بلومبرگ: ایران با صنعت پهپادی به بهترین بازیگر منطقه تبدیل شد

شبکه اقتصادی بلومبرگ نوشت که صنعت پهپادی ایران با پیشرفت‌های ۴۵ سال گذشته توانسته است این کشور را به بازیگری منطقه‌ای که بهترین درک را از ظرفیت دفاعی هواپیماهای بدون سرنشین دارد، تبدیل کند.

به گزارش مشرق، تارنمای بلومبرگ امروز در گزارشی به ده ها سال سابقه تولید و ساخت پهپاد در ایران پرداخت و نوشت که هم اکنون دستکم در پنج کشور، از آمریکای جنوبی گرفته تا آسیای مرکزی، پهپادهای ایرانی تولید می شوند و تعداد کشورهایی که از فناوری، کمک یا قطعات ایرانی در ساخت پهپاد استفاده می کنند به دستکم ۱۲ کشور رسیده است.

این گزارش افزود: خاستگاه صنعت تولید پهپاد در ایران داستان نوآوری یا مرگ است. از ۴۵ سال پیش و مواجهه حکومت انقلابی ایران با تحریم ها، خودکفایی به یک شیوه زندگی تبدیل شد.

اولین پهپادهای ساخت ایران در جریان جنگ ۸ ساله با عراق راهی زرادخانه ها شدند. در آن زمان آمریکا و عربستان سعودی تسلیحات و کمک مالی در اختیار صدام حسین قرار داده و ۲۵۰ هزار ایرانی در جریان جنگ جان باختند. ایران خم به ابرو نیاورد و یک اکوسیستم تولید پهپاد متشکل از دانشگاه ها، شرکت های خصوصی و مراکز تحقیقاتی نظامی پدید آورد.

فناوری داخلی ساخت پهپاد در ایران در سال ۱۳۹۰ و زمانی که فرماندهی سایبری این کشور یک فروند پهپاد آمریکایی (RQ-۱۷۰ Sentinel) شرکت لاکهید مارتین را در ایران فرونشاند، تقویت شد. متعاقباً متخصصان هوافضای ایران این پهپاد فایبرگلاس خفاش شکل را مهندسی معکوس کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ایران در سال ۲۰۱۸ و پس از خروج آمریکا از برجام پیچیده تر شد. تحریم ها مادر اختراع و دور زدن هستند و ایران که به دلیل محدودیت های تحریمی از خرید فناوری غربی با کاربردهای نظامی احتمالی محروم شده، قطعات الکترونیکی را از تامین کنندگان آسیایی یا شبکه گسترده ای از دیگر شرکت های وارد کننده از آمریکا و اروپا، تهیه می کند.

بلومبرگ: ایران با صنعت پهپادی به بهترین بازیگر منطقه تبدیل شد

اکنون پهپادهای ایران بهتر و پنهان کارتر شده اند و توانسته اند جمهوری اسلامی را به بازیگری منطقه ای با جاه طلبی های فزاینده تبدیل کنند. ایران با استفاده از دیپلماسی پهپادی برای تامین مالی صنعت دفاعی، تقویت اتحادهای راهبردی و تبدیل آن به یک صادرکننده قدرتمند تسلیحات با ظرفیت تغییر ماهیت درگیری ها در سراسر جهان، ارز خارجی را به کشور وارد می کند.
متیو مک اینیس (Matthew McInnis) که به مدت ۱۵ سال افسر اطلاعاتی پنتاگون بود و از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ معاونت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را بر عهده داشت به بلومبرگ گفت: دو سال گذشته دوره شتاب شدید تاکتیک ها و تکنیک های جدید به کارگیری پهپادها توسط ایران بوده است. تمامی کشورها از لحاظ درک ظرفیت دفاعی پهپادها از ایران عقب هستند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    4 0
    همه محصولات نظامی ایران فتوشاپ هستن!! اینا که نمی تونن زیردریایی بسازن!! اینا که نمی تونن موشک کروز بسازن!! اینا که نمی تونن موشک بالستیک بسازن!! فقط اعلیحژرت (نه اعلیحضرت_ همون اعلیحژرت!!) می تونست فانسقه و ژ_3 بسازه! اینام طرحاش همه مال اون خدانیامرز بیشرفه! (کامنتم رو نوشتم حالا این بشت رو بچشبونم!!) جنس فقط سناتوری!!
  • محمود IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    7 0
    امریکای جنایتکار و مزدوران داخلی ان در ایران عجب در سوز وگدازی هستند تا کور شود هرآنکه نتواند ببیند پیشرفتهای ایران عزیز را با هدایت رهبر فرزانه آن
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    5 0
    یه ذره از قدرت ایران را گفت ..
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    4 0
    یه ذره از قدرت ایران را گفت ..
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    1 4
    هندونه !!خخخخ
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      2 0
      بی تربیت! به نظر اربابت احترام بذار-غربگدای دو زاری
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    12 4
    قدرت شماها رو هر روز داریم تو سیستان بلوچستان میبینیم
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      1 1
      دیروز توامریکا توتیراندازی ۳ نفر کشته شدندقدرتشون چطوره
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 1
    آقا اصلا این مهمات و تجهیزاتی که فرستاده میشه به سمت هر کشوری مثلا یمن رو چرا تله انفجاری نمیزارن که اگر به دست دشمن افتاد و کشف و ضبط شد کلا بفرستن هوا تا اون کشور ضبط کننده دیگه نتونه ازشون استفاده کنه یکی دو بار اگر این اتفاق بیوفته کلا بساط این طور مسائل جمع میشه و کمتر به خودشون جرات این کار رو میدن تا مثلا تسلیحات کشف شده رو بفرستن مثلا به سمت یه کشور دیگه ( اوکراین ) با دست خودمون داریم بهشون مفت کادو میدیم .....
  • حسن حسینی IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
    0 0
    فقط جمله اخر متن !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس