افشای تحرکات پیشدستانه آمریکا و انگلیس علیه یمن

آمریکا و انگلیس تحرکات پیشدستانه‌ای را برای مقابله با تشدید تنش توسط ارتش یمن انجام دادند. منابع مطلع می‌گویند سفر ژنرال آمریکایی به ریاض برای جلب حمایت عربستان از عملیات نظامی آتی آمریکا در یمن است.

به گزارش مشرق، حملات یمن علیه کشتی‌های نظامی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ و خلیج عدن افزایش یافته است. در طول چند ساعت گذشته درگیری‌های گسترده‌ای بین یگان دریایی یمن و یگان دریایی آمریکا و انگلیس رخ داد. در حالی که صنعا رسما عملیات جدیدی را اعلام نکرده است، آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای دریایی‌اش در معرض حملات وسیعی قرار گرفتند. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیماهای وابسته به ائتلاف دریایی آمریکا با پهپادهای یمنی طی حمله گسترده در خلیج عدن درگیر شدند.

فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شد این حملات از شنبه تا صبح یکشنبه ادامه داشت و دامنه آن از خلیج عدن تا دریای سرخ گسترده شد. آمریکا ادعا کرد ناوهای ائتلاف حمله هوایی را علیه ناوها و کشتی‌های خود در دریای سرخ ناکام گذاشته و سه پهپاد را رهگیری کردند. حملات جدید همزمان با اشاره واشنگتن به استفاده از نیرو و قدرت بیشتر علیه صنعا و اعزام مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا به ریاض است.

آمریکا کوریلا را روز شنبه برای قانع کردن عربستان به حمایت از گزینه تشدید نظامی بعد از شکست گزینه دیپلماتیک به ریاض فرستاد. کوریلا با استفن فاجن، سفیر آمریکا در یمن دیدار و با وی درباره آخرین تحولات تشدید عملیات نظامی ارتش یمن در چارچوب مرحله چهارم عملیات خود صحبت کرد.

منابع آگاه نظامی در صنعا به الاخبار گفتند هدف از سفر کوریلا جلب حمایت مالی عربستان از عملیات آتی آمریکا است و تحرکات درباره پرونده یمن تنها به آمریکا محدود نمی‌شود بلکه انگلیس نیز تحرکات مشابه پیش دستانه‌ای را برای مقابله با تشدید تنش توسط یمن در دریای مدیترانه رهبری می‌کند.

ارتش یمن پیشتر اعلام کرد در راستای اجرای دستورات عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن، هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای مدیترانه را به عنوان بخشی از مرحله چهارم تشدید تنش آغاز خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های رسمی عربستان، ارتباط بین طارق احمد، وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه و محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن در روزهای گذشته افزایش یافت. این دیدار بر لزوم ربط صلح در یمن به توقف عملیات دریایی یمن علیه کشتیرانی رژیم صهیونیستی متمرکز بود.

در سایه تحرکات آمریکا و انگلیس، هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن شامگاه یکشنبه برای گفت‌وگو با شورای ریاستی یمن به عدن رفت.

دفتر وی اعلام کرد هدف از این سفر حفظ آرامش در یمن و در راستای تلاش‌های سازمان ملل برای تکمیل مذاکرات با طرف‌های یمنی درباره نقشه راه صلح سازمان ملل است.

منابع دیپلماتیک آگاه در گفت‌وگو با الاخبار اعلام کردند فرستاده سازمان ملل طرح جدیدی را با هدف اعتمادسازی بین طرف‌های یمنی با خود آورده است.

گروندبرگ برای احیای پرونده مذاکره درباره اسرا و تشکیل کمیته اقتصادی از تمام طرف‌های درگیر در خصوص مکانیزم پرداخت حقوق کارمندان دولتی و تولید و صادرات نفت و پایان دادن به مشکل اسرا و بازداشت شدگان تلاش می‌کند.

شائع الزندانی، وزیر خارجه دولت عدن از اقدام اخیر سازمان ملل انتقاد کرد و گروندبرگ را به جانبداری در مأموریت خود و ایجاد روندی غیر از روندهای سابق متهم کرد. به گفته تحلیلگران این موضع وزیر خارجه دولت عدن به معنای مخالفت با طرح جدید است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    1 1
    ماشاالله به مردم یمن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس