خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو – روند مذاکرات روز دوم بدلیل ادامه اختلافات داخلی 1+5 پیشرفت چندانی نداشت و مقامات دیپلماتیک ایرانی و غربی نیز همگی به "پیشرفت کند مذاکرات" اذعان داشتند اما بر فضای مثبت موجود تأکید کردند. با طولانی شدن جلسه دیشب 1+5 تردیدها و شایعاتی مطرح شد که این احتمال می‌رفت مذاکرات امروز نیز به سرانجامی نرسد.

اما در جلسات صبح امروز 1+5 و نشست ظریف – اشتون، اتفاقاتی رخ داده است که با وجود عدم انتشار جزئیات، خروجی و آثار آن قابل مشاهده است. به نظر می‌رسد فضای امروز نسبت به روز گذشته بسیار مثبت‌تر شده و در صورت ادامه روند کنونی و توقف زیاده‌خواهی غرب و هماهنگی بیشتر داخلی میان شش کشور، موانع توافق برطرف شود.

همچنان نبود هماهنگی میان شش کشور (یا پنج کشور با فرانسه) و طرح مطالبات خارج از چارچوب که خود غربی‌ها نیز به کارساز نبودن آن آگاهی دارند، از جمله موانعی است که البته منابع ایرانی از ادامه مذاکرات برای برطرف شدن آن‌ها خبر می‌دهند.

هم‌اکنون در ژنو شایعه و گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور وزرای خارجه 1+5 قوت گرفته است و منابع روسیه از احتمال حضور سرگئی لاوروف تا پایان روز جاری خبر داده‌اند. شاید برخلاف دور قبل که آقای لاوروف آخرین وزیر خارجه‌ای بود که به ژنو رسید، این‌بار قصد دارد حضوری فعال‌تر و پررنگ‌تر داشته باشد.

اما در نهایت به گفته آقای عراقچی حضور وزاری خارجه بستگی به پیشرفت مذاکرات در روز جاری دارد که ایشان این روند را کند و پیشرفت حاصل شده را بسیار جزئی توصیف کرده‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در جمع خبرنگاران با تأیید بهتر شدن فضای روز سوم مذاکرات گفت:

تا کنون به نسبت اینکه دور سوم مذاکرات هستیم و فقط سه دور هست درباره موضوعی که 10 سال مذاکره می‌شده ، میزان پیشرفت هم قابل ملاحظه بوده است. از نظر زمانی و از نظر میزان فشردگی تحت فشار بوده‌ایم و طبیعی است که موضوعاتی مورد اختلاف باقی بماند و برای حل آن‌ها تلاش می‌کنیم.

دکتر ظریف در مورد احتمال آمدن وزرای خارجه به ژنو گفت: شنیدیم که بعضی‌ها آماده شدند که به ژنو بیایند و بعضی‌ها هواپیمایشان را آماده کردند. دیشب فاصله با آمدن وزرای خارجه بیشتر بود، امروز این فاصله کم‌تر شده است.

وزیرخارجه همچنین در مورد روند مذاکرات این دور افزودند: بعد از بررسی مواردی که توافق داشتیم، دیروز در مورد مواردی که بر روی آن‌ها توافق نداشتیم صحبت کردیم و نیاز بود که هماهنگی های بیشتری بین هیأت‌ها و پایتخت‌ها صورت بگیرد.بعضی از این هماهنگی‌ها نتیجه بخش بوده است. در بعضی موارد عباراتی ارائه شده که ممکن است ما را به راه‌حل نزدیکتر کند.

این طبیعی است. ما به موضوعی رسیدگی می‌کنیم که 10 سال مورد اختلاف ایران و بعضی از کشورهای 1+5 است. اطمینان می‌دهم که برنامه غنی سازی جمهوری اسلامی، به عنوان قسمت عمده راه‌حل برقرار خواهد بود. در صورتی که در مورد چند نقطه مورد اختلاف به نتیجه برسیم، امکان پایان مذاکرات در روز جاری وجود دارد. اما رسیدن به راه‌حل به اراده سیاسی و تمایل طرفین بستگی دارد که همه هیأت‌ها اعلام کرده‌اند هم تمایل دارند هم اراده سیاسی که به راه‌حل برسیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    جبهه عربی-اسرائیلی مانع اصلی توافق در مذاکرات است...
  • رضا ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    و فرانسوی
  • 1234 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: آنهایی که از روسیاهان فتنه ۸۸ که مفسد فی‌الارض هستند حمایت می‌کنند، خجالت بکشند، چراکه اگر رافت فوق‌العاده نظام اسلامی نبود، اینها باید اعدام می‌شدند
  • حسن ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    امام خامنه ای :در بحث هسته ای خطوط قرمز باید رعایت شود و از حقوق ملت، حتی یک قدم عقب نشینی نشود.
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    حضرت آیت‌الله خامنه ای در این بخش از سخنان خود به تعبیر "نرمش قهرمانانه" که چندی پیش بکار بردند، اشاره کردند و گفتند: عده‌ای، "نرمش قهرمانانه" را دست کشیدن از اصول و آرمان‌های نظام اسلامی تعبیر کردند و برخی دشمنان نیز برهمین اساس، مدعی عقب نشینی نظام اسلامی از اصول شدند درحالی‌که این برداشت‌ها، خلاف واقع و بدفهمی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس