به راستی وجه اشتراک فیلم جدایی نادر از سیمین و آرگو چیست؟ سینمای 2012 و 2013 میلادی در تسخیر "اصغر" و "بنیامین" است.

مشرق؛ با گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در بهمن 1357 و استقرار حکومتی فرا اُمانیستی در حساس ترین منطقه ی جهان، تقابل استراتژیک مستکبرین و مستضعفین صورت و آرایشی جدید به خود گرفته است.

در این تقابل موضوع ایران و جمهوری اسلامی ایران در راس جمیع معادلات سیاسی – اقتصادی –فرهنگی –اجتماعی و امنیتی جهانی بوده و این تقابل استراتژیک مستکبرین و مستضعفین در هیچ حوزه ای مغفول واقع نگردیده است.

خواه این تقابل در بستر انرژی هسته ای باشد، یا حقوق بشر؛ خواه بر بستر فوتبال رقم خورد و یا وضعیت زنان؛ خواه به واسطه ی رابطه ایران آمریکا باشد و یا پناهندگی منافقین و به شهادت رساندن دانشمندان؛ خواه جنگ در سوریه باشد و یا ساخت و اکران فیلم های ضد قصاص و ترویج خیانت و ... همه و همه در بستر های گوناگون سیاسی – اقتصادی –فرهنگی –اجتماعی و امنیتی؛ بر ایران اسلامی تمرکز  نموده: ام القری جهان اسلام.
    
   

جمهوری اسلامی ایران (Islamic Republic of Iran)


شاید از منظر بسیاری تقابل میان ایران به عنوان ام القری مستضعفین جهان در عرصه فرهنگی و در شاخه فیلم، به آغاز دهه ی 70 هجری شمسی موکول گردد.

دهه ای که به موازات حاکمیت و جولات جریان لیبرال فرهنگی در کشور، به بهانه ی سازندگی و پیشرفت؛ عرصه  تهاجم فرهنگی ماهیت عیان به خود گرفت و فیلم بدون دخترم هرگز در سطح بین المللی به تصویر سازی از این اسلامی پرداخت.

 

بدون دخترم هرگز (1370 هجری شمسی)

Not Without My Daughter (1991 میلادی)


با وجود تعدد دیدگاه در این مسئله، وقایع چند سال اخیر شفافیت امر در تولیت جبهه متعارض فرهنگی یهود و صهیونیسم جهانی را حکایت می کند.

امزوه یهود به مصداق شریفه ی "اشد الناس عداوه للذین آمنو" (سوره مبارکه مائده، آیه شریفه 82) سکان دار محسوس و بی پرده عرصه تعارضات، بویژه در حوزه ی فرهنگی قلمداد می  شود.

عرصه ای که در دنیای پر زرق و برق اغوائیات مجالی برای جولان یافته و جنگ نرم عبری را عینیت بخشیده است.



 
امسال برای دومین سال متوالی موضوع جمهوری اسلامی ایران اختتام بخشِ جمیع فعالیت های جهانی صورت گرفته در عرصه سینما گردید.

از منظر بسیاری اهدای جایزه ی 6 اسفند 1391 هجری شمسی، اختتام بخشِ جمیع فعالیت های جهانی صورت گرفته در عرصه سینما محسوب می شود.
 



امسال نیز جایزه‌ای که سال ها با اسم "جایزه آکادمی" شناخته می‌شد و هر سال توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک به برندگان رشته‌های مختلف سینمایی اهدا می‌گردید، بر محور ایران چرخش نموده و تندیس مشهور بریتانیم آب طلا شده مستقر بر روی یک پایه فلزی سیاه با ارتفاع ۳۴ سانتیمتر و وزن ۳٫۸۵ کیلوگرم در دستان فیلم ساز ایران هراس دیگری قرار گرفت.


 
امسال حق به حق دار رسید و تندیس شوالیه شمشیر به دست و ایستاده بر روی یک حلقه فیلم به بهترین فیلمساز حوزه "ایران هراسی" اهدا گردید.
 


"بنیامین جیزا افلک بولدت" (Benjamin Géza Affleck-Boldt)

(בנג'מין ג'זה אפלק)
معروف به "بن افلک" (Ben Affleck)

"بنیامین" یهودی امسال موفق شد تا در رویکردی کاملا مشتری مدار با ساخت فیلمی اگرچه ضعیف، همچون سلف پارسالی خود یعنی "اصغر فرهادی" عموم جایزه های مطرح سینمایی را از آن خود سازد.
 


اصغر فرهادی

Asghar Farhadi

سینمای 2012 و 2013 میلادی در تسخیر "بنیامین" و "اصغر" است.


    
"بنیامین" یهودی و "اصغر" ایرانی، با وجود شاید کیلومترها فاصله از یکدیگر در موضوعات بسیاری با یکدیگر شباهت دارند.
هر دو فیلمی در مورد ایران ساخته اند.
    




جدایی نادر از سیمین    آرگو


موضوع " آرگو" "بنیامین" ایران هراسی است، همانگونه که "جدایی نادر از سیمین" اینگونه عمل می کند، البته با درجه ای ضعیف تر.
"بنیامین" و "اصغر" هر دو "جشنواره گلدن گلوب" (Golden Globe Award) را به تسخیر فیلم های ایرانی خود در آوردند.



 
    




"اصغر"

جشنواره گلدن گلوب
(Golden Globe Award)
سال 2012 میلادی  



 "بنیامین"
جشنواره گلدن گلوب
(Golden Globe Award)
سال 2013 میلادی
همچنین "بنیامین" و "اصغر" هر دو "اسکار" را از آن خود ساخته اند.


 
    


"اصغر فرهادی"

جشنواره اسکار
(Oscar)
سال 2012 میلادی





"بنیامین"

جشنواره اسکار
(Oscar)
سال 2013 میلادی

اگر چه از منظر بسیاری از تحلیل گران عرصه سینما، امسال به دلیل شرایط بد اقتصادی، یهودیان تصمیم گرفتند تا تمامی جایزه های هنری را به همکیشان خویش اهدا نموده تا جلوگیری از پراکندگی سرمایه نمایند.

اما واقعیت امر آن است که این جایزه مطلقا قیمت ندارد و اگر چه خیلی‌ها حاضرند با شهرت این جایزه بهای گزافی را برای داشتن آن بپردازند، اما خرید و فروش این جایزه بر اساس قانونی که از سال ۱۹۵۰ میلادی اجرایی، به هیچ عنوان امکان پذیر نبوده و برندگان این جایزه یا وارث‌‌‌‌شان حق ندارند این جایزه را پیش از پیشنهاد خرید آن به آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک، به قیمت ۱دلار به فروش برسانند.

با این همه "بنیامین" و "اصغر" عملکردی مشابه داشتند که جایزه ای مشابه دریافت کرده اند. بن افلک در سخنرانی خود هنگام دریافت جایزه گفت: من میخواهم از دوستانمان در ایران که در شرایط وحشتناکی زندگی می کنند تشکر کنم.
همیشه پای ایران در میان است.




مقاله واشنگتن پست درمورد جدایی نادر از سیمین و آرگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    فیلماشون خیلی بهم شبیهه هردو ت ت ت میباشند!!
  • یک بسیجی ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    اصغر فرهادی اسکارش را مدیون سبزها میداند.
  • هادی ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    کاری ندارم که آقای فرهادی چه حرف هایی زدن، ولی فیلم جدایی ایشون فیلم بسیار خوبی بود، بله اینکه بگیم همه همینن نه ولی این فیلم به یک مسئله ی اجتماعی پرداخته بود و به نظرم جالب بود از دید یه ببیننده
  • irandokht ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    shoma doost o doshman ro ba yek choob miroonid. chetor mitoonid in do nafar ro kenare ham bezarid? amsale farhadi az sare shoma ziyadan. resalate har iraniye fahmide va ba sho'oor tahamol kardane jahle amsale shomast ta monjiye akhare zaman khodesh biyad va hagh ro az na-hagh joda kone. vaghean baratoon mote'asefam
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    باز به شرف بن افلک که یک یهودی است و علیه ایران فیلم ساخته نه مثل اصغر ایرانی باشه و سیاه نمایی کنه
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    درود به شرف هالیود و بازیگرهای سیاسی و غیر اخلاقیش که حتی با کارتل های نظامی امریکا هم روابط خوبی دارن اونها کارشون رو بخوبی بلند تا زمانی که در سینمای ما به جای شایسته سالاری, فاسد سالاری و ... و بی سوادی بی لیاقی باشه وضع همینه
  • امید ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    واقعا مسخره بود مقایسه جدایی ارگو پیشنهاد میکنم مطالعت ببر بالا و یه کارگردان مثل کوچه بازار صدا نکن
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    حال باز بگوييد جدايي نادر از سيمين ضد ايراني نيست!؟ من تک تک برندگان اسکار رو ميتونم براتون بگم که هر کدوم به يک دلايل سياسي اين جايزه رو گرفتن. هنرمندان عزيز ايراني بهتره يه مقدار دشمن شناسي خود رو بالا ببرند و فيلم ها رو احساسي و سطحي نبينند(جدايي نادر از سيمين) يه مقدار عميق تر و با فهم بيشتري فيلم تماشا کنند. من سال گذشته هم گفتم که اسکار براي جدايي براي ايران ننگ است و باعث تحريف و تحقير ايران در جهان ميشود.(مضمون فيلم)
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    ارگو فیلم قابل قبولی نبود؛ اما ظاهرا شما بدجور از دست اصغر فرهادی عصبانی هستید. برادران بی هنر، اگر فیلم جدایی سیمین از نادر، واقعا غیرهنری و سیاه نمایی بود، مستحق دریافت این همه جوایز از فستیوال ها و جشنواره های هنری سراسر جهان نمیشد. حالا فرض کنیم اسکار یا گلدن گلو سیاسی بود.آیا همه جشنواره ها سیاسی بودند؟
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    چی؟؟؟
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    ساده
  • حب مسکو ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    دوستان آیا بنظر شما بین طرح مذاکره آمریکا با ایران و فشارهای رسانه ای و تاکتیکی کنگره آمریکا(تعیین نماینده دیپلماتیک) و این فیلم رابطه معنا داری وجود ندارد؟این دو در یک فضا یعنی رسانه سازماندهی شده اند و یک هدف را در دیپلماسی عمومی جان کری دنبال می کنند اولا ایالات متحده در نزد افکار عمومی جهانی بدنبال تغییر جایگاه شاکی و متشاکی عنه است و این فیلم با به تصویر کشیدن نه نقاط دور و ریشه ای اقدامات ظالمانه ایالات متحده علیه ملت ایران بلکه نقطه قریب قطع ارتباط یعنی تسخیر لانه جاسوسی در صدد تبرئه کردن خود و پاک کردن پرونده سیاه خود هستند ثانیا در صورت شکل گیری این جریان فکری انحرافی فاز سیاسی همسو با افکار جهانی جهت فشار سیاسی به ایران یا تحمیل مذاکرات غیر عادلانه سیاسی شکل خواهد گرفت ثالثا در این جریان جنگ رسانه ای کاملا هوشمندانه در بلند مدت امکان دفاع ما کم رنگ می شود بالاخص اینکه ما شاهد قطع برنامه های ماهواره ای ایران هستیم.اینها همه با هم همسو هستند. برداران جریان رسانه ای را باید تغییر دهید باید دفاع را به عمق بکشانید مثلا طرح سئوالات تاریخی از اقدامات خصمانه ایالات متحده علیه ملت ایران در کنفرانس های خبری مقامات ایالات متحده در سراسر جهان باید در دستور کار قرار گیرد
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    مثال کسانی که به فیلم جدایی نادر از س... افتخار میکنند و آن را ماییه سربلندی سینمای کشور در دنیا میدانند مثال آن شخصی فاسدی هست که عمل زشتی انجام داده و با افتخار تمام از عمل قبیح خود یاد میکند سوال من این است آیا بادادن جایزه اسکار به فیلم ضد ایرانی آرگو جای دفاعی از نیت پلید و زشت گردانندگان این جشنواره ها باقی می ماند کسانی که فیلم جدایی نادر از سیمین را دیده اند می دانند فضایی که این فیلم به نا حق از کشور در چشم جهانیان ترسیم می کند دلیل انتخاب این فیلم توسط گردانندگان این جشنواره برای دریافت جایزه بوده به نظر شما وجه اشتراک این دو فیلم ضدیت با کشور ایران نیست این را هر کودکی هم می تواند درک کند من نمی دانم دلیل تحجر و کج فهمی یا شاید به نفهمی زدن خود توسط بعضی ها برای چیست آیا چوب حراج به آبروی مردم کشور افتخار دارد
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    من هم پیشنهاد میکنم آقا امید از تحجر و خود را به نفهمی زدن دست برداری دم خروس این جشنواره ها مدتهاست که بیرون زده
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    ساده لو .... پ ن پ میخواستی به آژانس شیشه ای و امثالهم جایزه بدن
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    آقا امید واقعا خسته نباشید
  • ramin ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    اشتباهی منفی دادم...
  • سید ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    به نظر من که افلک از فرهادی کمتر بده.اقلا اون دشمنیش رو علنا ابراز میکنه.مثل بعضیها دو رو نیست.ضرری که امثال فرهادی به ایران میزنن از امثال بن افلک بیشتر نباشه،کمتر نیست...
  • بنده خدا ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    تحلیل خیلی آبکی بود. با گذاشتن چند تا عکس و متن 2 نفر را بهم ربط دادید که چی بشه. عرضه دارید یک فیلم خوب بسازید.
  • سید مهدی ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    0 0
    انصافا از قدرت و شوکت کشورم لذت می برم که آمریکای ابرقدرت مجبور شد آبروی بزرگترین مسابقه فیلم خود را برای مبارزه با ایران ببرد و چند سالی است که همه جهانیان و نخبگان هنر سینما متوجه این عظمت شده اند زنده باد ایران سرافراز و توانمند و بالنده
  • هاشم ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    0 0
    سلام در جواب شما و هادی آقا نمی خوام مقلطه کنم فقط میخوام یه مثال بزم که موضوع مشخص بشه اگه پدرتون با مادرتون مشاجره کنن و تو این هین از بچه کوچیک خونه یادشون بره که اونجاست و اون بچه یه تصویری ازین صحنه رو بکشه و اونو به شوهر خالتون نشون بده و باعث یک سری جریانات بشه که باعث از بین رفتن امنیت خانوادتون بشه چه نمره ای به نقاشی خواهرتون میدین؟وجدانا چند؟؟؟؟؟ حالا بحث اینه که حوضه این فیلم داخلی بود و اصلا آقای فرهادی نباید این فیلم رو واسه اون جهنم دره میفرستاد تا بهش یک آبنبات چوبی جایزه بدن!!!!!! به نظر من که شعورشون میرسید که نباید میفرستاد ولی............
  • محسن از ایران ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    0 0
    شما برید همون اخراجی های 3 رو نگاه کنید اگه خیلی ناراحتید
  • مصطفی ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    0 0
    هه این چقد سادست !!! :))
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    0 0
    اين عزيز نميدونه كل رسانه هاي خارجي دست خودشونه هر كاري بخوان ميكنن
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    0 0
    باید هیچ سستى نکنیم و از این ترس نداشته باشیم که فلان رادیو یا دولت خارجى چه مى ‏گوید، رادیوها باید به ما فحش بدهند. آن روزى را که امریکا از ما تعریف کند باید عزا گرفت. آن روز که کارتر و ریگان از ما تعریف کنند معلوم مى‏ شود در ما اشکالى پیدا شده است، آنها باید فحش دهند و ما هم باید محکم کارمان را انجام دهیم. امام خميني (ره)
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    0 0
    خیلی تند رفتی مشرق مقایسه غلطی کردی اگه اینطوری ادامه بدی از favoriteحذفت میکنم
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    0 0
    مهم ناراحتی ما نیست مهم زوق زدگی امثال شما از چوب حراج زدن به آبروی ایران است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس