کد خبر 1594231
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
اهمیت حمله موشکی ایران به نواتیم چه بود؟

پایگاه نواتیم بامداد ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ هدف حمله قرار گرفت. این موضوع پیام روشنی برای سردمداران رژیم صهیونیستی دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه «واشنگتن‌ پست» نقشه‌ای از نقاط مورد حمله موشکی ایران در اراضی تحت اشغال رژیم صهیونیستی منتشر کرده است. این نقشه روایت طرف غربی است و لزوماً مورد تایید نهادهای داخلی نیست.

طبق این نقشه، منطقه «آراد»، پایگاه هوایی «نواتیم» در جنوب اراضی اشغالی و پایگاه جاسوسی «هرمون» در جولان اشغالی زیر ضرب موشکی ایران رفته است.

این نقشه در برخی از نقاط با روایت طرف ایرانی یکسان است. «سرلشکر باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح در همین رابطه گفت: در این عملیات هم مرکز اطلاعاتی بزرگی که اطلاعات لازم را برای این جنایت برای صهیونیست‌ها در ارتفاعات «جبل الشیخ» تامین می‌کرد هدف قرار گرفت و هم پایگاه هوایی «نواتیم» که حمله به کنسولگری ایران از آنجا صورت گرفته بود هدف قرار گیرد که هردو تا حد قابل‌توجهی مورد انهدام قرار گرفتند و از کار افتادند.

اهمیت حمله موشکی ایران به نواتیم چه بود؟

نواتیم (Nevatim) کجاست؟

پایگاه هوایی نواتیم در سال ۱۹۴۷ احداث شد. این پایگاه در منطقه صحرای نقب نزدیک شهر بئرالسبع واقع شده است که دارای باند فرودی به اندازه ۳۴۰۰ متر است.

این پایگاه به نوعی مهم‌ترین پایگاه نیروی هوایی اسرائیل است. اسکادران عملیاتی ۱۱۶ و ۱۴۰ جنگنده‌های F-۳۵ و اسکادران آموزشی ۱۱۷ مربوط به آموزش خلبانان F-۳۵ در این پایگاه مستقر است. اسکادران ۱۴۰ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به اسکادران عقاب طلایی مشهور است. به نقل از الجزیره، ارتش رژیم صهیونیستی دارای ۷۵ جنگنده F-۳۵ است.

اسکادران ۱۰۳ سوپرهرکولس‌های ترابری رژیم صهیونیستی نیز در این پایگاه حضور دارد. آشیانه هواپیمای ویژه رئیس رژیم صهیونیستی در پایگاه نواتیم است.

اهمیت حمله موشکی ایران به نواتیم چه بود؟

معنای رسیدن موشک ایران به نواتیم چیست؟

پایگاه نواتیم بامداد ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ هدف قرار گرفته شد. یک مقام ارشد دولت آمریکا به ABC NEWS گفت که پنج موشک بالستیک به پایگاه هوایی نواتیم اصابت کرد.

«وال استریت ژورنال» پیرامون عملیات ۵ ساعته ایران نوشت که در حمله بامداد یکشنبه تنها بخش کوچکی از زرادخانه پهپادها و موشک‌های ایران مصرف شد. اما همین بخش کوچک به بزرگترین حمله پهپادی تاریخ جهان بدل شد.

رژیم صهیونیستی به تنهایی سه لایه پدافندی تحت عناوین گنبد آهنین، فلاخن داوود و ختس دارد. این ظرفیت پدافندی در عملیات ۵ ساعته ایران به انتها رسید. به نحویکه با استناد به نقل قول وال استریت ژورنال، بالغ بر ۱۰ کشور به یاری اسرائیل رفتند تا بتواند با پرتاپه‌های ایرانی مقابله کند.

اما نکته دیگری در این ماجرا وجود داشت که افسر سابق اطلاعاتی آمریکا و بازرس سابق سازمان ملل در بخش تسلیحات کشتار جمعی آن را فاش کرد. «اسکات ریتر» در صفحه ایکس خود نوشت: «آمریکا یک رادار باند ایکس پیشرفته تحت عنوان AN/TPY-۲ در صحرای نقب دارد.

ماموریت [این رادار] شناسایی پرتاب موشک‌های ایران و ارسال داده‌های هدف‌گیری به «ختس»، «فلاخن داوود» اسرائیل و باتری‌های «THAAD ABM» آمریکا است که برای حفاظت از سایت‌های حساس اسرائیل از جمله دیمونا و پایگاه‌های هوایی نواتیم و رامون مستقر شده‌اند.

موشک‌های ایرانی هر دو پایگاه هوایی نواتیم و رامون را هدف قرار دادند. بهترین رادار رصدی جهان که با پیشرفته‌ترین پدافند ضد موشکی جهان کار می‌کند، در مقابل حمله ایران ناتوان بود. بهترین سامانه دفاع موشکی جهان نتوانست از سایت‌هایی محافظت کند که وظیفه حفاظت از آنها را در برابر حملات موشک‌های ایران بر عهده داشت.»

اهمیت حمله موشکی ایران به نواتیم چه بود؟

سید «مصطفی خوش چشم» در همین رابطه گفت: «به دو علت پایگاه هوایی نواتیم در اسرائیل را زدیم. یک:؛ از همین پایگاه با F-۳۵ کنسولگری ایران را زدند. دوم؛ اینکه مهم‌ترین و امن‌ترین پایگاه هوایی صهیونیست‌هاست ... ما می‌خواستیم بگوییم دست‌ نیافتنی‌ترین هدفتان را می‌زنیم.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    12 2
    یه پهپاد هم میفرستادن برای فیلمبرداری خب
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      3 4
      اگر منتشر نمی کنید لطفا لطفا به مراجع مربوطه اطلاع دهید: این روش و سبک حمله هرگز بار دوم جواب نخواهد داد اولا اصل غافلگیری ندارد همه دنیا خبر دادید بعد حمله کردید و زمانی که باید ادامه می دادیم تمامش کردید!!! دوما حتما حتما باید هرطوری شده محل استقرار سامانه های پدافند شناسایی شوند در حملات اول باید آنها از کار بیفتند اگر صرفا هدفتان این بود که می توانیم به آنجا برسیم مسلما هدفگذاریتان اشتباه است و در دنیای امروز این همه هزینه نمی کنند صرفا بگویند ما هم هستیم !! البته هدف آرام کردن مردم ایران هم بود شما رو بخدا در اهدافتان تجدید نظر کنید و آماده جنگ بزرگ شوید باید هر لحظه از نظر اطلاعاتی فنی و... آماده باش باشیم تا انتقام ۲ هفته طول نکشد!!!! واقعا خوبیت ندارد ضمنا باید برای حمله از فاصله نزدیک فکر اساسی کرد در این زمانه ۷ ساعت در راه بودن کارایی ندارد لطفا قدرت انفجاری تخریبی موشکها را بالا ببرید و در تدارک تمهیداتی برای استفاده از جنگنده در چنین شرایطی باشید که واقعا هیچ چیزی جایش را نمی گیرد!
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
      2 0
      اونایی که میگن ایران موشکارو پرت زده و عمل نکرده و فقط ۱درصدش عمل کرده و شکست مفتضحانه ایران بود و....به ۲تا دلیل عقلی خوبه توجه کنن.اولا که اسرائیلیا گفتن ما ۹۹درصد موشکای ایرانو رهگیری کردیم و فقط ۱درصدش اصابت کرد.(کاری ندارم که اگه چندتا کلیپ از لحضات برخورد درنیومده بود میگفتن ۱۰۰ درصد رهگیری کردیم).اگر غلطی از اسراییل سر بزنه و ایران حجم ده برابری موشک و پهپاد بزنه و بازم اونا ۹۹ درصدشو رهگیری کنن یک درصد اون ده برابر برای نابودی اسرائیل که اندازه یکی از استانهای ایرانه کافیه.دوم اینکه کسی نمیتونه منکر این بشه که الان حدود ۲۰۰ روزه که اسرائیل حریف حماس نشده.دو حالت هست.حالت اول:یا ایران و متحداش از حماس دارن پشتیبانی میکنن.که این یعنی اسرائیل تو جنگ غیرمستقیم تاحالا از ایران شکست خورده.حالت دوم:حماس ۲۰۰ روزه بدون حمایت ایران و بقیه خودش به تنهایی حریف اسرائیل شده.که این یعنی اسرائیل و متحدان پرادعاش که غالبا هم ادعای ابرقدرتی دارن از پس یک گروه(نه یک کشور و ارتش و....)نتونستن بربیاد و اگه جنگی بین اسرائیل و ایران اتفاق بیفته حماس به این قدرتمندی یکی از متحدین ایرانه که باز در اون صورت هم همونطور که اسرائیل تو این ۲۰۰ روز غلطی نتونسته بکنه،باز هم نمیتونه
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    32 3
    قصد ایران تنبیه سگ هار منطقه بود نه سگ کشی ....
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    10 5
    چرا هیچ عکس ماهواره ای از برخورد موشک ها وجود ندارد ؟؟
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      11 1
      چون اغلب در اختیار طرف کتک‌خورده ماجرا هستن!
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
      1 4
      اسرائیل پارازیت میندازه نمیزاره کسی عکس بگیره
  • محمود IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    14 4
    در مجموع موفقیت و تحقیر تاریخی این توله سگ هار افسار پاره کرده به لطف خداوند عزیز و عنایات الهی بوده و انشالله خواهد بود
  • جوان دهه هفتادی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    12 3
    الحمدالله که به دست سپاهیان ایران و اسلام این سگ هار که در منطقه افسار گسیخته بود تنبیه گردید و ادب شد...
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    8 1
    یه چیزی که مشخص شد این بود که ایران باید بره سراغ ساخت چیزی شبیه به سرجنگی اتمی... ضعیف شده... با یک موشک راحت نصف یک پایگاه بره تو هوا.....
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      4 0
      بمب هیدروژنی تخریب فوق‌العاده قوی داره حتی قوی‌تر از اتمی اما آثار سوء زیست محیطی نداره. به نظرم خیلی خوبه
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
      4 0
      دقیقا درست وبجا
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
      0 1
      بمب هیدروژنی کل مصر اردن لبنان هم میده هوا دقیقا چرا باید همچین کاری کنیم هیچ کشوری علاقه به ساختش نداره چون غیر کاربردی درسته قویه ولی کنترلش نمیشه کرد
  • DE ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    1 6
    اهمیت ؟؟ این پایگاه آسیبی جزئی دید و همچنان مشغول کار است
  • محمد IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    5 0
    به پاس یادبود از این عملیات موفقیت آمیز که دراستفاده همزمان تعداد زیادی از موشک ها و پهبادها در جهان کم نظیر بود،جا دارد در هر شهر،خیابانی را بنام خیابان بیست و ششم فروردین نامگذاری شود،ای کاش کشور های اردن و انگلیس و فرانسه به اسرائیل غاصب در رهگیری و ساقط کردن پرتابهای های ما کمک نکرده بودند،عملیات موفقی می شد.
  • خیبر IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    6 1
    اسرائیل به هیچ طریقی نمی تواند از عذاب الهی بدست ایرانیان جان سالم بدر ببرد.
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
    5 0
    بزنید دخل صهیونیست‌ها رو بیارید
  • AT ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
    3 0
    چیزی که تاکنون گفته نشده،نقش مهم ایستگاه راداری کوره جیک اسرائیل در جنوب ترکیه است،»کارشناسان نظامی میگویند اگر موشک بالستیکی از ایران پرتاب شود،امکانات رژیم صهیون نمیتواند سریع تشخیص دهد و خبر زمانی میرسد که دیر شده»ولی این ایستگاه راداری باعث میشود از لحظۀ پرتاب موشک توسط ایران باخبر شده و آنرا رهگیری کند...»ایستگاه راداری کوره جیک در سال 2012 میلادی در استان مالاتیا در جنوب ترکیه ساخته شد... .
  • یا IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
    1 1
    بنظرم اسرائیل میزنه و ایران هم جواب میده و آمریکا هم وارد میشه .هدف نتانیاهو محقق میشه.کشاندن پای ایران به جنگ.هدف از کنسولگری ایران در سوریه هم همین بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس