کد خبر 1591505
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
نمک هم دیابت می‌آورد؟ | دیابتی‌ها نمک صورتی بخورند یا نخورند؟

حدود ۸۰ املاح ازجمله کلسیم، فسفر و منگنز به دلیل تکرر ادرار دیابتی‌ها از آنها دفع می‌شود. نمک یددار هم که بیشتر این افراد مصرف می‌کنند، فقط ۲ عنصر دارد و نمی‌تواند املاح از دست‌رفته آنها را جبران کند.

به گزارش مشرق، خیلی از مردم بر این تصورند که فقط قند و شکر و شیرینی‌جات می‌توانند فرد را به دیابت مبتلا کنند و وقتی می‌شنوند که نمک هم به شدت با دیابت ارتباط دارد، تعجب می‌کنند و می‌پرسند چطور ممکن است با مصرف نمک هم دیابت بگیریم؟

مصرف بیش از حد نمک علاوه بر این که ممکن است تعادل در باکتری‌های روده را بر هم بزند و موجب التهاب روده شود، می‌تواند به مقاومت دربرابر انسولین و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

پزشکان توصیه می‌کنند حتی افرادی که مبتلا به دیابت هستند، هر نمکی را هم مصرف نکنند. چراکه نمک‌های موجود در بازار مثل نمک‌های یددار برای این افراد مفید نیست و می‌تواند منجر به افزایش قند خون در آنها شود. چراکه نمک یددار فقط ۲ عنصر کلر و سدیم را در خود دارد و املاح دیگری ندارد و برای مراقبت از افراد مبتلا به دیابت کافی نیست.

دکتر شکور امیدی، رئیس انجمن دیابت ایران در این رابطه می‌گوید: نمک یدداری که ما مصرف می‌کنیم، فقط کلر و سدیم دارد. در حالی که دیابتی‌ها که ادرارشان زیاد است، تمام املاح از بدن‌شان دفع می‌شود و چیزی باید باشد تا املاح بدن آنها را تامین کند. حدود ۸۰ املاح ازجمله کلسیم، فسفر، منگنز و ... به دلیل تکرر ادرار دیابتی‌ها از بدن آنها دفع می‌شود. نمک یددار هم که بیشتر این افراد مصرف می‌کنند، فقط ۲ عنصر دارد. بقیه عناصر و املاح موجود در آن را با فرآوری‌های شیمیایی از آن گرفته‌اند. بنابراین نمی‌تواند املاح از دست‌رفته آنها را جبران کند. به این ترتیب بدن فرد مبتلا به دیابت با کمبود تعداد زیادی از املاح مورد نیاز مواجه می‌شود.

دکتر امیدی ادامه می‌دهد: بهترین نمک خوراکی برای افرد به خصوص افراد دیابتی نمک کوهی، نمک صورتی و نمک‌های معدنی هستند. نمک‌های معدنی هم خطری برای دیابت و فشارخون ندارد و هم ۸۰ تا ۹۰ درصد املاح را در خود دارند.

این پزشک در پاسخ به این سوال که آیا نمک صورتی فرآوری‌شده خطر و ضرری برای سلامت ندارد، می‌گوید: نمکی که تست شده و مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، هیچ خطر و ضرر و عوارضی برای سلامتی ندارد اما نمک‌های فله‌ای اصلا توصیه نمی‌شوند. چون نه تحت تست قرار گرفته‌اند و نه فرآوری روی آنها صورت گرفته است.

رئیس انجمن دیابت ایران در ادامه گفتگو به جزئیات قابل توجهی درباره قند مصرفی در جامعه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: قندی که الان مصرف می‌کنیم و نام دیگرش ساکاروز است، از چغندرقند است و نیشکر نیست. چغندرقند را در کارخانه‌ها با موارد شیمیایی سفید می‌کنند و زهر خالصی به اسم شکر را به دست ما می‌دهند. ولی شیرینی‌هایی مثل شکر قهوه‌ای و شکر قرمز چون از نیشکر هستند و فرآیند شیمیایی هم روی آنها انجام نشده، اتفاقا از عسل و خرما هم بهتر عمل می‌کنند و مفیدترند.

دکتر امیدی با تاکید بر این که با تغذیه درست می‌توان قند خون را تا اندازه زیادی پایین آورد و مانع ابتلا به دیابت شد، ادامه می‌دهد: بیشتر بیماری‌ها مثل هموفیلی و تالاسمی و ... را با تغذیه نمی‌توان کنترل کرد اما دیابت را می‌شود. ما الان داریم شرکت‌ها را تشویق می‌کنیم که تا جایی که ممکن است میزان قند خوراکی‌ها مثل کلوچه، نوشابه، کیک و ... را پایین بیاورند و شیرین‌کننده استُویا را جایگزین آن کنند.

او می‌گوید: الان در تولید بعضی آبمیوه‌ها، حلوا شکری و ... که روی آنها نوشته شده "با تایید انجمن دیابت"، موفق شده‌ایم که میزان قند این محصولات را کاهش دهیم و در آینده روی محصولات بیشتری مانور خواهیم داد.

رئیس انجمن دیابت ایران می‌گوید: از زمان کرونا مردم روی سلامت خود آگاه‌تر و حساس‌تر شده اند. ما هم باید به این حساسیت و آگاهی احترام بگذاریم و محصولاتی را روانه بازار کنیم که به سلامت مردم را نشانه نگیرد.

منبع:همشهری‌آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    خیلی جالبه خودشون میگن نمک معدنی و کوهی 80 نوع املاح داره و ضرری برای فشارخون و دیابت نداره توزیعش در کشور به صورت گسترده ممنوعه اما نمک تصفیه شده که 2 نوع املاح بیشتر نداره و باعث گسترش فشارخون میشه مورد تایید بوده و در حجم انبوه روانه بازهر میشه. آب از سرچشمه (وزارت بهداشت و وزارت صنعت)گل آلود است.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    همین مانده که طعم و مزه غذاها را هم به مردم حرام کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس