در چنین اوضاع و احوالی که تیم های بزرگ جهان بنا به دلایلی از رویارویی با تیم ملی کشورمان امتناع می کنند، به نظر می رسد کی‌روش هم باید توقعش را پایین بیاورد و به بازی با تیم های معمولی و نه چندان قوی رضایت بدهد.

سرویس ورزشی مشرق - 4 ماه دیگر سوت آغاز مهمترین رقابت ورزشی دنیا پس از المپیک به صدا در می آید و 32 تیم حاضر در جام جهانی 2014 برزیل رقابت خود را آغاز خواهند کرد. بدون شک همه تیم‌ها باتوجه به شناختی که از آنالیز همگروه‌های خود به دست آورده اند به این آوردگاه مهم پای خواهند نهاد اما در ایران اوضاع -با خوش‌بینی محض- کمی فرق می کند و پس از لغو اردوی پرتغال، اردوی آفریقای جنوبی هم که تا چند روز پیش لغو شده بود فعلا قرار شده برگزار شود و معلوم نیست تا ماه آینده(زمان برگزاری این اردو) دوباره لغو می شود یا خیر؟

ساعاتی پس از صعود حماسی و به‌یادماندنی تیم ملی به جام‌جهانی 2014 بود که سرمربی تیم ملی در یک اظهارنظر رسمی از عزم و اراده‌اش برای روانه کردن یک تیم آماده به برزیل خبر داد. در آن برهه، کارلوس کی‌روش تاکید می‌کرد بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های مطرح کلید موفقیت تیم ملی در جام‌جهانی خواهد بود و برای اجرای برنامه‌هایش از مدیران فدراسیون فوتبال کمک طلبید.

مقايسه برنامه‌های 3 تیم آسیایی با ايران؛
کی‌روش به درستی روی نقطه حساسی انگشت گذاشت. سرمربی تیم ملی که با مصائب ترتیب دادن بازی های تدارکاتی برای تیم ملی و در تنگنا بودن فدراسیون باخبر بود، رویارویی با تیم های مطرح جهان را به عنوان پیش شرط آماده سازی تیمش مطرح کرد، اما شاگردان او در تیم ملی تاکنون حتی رنگ بازی دوستانه با تیم های معمولی را هم ندیده اند و جناب کفاشیان کماکان در برابر پرسش خبرنگاران و در مقابل دوربین ها خنده تحویل مخاطبان می دهد و می گوید نگران نباشید! ظاهرا باید مثل همیشه منتظر تشکیل کمیته بررسی علل شکست ایران در جام جهانی باشیم مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد و کی روش با پافشاری بر آماده سازی سریعتر تیم ملی و برگزاری اردو مانع از زنگ تفریح شدن ما شود. کارلوس کی‌روش اصرار شدیدی دارد که ملی‌پوشان را خیلی زودتر از جام جهانی در اختیار بگیرد و بر سر این موضوع با چند مربی لیگ برتر هم دعوای رسانه ای انجام داده و احتمالا در آینده نیز این مشکلات با آغاز لیگ قهرمانان اسیا بیشتر هم شود.

ذکر این نکته ضروریست که همه گناه را نباید به گردن فدراسیون و کی روش انداخت و باید پذیرفت به میدان نرفتن تیم ملی در قالب دیدارهای تدارکاتی چندان هم تعجب برانگیز نیست؛ چنان که تیم ملی کشورمان در دوران قبل از کی‌روش هم با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کرد و با تشدید تحریم ها علیه کشورمان، تیم های مطرح جهان از ورود به ایران امتناع می کردند.

مقايسه برنامه‌های 3 تیم آسیایی با ايران؛
نداشتن حریف تدارکاتی، تنها مشکل تیم ملی ایران در راه آماده شدن برای حضور آبرومندانه در جام جهانی برزیل نیست؛ چندی قبل، اردوی آماده سازی تیم ملی در پرتغال لغو شد و به این ترتیب، کارلوس کی‌روش، یک بازی دوستانه نسبتا مهم را که قرار بود در جریان این اردو برگزار شود از دست داد. به همین دلیل، زمان شروع پروسه آماده سازی تیم ملی برای اهالی فوتبال به یک علامت سوال بزرگ تبدیل شده و در فاصله 4 ماه مانده به شروع مسابقات جام جهانی به نگرانی ها درباره حضور آبرومندانه تیم ملی در برزیل دامن زده است.

مقايسه برنامه‌های 3 تیم آسیایی با ايران
به گزارش مشرق، زیر با درنظر گرفتن همه تفاوت‌های فاحش سخت افزاری میان ایران و 3 تیم دیگر آسیایی حاضر در جام جهانی و اینکه زمان آغاز و پایان لیگ این کشورها با ایران متفاوت است، به مقایسه بازی های تدارکاتی و روند آماده سازی این سه تیم و ایران پرداخته ایم:

تساوی تیم‌ملی ژاپن با نایب قهرمان جهان و برد كره‌جنوبی در برابر سوئیس، برای كسانی كه بازی‌های تداركاتی این دو تیم را رصد می‌كنند، اتفاق شگفت‌انگیزی نیست. این دو تیم تقریبا همزمان با ایران جشن صعود به جام‌جهانی را برپا كردند اما آنها بسیار زودتر از حد تصور برای رویارویی با تیم‌های بزرگ به صرافت افتادند و ما هنوز اندر خم یک كوچه‌ایم.

آقای کی‌روش مجبوری توقعت را پایین بیاوری
شاگردان كارلوس كی‌روش در حالی تاكنون رنگ بازی دوستانه با تیم‌های معمولی را ندیده‌اند و بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا را به چشم بازی تداركاتی دیده اند كه سه تیم آسیایی راه یافته به جام‌جهانی چندین دیدار تداركاتی مهم را پشت‌سر گذاشته‌اند و معمولا در «فیفا دی»ها حضور پررنگی دارند
. 

ژاپن یک گام جلوتر از سه آسیایی دیگر
 ژاپن، تیمی که قبل از حضور در تورنمنت های مهم معمولا با تیم های بزرگ جهان سرشاخ می شود، این بار هم به لحاظ ترتیب دادن بازی های تدارکاتی، یک قدم از تمام تیم های آسیایی جلوتر است. چشم بادامی فقط چند روز پس از صعود قطعی به جام جهانی و در سئول به مصاف کره جنوبی رفت و با نتیجه 2 بر یک حریف سنتی خود را شکست داد. شاگردان آلبرتو زاکه رونی چند روز بعد در بیست و سوم مرداد به مصاف اروگوئه رفتند و با نتیجه 4 بر 2 در توکیو مغلوب تیم چهارم جام جهانی 2010 شدند. دور دوم دیدارهای تدارکاتی ژاپن با صف آرایی مقابل گواتمالا آغاز شد. ژاپنی ها در این دیدار هم با نتیجه 3 بر صفر به پیروزی رسیدند و چهار روز بعد هم در توکیو، تیم ملی غنا را با نتیجه 3 بر یک شکست دادند. ژاپن، نوزدهم مهر در خانه صربستان 2 بر یک باخت و چهار روز بعد هم یک بر صفر به بلاروس باخت.

مقايسه برنامه‌های 3 تیم آسیایی با ايران؛

سامورایی ها در مهمترین دیدارهای خود با هلند نایب قهرمان جهان 2-2 مساوی کردند و بلژیک یکی از 8 سرگروه جام جهانی 2014 را نیز در خانه حریف 3-2 شکست دادند.


بازی با تیمهای بزرگ جهان در برنامه آماده سازی کره جنوبی
کره جنوبی، دیگر تیم آسیایی صعود کرده به جام جهانی هم از انجام دیدارهای تدارکاتی غافل نبوده است. کره ای ها یک ماه و اندی پس از باخت به تیم ملی ایران در سئول به مصاف استرالیا رفتند و به تساوی صفر بر صفر رسیدند و این نتیجه در دیدار بعدی این تیم با چین تکرار شد. بازی های تدارکاتی مرداد ماه کره با شکست خانگی 2 بر یک مقابل ژاپن شروع شد و با تساوی بدون گل با پرو به پایان رسید. این تیم، شهریور ماه هم مطابق برنامه دو بازی دوستانه برگزار کرد. آنها ابتدا 4 بر یک هائیتی را شکست دادند و سپس در سئول 2 بر یک به کرواسی باختند. کره جنوبی حدود یک ماه بعد برزیل را به سئول کشاند و به مصاف قهرمان جام کنفدراسیون ها رفت و 2-0 به برزیل باخت و سه روز بعد مالی، یکی از تیم های مطرح آفریقا را 3 بر یک شکست داد.

مقايسه برنامه‌های 3 تیم آسیایی با ايران؛
در فهرست بازی های دوستانه کره جنوبی مصاف با تیم سوئیس یکی از سرگروه های جام جهانی هم به چشم  می خورد که با برتری 2-1 چشم بادامی ها پایان یافت. تیم کره جنوبی در روسیه هم به مصاف روس‌ها رفت و در نهایت 2 بر یک به حریف خود باخت.

حرکت با چراغ خاموش مردان سرزمین کانگوروها
استرالیا، دیگر تیم آسیایی هم با چراغ خاموش به سمت برزیل حرکت می کند؛ این تیم پس از صعود به جام جهانی در اولین دیدار تدارکاتی به مصاف کره جنوبی رفت و چند روز بعد در توکیو ژاپن را ملاقات کرد.
استرالیا سه روز بعد هم در خانه با نتیجه 3 بر 3 مقابل چین متوقف شد. استرالیا، شانزدهم شهریور ماه گذشته هم در برازیلیا به مصاف برزیل رفت و با شش گل مغلوب شد، اما این باخت سنگین روند بازی های تدارکاتی این تیم را مختل نکرد. استرالیا، نوزدهم مهر هم در پاریس شش گل از فرانسه دریافت کرد و پس از این بازی بود که اوسیک، سرمربی کروات این تیم اخراج شد. با این حال، استرالیا پنج روز بعد در تورنتو، تیم ملی کانادا را ملاقات کرد.

کی روش مجبور است توقعاتش را پایین بیاورد
البته این واقعیت را باید پذیرفت که تیم های ژاپن، کره جنوبی و استرالیا به خاطر ساختار منسجم تر به مراتب راحت تر از ایران می توانند با تیمهای مطرح جهان روبرو شوند و در چنین اوضاع و احوالی که تیم های بزرگ جهان بنا به هر دلیلی از رویارویی با تیم ملی کشورمان امتناع می کنند، به نظر می رسد کی‌روش هم باید توقعش را پایین بیاورد و به رویارویی با تیم های معمولی و نه چندان قوی رضایت بدهد. در هر صورت باید قبول کنیم دست فدراسیون خالی است و تیم های مطرح هم برای بازی کردن با تیم ملی ایران در معذورات سیاسی قرار دارند.

مشکلات عجیب بر سر راه فدراسیون فوتبال
دست فدراسیون فوتبال برای ترتیب دادن بازی های تدارکاتی مناسب بسته است، اما در این میان مشکلات عجیبی را که بر سر راه آماده سازی تیم ملی وجود دارد نمی توان نادیده گرفت. ماجرا از این قرار است که قریب به اتفاق آژانس های ترتیب دهنده دیدارهای دوستانه با غول های اقتصادی به عنوان حامیان مالی داد و ستد دارند و مشکل اینجاست تیم های اروپایی و آمریکایی براساس تحریم های وضع شده علیه کشورمان فعلا نمی توانند حامی مالی دیدارهایی باشند که در ایران برگزار می شود. اگر کمک حامیان مالی نباشد، فدراسیون فوتبال باید تمام هزینه برگزاری دیدارهای دوستانه را پرداخت کند و طبیعی است در اوج مشکلات مالی، فدراسیون فوتبال به صرف چنین هزینه های هنگفتی تن نخواهد داد. به همین سادگی پروسه آماده سازی تیم ملی فوتبال کشورمان مثل تیم های ملی رشته های دیگر مختل شده و این که شاگردان کی‌روش بدون بازی با تیم های مطرح جهان عازم جام جهانی شوند چندان دور از ذهن نخواهد بود.

مقايسه برنامه‌های 3 تیم آسیایی با ايران؛
فدراسیون فوتبال پروسه ترتیب دادن بازی های تدارکاتی را به سرمربی تیم ملی محول کرده است. شاید کارلوس کی‌روش به واسطه نام و اعتباری که دارد، تیم های نسبتا مطرح را برای رویارویی با تیم ملی کشورمان مجاب کند.
البته باید به این مشکلات توقع برخی سرمربیان لیگ برتری را نیز اضافه کرد که هر از گاهی کی روش را مجبور به پاسخ به آن ها می کند، هر چند با جلسه وزیر ورزش با کی روش و مسئولان فدراسیون قول حمایت همه جانبه از تیم ملی داده شد و قرار شده که مربیان دیگر با کی روش بحث نکنند و پس از یک هفته دعوای رسانه ای روز پنج شنبه هم امیر قلعه نویی با کی روش جلسه ای برگزار کرد تا به نوعی سوء تفاهمات بین دو طرف را برطرف کنند. حال باید دید این قول ها چه قدر به واقعیت نزدیک خواهد شد؟

9 بازی تدارکاتی تیم ملی تا جام جهانی
کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان بعد از دیدار با رئیس فدراسیون فوتبال و صحبت‌های ابتدایی در مورد احتمال تمدید قراردادش، بار دیگر برنامه‌های پیش روی تیم ملی را تشریح کرده است.
طبق برنامه مورد نظر کی‌روش بعد از 2 دیدار مقابل کویت و گینه، در صورت قطعی شدن اردوی آفریقای جنوبی تیم ایران 4 دیدار را در این کشور برگزار خواهد کرد. هنوز 4 حریف تیم ملی کشورمان در این سفر مشخص نشده‌اند اما تیم‌های آفریقای جنوبی، ساحل عاج و کنگو از جمله گزینه‌های احتمالی خواهند بود.
بعد از این اردو و بازگشت به ایران، اردوی اروپایی تیم ملی در اتریش پیش رو خواهد بود که برای دیدار دوستانه در این اردو با 2 تیم بلاروس و مونته نگرو توافق شده است.
اما قرار است دیدار خداحافظی تیم ایران پیش از سفر به اردوی نهایی در برزیل روز یازدهم اردیبهشت 93 (31 می 2104) در ورزشگاه آزادی برگزار شود. آفریقای جنوبی و آنگولا گزینه‌های کی‌روش برای این دیدار هستند که در صورت قطعی شدن اردوی آفریقای جنوبی، حریف ایران در دیدار خداحافظی به طور قطع آنگولا خواهد بود.
تیم ملی ایران در اردوی نهایی برزیل هم قرار است تا 18 خرداد سال 93 (8 ژوئن) به مصاف ترینیدادوتوباگو برود. در عین حال مذاکراتی با فدراسیون فوتبال جامائیکا در جریان است. این تیم هم به عنوان گزینه ذخیره ترینیدادوتوباگو در صورت لغو احتمالی بازی به حساب می‌آید و شاید تیم ایران بازی دیگری هم با این تیم انجام دهد.

کاری می‌کنیم حریفان آرزو کنند کاش در گروه تیم ملی فوتبال ایران نبودند
البته رفتار و صحبت های حرفه ای کی روش ما را امیدوار می کند که به آینده تیم ملی فوتبالمان امیدوار باشیم. کی روش در آخرین گفتگوی خود با سایت فیفا (اینجا) به نکته جالبی اشاره کرده است:

در طول 2.5 سال گذشته انتظار اصلی 78 میلیون ایرانی را که صعود به جام جهانی بود برآورده کردیم. وقتی بازیکنان رویا و آرزوهای یک ملت را روی دوش خود احساس می کنند تحمل این بار بسیار دشوار است. پیراهن تیم ملی مقدس است و مسئولیت سنگینی به همراه دارد. اما امروز رویا برای ایرانی ها به حقیقت پیوسته است. آقای کی‌روش مجبوری توقعت را پایین بیاوری// آماده انتشار 12 شب

اکنون فاز جدیدی آغاز شده است. باید بدانیم که ما برای تفریح یا تعطیلات به برزیل سفر نمی کنیم. با افتخار، عزت و احترام می خواهیم مقابل بهترین تیم های ملی جهان به میدان برویم. تا جایی که توان داریم بجنگیم و به یک هدف اصلی دست پیدا کنیم. ایران تا به حال در جام جهانی از گروه خود صعود نکرده است بنایراین ماموریت ما در جام جهانی این خواهد بود که هر کاری لازم است برای تحقق این هدف انجام دهیم. ما در بین مدعیان جام جهانی نیستیم و قبل از قرعه کشی می دانستم که 31 تیم دیگر آرزو دارند ایران در گروه شان قرار بگیرد. اما اکنون هدف ما این است که ثابت کنیم کاش این آرزو را نمی کردند.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت های جام جهانی 2014 برزیل در گروه 6 با تیم های آرژانتین، نیجریه و بوسنی هم گروه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    این جام جهانی دو نکته برای تیم ما وجود داره : 1. تیم ما فقط برای بالابردن تفاضل تیم های حریف میره داخل زمین. 2. برای کفاشیان دیگه آخر خط .
  • امیر رضا ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام.البته چند وقت پیش بازی های غرب آسیا به صلاح دید کروش لغو شد.که به نظرم بدنبود.ممنون
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    اصولا ایران با 3 تیم دیگر قابل مقایسه نیست. شرایط جهانی ایران کاملا با بقیه فرق دارد.
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    ايران ميتونه همه ي تيم ها رو ببره ولي بازيكنا فقط براي پول مي آيند ............
  • محمد ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    فدراسیون رفتن به جام جهانی را حق ایران میدانسته که حالا وقت کشی می کند البته شرایط ایران نیز در این مقطع به نفع تیم ملی نیست که بی بازی تدارکاتی مانده است . تنها حسن ادامه این وضعیت برای تیم ملی گمنام ماندن تاکتیک و دست کم گرفتن تیم ایران است که شاید به نوعی به نفع ایران تمام شود .... دنیا را چی دیدی .
  • حسين ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    نوشتيد مالي تيم مطرحي هست.پس چرا هر دوسال كه جام ملتهاي افريقا برگزار ميشه خبري از مالي نيست؟
  • یک نفر ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    0 0
    اين لينک بازي مربيگري و مديريت آنلاين رشته هاي ورزشي مثل فوتبال ، هندبال ، هاکي و..... سايت به زبان شيرين فارسي ترجمه شده و ليگ ايران و تيم ملي هم تشکيل شده بازي ها 100 درصد واقعي هستند يعني تاکتيک و سيستم بر اساس واقعيت هست http://www.powerplaymanager.com/r1017060
  • حسن ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    0 0
    ککه خوری نکن .جوگیر شدیا...........
  • بلوچ ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    بابا ما احتیاج به بازی تدارکاتی نداریم چون مثل هر سال قهرمان میشیم اینا بیخود دارن خودشونا خسته می کنن والا
  • ممد معروف به لابی ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    0 0
    تیم ملی ما صد در صد قهرمان جهان میشود با توکل به خدا
  • الیزابت جون ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    0 0
    ما میتونیم
  • مریم ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 0
    تیم ملی تو بازیش با آرژانتین باخت میده آخه مثل همیشه مسی با توپ میره تو دروازه،تو بقیه بازی هاشم هیچ کاری نمیکنه جز باختن کفاشیان باید بره بیرون از ورزش
  • jalil ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    ماقدرت اول اسياهستيم درسته بازي تداركاتي نداشتيم اماقول ميدم ايران خوب نتيجه ميكيره ما مربي بزركي داريم
  • amirreza ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    اخه تو از کجا میدونی.پیشگویی.خاب بر سر همتون بریزم که هیچ کدومتون وطن پرست نیستید.
  • الهامی ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    ایران مقابل ارزانتین دردقیقیه 91 گل میخورد وخیلی خوب کارمیکوندددددددددددد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس