کد خبر 28247
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۲

بيانات مقام معظم رهبري در نماز جمعه اخير تهران و اعلام مواضع رسمي تهران در مورد تحولات خاورميانه، بازتاب گسترده‌اي در محافل خبري جهان داشت.

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري، خطبه‌هاي نماز جمعه به اتمام نرسيده بود که بازتاب‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي آن شروع شد، سخنان رهبر انقلاب با توجه به شرايط و اتفاقات رخ‌داده در منطقه، آن‌قدر حساس و مهم بود که رسانه‌هاي مختلف منطقه و جهان نتوانستند طبق سياست دائمي خود عمل کرده و سخنان رهبر انقلاب را حذف و بايکوت کنند. البته برداشت‌ها از سخنان خطيب نماز جمعه تهران متفاوت بود و به همين دليل، واکنش‌هاي متفاوتي را درپي داشت.

از نکات جالب توجه براي بسياري از رسانه‌هاي منطقه، ايراد خطبه به زبان عربي از سوي رهبر معظم انقلاب بود تا جايي که برخي رسانه‌ها در تيتر خبر مربوط به خطبه‌هاي رهبري به اين موضوع اشاره کردند. بيشترين توجه رسانه‌ها بر دو محور از سخنان رهبر انقلاب يعني بيداري اسلامي و شکست سياست‌هاي آمريکا در منطقه متمرکز بود. با اين حال تيترهاي متفاوتي از سوي رسانه‌هاي مختلف مشاهده شد که به برخي از اين موارد اشاره مي‌شود.

* دعوت رهبر ايران به برپايي نظام اسلامي در مصر
تأکيد رهبر انقلاب بر بُعد اسلامي و ديني قيام مردم مصر، نظر برخي رسانه‌ها همچون نسخه اينترنتي روزنامه عربستاني "الحياه "، "الإمارات اليوم "، "الصناره "، "القدس العربي " و "شبکه العهد " وابسته به تشکيلات خودگردان فلسطين را به خود جلب کرد.

روزنامه الحياه که بخش قابل توجهي از خطبه‌هاي رهبر انقلاب را منعکس کرده بود، با انتخاب سوتيتر نيز تلاش کرد فرمايشات رهبر انقلاب درباره نوکري مبارک براي آمريکا و صهيونيست‌ها و نيز شکل‌گيري بيداري اسلامي را برجسته کند.

راديو هلند به اظهارات رهبر ايران در خصوص حدوث بيداري اسلامي و نيز ارتباط بين حسني مبارک و آمريکا پرداخت و به نگراني نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از تبديل شدن حکومت مصر به حکومتي شبيه نظام ايران اشاره کرد.

* حمايت رهبر ايران از انتفاضه اسلامي در جهان عرب
حمايت رهبر ايران از انتفاضه اسلامي در جهان عرب عنواني بود که رسانه‌هايي چون "رويترز "، "الشروق "، "swissinfo.ch "، "عرب 48 "، "وهج‌نيوز " و "news.egypt.com " براي خود انتخاب کرده بودند.

خبرگزاري رويترز در خبر خود به نقل از رهبر معظم انقلاب آورد: انقلاب اسلامي ايران که نظام شاهنشاهي را ساقط کرد، الگويي براي مردماني است که تحت نظام‌هاي مشابه ديکتاتوري زندگي مي‌کنند.

رسانه مصري الشروق نيز در خبر خود آورد: آيت‌الله خامنه‌اي، اتفاقات اخير در جهان عرب را حرکت‌هاي آزادي‌خواهانه اسلامي توصيف کرد و گفت که مردم مصر مراقب اقدامات غربي‌ها براي به انحراف کشاندن اين انقلاب باشند.

* آمريکا درهاي خود را به‏روي مبارک خواهد بست
تحليل رهبر معظم انقلاب درباره رفتار آمريکا با حسني مبارک پس از سقوط، از ديگر محورهايي بود که مورد توجه رسانه‌هاي خارجي قرار گرفت؛ "wmc " در خبر مربوط به خطبه‌هاي معظم‌له، تنها آن بخش از سخنان ايشان را منعکس کرد که بر سرسپردگي حسني مبارک نزد آمريکا و صهيونيست‌ها تأکيد شده بود. اين رسانه به نقل از رهبري نوشت: حکومت مصر، سي سال خادم رژيم صهيونيستي و آمريکا بود اما با اين حال آمريکايي‌ها اولين کسي هستند که درهاي خود را به روي حسني مبارک مي‌بندند؛ همچنان که با بن‌علي و محمدرضا - شاه سابق ايران- چنين کردند.

* حرکت‌هاي مردمي در تونس و مصر، نشانه‌هاي بيداري اسلامي
رسانه‌ها و پايگاه‌هاي خبري چون "دنيا الوطن "، "اهرام "، راديو هلند، "الجريده "، "آسوشيتدپرس "، پايگاه خبري مجلس يمن، "مصراوي "، خبرگزاري "ترند " جمهوري آذربايجان، "مغرس "، "ماشي "، "النهار "، "سما "، "الرأي نيوز "، "عرب مديا "، پايگاه عماني "دنيا نيوز " و "اخبارنا " به نقل از رهبر انقلاب نوشتند: جنبش‌هاي مردمي در تونس و مصر، نشانه حدوث بيداري اسلامي است.

دنيا الوطن به نقل از رهبر انقلاب نوشت: دشمن اصلي براي ارتش مصر، رژيم صهيونيستي است نه مردم مصر.

اين پايگاه همچنين افزود: پايگاه اينترنتي رهبر ايران چند روز پيش، اظهارات آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار يک گروه فلسطيني را منتشر کرد که در آن تصريح شده بود خاورميانه جديد اسلامي ايجاد خواهد شد.

پايگاه مصري اهرام نيز در خبر کوتاهي به خطبه‌هاي نماز جمعه توسط رهبر انقلاب پرداخت و بدون پرداختن به اظهارات ولي امر مسلمين درباره خيانت‌هاي حسني مبارک در حق مردم مصر و سياست دولت‌هاي غربي در قبال تحولات اخير نوشت: رهبر ايران، انقلاب تونس و اعتراضات مردمي در مصر را از نشانه‌هاي بيداري اسلامي دانست و مدعي شد که اين اتفاقات برگرفته از انقلاب اسلامي ايران در سال 79 ميلادي است.

راديو هلند نيز به اظهارات رهبر ايران در خصوص حدوث بيداري اسلامي و نيز ارتباط بين حسني مبارک و آمريکا پرداخت و در ادامه اعلام داشت: رهبران و روزنامه‌نگاران ايراني از آغاز شکل گيري اعتراضات مردمي در تونس، مصر، يمن و اردن به شکل وسيعي به موضوع بيداري اسلامي پرداختند و سايت اينترنتي وابسته به رهبر ايران نيز تصريحات آيت‌الله خامنه‌اي در ارتباط با تشکيل خاورميانه جديد بر مبناي اسلام را منتشر کرد.

راديو هلند در پايان اين خبر به نگراني نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از تبديل شدن حکومت مصر به حکومتي شبيه نظام ايران اشاره کرد.

شکست سياست‌هاي آمريکا در منطقه از جمله تيترهايي بود که رسانه‌هايي چون "الجزيره "، "العنکبوت "، "سبق "، پايگاه خبري مراکشي "هبه پرس "، "أنباؤکم "، "الوسط " و پايگاه اماراتي "الرمس "، بدان پرداخته بودند.

پايگاه منتسب به مجلس يمن نيز به انتشار خبري کوتاه از اظهارات رهبر انقلاب در خطبه‌هاي نماز اکتفا کرد و آورد: رهبر انقلاب ايران تصريح کرد که اتفاقات مصر، دليلي بر بيداري اسلامي است و آنچه در شمال آفريقا و دولت‌هاي مسلمان مي‌گذرد، از نتايج انقلاب اسلامي ايران است.

لازم به ذکر است اين پايگاه در پايان اين جملات، دو علامت تعجب آورد تا به نوعي مخالفت خود را با اين اظهارات اعلام کرده باشد.

* انقلاب مصر، شکست سياست‌هاي آمريکا
شکست سياست‌هاي آمريکا در منطقه از جمله تيترهايي بود که رسانه‌هايي چون "الجزيره "، "العنکبوت "، "سبق "، پايگاه خبري مراکشي "هبه پرس "، "أنباؤکم "، "الوسط " و پايگاه اماراتي "الرمس "، بدان پرداخته بودند.

پايگاه خبري "الاسلام اليوم " که اخبار ضدآمريکايي را پوشش مي‌دهد اما مواضع خصمانه‌اي عليه جمهوري اسلامي ايران دارد، اين‌بار با اين تيتر به استقبال خطبه‌هاي رهبر انقلاب در دانشگاه تهران رفت که "آمريکا با شکست تحقيرآميزي در منطقه مواجه مي‌شود ".

اين پايگاه خبري افزود: رهبر ايران در جمع نمازگزاران گفت که انتفاضه مردم مصر و تونس نشانه شکست تحقيرآميز سياست‌هاي آمريکا در منطقه است.

"سي‌ان‌ان عربي " هم که از قول رهبر انقلاب، انقلاب مصر را به معناي شکست سياست‌هاي آمريکا تيتر کرده بود نوشت: رهبر ايران تأکيد کرد که انتفاضه فعلي در مصر، ضربه‌اي بر سياست‌هاي آمريکا در منطقه بود.

البته اين شبکه خبري تنها به نقل اين مطلب و نيز تصريحات رهبري درباره نگراني صهيونيست‌ها از انقلاب مردم مصر اکتفا کرد و بقيه خبر خود را با مطالب ديگري همچون اظهارات شخصيت‌هاي سياسي ايران درباره تحولات مصر همراه کرد.

* سياست‌هاي آمريکايي مبارک، عامل قيام مردم مصر
پايگاه "روسيا اليوم " نيز در خبر مربوط به خطبه‌هاي ديروز نماز جمعه تهران از قول خطيب آن نوشت: سياست‌هاي حسني مبارک در پشتيباني از آمريکا و اسرائيل، عامل قيام مردم مصر شد.

اين پايگاه ادامه داد: رهبر ايران که بخش‌هاي قابل توجهي از سخنراني خود را به تحولات اخير مصر اختصاص داده بود گفت: جنبش مردم مصر از مسجد آغاز شد و در سايه شعارهاي ديني همچون "الله اکبر " شکل گرفت و مردم مصر به غرب اجازه نخواهند داد تا اين حرکت اسلامي از بين برود.

* دستپاچگي صهيونيست‌ها
پايگاه مصري "اليوم السابع " نيز به اين بخش از اظهارات رهبر انقلاب در خطبه‌هاي نماز توجه بيشتري کرد که ايشان گفتند: "البته امروز آمريکايي‌ها به شدت دستپاچه هستند و اسرائيلي‌ها بيشتر از آن‌ها در قضيه مصر دستپاچه و دنبال علاجي هستند که البته علاجي هم پيدا نخواهند کرد. "

اين پايگاه مصري همچنين به نقل از رهبر ايران نوشت: موفقيت مردم مصر در ساقط کردن نظام حسني مبارک، پايه‌هاي رژيم صهيونيستي را متزلزل خواهد کرد.

پايگاه مصري اهرام نيز در خبر کوتاهي به خطبه‌هاي نماز جمعه توسط رهبر انقلاب پرداخت و بدون پرداختن به اظهارات ولي امر مسلمين درباره خيانت‌هاي حسني مبارک در حق مردم مصر و سياست دولت‌هاي غربي در قبال تحولات اخير نوشت: رهبر ايران، انقلاب تونس و اعتراضات مردمي در مصر را از نشانه‌هاي بيداري اسلامي دانست و مدعي شد که اين اتفاقات برگرفته از انقلاب اسلامي ايران در سال 79 ميلادي است.

* بازگشت کرامت به امت اسلامي
شبکه ماهواره‌اي "الجديد " نيز در پايگاه اينترنتي خود به خطبه‌هاي نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله خامنه‌اي اشاره کرد و از قول رهبر ايران نوشت: اتفاقات مصر و تونس، کرامت را به امت اسلامي برمي‌گرداند.

اين پايگاه همچنين بخش‌هايي از فرمايشات رهبر انقلاب درباره تشکيل نظام اسلامي در مصر و شکست سياست‌هاي آمريکا در منطقه را منتشر کرد.

* عصبانيت برخي رسانه‌ها
در اين بين رسانه‌هاي نزديک به حکومت مصر نظير "anaonline.net " و يا پايگاه‌هاي خبري نظير "14 مارس "، "الحوراء نت "، "ايلاف " نتوانستند عصبانيت خود را از جمهوري اسلامي ايران و مواضع رهبر انقلاب پنهان کنند و با تحليل‌هاي جهت‌دار و يا انعکاس موضوع‌گيري مخالفين جمهوري اسلامي همچون مريم رجوي، سرکرده گروهک تروريستي منافقين، به بازتاب خطبه‌هاي نماز جمعه تهران پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس