کد خبر 1581262
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۹

به گزارش مشرق، کانال ایتای بررسی‌های کریا ترجمه متنی از «توماس فریدمن» را منتشر کرد:

اسرائیل بزرگترین دارایی خود را از دست می دهد

من چند روز گذشته را در سفر از دهلی نو به دبی و امان گذرانده‌ام و پیامی فوری دارم که باید به رئیس جمهور بایدن و مردم اسرائیل برسانم: من شاهد فرسایش سریع و فزاینده جایگاه اسرائیل در میان کشورهای دوست هستم - سطحی از مقبولیت و مشروعیتی که در طول چندین دهه به سختی ایجاد شد. و اگر بایدن مواظب نباشد، جایگاه جهانی آمریکا درست همراه با اسرائیل سقوط خواهد کرد.
فکر نمی‌کنم اسرائیلی‌ها یا دولت بایدن به‌طور کامل از خشمی که در سرتاسر جهان به‌وجود آمده است، که توسط رسانه‌های اجتماعی و فیلم‌های تلویزیونی در مورد کشته شدن هزاران غیرنظامی فلسطینی، به‌ویژه کودکان، با سلاح‌های تأمین‌شده توسط ایالات متحده در سراسر جهان موج می‌زند، قدردانی کنند.
آشکار است که چنین خشمی در جهان عرب در حال جوشش است، اما من آن را بارها و بارها در گفتگوهای هفته گذشته در هند شنیدم - از دوستان، رهبران تجاری، یک مقام رسمی و روزنامه نگاران جوان و پیر. این حتی گویاتر است زیرا دولت هندو، نخست وزیر نارندرا مودی، تنها قدرت بزرگ در جنوب جهانی است که از اسرائیل حمایت کرده و به طور مداوم حماس را به دلیل دعوت به انتقام‌جویی عظیم اسرائیل و کشته شدن حدود 30000 نفر سرزنش کرده است.

همانطور که شکر گوپتا، سردبیر کهنه کار روزنامه هندی ThePrint، به من گفت: «در هند عشق و تحسین زیادی برای اسرائیل وجود دارد. اما جنگی که پایانی ندارد آن را تحت فشار قرار خواهد داد. جنگ نتانیاهو جدا از شوک اولیه و ترس، به بزرگترین دارایی اسرائیل آسیب می رساند: اعتقاد گسترده به شکست ناپذیری ارتش، خطاناپذیری سرویس های اطلاعاتی و عدالت ماموریت آن.

هر روز درخواست‌های جدیدی برای محرومیت اسرائیل از مسابقات یا رویدادهای بین‌المللی آکادمیک، هنری و ورزشی مطرح می‌شود. این که بسیاری از آن در جدا کردن اسرائیل برای سرزنش ریاکارانه است - در حالی که افراط و تفریط ایران، روسیه، سوریه و چین را نادیده می‌گیرند، البته حماس را هم ذکر نکنیم - درست است. اما این دولت اسرائیل کارهایی انجام می دهد که کار را بسیار آسان می کند. بسیاری از دوستان اسرائیل اکنون فقط برای آتش بس دعا می کنند تا مجبور نباشند شهروندان یا رای دهندگانشان - به ویژه جوانانشان - از آنها بپرسند که چگونه می توانند نسبت به این همه تلفات غیرنظامی فزاینده در غزه بی تفاوت باشند.

نتانیاهو حتی از در نظر گرفتن تلاش برای تقویت روابط جدید با فلسطینی های غیر حماس خودداری می کند، زیرا انجام این کار صندلی نخست وزیری او را به خطر می اندازد که به حمایت احزاب برتری طلب یهودی راست گرای تندرو بستگی دارد که هرگز یک اینچ از کرانه باختری را واگذار نخواهند کرد. باورش سخت است، اما نتانیاهو آماده است تا مشروعیت بین‌المللی اسرائیل را که به سختی به دست آمده، قربانی نیازهای سیاسی شخصی خود کند. او تردیدی نخواهد داشت که بایدن را با خود پایین بیاورد. اما نکته گسترده‌تر این است که فرصت منحصربه‌فرد برای کاهش دائمی حماس، نه تنها به‌عنوان یک ارتش، بلکه به‌عنوان یک جنبش سیاسی، در حال هدر رفتن است، زیرا نتانیاهو از تشویق هر چشم‌انداز، هر چند بلندمدت، برای ایجاد راه‌حل دو دولتی امتناع می‌کند.

اسرائیل امروز در سه جبهه به طور همزمان شکست می‌خورد. این کشور روایت جهانی را از دست می دهد که در حال مبارزه با یک جنگ عادلانه است. این کشور هیچ برنامه ای برای خروج از غزه ندارد، بنابراین در نهایت با یک اشغال دائمی در آنجا غرق خواهد شد که مطمئناً روابط با همه متحدان عرب و دوستانش در سراسر جهان را پیچیده خواهد کرد. و از نظر منطقه ای در برابر ایران و نیروهای نیابتی ضد اسرائیلی آن در لبنان، سوریه، عراق و یمن که بر مرزهای شمالی، جنوبی و شرقی اسرائیل فشار می آورند، شکست می خورد.

یک راه حل وجود دارد که به هر سه جبهه کمک می کند: یک دولت اسرائیل آماده آغاز روند ساخت دو دولت-ملت برای دو ملت، با تشکیلات خودگردان فلسطینی است که واقعاً آماده و مایل به تغییر خود است. که روایت را تغییر می دهد. این پوشش برای متحدان عرب اسرائیل برای شراکت با اسرائیل در بازسازی غزه را فراهم می کند و چسب اتحاد منطقه ای را که اسرائیل برای مقابله با ایران و دستیارانش نیاز دارد، فراهم می کند.
با ناکامی در درک این موضوع، من معتقدم اسرائیل چندین دهه دیپلماسی را به خطر انداخته است تا جهان را به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت ملی و دفاع از خود یهودیان در سرزمین تاریخی خود به رسمیت بشناسد. همچنین بار فلسطینی ها را از دوش بردارد و آنها را از فرصت به رسمیت شناختن دو دولت-ملت برای دو نفر و ایجاد نهادها و سازش های لازم برای تحقق آن محروم می کند. و، تکرار می‌کنم، دولت بایدن را در موقعیتی غیرقابل دفاع قرار می‌دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    2 1
    خیلی دیر شده برای آمریکا اسراییل و کل غرب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس