس نشان داده شده اند و چالش عمده زنان نمایش تقابلشان با قراردادهای اجتماعی جامعه و مردان است . سه مرد نمایش که البته مخاطب  حضور فیزیکی آنها را نمی بیند و فقط از طریق مونولوگ سه زن نمایش در موردشان اطلاعات کسب می کند-که این رویه هم در نوع خود جای سوال دارد- مردانی هستند که در ظاهر قضیه و در جامعه آدم هایی معروف، محبوب، خوشنام  وموفق به نظر می رسند اما در مواجهه با زنانشان آدم های بی تفاوت ، سنگدل ، قسی القلب و خائن هستند.
 
***آیا این توهین به عباس دوران نیست؟!
اولین شخصیت مرد نمایش که همسرش درباره او در قالبی مونولوگ وار روبه تماشاگر حرف می زند «سعید» است که شنیده شده براساس شخصیت خلبان شهید «عباس دوران» خلق شده است. او تنها شخصیت مرد تا حدی مثبت نمایش است  که در عملیات شهادت طلبانه ای با هواپیمایش در بغداد به شهادت می رسد و نگاه ضدجنگ کارگردان این ذهنیت را در مخاطب  وجود می آورد که علیرغم کار بزرگی که او انجام می دهد در خور نامش برای خانواده و میراثش احترام و پاسداشتی قائل نشده اند و زنش تنها و بی کس در انبوهی از مشکلات گرفتار شده است. کارگردان این تنهایی را مجالی می کند برای اینکه به مانند ده ها اثر شبه روشنفکرانه از بدیهای جنگ بگوید و اینکه جنگ پدیده ای شوم است اما حتی یک واژه هم درباره تحمیلی بودن این جنگ حرفی زده نمی شود!

آیا این نمایش توهین به «عباس دوران» نیست؟/چرا این نمایش ما را به یاد شهرام همایون می اندازد؟
 
***آیا این ناصر محمدخانی بود که شهلا جاهد را فریب داد؟
شخصیت دوم نمایش «کاظم» است؛ یک فوتبالیست معروف و محبوب فوتبال که اسیر چنبره خیانت شده است. این کاراکتر بی بروبرگرد تداعی کننده ناصر محمد خانی فوتبالیست معروف دهه شصت تیم ملی و باشگاه پرسپولیس است. همه از جریان جنجالی قتل همسرش توسط شهلا جاهد و محاکمات معروفش اطلاع دارند و نیازی به توضیح واضحات نیست. «کاظم» نمایش «هم هوایی» مردی است که به زعم کارگردان در کمال نامردی و شفقت با حقه زدن به یک زن ساده دل و خوش قلب باعث می شود این زن گناه قتل همسر او را قبول کند. در این بخش مدام به خوبی های زن و مهربانی هایی که در حق مرد انجام شده پرداخته می شود بدون اینکه از تقصیر خود زن در ایجاد ارتباط با مردی متاهل کلمه ای سخن گفته شود!
 
***مرد موجودی است هوسران، سبکسر و خیانت پیشه!
شخصیت سوم نمایش هم یک مرد کوهنورد مغرور و بی وفا است که بر اثر سوء تفاهمی، زن مورد علاقه اش  که یک زن روشنفکر، تنها و مستقل  است را ترک می کند و خیلی راحت با زن دیگری رابطه برقرار می کند. اینجا هم مردی موجودی است هوسران، سبکسر و خیانت پیشه که ذره ای از احساس در وجود خود ندارد. 

آیا این نمایش توهین به «عباس دوران» نیست؟/چرا این نمایش ما را به یاد شهرام همایون می اندازد؟
 
***کاملا هم سو با نگاه حاکم در فیلم های شبه روشنفکرانه
دنیای نمایش «هم هوایی» مملو است از فضایی تیره ، یأس آور ، خیانت بار  که در آن شک و دودلی و نامردی به معنای واقعی کلمه غوغا می کنند. افسانه ماهیان کارگردان نمایش تعمدا قصد کرده چهره ای سیاه از جامعه ایرانی و روابط بین زنان و مردان نشان دهد. با نگاه سوپرفمینیستی کارگردان، زنان موجه تر، ابر انسان و سمبل فداکاری و صبر نشان داده می شوند که حتی به خاطر عشقشان گناه ناکرده قتل را به گردن می گیرند!

نگاه «هم هوایی» کاملا هم سو است با نگاه حاکم در برخی از فیلم های شبه روشنفکرانه سینمای ایران که اصلی ترین هدفگذاری شان تبلیغ اندیشه های اغراق آمیز درباره شرایط اجتماعی و روابط بین زنان و مردان است. در وجود بیماریهایی چون خیانت در جامعه ایرانی شکی نیست اما کارگردان نمایش حتی اگر می خواست اثری در این باره بسازد بهتر بود سری به صفحه حوادث روزنامه ها بزند و بیش از پیش تفکر دمده ای که درباره خیانتکار بودن ذاتی مردان در نمایش اش ارائه کرده را صیقل دهد. خیانت یک بیماری است که به هر چه ربط داشته باشد به جنسیت وابسته نیست. انسان فارغ از جنسیت اش می تواند وفادار باشد یا بی وفا! پس تلاش ماهیان برای ارائه تصویری بی وفا از جامعه مردان و در کنارش اغراق در تنهایی و بی کسی زنان بیشتر از آن که یک واقعه نگاری از بیماریهای اجتماع باشد به یک ژست شبه روشنفکرانه شباهت دارد.

کارگردان «هم هوایی» اگر اندکی انصاف را چاشنی کار خود می کرد یکی از شخصیتهای داستانش را مردی قرار می داد که در موقعیتی متضاد با دیگر مردان نمایش است  آن گاه کنتراست اینها بود که می توانست اثر را قابل تامل کند اما در شرایط فعلی نمایش به مونولوگ مجریان شبکه های ماهواره ای شبیه است؛ مجریانی مانند شهرام همایون که در همه این سالها از بدو قرار گرفتن در برابر دوربین مرتب از اوضاع اسفناک ایران و فروپاشی عنقریب آن سخن رانده اند بدون اینکه در سی سال اخیر حتی لحظه ای در ایران زندگی کرده باشند.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • اهوازی ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    فمنیست یعنی هرزه کردن زنان برای شهوت مردان. خدا لعنت کند این افراد رو که قهرمانان ملی ما مثل عباس دوران را اینچنین مورد طعن قرار میدهند.عباس دوران و عباس دوران ها و ارتش سپاه و بسیج و.... بر گردن تک تک ما حق دارند.ایکاش سینماگران ما غیرت داشتند و کثافت سینمای و کثافت روشنفکری ما را نشان میدادند.
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    عزیزم یه خورده آروم باش.اعصاب نداریا
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    مشرق واقعيت اينه كه عرصه فرهنگ و هنر را از دست داديم،فقط كافي براي اثبات اين حرف به دانشكده هاي هنر سر بزنيد
  • آرمین ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    ای بابا٬ از این سینما انتظار چی چیزی داری٬ غیرت... این ها حتی خوزستان رو به زور می دونن کجاست٬ چه برسه بخوان بدونن جنگ چی بوده٬ عباس دوران کی بوده...
  • سید ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    مبارکه آقای جنتی!
  • ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    شما به هر چی کار روشنفکرانه است میگید "شبه روشنفکرانه". پس روشنفکرانه از نظر شما چیه؟
  • سما ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    سلام دُخت ایران ای وطن ای سرزمین پای تو خون ها نداد ایران زمین ... س.م
  • ریاستی ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    انچه در باره زنان باید بدانید?!!!!!!!!نمیتوانید بدانید
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    این کارگردان مثل اینکه نمی داند شهلا جاهد باعث مرگ وازهم پاشیدن زندگی یک زن دیگر شده این یعنی دفاع از بی بند وباری نه دفاع از زن
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    از نظر ما حرف علما و مراجع روشنگرانه و روشنفکرانه است و هر کسی که حرفی مغایر با دین یا ضد دین بزنه میشه تاریکفکرانه و یا با اصطلاح محترمانه تر «شبه روشنفکرانه»....
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    سایت مشرق ! باز توهم زدی؟ یا خودت را به احمق بودن زدی؟
  • سجاد ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    عباس دوران يكي از روشنفكر هاي واقعي بود .
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    مشرق با توضیحی که در بخش مربوط به شهید گرانقدر عباس دوران در متن خبر گفتید. اینطور برداشت کردم که : می خواستن بگن کار عباس دوران بسیار ارزشمند بوده است اما در کشور برای همسر او که بازمانده و یادگاری از او است متاسفانه کار مناسب و تقدیر شایسته ای نشده . اگر واقعیت این باشد خوب این حرف و ایرادی که گرفتن کجاش بد و فمینیستی است؟! متاسفانه در مورد خیلی از شهدا همین ایراد وارد است. حقا در طول حداقل 20 سال گذشته در کدام یادواره ملی از کار ارزشمند شهید دوران و همسرش تقدیر رسمی شده؟ ما که ندیدیم و نشنیدیم .
  • نا شناس ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    مشرق جان تورو بخدا نام بزرگاني چون شهيد دوران را با اسامي انسان هاي بي مقدار مثل شهرام همايون را حتي در يك مقاله نياوريد. اين آقاي شهرام همايون يك كلاه بردار فرش در ايران بود كه از ايران فرار كرد و معلوم نشد چي شد سر از سياست درآورد. ولي باور كنيد اين آدم اصلا" ارزش نام بردن درمطبوعات ايران را ندارد.
  • محمد ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    خوب این خانومایی که مثلا بهشون ظلم شده از اونجایی که به قول خودشون مردهای ایرانی سبکسر (!) و به عبارتی دیگهنفهم هستن امیدی به درست شدنشون نیست برن سراغ دلبندان غربی تا معنی خیانت رو خوب احساس کنن بعد روزی صد بار آرزوی داشتن همون سبکسر (!) ها رو داشته باشن! البته این جور مردایی همه جا هست ولی نه دیگه به این حد که اینا شلغوش کردن! تا اونجایی که من میدونم معمولا زن فداکار در قبال شوهر درب و داغون یکی از نایاب ترین چیزای روزگاره!
  • لبیک یا خامنه ای ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    تاسف برای مدیران فرهنگی ، فقط همین.
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    تو باغ خبر بودی؟کجایی؟دوباره بخون!
  • اهوازی ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    بی بی سی اجنبی چند بار تلاش کرد از طریق پخش گزارش و فیلم مستند یا برنامه هایی مانند مصاحبه با عکاسان جنگ یا حتی در نوبت شما و.... سراغ جنگ برود و با وارونه نمایی و دعوت از عده ای خائن وطن فروش و گزارش های غیر واقع مسائل خاص خودشان را به مخاطب بقبولانند.اما این ام با واکنش شدید روبرو شد و چندی بعد برنامه هایی برای مخاطب تهیه و پخش شد و یادواره ای برای شهید نوجوان بهنام محمدی برگزار گردید و بی بی سی ملکه که یک چریک فدایی خلق مدعی دفاع از محرومان مسئول بخش فاذسی آن است و اکنون به ملکه خدمت میکند پا عقب کشید.حال سعی دارند با عده ای روشنفکر نمای هنجار شکن در کشور مسئله آفرینی کنند.این افراد اگر راست میگویند درباره زنانی که در بی بی سی و صدای آمریکا و همین سینمای خودمان مورد تجاوز قرار گرفته اند فیلم و تئاتر بسازند.
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    مشرق جان،امانت رو تو کامنتا رعایت کن!
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    آفرین 8:30
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    ادامشم بخون "زنش تنها و بی کس در انبوهی از مشکلات گرفتار شده است. کارگردان این تنهایی را مجالی می کند برای اینکه به مانند ده ها اثر شبه روشنفکرانه از بدیهای جنگ بگوید و اینکه جنگ پدیده ای شوم است اما حتی یک واژه هم درباره تحمیلی بودن این جنگ حرفی زده نمی شود! "
  • ذاکر ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    سلام این دسته کار ها نمتواند مقام بالا وعزیز شهید دوران را خدشه دار کند ولی از مسولین فرهنگی میخواهیم جلوی این نابسامانی ها را بگیرند
  • محمد ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    حالم از هنرمندنماهای کثیف که جز خوردن پول مفت بیت المال کار دیگه ای نمیکنن بهم میخوره بی قیدتر و بی بندبار تر از این جماعت وجود نداره.
  • رحمن ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    راستی راستی این ظاهرا روشنفکران قصد دارند که از خانواده شهدا پشتیبانی کنند ؟هر گز اینطور نیست بقول حضرت علی ع کلمه حقی را گفتند که به باطل برسند .بله تا نیاز بود مراکز تفریحی شمال هرز گاهی محل تجمع خانواده شهدا می شد شاید در فروشگاه محقر خود چیزی را به آنها تحویل می دادند .شاید می توانستند مدت زیاد تری در خانه های سازمانی می ماندند خوب خیلی وقت است این مطالب برای خانواده شهدا و ایثارگران انجام نمی شوند و پرونده تخلیه منازل سازمانی آنها را به دادگاه های مدنی برای تخلیه تحویل داده اند می گویند بم نیرو مربوط نیست بروید بنیاد استان .خوب اینها و خیلی چیزهای دیگر را همه می دانند ولی این دلیل نیست که این دغدغه روشنفکران است آنچه دغدغه روشنفکران است بی بند و باری است و اگر به زندگی خصوصی اینان نگاه کنید اینها اصلا با خانواده های شهدا و ایثارگران هیچ ارتباطی ندارند.و محور زندگیشان 180در جه با ایثارگران و خانواده آنان چرخش دارد.ای روشنفکران روزی شما را آمریکا و غرب تایین می کند و در آبشخور آنان مشغول هستید
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    اول : خودمون واقع بین باشیم ؛ قطعا یکی از بدیهای جنگ تنها شدن خانواده شهدا است با وجود کلی مشکلات . حالا یا دولت و مردم کمک می کنند یا نه. دوم : اشاره به ارزشمند بودن کار اون شهید شده از چیزی که انتقاد کردن برخورد نامناسب با همسر او بوده که انتظار داشتن خیلی بزرگداشته شود اما اینطور نشده . سوم : یکی از هنرهای تبلیغاتی این است که در برخورد با افراد منتقد که شاید مغرض هم باشند اول به نفع اندیشه حق مدار بهره برداری شود بعد نکات مغرضانه هم بیان شود. نه اینکه کلا یه جا همه چیز را علیه اندیشه حق مدار تلقی کرد . می گوید : او تنها شخصیت مرد تا حدی مثبت نمایش است که در عملیات شهادت طلبانه ای با هواپیمایش در بغداد به شهادت می رسد و نگاه ضدجنگ کارگردان این ذهنیت را در مخاطب وجود می آورد که " علیرغم کار بزرگی که او انجام می دهد در خور نامش برای خانواده و میراثش احترام و پاسداشتی قائل نشده اند " و زنش تنها و بی کس در انبوهی از مشکلات گرفتار شده است.
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    مقام اون شهید خدشه دار نمی شه . ذهن مخاطبی که می بینه خدشه دار می شه .
  • بيژن ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    مسبب اصلي اين فاجعه شهلا جاهد نبود بلكه مسبب آن مرد هرزه اي بود كه باعث نابودي زن خود وشهلا جاهد شد. خداوند عالم انتقام خون آنهارا از اوگرفته ودر آينده بيشتر ميگيرد. انشاالله.
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    باز هم این ناشناس از تیمارستان فرار کرده و عربده کشی می کنه
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    مرد فداکار در قبال زن درب و داغون هم یکی از نایاب ترین چیزای روزگاره
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    خوب بالاخره باید یه فکری حرکتی کاری انجام داد. مگه خرمشهر را از دست دادیم ، جوانان غیرتمند نشستن نگاه کردن و افسوس خوردن . خوب کلی زحمت کشیدن در دل کلی گرفتاری طاقت فرسا اما به لطف خدا خرمشهر را از چنگال اشقیا درآوردن. فرهنگ هم .... کار سخت تره اما با وجود اون غیرت و آگاهی های به روز تر و ... فتح سنگر فرهنگ هم شدنی است اما در یه بازه زمانی طولانی تر.
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    یکی از کارهای مهم در زمان حال فعلا اینه که کارهای فرهنگی و هنری بسیار خوبی که جمعی از جوانان عزیز و غیرتمند ایران زمین در حال انجام آن هستند حمایت مردمی در سطح بسیار گسترده شود. مثلا انیمیشن ها ،‌ کتاب ها ، بازی ها ، خبرها .... برای اطرافیان دوستان مسجدی ها بسیجی ها غیربسیجی ها .... نمایش داده شود ...
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    اصلا یه کار بسیار مهم و ارزشمند این هست که هر کسی " سایت مشرق نیوز " را می خواند خبرهای آن را برای دیگران همان طور که گفته نقل کند . خبرهای سیاسی ،‌اجتماعی ، خبرهای بخش " جنگ نرم " که فوق العاده عالیه ، خبرهای فرهنگی ... گزارش ها ، مقاله ها همه اینها را جمعی از برادرها و خواهرهای زحمت کش مان تهیه می کنند . کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است تهیه یه مقاله پژوهشی انصافا بسیار پردردسر هست . اگر کسی مقاله پژوهشی نوشته باشه خوب می فهمه چقدر کار سختیه. خوب حالا یه عده کار اصلی رو انجام می دن ما مخاطب ها وظیفه داریم این مطالب را به گوش مردم دیگر برسانیم . بسیار جو فکری جامعه را می تواند تغییر دهد. این همت را که می توانیم انجام دهیم.
  • زهرا ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    من سال 78 از دانشگاه فارغ التحصیل شدم تازه آن سالها رفتار دانشجویان دانشکده هنر افتضاح بود وای به حال آلان ....
  • علی رضا ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    اقا این استاد جنتی تکلیف مارو با این نیم بند حجاب لطفا مشخص کنند حجاب یا داریم یا نداریم این مدل حجاب کجای اسلام تعریف شده بگید ما هم بدونیم .مو جلوش باید بیرون باشه یا نباید باشه؟
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    من خودم یک زنم ولی ازاین نوع دفاع کردن از زنان حالم بهم میخوره اینکه میگن شهلا جاهد گول خورده فقط توجیهه خدا عقل داده دین داده شعور داده که درست زندگی کنی
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    چی میگی ؟
  • پویا ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خیلی متن مضحکی بود. کاش حداقل شبه نویسندگان سایت شما که می خوان در مورد یه اثر هنری بنویسند اندکی سواد و درک زیبایی شناسی داشتند. ضمن اینکه خانواده شهید دوران خودشون رفتن به تماشای این اجرا، از خانواده محترم ایشون تجلیل شده، فرزند شهید دوران صحبت کرده و اجرا تقدیم شده به خانواده ایشان. شما کاسه ی داغ تر از آش شدید. متاسفم براتون.
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    مشرق محترم لطفا نظر این مخاطب را بررسی کن ببین آیا واقعا اینطور بوده . در آنصورت اشاره به حضور خانواده شهید دوران در مراسم می کردی یادمان باشد امروزه یکی از کارهایی که هر نوع سلیقه سیاسی و هنری در کشور دارند انجام می دن (دیگه بازش نمی کنم) استفاده از خانواده شهدا و همراه کردن آنها با خودشون هست.
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    مشرق داره بعضي احمق هاي متوهم را هدايت ميكنه
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    پويا ! توهم براخودت يك رئيس جمهوري و مردم بيسواد
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    واقعا نمیدونم جرا بعضیها همه رو بیسواد میدونند
  • mamzi ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    به نظر من شما به جاى گله گذارى بيا نمايشى ارائه كن توسط هنرمندان غير روشنفكر و از شهيد دوران در آن حرف بزن تا ما با طرز فكر شما هم آشنا شيم ، اينكه دعوا نداره... بخدااااا
  • رضا ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    یک روز امتحان کنید سر یه خیابون توی یه شهر شلوغ یا یه مرکز خرید معروف چند دقیقه توقف کنید نگاهی به حجاب وسرووضع خانمها ،آرایش لباس ورفتارو 0000چه دختران مجرد وچه زنان متاهل بندازید آیا اثری از فرهنگ ایرانی واسلامی می بینید؟ آیا آرایش و طرز پوشش یک زن ایرانی ومسلمان باید اینطور باشه؟ وقتی خدا در قران به زنان تاکید کرده چه پوششی داشته باشند با تمام جزئیات آیا مهم بودن این قضیه رو گوشزد نمی کنه واین قضیه رو نشون نمیده که زن میتونه باعث فساد و به گمراهی کشوندن مرد بشه این همون برنامه غربیهاست که سالها داره دنبال میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس