اردن موضع خود در قابل سوریه را به سختی اداره کرده و می خواهد با کمترین هزینه این بحران را سپری سازد ولی با شروع درگیری عراق، اردن در مرحله سختی قرار گرفته و این بار به مراتب با نسخه‌ی افراطی تر از سوریه را شاهد خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل مشرق، ماهر ابوطیر طی مقاله تحت عنوان" طرح اردن معلوم نیست" نوشت: با توجه به درگیری موجود در غرب عراق، اردن بین دو جنگ سیاسی در عراق و سوریه عملا گیر کرده و هدف از آن دقیقا به هم زدن اردوگاه ایرانی موجود در منطقه و به خصوص در کشورهای چون عراق، سوریه، حزب‌الله، کشورهای خلیج فارس، فلسطین و برخی دیگر کشورهاست.

این جنگ انگیزه سیاسی داشته و آغشته به رنگ مذهبی است و اسراییل از این درگیری بهره برده و شاهد خودزنی کشورهای منطقه به دست خود می‌باشد. اردن موضع خود در قابل سوریه را به سختی اداره کرده و می خواهد با کمترین هزینه این بحران را سپری سازد ولی با شروع درگیری عراق، اردن در مرحله سختی قرار گرفته و این بار به مراتب با نسخه‌ی افراطی تر از سوریه را شاهد خواهد بود.

سپس نویسنده با طرح سوالی می گوید:اگر چنانچه آتش جنگ، غرب عراق را شعله ور ساخت اردن چه کار خواهد کرد آیا می تواند مرزهای زمینی و طولانی خود با عراق را ببندد؟ به فرض اینکه روابط اردن با بزرگان و شیخهای غرب عراق که ساکن اردن هستند و هماهنگی هم وجود دارد خوب باشد و بخواهد از دامنه نفوذ آنها برای آرام ساختن عراق بهره گیرد آیا خواهد توانست به نقش عمل نماید. اگر چنانچه اردن در موضوع عراق بی طرفی نشان دهد اردن خود در دو سطح اجتماعی و اقتصادی متضرر خواهد شد و نمی تواند جلوی قاچاق اسلحه و مهاجرت به اردن را بگیرد. به مصلحت اردن است که این جنگ مذهبی خانمان‌سوز را در عراق خفه کند و نگذارد دامنه آن توسعه یابد.

نقاط جالب و قابل تامل در این مقاله: داشتن نقش اردن در معادلات عراق – حضور سران فتنه و ریش سفیدان و بزرگان مذهبی عراقی در اردن – هماهنگی مداوم این بزرگان به سرویسهای امنیتی اردن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس