کد خبر 305802
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۶

ترکمنستان هیچ راه آزاد به دریاهای جهان ندارد و دریای کاسپی یا خزر (ورکانه یا هیرکانیا) نمی‌تواند راه ارتباط آن جمهوری با جهان و دریاهای آزاد باشد. طبعاً این راه از خاک جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و چه بهتر ترکمنستان پیوسته روابط حسنه‌ای با دولت ایران داشته باشد تا از راه‌ها و بنادر این کشور برای واردات و صادرات خود استفاده کند.

به گزارش مشرق به نقل از قدس، جمهوری ترکمنستان در همسایگی شمال خاوری کشور ما چندی است با مسافران ایرانی و بویژه رانندگان کامیونها و تریلرهای ایرانی که انواع کالاهای ترانزیت یا ایرانی را به آن کشور حمل کرده تولیدات ترکمنستان را به ایران می‌آورند بدرفتاری می‌کند...
 و اخبار رسیده از آن حکایت دارد که بیش از 250 تن از ایرانیان در ترکمنستان در حبس بسر می‌برند و اتهامات گوناگونی به آنها بسته شده، اما جمهوری ترکمنستان چند روز پیش نظر پنهانی خود را اعلام داشته و در مقام حامی و وکیل ترکمن‌های ایرانی که از شریف‌ترین و نجیب‌ترین اقوام ایرانی هستند، جسارتاً خواهان آن شده است چهار فرد ترکمنی که در حوادث سال 1388 بازداشت شده‌اند آزاد شوند تا آن جمهوری نیز اتباع ایرانی را که در ترکمنستان به زندان افکنده شده‌اند ترخیص و آزاد کند!
اقدام بی‌معنا و دور از نزاکت جمهوری ترکمنستان که حتی ییلاقی و اقامتگاه تابستانی رئیس جمهوری آن «قصبه فیروزه» ملک طلق ایران بوده، برابر مفاد قرارداد فوریه 1921 ایران و دولت جمهوری اتحادی سوسیالیستی روسیه به ایران برگردانده شد، اما دولت ایران بنا به احترام روابط دوستانه دو دولت و حفظ شؤون ریاست جمهوری وقت ترکمنستان از حقوق حقه خود در این خصوص گذشته و این قریه را به ترکمنستان پیشکش کرده است، ضعف دیپلماسی کنونی ما و رفتار ترکمنستان بار دیگر ثابت می‌کند نرمش بیش از اندازه و تعارف و مماشات و اظهار اشتیاق بیش از حد برای گسترش روابط باعث تجری بعضی از عناصر و محافل ارتجاعی فرصت طلب می‌شود که گویا در جست و جوی میراث هرگز به دست نیاورده امپریالیسم تزاری و اهداف واهی استالین و دست پروردگان نوکر صفت دوران سلطه او هستند و گذشت زمان و اینکه ایران، ایران عصر قاجار نیست را باور ندارند.
بازداشت چهار فرد ترکمن به دلیل اتهاماتی که به آنان در جریان حوادث 1388 زده شده ارتباطی به یک کشور همسایه و بیگانه ندارد و ترکمن‌ها مانند دیگر اقوام ایرانی هرگاه مشکلی با دولت داشته باشند شخصاً حل کرده و خود شیرینی سران عشق آباد نوعی مداخله در امور داخلی کشور و خارج از حد و حدود متعارف دیپلماتیک است.
ترکمنستان هیچ راه آزاد به دریاهای جهان ندارد و دریای کاسپی یا خزر (ورکانه یا هیرکانیا) نمی‌تواند راه ارتباط آن جمهوری با جهان و دریاهای آزاد باشد. طبعاً این راه از خاک جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و چه بهتر ترکمنستان پیوسته روابط حسنه‌ای با دولت ایران داشته باشد تا از راه‌ها و بنادر این کشور برای واردات و صادرات خود استفاده کند.
مشکلی که برای چهار فرد ترکمن ایرانی پیش آمده ارتباطی به دولتی که نام و عنوان ترکمنستان را تنها در حدود سالهای 21-1920 بر آن نهادند و یا تقسیم سرزمین پهناور ترکستان و ماورالنهر (ورارود) منطقه‌ای که ترکمنهای بیشتری در آنجا بود ترکمنستان نام نهادند، ندارد. مداخله ترکمنستان درست مانند آن است که دولت آلمان مشکلی را که برای یک فرد آلمانی زبان در جمهوری فدرال سوئیس پیش آمده باشد، مشکل خود بداند یا دولت فرانسه یا ایتالیا مسایلی را که برای مردم فرانسه زبان یا ایتالیایی زبان ایجاد می‌شود، دلیلی برای مداخله خود در امور داخلی سوئیس بدانند.
ترکمنها در ایران، ایرانی هستند و ترکمنهای ترکمنستان نیز قبل از آنکه ژنرالهای روسی به ترکستان لشکر بکشند خود را از اقوام نزدیک ایرانی می‌دانستند و دختران بسیاری از خوانین ترکمن عروس دربار و اشراف ایرانی بودند.
یک همسر ناصرالدین شاه اقل بیگه خاتون، یک زن ترکمن بود و طوقان بی‌بی، سوگلی شاه به شمار می‌رفت. بازداشت حدود 280 تن از اتباع ایران به دلایلی واهی و به صورت گروگانگیری، اهانت به دولت و ملت بزرگ ایران است. من نمی‌دانم وزارت خارجه، اداره امور کشورهای آسیای مرکزی در آن وزارت جلیله و سفیر ایران در عشق‌آباد چه می‌کنند؟
از سوی دیگر خبر می‌رسد عده قابل توجهی از ایرانیان به اتهام قاچاق موادمخدر در تایلند و مالزی محکوم به اعدام شده‌اند که گویا چند زن هم در میان آنان هستند. بدیهی است قاچاقچی موادمخدر خطاکار و مستوجب مجازات است، اما آیا مراحل قضایی به طور کامل در خصوص این افراد انجام شده است؟ آیا از وکیل برخوردار بوده‌اند؟ آیا هشتاد و چند تن باید همگی اعدام شوند؟
وزیر امور خارجه آقای دکتر ظریف مرد متمدن و باشخصیتی است که سالهای سال در آمریکا زندگی کرده، اما تصور می‌کند تمام امور با همسایگان را با لبخند و گذشت و تساهل می‌توان حل کرد! به همین دلیل کشوری کوچک که رئیس جمهوری و نخست وزیر و وزیران آن اغلب در کنفرانسها و همایشهای منطقه‌ای با همتایان ایرانی مواجه می‌شوند و راه اصلی ترانزیت کالاهای کشورشان از ایران می‌گذرد، احتمالاً تصور می‌کنند ایران و ایرانی آن قدر به دوستی یک طرفه خود با ترکمنستان دل بسته است که پاسخ این مزاحمت برای رانندگان و شهروندان ایرانی را هم با لبخند و ملایمت و قربان صدقه خواهد داد.
دوستان عشق آبادی ما باید بدانند در قرون گذشته ایرانیان خاطرات ناخوشایندی از برخوردها و تهاجمات مهاجمان سرزمین‌شان به ایران داشته و البته در مواقع لازم نیز مهاجمان به بهای سنگینی تاوان آن حملات و به گروگان گرفتن مردم ساحل نشین ایران و بردنشان به ترکستان را داده و مجازات شده‌اند. مانند کشته شدن خان خوارزم در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه. حالا که ترکمنها با رهایی از امپریالیسم تزاری و شوروی مستقل شده‌اند ما انتظار نداریم از سوی آنان که مسلمان و همدین ما هستند، اتباع ایران به گروگان گرفته شوند، افزون بر اینکه سکوت و لبخند وزارت خارجه هم عجیب است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ایرانی ترکمن ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    20 15
    جناب آقای نویسنده این مطالب سراسر توهین به ترکمن . بی قلمی و بی اطلاعی شما از تاریخ پرشکوه سلجوقیان ترکمن که باعث بقا زبان فارسی و اعتلای ایران شدند کاملا مشهود است.و دختران ترکمن نه عروس دربار دیگران بلکه زنان پادشاهی سلجوقیان ترکمن بودند ودر ایران فعلی؛ در جای جای ایران میتوان نسل ترکمن ولی در قالب اصفهانی ؛تبریزی؛شیرازی ؛همدانی و غیره ریشه یابی و تاریخ نگاری کرد .حیف که تاریخ ایران عزیز تحریف و دروغ زیاد به خود دیده است
  • سيد حامد ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    8 7
    يك متن بسيار عالي ممنون مشرقيون
  • ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    2 8
    الان یعنی چی که اون روستا رو پیشکش کردیم به ترکمنستان؟ کی داده؟ مژه ارث باباشون بوده که پیشکش کرده اند به ترکمنستان؟!
  • ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    4 5
    ای بابا! قورباغه برای ما هفت تیرکش شده!!
  • ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    2 4
    این وزارت خارجه باعث سرشکستگی ملت ایران شده
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 3
    از اثرات ديپلماسي لبخند!!! هردم از اين باغ بري ميرسد...
  • بنده خدا ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 3
    متاسفانه وزارت خارجه ما بی عرضه است . و نمی تواند از شان و منزلت ایران و ایرانی دفاع کند
  • علی ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 6
    خوی تجاوز،وحشیگری و غارت را نمی توان عوض کرد .
  • ali ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 4
    شهر که بی کلانتر بشه،قورباغه هم واسه ما هفت تیر می کشه!!! خدایا این همه عزت رو از ما نگیر!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 6
    یادشون رفته سال 1990 درجنگ با جمهوری ادربایجان این ایران بود بهشون نیرو وامکانات داد کمکشون کرد لعنت بر نمکدون شکن تقصیر خودمونه روحانی مچکریم.
  • فرزند خراسان ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    6 9
    ترکمنستان هم واسه ما آدم شده،تقصیر خود ماست وقتی در مقابل اراجیف حکومت آران (جمهوری آذربایجان) سکوت کردیم و گذاشتیم اونها هر ادعایی نسبت به آذربایجان ایران بکنند،باید انتظار این رو هم داشت که ترکمنستان به ظاهر بی طرف هم نسبت به خاک ایران ادعای ارضی بکنند.،وقتی روحیه ملی گرایی در ما مرده و بسیاری از ما نمیدونیم خرابه های مرو کهن که زمانی قلب خراسان بزرگ بود و به زور ترکتازی اشغال شده در همین کشور وجود داره ،وقتی بسیاری ازجوانان ما نمیدونند که رود جیحون از داخل همین کشور میگذره،وقتی خیلی از ما اطلاع نداریم منطقه دهستان کهن در این خاک وجود داره،خوب همین میشه که در نتیجه از تمام تاریخمون میگذریم ولی دیگران از اونچه ما گذشتیم نمیگذرند و نه تنها اون رو از آن خود میکنند بلکه طلبکار هم میشوند و ادعاهایی بس بزرگتر مطرح میکنند
    • تورک آزربایجان IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      6 1
      تو دنیا کسی آذم حسابت نمی کنه الان برا ماها شاخ و شونه می کشی بنگی؟؟؟؟؟؟
  • رضا ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    4 4
    بخدا دلم گرفت چرا همیشه ایران بزرگ باید کوتاه بیاید
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    5 2
    بابا اون ارمنستان بود
  • احمدخواجوند ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 1
    ببخشيد هر كه در آمريكا زندگي كند آدم متمدن وباشخصيت ميشود ،پس آدمهاي متمدن وباشخصيت هستند كه كشوررا دودستي تحويل بيگانه ميدهند.
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    2 4
    شهرهای که روسیه از ایران جدا کرده باید برگرده..!!
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 5
    درود بر استاد معتضد
  • فرهنگی ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 1
    شاید این خاک نیز که به دریا راه دارد با لبخند پیشکش شده وباید محرمانه بماند !
  • سلمان ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    2 12
    اشتباه نکن آذربایجان در غرب دریای خزر قرار داره و ترکمنستان در شرق خزر و آذربایجان با ارمنستان جنگید ولی در زمان پس از فروپاشی شوروی به علت وقوع قحطی در ترکمنستان ایران به اونها گندم و آرد رایگان می داد
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    3 8
    حالت خوبه ایرانی ترکمن عزیز؟ فازت چیه؟
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 1
    امور حاکمیتی و سرزمینی به وزارت خارجه ربط نداره .الکی حرف نزن
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    4 0
    ترکمنستان که رو خراسان و گلستان آذربایجانم که سمتت گیلان اونوقت اینا چه جوری باهم و سر چی جنگیدن
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 2
    بخشش منطقه فیروزه پیش از انقلاب صورت گرفته یا بعد از انقلاب؟
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 2
    زمان پهلوی دوم
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 1
    اتفاقا آذربایجان بود
  • جی جی ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 1
    روحانی مچکریم
  • احمد ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    4 8
    جناب تاریخ پر شکوه سلجوقیان زبان فارسی رو حفظ نکرد ابوالقاسم فردوسی در آن زمان زبان فارسی رو حفظ کرد
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    2 4
    دوست عزیز این مطلب اساسا" چنین قصدی ندارد و بحث تزویج ترکمانها با پادشاهان ایران را دلیلی بر قرابت و نزدیکی ذکر می کند همچنین گمان نکنم شما نیز تردیدی داشته باشید که مسائل داخلی کشورمان صرف نظر از اینکه در کدام قومیت باشد ، مسئله ای داخلی است که باید همه کسانی که عشق به میهن و اتحاد و انسجام ملی در دل دارند قویا بر آن پافشاری کنند و اینگونه رفتارهای قیم مابانه و دایه های دلسوزتر از مادر را قاطعانه محکوم و منکوب کنند .
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    3 5
    بحرین هم برای ما نسخه دمکراسی و حقوق بشر منویسه ترکمنستانم رو خنده رو عشق
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    4 4
    چون ایران بزرگ تو دست آدمهای کوچیک افتاده . همین و بس .
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 1
    احسنت
  • علی ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 2
    بابا وزارت خارجه این طور که جلو میره باید انتظار داشت قورباقه ها هفت تیر کش بشن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    چه ربطی داره وقتی در دولت قبل کومور تحریممون کرد از این حرف ها نبودش
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    4 0
    من موندم اونایی که مثبت زدند هیچ درکی از تاریخ دارند.بابا جنگ قره باغ بین ارمنستان و آذربایجان بودش
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    2 4
    من به عنوان یک ایرانی راضی نیستم اون روستا پیشکش شه...
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    پس به کی ربط داره؟
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    چرا عکس معتضد رو کار کردید،مگه مقاله مال اونه؟
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 2
    عذرخواهی می کنم اگر تندروی شده ....ولی اقدام ترکمنستان در دخالت در حوادث 88 کاملا غیر قانونیه
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 5
    بردار ترکمن (البته ترکمن برای من یعنی پارت ها ) چه توهینی بود ؟ جای جای ایران از یک گروه مردم تشکیل شده همه ی ما دارای ریشه مشترکی هستیم
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 3
    روستا رو وقتی مفت می دی میره طرف فکر می کنه مملکت صاحب نداره ای تف
  • افشین ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    3 0
    من متوجه منظور ار این مقاله نمی شوم . درخواست انساندوستانه برای ازادی چند زندانی چه ربطی به تاریخ و... داره . ایجاد روابط مناسب با هر کشور همسایه با تمرکز بر اشتراکات وظیفه هر ایرانی هوشمند که علاقمند به پیشرفت ایران اسلامی و قرار گرفتن به عنوان برادر بزرگتر و الگوی مناسب در میان کشورهای همسایه واسلامی است.. سعی کنیم با دید مثبت از این گونه اعمال برای نشان دادن سعه صدر و افزایش حس اعتماد و نشان دادن بزرگواری یک برادر بزرگتر استفاده کنیم ..... به راستی اگر یک برادر کوچکتر شما چنین درخواستی داشت چگونه رفتار می کردید.. پ.ن : همگان می دانند نحوه عفو یک زندانی در ایران به چه صورت است ودرخواست آزاد ی بایستی چه مراحلی را طی کند .خوب درخواست عفو را باتوجه به شرایط ممکن است هرکسی بکند حتی خود شما برای یکی از دوستان و فامیل ها و... با توجه به شرایط .نه؟
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 3
    روحانی مچکریم.دوران محمود از این خبرا نبود که .از فردا باید منتظر باشیم اسکیموها هم از ایران باج بگیرن.
  • جی جی ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 2
    روحانی متاسفیم
  • جمالی ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    ایااین اقای مورخ بامشرق هم بله چراکامنت مراحذف کردی ؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    سبزی فروش سر کوچه ما
  • بهمن تهرانی ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 1
    تمام این زندانیهای ایرانی و رفتارهای بد ترکمنها با ایرانیان از دوره آقای احمدی نژاد شروع شد ولی احمدی نژاد براشون هدیه هم داد روز جشن نوروز
  • ریاستی ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 3
    وقتی بخت برمیگرده پالوده هم دندان میشکنه. اقای ظریف زیادی ظریف نیستی؟
  • ایرج ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 1
    دیدید بالاخره روحانی با ظرافت عزت مارا برگرداند
  • محسن ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    آقاي ظريف ميگه بخند تا دنيا بهت بخنده. واقعا درسته چون الان همه دنيا به ما مي خندند البته بيشر به ريشمان تازگي هم به ريشه مان
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 1
    شهر که بی کلانتر باشه قورباغه هفتیر میکشه
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    خلایق هر چه لایق
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    این بخشش در زمان قاجار بوده است نه پهلوی ها
  • شکارچی ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    شبیه گروگان گیری نه رفتار انسان دوستانه!
  • شکارچی ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    چند بار می نویسید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    2 0
    درسته، نویسنده کمی تخیلی نوشته !
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    انگلیس هم جدا کرده
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    منبع خبر؟؟؟
  • عبدالله ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    2 1
    البته یادآوری می شود اکثر زندانیان ایرانی در ترکمنستان مانند بسیاری از دیگر کشورها قصد وارد کردن مواد مخدر به این کشور داشته اند.
  • لیا ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 2
    از استاد معتضد تشکر می کنم. حس نوع دوستی و میهن پرستی ایشان است که موجب شده با چنین شیوائی به موضوع گروگان گیری دولت ترکمنستان بپردازند. افراد ترکمن زندانی در ایران کسانی هستند که برای کشور ثالت در ایران جاسوسی و آشوب کردند. بعد دولت ترکمنستان افرادی را دستگیر و زندانی کرده که از اقشار مختلف جامعه ایران هستند حتی در بین گروگانهای ایرانی جوانی نخبه است که من او و خانواده اش را می شناسم خانواده اش تمام عمر خود را در جهت انقلاب، نظام و رهبری گذاشتند. این فرد امروز باید در کشورمان منشاء خیر باشد نه اینکه در گوشه بیقوله های ترکمنستان محبوس و هیچ مسئولی از وی خبر نداشته باشد. مسئولین کشور اگر از وضع این خانواده مطلع شوند فکر می کنم احساس شرم کنند
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 1
    وقتی روستایی که زن و مرد آن از جون دل جنگیدن تا زیر پرچم روسیه نروند و در این را شهید شدن ، رو سیه به تنگ امد تا پس داد ولی حکام بی عرضه به راحتی و به خاطر کرد و کرمانج بودن بودن این قریه پیشکش کردند الان هم حق دارین دم از ملی گرایی بزنید این منطقه و مناطق همجوار آن قرار بود بعد از صد سال به ایران برگردن ولی الان جولانگاه اسرائیل شده و تمام زمین های قابل کشت آن توسط اسرائیل خریداری شده و در حال حاضر اسرائیل برنامه های محرمانه نظامی در انجا پیداه کرده و مسئولین شما هم خوب خبر دارند ولی به صلاحشان نیست مردم در جریان باشند
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    1 4
    بابا جمع کنین این نژاد پرستیها رو چه توهینی به قوم ترکمن شده مقاله در مورد رفتار دولت ترکمنستان است
  • حسینی ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    1 3
    وقتی صحبت از نژاد می شه و تفاخر به نژاد من یاد اسب میفتم، بابا ما در مورد آدم حرف می زنیم فارس ترکمن ترک عرب همه آدمیم، بابا خجالت بکشید مثل اعراب زمان جاهلیت آدم رو مانند اسب نژاد بندی نکنید پیامبر هزار و چهارصد سال پیش گفت: ان اکرمکم عندالله اتقیکم حکومت ابله و نژادگرای ترکمنستان هم انسان ها رو نژاد بندی کرده یکی به این ابله ها بگه آدم آدمه ترکمن و فارس نداره و با این نژاد بندی آدم ها رو با اسب و الاغ همسطح نکنین
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    اي اصلاح طلبان مفت خور كه اينجا مياييد نظر مي گذاريد كلا بفرماييد هيچ مساله اي در اين كشور به وزارت خارجه ربط نداره و خلاص
  • محمود ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 1
    واقعا برای دیپلماسی دولت روحانی متاسفم از آنچه که در سیستان می گذرد .از باجهایی که ظریف می دهد ،از ترکمنستانی که ادعای دخالت در ایران را دارد .دیگر چیزی اگر مانده شما بگویید....
  • بهنام خان ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    فرزند خراسان جوانهای ما فعلا دارند زیر ابرو کار میکنند لطفا" مزاحم نشوید .
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    میگم برمیگردونن
  • حسام الدین خدیور ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    خدا قوت به تلاشگران
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    تو خوبی تو راست میگی
  • احمد ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    2 4
    من خودم اهل گرگانم با ترکمن های زیادد برخورد دارم فقط میتونم بگم که غیرت برای برخی شون معنا نداره
  • امیر ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    برای من هم وضعیت این روستا همیشه جای پرسش بوده وحتی سعی کردم از استاد خسرو معتضد این رابپرسم که موفق نشدم ولی جایی خواندم که طبق توافق 1921 که دران تاریخ دولت شوروی سوسیالیستی حاکم بوده ودر ایران هم پهلوی حاکم بوده ایران اراضی درقسمتی از مرز را واگذار ودر عوض فیروزه را پس گرفته تکلیف رژیم قبلی که معلوم است بحرین را هم از دست داد ولی جای تعجب است که دولتهای ایران پس از انقلاب در این مورد اقدامی نکرده اند وسعت این منطقه اگر وسیع تر از بحرین نباشد کوچکتر از انهم نیست ومنطقه ای خوش اب وهوا هم میباشد لطفا مقاله ای در این مورد بنویسید
  • احمد ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    10 3
    در افتادن با ترکمن ها درست نیست این مردم در صورت عصبانیت به افراد بسیار خطرناک تبدیل می شوند
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    قوانین ومشکلات داخلی هر کشور به همسایه ها ودیگران ربطی ندارد و باید محترم شمرده شود وبه خاطر این جور مسائل وقت خودتون را تلف نکید
  • علی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 1
    آخ دلم خون شد به عنوان یک انسان و از نژاد ترکمن یک عده منفعت طلب آزمون پس داده برای منفعت خودشون با یه مشت اراجیف افکار عمومی را به سمت دلخواه خودشون ببرند اما خیانت اینها را آیندگان خواهند فهمید برادران فارس عزیزم مباحث علمی و تاریخی را بگذار علما حل کنند و عوام استفاده کنند بشریت در خطر است پدرمان حضرت آدم نگران آینده فرزندان خود است.
  • محمد ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    2 0
    آخه ترکمنستان حرف بدی نزده که دارین اینقدر جوش میارین تازه داره لطف میکنه بهتون. گفته اگه چهار نفر رو آزاد کنین واستون دویست و پنجاه نفر که هرکدام اونها هم واسه خودشون جرمی دارن آزاد میکنم. هرکدام اون دویست وپنجاه نفر حتماً مواد مخدری مشروبی فساد اخلاقی چیزی داشتن که زندانی شدن. چرا منو زندانی نمیکنن منکه تاحالا پنج بار رفتم ترکمنستان بار آخرم نود وپنج بود رفتم
  • سامان ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    عزت مردم کشور خیلی مهمه دولتمردان بهوش باشین
  • سامان ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    عزت مردم کشور خیلی مهمه دولتمردان بهوش باشین
  • حبیب قاهری ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    1 1
    باعرض سلام و خسته نباشید لطف کنید کاری یا اقدامی با تبادل زندانی هایترکمنستان انجام بدین لطفا تاحادثه منای دیگر در ترکمنستان رخ نده قرار بود تبادل انجام بشه پس چی شد یعنی ما ایرانیان این قدر خار و ذلیل شدیم که ترکمنستانی که اندازه ایران هم نمیشه بیاد برای ما تعیین و تکلیف کنه چرا مسئولین ما کاری انجام نمیدن چرا سفیر ما در ترکمنستان یک حرکتی از خودش نشون نمیده خواهش میکنم ازشما که کاری انجام بدین برای تبادل زندانی ها تا دل این خانواده ها رو خوشحال کنیید ممنون از مسولان محترم اگه جواب منوبدن
  • ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    ای کاش می شد فیروزه به ایران بر گرده دلم خونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس