کد خبر 202885
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴

حدود 200 سال پیش معروف‌ترین صابون سنتی کشور در شهرستان مراغه و در نخستین کارخانه صابون‌سازی سنتی ایران تولید شد.

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، مواد اولیه صابون مراغه به عنوان نخستین صابون سنتی ایران تشکیل یافته از چربی حیوانی، سود سوزآور و آب است و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

صابون سنتی مراغه با وجود رواج صابون‌های رنگارنگ صنعتی همچنان از شوینده‌های سنتی رایج میان خانواده‌های ایرانی است. این صابون در رنگ‌های سفید و زرد تولید و در بازارهای سنتی کشور عرضه می‌شود.

صابون مراغه به ‌علت دارا بودن PH مناسب و میزان اسید کنترل‌شده آن، حساسیت‌های پوستی را از بین می‌برد و پیاز مو را تقویت می‌کند و به علت نداشتن عوارض جانبی استقبال از آن روزبه‌روز بیشتر شده است.

این صابون در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می‌شود و معروف‌ترین نوع آن صابون زرد است؛ تنها فرق صابون زرد و سفید در رنگ آنهاست، اما صابون سیاه از ضایعات این صابون‌ها به وجود می‌آید و قدرت پاک‌کنندگی آن نسبت به بقیه کمتر است. در برخی موارد به ترکیبات صابون سیاه، سدر و رنگ حنا اضافه می‌شود که در این صورت صابونی مناسب برای رفع شوره سر، ریزش مو و تقویت پیاز مو است.

مدیر بزرگ‌ترین واحد تولید صابون سنتی مراغه در کشور در گفتگو با فارس گفت: سالانه در مراغه بیش از 500 تن صابون سنتی تولید و روانه بازار می‌شود.

  بهزاد صدر حقیقی افزود: بیش از 10 درصد صابون سنتی مراغه به دلیل استفاده نکردن از مواد شیمیایی در تولید آن به کشورهای شرق آسیا و اروپایی صادر می‌شود.

وی اذعان داشت: دنبه‌های حیوانی جمع‌آوری شده از شهرهای مختلف کشور به ویژه اصفهان، شیراز، قم، کاشان و شهرهای شمالی به مراغه منتقل می‌شود و در دیگ‌های بزرگ با مقدار مشخص سود سوزآور مخلوط و سپس آب به مقدار لازم به آن افزوده می‌شود. آب شهر مراغه شیرین، بدون هرگونه املاح و برای تولید صابون بسیار مناسب است و پس از اضافه شدن آب، مرحله جفت شدن یا در اصطلاح صابون‌سازان، شیرین شدن شکل می‌گیرد و مواد مخلوط شده 24 ساعت برای پخت دوم در دیگ‌های مجزا قرار می‌گیرد.

حقیقی ابراز داشت: رنگ‌های سفید، زرد، سیاه یا حنا رنگ ظاهری صابون شکل می‌گیرد و به بخش قالبدان منتقل می‌شود و در طول 18 ساعت، صابون در قالبدان کمی خشک شده و شکل اولیه به خود می‌گیرد و سپس به محیط باز منتقل شده و 7 تا 10 روز در هوای آزاد و زیر نور خورشید می‌ماند و سپس 3 تا 6 ماه روی قفسه‌های چوبی که معمولاً از سطح زمین بالاتر است و از همه طرف هوا به صابون می‌رسد، نگهداری می‌شود تا پس از خشک شدن کامل با دستگاه بسته‌بندی و در وزن‌های مختلف به بازار‌های مصرف فرستاده شود.

کارشناسان معتقدند؛ بهره‌گیری از تکنولوژی روز در بسته‌بندی صابون مراغه با توجه به سلایق خریداران داخلی و خارجی و معرفی مزایای این محصول بهداشتی، نقش مهمی در تولید و صدور این کالای سنتی بهداشتی خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس