کد خبر 277935
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶

برآورد مشاور اقتصادی رئیس جمهور از انتظار 9 میلیون نفری مردم برای گرفتن سهام عدالت و نیز نرسیدن تبصره هدفمندی یارانه ها و ابهام در شیوه دولت برای اجرای فاز دوم از مهمترین اخبار اقتصاد کلان در هفته گذشته است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، هفته‌ای که گذشت همراه با اخبار متنوع اقتصاد کلان در حوزه‌های هدفمندی یارانه‌ها، مالیات، گمرک، بودجه و مصوبات مجلس در کمیسیون تلفیق همراه بود.
 
بیش از همه تعیین تکلیف سرنوشت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ارائه تبصره الحاقی به بودجه در سرخط مهمترین اخبار قرار دارد.
 
در همین باره عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: در تبصره هدفمندی یارانه‌ها دولت ارقام درآمدی و هزینه‌ای را پیش‌بینی می‌کند و مباحثی چون حذف دهک‌ها و قیمت حامل‌های انرژی بر عهده دولت است. در جلسه مشترک دولت و مجلس مسئولان دولت قول دادند که در روزهای آینده این تبصره را به مجلس و جلسات تلفیق بودجه برسانند.
 
شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد نیز در خصوص هدفمندی یارانه‌ها به گونه تایید می‌کند که جزئیات فاز دوم در قالب لایحه به مجلس می‌رود و تاکید می‌کند مهلت قانونی اجرای هدفمندی تا پایان سال 94 در شرایط کنونی کم بوده و فرصت بیشتری لازم است و البته مجلس نیز باید توافق خود را در این باره اعلام کند و گزینه قوی و منطقی این است که گام‌های بهتر با مدت زمان بیشتری برای اجرا برداشته شود و دولت نیز به دنبال ایجاد ثبات اقتصادی است.
 
به گفته مسئولان دولت قرار بود تبصره هدفمندی یارانه‌ها تا قبل از پایان بخش درآمدی لایحه در کمیسیون تلفیق ارائه شود اما این موضوع محقق نشد تا جایی که کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 93 گفت: دولت تعهد داده بود در بخش درآمدی تا پایان این هفته لایحه هدفمندی را ارائه دهد اما تا امروز این لایحه را به مجلس نداده است.
 
همچنین زمانیان دیگر عضو کمیسیون تلفیق گفت: هنوز تبصره هدفمندی یارانه‌ها به مجلس ارسال نشده و احتمالا تا قبل از پایان رسیدگی به درآمدهای بودجه این تبصره دریافت شود.
 
به گزارش فارس فارغ از اینکه تبصره هدفمندی یارانه‌ها در موعد مقرر به مجلس ارائه نشده جزئیات آن برای کارشناسان و مجلس مهم است که نگاه دولت را در آن جستجو می‌کنند در همین باره ایرج ندیمی دبیر کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه پیشنهاد شجاعانه برای افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی از سوی دولت وجود ندارد، گفت: تبصره دولت در هدفمندی یارانه برای اجرای فاز دوم نیست.
 
این نماینده آب پاکی را روی دست همه ریخته و گفته است در صورت عدم حذف برخی دهک‌ها باز هم دولت در پرداخت یارانه کسری خواهد داشت و در خصوص حفظ یا حذف دهک‌ها قانون دست دولت را باز گذاشته، زیرا گفته است، پرداخت یارانه متناسب با درآمد خانوار باشد که مدیریت آن بر عهده دولت است و یا به گروه‌هایی یارانه ندهد و از نظر قانون ممنوعیتی وجود ندارد.
 
موضوعی که تلویحا سخنگوی دولت نیز آن را تایید کرده و گفته است اگر قرار باشد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شود باید مابه التفاوت درآمد آزاد سازی حامل‌های انرژی به مردم داده شود وی تاکید می‌کند که دولت به دنبال ایجاد شوک‌های قیمتی در بازار نیست و رویکردش ثبات قیمت‌ها است.
 
از دیگر مباحث در خصوص هدفمندی یارانه ها چگونگی افزایش قیمت حامل‌های انرژی است که علیرضا صالح مدیر امور مجامع و بنگاه‌های معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور میگوید: این همان بسته‌ای است که در فاز دوم مدنظر است ما در فاز دوم همه اینها را کنار هم می‌گذاریم. الان دولت مشغول انجام کار است با این وضع فعلی‌ برق را نابود کرده‌ایم. شرکت‌ها و بنگاه‌هایمان بدهکاری دارند اگر این روند ادامه داشته باشد برای پالایشگاه‌هایمان هم این اتفاق می‌افتد.هدفمندی را اجرا کردیم که مصرف کم شود اگر قرار باشد، مردم دوباره هر طور که خواستند بنزین را مصرف کنند خوب عملا هیچ کار مفیدی نکرده‌ایم.
 
از نکات قابل تامل اذعان مسئولان دولتی در خصوص سهام عدالت است که در این باره مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: در حالی که کارگران فصلی ساختمانی هنوز سهام عدالت نگرفته‌اند، استادان دانشگاه سهام عدالت گرفته‌اند. وقتی وارد جزئیات نحوه توزیع برگه‌های سهام عدالت به مردم می‌شویم، این سؤال پیش می‌آید که 41 میلیون نفر گیرنده سهام عدالت دارای چه ویژگیهایی بوده‌اند که هنوز یک عده آن را نگرفته‌اند و حدود 9 میلیون نفر در نوبت دریافت و متقاضی سهام عدالت هستند.
 
همچنین طیب نیا وزیر اقتصاد در خصوص فعالیت های عمرانی گفت: جای تاسف است که در مقابل 48 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام، امسال توانسته‌ایم 9 هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها اعتبار پرداخت کنیم و تا پایان سال به 11 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
 
سازمان امور مالیاتی کشور از تحقق 77 درصدی درآمدهای مالیاتی مصوب در بودجه سال جاری و همچنین رشد 16 درصدی این مالیات‌ها طی 9 ماه منتهی به آذرماه امسال خبر داد.
 
از دیگر اخبار مربوط به هفته ‌ای که گذشت اخبار مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 93 کل کشور بود که در این راستا تاکنون مصوبات مهمی داشته است که از جمله آن یک درصد از درآمدهای مالیاتی ارزش افزوده به درمان روستائیان، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر اختصاص یافت.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق از تصویب واگذاری 16 هزار و 900 میلیون تومان سهام شرکت‌های دولتی و مجوز انتشار 18 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای دولت و 7 هزار میلیارد تومان برای شهرداری‌ها در قالب بودجه 93 خبر داد.
 
براساس مصوبه امروز مردان بالای 60 و زنان بالای 50 سال با داشتن حق بیمه 10 ساله بازنشسته خواهند شد.
 
همچنین محمود عسکری آزاد جانشین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در خصوص برنامه‌های این معاونت گفت: راهبردهای 8 گانه برای سلامت نظام اداری تدوین شده که برای تصویب به دولت ارائه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس