گوگل در تبلیغات حاشیه جیمیل (gmail) ایرانیان و فارسی زبانان، آگهی شبکه مسیحیان را به زبان فارسی قرار داده است. امکاناتی که سازمان تبلیغات هم می تواند برای تبلیغ اسلام از آن استفاده کند اما به آن بی توجه است.

گروه جنگ نرم مشرق- تفکر و ایدئولوژی از دیرباز از اصول تحکیم بخش و تاثیر گذار بر پایه های حکومت و پیشرفت و تعالی جوامع محسوب شده و این تاثیر همچنان پابرجا است؛ از این رو مومنان نظام های ایدئولوژیک تا وقتی همچنان به نظام عقیدتی خود وفادار خواهند ماند که شاکله ی ایدئولوژی آنان دستخوش دگرگونی نشود و تازمانی بر تعالی سبک زندگی خود پا فشاری خواند نمود که مورد طمع و هدف نظامات سلطه واقع نگردند و پروژه ی ایمان زدایی در جامعه ایشان آغاز نشده باشد.



مسیحیت یکی از قدیمی ترین ادیانی است که در فلسطین و کرانه باختری رواج داشته و سر منشا خود را در گرو رسالت حضرت عیسی می داند؛ البته باید دانست که همواره "عیسی ناصری" مد نظر مسیحیان تفاوت گسترده ای با "عیسی ابن مریم" به عنوان پیامبر مسلمان مد نظر قرآن کریم داشته و دارد.

عیسی مد نظر مسیحیان، پسری برای خدا است که ظهورش با اوج سلطه گری روم عصر کفر روبرو شده است؛ این فرد از یک سو بدنبال دوری از تهیج بیش از پیش رومیان از ترس قلع و قمع معدود طرفدارانش بود و از سوی دیگر بایستی که خدعه ها و جاسوسی های پی در پی یهودیان را علیه خود خنثی می ساخت.


بدین جهت بنابه ادعای مسیحیان، این جماعت در ایام عیسی که بگونه ای عصر پیدایش مسیحیت است به تبلیغ محفلی و بسیار آهسته پرداخته و از هرگونه حرکت کلان و فراگیر اجتناب می ورزیدند.


بنابر این تفکر، پس از مصلوب شدن عیسی و عروج او، مسیحیت حرکت خود را به طور خزنده به سمت اروپا و قلمرو مرکزی روم توسعه داد تا اینکه موفق شد در اندک زمان در رُم پایتخت امپراطوری روم برای خود جایگاهی بدست آورد تا اینکه کنستانتین (Constantine the Great) امپراطوری روم به کیش مسیحیت در آمد و باعث شد که مسیحیت دوران اوج خود را بیابد.

در این دوران دیگر مبلغین مسیحی به طور زیر زمینی به تبلیغ و اشاعه تفکر خود نمی پرداختند و به طور علنی و با خدمت گیری شاعران، ادبا و خطیبان به تبلیغ کیش خود مشغول و مخالفان خود را نیز با توسل به ارتش عظیم روم مهار و قلع و قمع می ساختند.


با سقوط امپراطوری روم و به آتش کشیدن شهر رم توسط اسلاوها (Slavs)، مسیحیت اروپایی عصری تاریک را برای مدتی کوتاه به خود دید تا اینکه پس از مدتی کلیسا موفق به برپایی حکومت خود در رُم و استقرار آن در واتیکان گردید؛ امری که منجر به توسعه سلطه کلیسا بر تمام ممالک اروپایی گشت.

در این دوران رُم با وجود آنکه همچنان خود را ابرقدرت جهان می پنداشت و با به راه انداختن جنگ های صلیبی و هدایت صلیبیون به ممالک اسلامی کشتاری عظیم را در جهان مدیریت می نمود، اما با این همه واتیکان (Vatican) دستخوش فساد شده بود و کار به جایی رسید که راهروهای زیر زمینی رُم برای عیاشی پاپ ها به راه افتاد.


پس از جنگ های صلیبی و قدرت گرفتن پادشاهی های اروپایی که همزمان با اوج فساد واتیکان و به ستوه در آمدن مردم از دستگاه تفتیش عقاید (Inquisition) بود؛ قدرت کلیسا رفته به رفته روبه زوال گردید و اروپای تحت سلطه اشراف یهودی، تولد جدید خود را تحت عنوان رنسانس (Renaissance) آغاز نمود.


با گذشت رنسانس و پیدایش عصر معاصر اروپا و ظهور فلاسفه اخلاق مداری همچون کانت، مسیحیت رفته رفته قدرت خود را البته با شروطی جدید بازپس گرفت؛ قدرتی که موجب می شد تا اروپای معاصر بالاخص به دلیل اتخاذ سیاست های استعمارگرایانه، از توفیقاتی عظیم در مسیر امپراطوری بهره مند گردند.


در عصر نوین اروپا برای توجیه و تثبیت اهداف استعماری خود محتاج به اهرمی ایدئولوژیک جهت اعمال حد اعلای سلطه یعنی سلطه فرهنگی بودند؛ این امر قدرت ظاهری کلیسا را رونق بخشید و موجب شد تا هزاران میسیونر در قالب مبلغ دینی، به آفریقا، شرق دور، هند، آمریکا و خارومیانه گسیل داده شده و اقدام به تحکیم قدرت غرب در شرق و جایگزینی چکمه های سربازان با قلم و کاغذ میسیونری نمایند.


اگر چه این امر در گام نخست پس از اتمام جنگ دوم جهانی و در گام نهایی خود با اتمام جنگ سرد و ظهور جنبش های دین ستیزانه و نسل جدید روشنفکران سکولار، در کنار اتخاذ مواضع خلاف اخلاق کلیسا و افشای فساد دستگاه پاپی، مسیحیت را بیش از پیش دستخوش تغییراتی اساسی و فروپاشی در داخل جامعه غرب نمود، اما با این همه این فروپاشی هیچگاه موجب خروج مسیحیت به عنوان مولفه ای تاثیر گذار از سیاست خارجی اروپا نگردید.


بر این اساس مسیحیت با وجود انحطاط کامل خود در جامعه غرب، همچنان به دنبال تبلیغ و جذب در خارج از مرزهای موجود خود بوده و سعی می کند تا با بروز رسانی خود در قالب استفاده و بکارگیری از ابزار آلات جدید همچون فیلم، موسیقی، آثار ادبی، به صدور سبک زندگی انسان سکولار غربی مبادرت ورزد.


در این راستا استفاده از فضای مجازی به عنوان جهانی موازی که هیچ حد و مرزی بر آن اعمال نمی شود و دولت ها عاجز از اعمال کنترل بر روی آن بوده و امروزه به عنوان تهدیدی نوظهور علیه دولت ها، بویژه نظام های سیاسی-ایدئولوژیک مستقل از غرب به نقش آفرینی می پردازد، از پتانسیل ویژه و منحصر به فردی جهت بسط و گسترش تفکرات مسحیی به عنوان یکی از گزینه های رخنه غرب در سبک زندگی جوامع، بویژه جوامع اسلامی برخوردار است.


به این ترتیب یکی از جدید ترین و مهمترین میدان های نقش آفرینی نسل جدید میسیونر ها در رخنه فرهنگی به جوامع، فضای مجازی می باشد؛ فضایی که نمونه عینی آن در ایران اسلامی قابل مشاهده و بررسی است.

سایت دوستی با خدا از جمله سایت های میسیونرهای سایبری است که در تقابل غرب با تفکر اسلامی و ایرانی، اقدام به استفاده از روشی نسبتا بدیع جهت رخنه با باورهای عقیدتی و سبک زندگی اسلامی در قالب کیش و آیین مسیحیت دارد.


سایت دوستی با خدا بر خلاف اکثر سایت های وابسته به میسیونری، به جای استفاده از روش های تکراری و کلیشه ای، شیوه هایی نوین را برگزیده و به هیچ عنوان در صدد توجیه مسیحیت تبشیری نبوده و از هیچ یک از روش های متداول همچون گرفتن مصاحبه از مسیحیان تبشیری و یا تحلیل گران اسلام ستیز و انتشار مقاله علیه اسلام  استفاده نمی نماید؛ بلکه در این سایت از نسل جدیدی از روش های القای ذهنی استفاده می شود.


استفاده از روش آماده سازی تدریجی

از جمله روش ها و نوع عمل این شبکه در القای پیام تبشیری خود، برگزیدن شیوه آماده سازی تدریجی ذهن می باشد؛ شیوه و متدی که مبتنی بر آن هجوم و سلطه روانی-فرهنگی به طور کامل خزنده و آهسته-پیوسته ادامه یافته و در گام نخست از طریق مقدمه سازی از امور کلی به منظور آماده سازی ذهنی آغاز می گردد.

این نحوه عمل سپس به طور گام به گام در حرکت به سمت اشغال ذهن هدف ادامه داده شده که در مجموع ذهن هدف بدون هیچگونه شوک ناگهانی مشغول به آرمان های ناهمگون این شبکه میسیونری می گردد.


به عبارتی دیگر این شبکه در گام نخستین خود به آماده سازی ذهنی و یا ایجاد جرقه آغازین مبادرت ورزیده و سپس در گام های مکمل به تسخیر و اشغال ذهن هدف خود مبادرت می ورزد.

در این راستا همیاری و کمک شرکت گوگل (Google) نیز نقش بسزایی در فراهم سازی شرایط تاثیر گذاری و تحقق گام نخست عملیات روانی این شبکه وابسته به مسیحیت تبشیری ایفا می نماید. شرکت گوگل بوسیله سیستم تبلیغات خود، بر اساس داده هایی که از عموم افراد و ازجمله ایرانیان جمع آوری می کند تبلیغات مرتبط با مسیحیت را در حاشیه ایمیل ایرانیان و فارسی زبانان قرار می دهد.

همچنین این شبکه اقدام به ارسال نامه محبت آمیز پدر آسمانی به گروه هدف فارسی زبان می نماید؛‌ که تنظیم هوشمندانه و دقیق این امر به عنوان نخستین حلقه فرایند ذهنی، ضمن جلب اعتماد و از کار انداختن گارد روانی مخاطب، موجبات شوق به ادامه ی مسیر را برای هدف فراهم می سازد.


البته فازغ از کلیات ذکر شده، این گام دارای ویژگی های کیفی خاص خود می باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. استناد به مسلمات

اولین ویژگی این شبکه استفاده از بدیهیات در قاعده  شیوه استدلالی استتناج از کل به جز می باشد.

درحقیقت این شبکه با بهره گیری و پرداختن به مسائل کلی و مورد پذیرش انسان ایرانی هچون مهربان باری تعالی و خلقت خداوند، اسباب رخنه را در هدف خود فراهم نموده و سپس اقدام به کاشت و استنتاج باورهای انحرافی مسیحیت، در قاعده جزء انگاری آن از امور مقبوله کلیه و مبدل سازی آن به ایمان می نماید.


2. تلطیف هدفمند

دیگر ویژگی این شبکه تلطیف هدفمند ذهن می باشد؛ به این نحو که با درج مسائلی احساسی و در ظاهر محبت آمیز سعی می شود که از یک سو به اعتماد مخاطب دست یافته و از سوی دیگر با به تصویر کشیدن چهره ای خیر از ماهیت اصلی گردانندگان این سایت در منظر مخاطب بکاهد.

در این راستا این شبکه ضمن استفاده از جاذبه های سمعی و بصری، در کنار بهره گیری از جاذبه های جنسی، با پخش صحنه های آرامش بخش از طبیعیت و موزیکی با ریتم آرام، به طور گذرا به مضمون پاره ای از مفاد نامه محبت آمیز پدر آسمانی اشاره و به اعمال روانکاوی ذهن هدف و تلطیف آن مبادرت می ورزد.


3. ابهام آفرینی هوشمندانه

از دیگر ویژگی های این شبکه ابهام آفرینی هوشمندانه در قالب طرح عباراتی همچون به راستی چرا مسیح چنین می گوید و دارای چه قدرتی ست که می تواند چنین ادعایی داشته باشد؟ در ذهن و فکر مخاطب فارسی زبان می باشد.

سوالاتی که طرح هوشمندانه آن موجب ایجاد اشتیاق در هدف برای پیگیری موضوعات مد نظر این شبکه و در حقیقت ادامه فرآیند به طور داوطلبانه و با آغوش باز از سوی ذهن هدف می باشد.

ابهام آفرینی هوشمندانه این شبکه در کنار طرح عناوین جذابی چون زندگی های تغییر یافته و خلق مثال های ملموس از زندگی ایرانی های مسلمان مرتدی که در پرتو مسیحیت به زیبایی زندگی می کنند، مخاطب را در خلصه  باور پذیری فرو برده و او را در طباخی میسیونر های مسیحی آماده بلع می نماید.


فارغ از تخیل محور بودن قصه های مندرج در زندگی های تغییر یافته آنچه که حایز اهمیت است دگرگونی و به نوعی مصادره مفاهیم اسلامی و باورهای انسان مسلمان ایرانی در قالب ادبیات مسیحیت می باشد.


این شبکه ضمن کم حجمی خاص خود و بکارگیری ادبیات روان و ساده در بازتولید مفاهیم متعالی اسلامی با برند و عنوان جعلی مسیحیت، همواره در حال سنجش موقعیت و کامیابی یا عدم باور پذیری فرآیند مذکور توسط کاربران جذب شده خود می باشد.

بر این اساس در خاتمه هربار فرایند ارتباط گیری، این شبکه از مخاطب می پرسد که آیا تمایل به دعا دارد یا خیر؛ که در حقیقت نوعی سنجش کارآیی فرایند است که در هر دو حالت متصور، موسیونرهای گرداننده سایت، رفتاری متفاوت را برای ذهن هدف در نظر گرفته اند.

به این ترتیب در هنگامی که مخاطب اعلام قبول فرآیند دعا را می نماید و در حقیقت به حلقه مسیحیان تبشیری می پیوندد، متنی به منظور تبریک به وی پدیدار می شود که در آن عبارات بسیار مایل هستیم برایتان ایمیلی حاوی آدرس لینک هایی را بفرستیم که بجهت شناخت بیشتر ایمان و رشد روحانی تان به شما کمک خواهند کرد.

این رفتارسنجی و برنامه ریزی در صورت اعلام نظر مخاطب بر گزینه اجتناب از درخواست دعا به گونه ای متفاوت رقم می خود؛ بدین صورت هنگامی که مخاطب بر روی این گزینه اعلام نظر می نماید، سایت موصوف از وی چرایی این مسئله را در قالب درخواست برای طرح سوال طلب می نماید و از سوی دیگر اصرار بر گرفتن اطلاعات تماس مخاطب دارد.


 از آنجا که نظام ایران، نظامی اسلامی و مبتنی بر ارزش ها و آرمان های متعالی مذهب تشیع می باشد، بدیهی است که پایداری و ثبات نظام در گرو بقا و دوام نظام اسلامی در کشور بوده و از این رو مسلم است که همواره بایستی به بررسی روش های مقابله با خروج اذهان عمومی از منویات اسلامی و تحکیم اصول و ارزش های اسلامی در اذهان جامعه پرداخته شود. سازمان تبلیغات و سایر گروههایی که به تبلیغ اسلام و تشیع می پردازند نیز می توانند از روشهای نوین تبلیغ استفاده کنند مساله ای که کمتر در فعالیتهای آنان دیده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    4 0
    باید حفره های تبلیغاتی که انها برایمان ایجاد کرده اند را بیابیم و رفع شبهه کنیم خیلی نقص ها در رفتار سازمان های ما وجود دارد که باید اصلاح شود رفتارهایی که جوانان را از دین زده می کند و به انها هم کمک ! اسلام چقدر دین مظلومیست....
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    2 1
    باید حفره های تبلیغاتی که انها برایمان ایجاد کرده اند را بیابیم و رفع شبهه کنیم خیلی نقص ها در رفتار سازمان های ما وجود دارد که باید اصلاح شود رفتارهایی که جوانان را از دین زده می کند و به انها هم کمک ! اسلام چقدر دین مظلومیست....
  • هموطن ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 0
    خب ما در مقابل اینها چه کردیم؟ آنقدر همیشه یا از این ور بام افتادیم یا آن ور فقط و فقط سخت گیری های بی جهت که باعث میشه یک جوان زود به این گروه ها گرایش پیدا کند!
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 3
    نترسید هیچ مسلمانی تا حالا جذب این شبکه ها یا ادیان و عرفانهای دیگر نشده. بیشتر اینهایی که جذب میشوند اصلا متدین نبودند یا مسلمان نبودند یا مشرک یا کافر یا ملحد یا بی اعتقاد به همه چیز بودند یا... بودند یا مواد فروش یا معتاد یا ... یا هر چی بودند احساس میکردند باید تغییر کنند و خداییش برای اولین گام ورود به دین مسیحیت خیلی آسانتر از اسلام شماست. همان اول همه گناهانشان بخشوده شده و احساس سبکی میکنند و امیدوار میشوند که پس ما هم میتوانیم مومن شویم و از زندگی پر گناه عبور کنیم و معمولا وقتی سن افراد کمی بالاتر میرود و عاقلتر میشوند از گناهانشان خسته شده و میخواهند عرفانی و روحانی و در ارامش بیشتری با ایمان زندگی سالمی را تجربه کنند و این گونه افراد اگر رو به مسیحیت و عرفان... نیاورند برای جامعه خطرناکترند خداییش! پس شما بیهوده دلواپسی.
  • محمد حسین ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    عجیب اینه مسیولان فرهنگی کشور در همه موارد خواب تشریف دارن. به قول دکتر عباسی هر جا دیدید تو بحث فرهنگی مشکلی نداریم بدونید رهبری وارد شده. اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست
  • محمد ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    جالب است که دنیای تحت سلطه ی شیطان در به انحراف کشیدن جوانان چه صادقانه و مجدانه و خالصانه! تلاش میکند. و ما و بسیاری از مسوولین مختلف از جمله فرهنگی و رسانه ی ملی از هیچ تلاشی برای تخریب فرهنگ انسانی-اسلامی ، قناعت ، حیا و ... دریغ نمیکنیم.!!! خطای انتهای مطلب شما خود یک ناشی گری شدید است که علت نگرانی را بجای دغدغه ی سعادت هموطنان ، دوام حکومت معرفی میکنید ( که صد البته علت وجودی خود نظام نیز سعادت آحاد ملت است.)
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 0
    هروقت تونستید دربین شیعیان ایران تقسیم بندیهای خودی غیرخودی لیبرال وحزب اللهی ارزشی ولایی و الی ماشاالله رو بردارید وبرای همه حقوقی برابر قایل باشید میتونید به نگهداشتن هم کیشانتون فکر کنید جذ ب دیگران پیشکش یا علی مدد
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 0
    در ایران برای یک لقمه نون شخصیت انسانی راپامال می کنند همه جا به دیدتحقیربت نگاه میکنند چون نداری به خدا ذات اسلام واقعی در روابط اجتماعی ما خدشه دار شده اخرالزمانه انتظارنیکی ودرستی واحقاق حق زهی خیال باطل است تا اقامون نیاد این بدبختی ها بدترهم خواهد شد خدایا مرا نگهدار در سراط مستقیم درظهور منجیت تعجیل بفرما خسته ایم از مبلغان نادان وبی عمل جامعه ارمانی اسلامی بدون ظهور تحقق نخواهدیافت
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 2
    مگر مسلمانی هست که حسین ول کنه وبره دنبال این اراجیف.لطیفه هست که مسلمانی تحت القائات اينها مسيحي ميشه .بعد از مدتي برق روشن ميشه ايشان صلوات ميفرسته
  • اسمال ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 4
    من تو فیس بوک به چند نفر از دوستان مسیحیم قران یاد دادم که بخونن ( حمد و سوره) .همشون از تاثیر معنوی زیاد قران تعریف میکنن و قران رو دوست دارند
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 0
    دولت ما خیلی وقته داخل کشور رو ول کرده به حال خودش ودنبال تبلیغ وپول خرج کردن تو اون دور دوراست نتیجه همین که میبینید
  • تکرار ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    باید حفره های تبلیغاتی که انها برایمان ایجاد کرده اند را بیابیم و رفع شبهه کنیم خیلی نقص ها در رفتار سازمان های ما وجود دارد که باید اصلاح شود رفتارهایی که جوانان را از دین زده می کند و به انها هم کمک ! اسلام چقدر دین مظلومیست....
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    4 0
    لازم به تبلیغ مسیحیت نیست - موذن های بد صدای اصول گرایان و سایت مشرق با عمل خود جوانان را به سمت مسیحیت هل می دهند - بگو مرگ بر فتنه گر - بگو مرگ بر این - بگو مرگ بر آن - بگو بگو بگو
  • سرباز کوچک ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 1
    نخبگان باید بیشتر برن تو حوزه نخبگان باید بیشتر برن تو حوزه نخبگان باید بیشتر برن تو حوزه نخبگان باید بیشتر برن تو حوزه
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 0
    لایک ما خدا و پیامبر و امام سفارشی نمیخوایم شما فقر فساد و معیشت قران و احادیث را کنار گذاشتید و فقط به حجاب و نابودی دشمنانتان و... فکر میکنید نسبت این دو 10 به 1 است ما حتی برای مخالف با اسلام شما روزی خواهد رسید که از خدای خود هم کنار خواهیم گذشت ما بیشمار رو به افزایشیم
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 0
    اینقدر دروغ شندیدیم میترسیم این هم برای دلگرم کردن ما و دوام حکومت باشد
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    مگر فیسبوک حرام نیست
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 0
    من عاشق شبکه محبت ماهواره هستم اسلام فقط دست پای ادم رو میبنده تا برده اش کنه اسلام فقط محدودیت هیچ انعطافی در اسلام نیست دینی که مانند یک ترکهی خشک بخوای خطا کنی میشکنی و یک عمر عذاب وجدان داری مسیحیت مانند چوب تر خم هم بشی نمیشکنی
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 0
    برن حوزه تا 10 سال قواعد عربی و کتب 500 سال پیش رو بخونن؟؟ حوزه اساسا خودش رو به روز نکرده و تا زمانی که روشهای خود را به روز نکند ناموفق خواهد بود
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    سایتتون خرابه ای پی ایران رو رومانی نشون میده شاید هم با سایت های نشان دهنده ای پی هم امتحان کردم
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 0
    شما اول هدفتو از داشتن دین مشخص کن تا بعد!!!
  • sajjad ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    یه مثال میزنم تمام شما سیستم عاملتو اپدیت میکنی تا هم کارآمدترشه هم از خطرات دور میمونه و اسلام آخرین اپدیت برای انسان هاست امیدوارم روزی رو که امام زمان با حضرت عیسی میاد ببینم
  • اسمال ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    فیسبوک حروم نیست . مهم طرز استفاده ما از فیس بوکه....فیس بوک و شبکه های اجتماعی جای خوبی میتونه باشه برای ارتباط با مردم تشنه به معارف قرانی در غرب
  • فهیم ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 1
    درسته حوزه اون طور که باید به روز نیست اما اینقدرام که شما میگید عقب افتاده نیست. ببخشید شما که خوندن کتب 500 سال پیش رو ایراد میدونین ؛ بفرمایید مسیحیان القائاتشونو از کجا میارن ؟ مگه نه اینکه از آموزه های انحرافی کتب قدیمشون میارن ؟ فقط یه رنگ و لعاب جدید بهشون میدن. در ضمن تا ریشه ای مطالعه نداشته باشیم ؛ می تونیم اساسی با این تهاجمات مبارزه کنیم ؟
  • اسمال ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 1
    اسلام بهترین و کاملترین دینه...مشکل از اسلام نیست مشکل دیدگاه ما از اسلامه و نوع مسلمونی ما است
  • سرد ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    اخوی!دمت جوش حالی داد جوابت به روانم.........حال دادی ها
  • مهدی ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 1
    یارو تو عمرت احکام انجیل خوندی؟؟ تو دینی که ازدواج حرامه..کجای دست و پای شما بازه؟؟؟ البته آره اون مسیحیتی که لوتر درست کرد خیلی با آرمان های شما جور هستش. یه چیزی مثل همین بهاییت! شما اون وره آب عرقت رو بخور کار با دین و اینا نداشته باش. خلاص.
  • سید اصولگرا ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 1
    جناب فهیم، جمله آخرتون خیلی عالی بود. "تا ریشه ای مطالعه نداشته باشیم" این نکته خیلی مهمه. واقعاً آمار مطالعه در کشور ما چقدره؟ حالا چه برسه به مطالعه ی ریشه ای و عمیق؟ در ضمن اسلام عزیز دین خیلی کاملی هست. خیلی از احکامی که اسلام عزیز گفته به مرور داره علم بهش می رسه. مثل حرام بودن گوشت خوک و ... . اما یک اشکالی که ما بهش توجه نمی کنیم اون هم روش هایی هست که غرب به خصوص ماهواره سعی در جذب افراد داره و اون هم جذابیت هست! البته جذابیت از نوع مبتذلش نه، بلکه از نوع خوبی که میشه استفاده کرد. خب منظورم چیه؟ همین دکورها و رنگ آمیزی های استفاده شده در برنامه هایی که در شبکه های غربی پخش میشه (که با دانلود از اینترنت ما اونا رو می بینیم) نگاه کنید که چه دکورها و رنگ آمیزی های جذاب و زیبایی رو به کار می برن. خب ما چرا تو برنامه هامون از چنین دکورهای جذاب و چنین رنگ هایی استفاده نمی کنیم؟ یا مثلاً نحوه ساخت تیتراژ، کارهای گرافیکی، میان برنامه ها و ... . یا مثلاً همین تکنولوژی، چرا سایت های زیبا و جذاب قرآنی طراحی نمی کنیم؟ چرا شبکه اجتماعی قرآنی بین المللی چند زبانه و با گرافیک جذاب که توش به صورت سؤال و جواب و مباحثه می شه جواب سؤالات و شاید شبهات رو به صورت آنلاین داد طراحی نمی کنیم؟ چرا نرم افزارهای جذاب و با گرافیک بالای قرآنی و با قیمت مناسب طراحی نمی کنیم؟ البته نرم افزارهای قرآنی طراحی شده ولی باید بیشتر از این ها کار بشه و دولت هم یارانه ای رو به چنین محصولاتی بده تا قیمتش کاهش پیدا کنه. دین ما کامل هست و برای همه زمان ها. اما باید روش های ارائه به روزتر بشه و از تکنولوژی استفاده بیشتری بشه. یکی از کارهای خوبی که شده طراحی نرم افزارهای دینی و قرآنی رایگان برای موبایل هست که خیلی مفید و مؤثر هست.
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    کی حروم اعلام کرده ؟!! به شما اطلاع غلط دادن
  • سینا ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    داداش خودت میگی لیبرال لیبرال یعنی آزاد یعنی مباح بودن همه کار و ارزشی نگاه نکردن به اعمال شما آیا میتونی بین یک شخص لیبرال و اصولگرا جمع کنی؟ این غیر ممکنه مثال : لیبرال میگه : حالا "عیب نداره" (یا مباحه) دختر مملکتمون یه کمی ""آزاد"" تر باشه طبق "استدلال" ها و بتونه دوست پسر داشته باشه اصول گرا میگه : عیب داره که دختر مملکتمون در این زمینه آزاد باشه ونباید طبق "اصول دینی و عقلانی(مفهومی کاملا قرآنیه و با استدلال متفاوته "دوست پسر داشته باشه
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    با کامنت گذاشتن و لایک کردن چیزی درست نمی شود. راهکار بده. خودت تا حالا چی کار کردی؟
  • سینا ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    تفکر لیبرالی از جامعه غرب وارد ایران شده و اصلا زاییده فرهنگ ایران نیست که بخوایم این ها رو با هم جمع کنیم مثل این که بریم آمریکا بگیم شما هر وقت تونستید بین تفکر اصول گرایی و لیبرالیسم جمع کنید اون وقت برای جها شاخ و شونه بکشید اونا میگن اصول گرایی مال اروپاست این جا "سرزمین لیبرالیسمه" و احزاب دموکرات و جمهوری خواه در زمین لیبرالیسم بازی میکنند و هیچ کدوم ادعای اصول گرایی یا یک جریان دیگه ای رو ندارن ولی در ایران به قدری آزادی به معنای واقعی وجود داره که تفکر های برون مرزی هم میتوانند ابراز وجود کنند و رای بدهند و قدرت به دست بگیرند به همین دلیل کشور ما آزاد(نه به معنای لیبرال) ترین کشور دنیاست
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    کسی که به خاطر انگ های بقیه مثل لیبرال بودن اسلام را کنار بزارد. شک دارم که قبلش هم ایمانی داشته بوده باشه. تازه اصولا چنین افرادی به لیبرال بودن افتخار می کنند. نمی دانم چرا بهشن برمی خورد. مضحک نیست، کسی دلسوزی قرآن و حدیث بکند و به ما به خاطر سیاسی بازی بیش از حد (که البته تا حدودی نقد درستی است) ایراد می گیرد. و بعد می گوید ما برای مخالفت با شما خدا را هم کنار می گزاریم؟ در عجبم که این رفیق شیرین ما چه قدر برای خدا ارزش قائل است! به خاطر مسخره بازی های سیاسیشون که بیشتر برای سرگرمی شونه می خواد منکر خدا شه!
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 2
    الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الئمه المعصومین علیه السلام. خدایا شکرت که این دنیای کثیف هنوز منو اون قدر پست نکرده که به "همه چی" پشت پا بزنم. رفیق تو الحادتو در کامنتای بالا در لفافه مطرح کردی. لازم نیست در بحثای درون دینی ما دخالت کنی! فقط یه جمله: اگه این ها برای دوام حکومته، چرا در همیشه ی تاریخ شیعه اون موقع که به جرم شیعه بودن می سوخته می شدی این باور در بین ما بوده؟ یه ذره فکر کن، این گزاره که دنیا قبل از ظهور پر از ظلم و جور می شه با توجه به این که الآن قبل از ظهوره (گفتم شاید ندونی!) به نفع حکومته یا به ضررش؟ این که حکومت های قبل از ظهور حضرت مهدی روحی فداه طاغوت معرفی بشن به نفع حکومت؟
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 0
    کسی که به دنبال حقه، بین همه ی دروغ ها می گرده که راستو پیدا کنه. نه تا از یه بیسوادی یه دروغ شنید، بهونه کنه تا تمام راست ها رو دروغ بشماره.
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    سلام. اسلام ابدا این جور که می گی نیست. قشنگ ترین لحظه های عمرم به عنوان یه جوون 18 ساله که توی بریتانیا به دنیا اومدم، وضع زندگیم بد نیست و مدال طلای المپیاد کشوری دارم توی هییت امام حسین و ائمه و بعدش توی سجاده ی نمازه. کسی که ایمان داشته باشه، توی سخت ترین لحظه ها هم خوشبخت ترین آدم دنیا است. ولی سوای این مطلب، دین، برای اطاعت و بندگی خداست. دین یعنی هر چی خدا گفت بگو چشم. کسی که بخواد دینی زندگی کنه، براش فرق نمی کنه دین چه قدر سخت باشه. ولی کسی که یه چیزی به اسم دین می خواد که باهاش ندای عقل و وجدانش رو خفه کنه و یه آرامشی بهش بده، یه دینی که جهنمش سرده، گناها بخشیده شده و نهایت کاری که باید بکنی اینه که در همایش های خیریه شرکت کنی، بیشتر به دنبال یه مسکن برای خودشه تا بندگی. و البته مسیحیت مسکن خوبی است. دینی که سال ها تحریفش کرده اند تا مطابق امیال شخصی شون باشه. دینی که همه می رن بهشت. یه خدای بی عرضه داره که بود و نبودش هیچ فرقی نداره، تکلیفی در این دین نیست و همه خوشحالن! و البته یقین بدون که قطره ای از اقیانوس خوش بختی هم به کامشون ریخته نشده. امیرالمومنین علیه السلام: خدایا مرا عزت همین بس که بنده ی تو باشم خدایا مرا فخر همین کافی که تو پروردگار من باشی تو آنگونه ای که من می خواهم؛ پس مرا آنگونه قرار بده که خودت می خواهی!
  • کوروش مسلمان ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    تویی که از مسیحیت میگویی: اگر مسیحی هستی بدان هیچی از دینت نمیدونی و اگر هم نیستی فراقت بیش از حد مسیحیت نوین و گرفتاری در بی دینی در قالب مسیحیت کورت کرده در قران مقدس داریم که برای مسیحیان اگر ایات قران رو بخوانید به گریه افتاده و در دم مسلمان میشوند ( نقل به مضمون) در مسیحیت حجاب شرطه در مسیحیت محارم شرط هستند و بسیار سر سختانه و خیلی مواردی که اینجا جای بحثش نیست چون بحث اینجا از بحث داخل تاکسی هم کم ارزش تره . در اخر بدان دین های یهود نصاری و مسلم و چند تای دیگه همه ادیان ابراهیمی هستند و در راستای هم برای اتمام و حجت و کامل کردن دین قبلی آمده اند ، جوری از مسیحیت دم میزنند که انگار از جانب شیطان برای آزادی جسمیشان آمده . . .
  • مجتبی ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 2
    من موندم مردم چطور مسیحی میشن قران و انجیل را بخوانید اصلا قران قابل قیاس با انجلیل نیست انجیل انگار یک کتاب داستانه توش پر از تناقضاته در ضمن انجیل یک قرن بعد از مسیح (ع) نوشته شده و از درجه اعتبار ساقطه انجیل پر از توهین به انبیا و ذات خداست از تجسیم خدا بگیر تا تهمت هایی به انبیا...
  • پپه ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    چند سال پیش سنای امریکا بیست ملیون دلار برای سرنگونی حکومت ایران تصویب کرد ما فکر کردیم با این بیست ملیون دلار میخواد ارتش راه بیاندازه ولی اونا بیست ملیون دلار را خرج کردند سایت ها و شبکه های ماهواره ای راه انداختند اونا در مبادی ورودی رسیور ماهواره مجانی به قاچاقچیان ما میدادند تا داخل ملکت بکنند اونا در دبی آموزش استفاده از اینترنت و ماهواره و ایجاد انگیزه برای مردم در استفاده از ماهواره را به ایرانیان میدادند تا بتوانند امروز مردم را از اسلام از انقلاب و از هویتمون دور کنند ما خیلی غفلت کردیم ما بایدهرچه سریعتر دست بکار شویم ما باید جامع شناسان و روان شناسان خبره را بکار بگیریم تا بتوانیم ذاعقه فرو نشسته جوانانمان را برای دینداری تحریک کنیم بخدا خیلی داره دیر میشه تمام بی اخلاقی های داخل مملکت از دوری از دین است ما باید دامنه دین را از حوزه ها خارج کنیم و به لایه های مختلف جامعه بکشانیم ما باید فستیوالهای مذهبی راه بیاندازیم ما باید از مردم بخواهیم در خصوص موارد مختلف مذهب مقاله بنویسند ما باید کنفرانس شناخت اعمه راه بیاندازیم تا مردم در تفکر دینی با حوزویان شریک شوند ما باید کنفرانسها و جشنواره های مذهبی را با شور و نشاط و تبلیغات فراوان در محیط های زیبا در محیط های رویایی (مناطق زیبای شمال - جزیره کیش و....) و با صرف هزینه های زیاد برگزار کنیم از محیط های تکراری و در شرایط بی تحرک تکراری بیرون بیاوریم روشهای مکتبخانه ای را کنار بگذاریم . نو جوان و جوان ما به شدت جذب محیط های پر شور میشود در مذهب اسلام موارد شور انگیز بسیار زیاد است همین سریال مختار نامه چقدر پرشور بود . ولی ما مردم را در گیر مسائل سیاسی کردیم چرا اینقدر تلوزیون مطبوغات و مساجد ما به مسائل سیاسی میپردازند همین مسئله باعث شده تا هرکه از مسائل سیاسی مشکل دارد به مذهب بی مهری کند همین کنفرانس مهدویت هیچ کس از آن با خبر نمیشود نه از زمان برقراری نه از نتیجه آن نه از خروجی آن چرا ؟ولی ماه ها در خصوص موافقت ژنو در سایتها و... بحث میشود چرا؟
  • 313 ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    نه جانم ماهیت فضای مجازی اینه که تورو ناخواست به هرجا که بخواد یا بخوان میکشن میگی نه برو تو گوگل یه چنتا سرچ کن یهو دید دنبال چیزی که میگشتی نیستی رفتی چیزای دیگه میخونی خودتم خبر نداری که کجایی! داستان اینه... فیس بوک راحت تمام اطلاعات درون سیستمت و اطلاعات شخصیتو و خیلی وقتا افکارتو میدزده... خدا هممونو عاقب به خیر کنه انشاالله...
  • 313 ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    فهیم یه لایک داره... :P
  • 313 ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    شما اول برو اسلامو بشناس بعد نظر بده... !
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    اولا دراسلام اگه گناهی مرتکب بشی خدا برات راه توبه گذاشته اینکه فقط ازخدا طلب بخشش کنی برخلاف مسیحیت که بایدازیه ادمی که اونجا نشسته وهیچ شناختی روش نداری طلب بخشش کنی واون هم بهت بگه فرزندم بخشیده شدی.ثانیا بهتره برده خدا باشی تا برده شیطان.امیدوارم عاقبت به خیر بشی
  • پریسا ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    ناشناس که عاشق شبکه مجبت هستی باور ان شبکه هم عاشق تو افراد بی مایه ای مانند توست
  • پریسا ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    ناشناس شماره دو از فرانسه : خدا و پیامبر نمیخواهی که نخواه به جهنم اصلا کی از تو چیزی خواست هی چرت و پرت میگی برو هر کاری دلت خواست بکن بما چه مگه تو اصلا کی هستی ؟؟ فکر کردی تو نقطه پرگار وجودی ؟؟برو پی کارت
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 1
    بیزارم از خدایی که فریب بخورد ! نیچه در عهد عتیق و جدید خدا همیشه در حال فریب خوردن است اخه چه کسانی مسیحت رو قبول دارن با چه استدلالی؟
  • 313 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 0
    اونا مغز ندارن عزیزم ی مشت گوسفندن که هرکاری رو بخوای برات انجام میدن بدون عقل و منطق...!
  • مهدی90085 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    کمی بیشتر در مورد نیچه تحقیق کن
  • اسمال ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 0
    با همون مسیحی های که طرف صحبت هستم همشون میگن دین دری وری شده این دین در حقیقت اکثرا مسیحیانی هستن که اتیست شدند..بعدش هم اقای 313 چرا نباید حضور داشت توشبکه های اجتماعی ؟.سلفی ها و وهابی ها بدجور تاخت وتاز میکنن توش همه رو منحرف میکنن.شما بیا جوابشون بده اگر علوم دینیت کاملتره من و امثال من گاهی کم میاریم جلوشون :(((
  • مهدی ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    ساده لوحی و حماقت خدا در عهدین رو بذار کناره این: مكروا مكرا و مكرنا مكرا و هم لا يشعرون (27:50) نیرنگی کردند، و ما نیز نیرنگی، همانان که نمی فهمند. اصولا در فرهنگ اروپایی "استدلال" و "مسیحیت" پارادوکس هستند. عقل شعور کسب علم فهم دانایی شهوت پیشرفت حق طلبی به شدت در انجیل سرکوب شده. و باز بذار کناره این: ولما بلغ أشده آتيناه حكما وعلما ۚ وكذٰلك نجزي المحسنين (12:22) و آنگاه که رشید شد، به او حکمت و دانش بخشیدیم. که اینگونه نیکان را پاداش می دهیم.
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    ناشناس جان اگر قدری به اندازه یک قطره با علوم اسلامی آشنا بودی و می دونستی فقه و کلام شیعه و فلسفه سلامی چه دریایی هیچ وقت این حرفارو نمی زدی مشکل فقط اینه کسایی که می رن حوزه بجای اینکه برن تبلیغ حوزه رو محل سکنی قرار دادن و به زبان روز نمی توانن مفاهیم بلند اسلام و مکتب حقه اهل بیت رو بیان کنن
  • محسن ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    آخه اسک..، مگه دین ما(اسلام) بخشش گناه نداره؟ چه حرفی میزنی؟ بعدشم، اگر ماها، مسلمانها، میدانستیم که شوق خداوند متعال در بخشش گناهان و بازگشت به او، چقدر زیاد هست که از شوق میمردیم، این در روایات ما مسلمونها هست، اونوخ شما اومدی کاسه داغتر از آش شدی؟ در آخر بایس بگم صدبار هم اگر توبه شکستی باز آی...
  • ساسان ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    1 0
    من مشکلی با دین اسلام ندارم ولی از سخت گیریاش دل زده شدم از کی یه تار مو شده مشکل اصلی پلیس از کی فیلتر کردن سایت ها شده وزارت ارشاد پس کی میخاد اسلام به ما جوانان اعتماد کنه کی تو رو خدا منتشرش کن حرف دل خیلی هاس
  • امیر ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    3 0
    اگر مسلمانان حق دارن دین خودشونو توی اروپا و آمریکا و سایر جاها تبلیغ کنن، بقیه ادیان هم حق دارن هرجا خواستن تبلیغ کنن فرافکنی نکنید، چرا شماها همه چیزو میخواید صادر کنید ولی نمیخواید هیچ چیزی به فرهنگمون وارد بشه؟ من خودم مسلمان شیعه ام و معتقدم اگر ملت ما سواد و آشنایی کافی نسبت به دینشون داشته باشن (که به لطف امثال قرائتی میتونن داشته باشن و امیدوارم خدا به ایشون طول عمر بده)، عمراً دینشونو تغییر نمیدن، به خودمون اعتماد کنیم و به جای متم کردن بقیه، سیستم آموزشیمونو کاربردی تر کنیم
  • ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    kolbekeramat.it میتونی تا حدودی جوابتو بگیری
  • ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 1
    مشکل دین اسلام این است که می خواهد انسان را تربیت کند و بر هوای نفس او قلاده بزند. دین اسلام مسیحیت نیست که فقط جایش چند ساعت یکشنبه در کلیسا باشد. اسلام دین واقعی است که از لحظه ولادت تا بعد از مرگ انسان را تحت برنامه تمدن سازی ویژه ای مقید می کند. حالا این مساله برای خوب می دانند و بعضی بد. اما واقعیت این است که تفوات انسان و حیوان در پذیرفتن همین قیدهای انسانی و الهی است.
  • سینا ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دورا مسیحیت گذشته الان دعوا بر سر "نئو لیبرالیسم" و "شیعه" است هر کدون از این تفکر ها با پایه های فلسفی و حکمی جدا از هم بتونه دیگری رو مغلوب کنه اون تفکر غالب بر جهانیان خواهد شد ما به عنوان شیعه ایرانی میبایست از این تفکر یک سبک زندگی و نظام بیرون بکشیم تا بتوانیم بر نئولیبرالیسم ویرانگر فائق بیایم زمینه رو برای ظهور حضرت که مدیریت این نظام و دادن الگو سبک زندگی تکمیلی بر عهده ایشان است
  • مرادی ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دین مسیح علیه السلام مورد قبول ما مسلمان است ولی دین کامل و جامع نیست .امروزه صهیونیزم جهانی با تبلیغات سوء و خدعه در ایجادبرنامه ها مخصوصا برنامه کودک از ریشه دنبال کمرنگ کردن دین اسلام است ای جهان اسلام ای اعراب سست اراده عربستان و المثالهم تفکر کنید که ابتدا حکومت شما که در ظاهر برمبنا اسلام پایه گذاری شده فرو خواهد ریخت برای حداقل حکومت خود از اسلام دفاع کنید .دشمنان اسلام بدانند که دین محمد رسول الله پایدار و استوار بوده و خواهد ماند تا ظهور منجی بشریت
  • ناشناس ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    یه پیشنهاد دارم جای مردم اروپا را با مردم خودمون عوض کنیم
  • سلمانی ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 1
    ناشناس 05:19 اول راه کار دیدیم و در جواب تحقیر! شما هم اگر درد دین دارید راهکار ارائه دهید دین من دین تحقیر نیست!
  • سهیل بشردوست ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 1
    من کلیسای تبشیری رفتم، انقدر چرت و پرت می گن که تحمل موندن نداری...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس