کد خبر 1578503
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان آینده عادی‌سازی ریاض و تل‌آویو را که برگرفته از یادداشتی از کلارک‌کوپر دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور نظامی طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، است منتشر کرد:

کلارک‌کوپر دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور نظامی طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، طی یادداشتی در «اندیشکده شورای آتلانتیک» به ارزیابی احتمال انعقاد توافق عادی‌سازی عربستان و اسرائیل پس از جنگ غزه پرداخته است.

نویسنده اشاره می‌کند که بایدن از زمان استقرار در کاخ سفید قصد داشته که توافق را در سال ۲۰۲۳ نهایی کند تا بتواند دستاوردی برای کمپین تبلیغاتی‌اش در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده بیابد. ولی عملیات طوفان‌الاقصی، این فرآیند را مختل نمود و اکنون بدون پیگیری تشکیل دولت مستقل فلسطین، پیگیری عادی‌سازی در حد گفتارهای سه بازیگر اصل یعنی آمریکا، عربستان و اسرائیل باقی مانده است.

به نظر نویسنده، گرچه مقام‌های عربستان، عملیات حماس را محکوم کرده‌اند اما نمی‌توانند بدون پیگیری حداقل لفظی تشکیل دولت فلسطینی، توجیهی برای عادی‌سازی با اسرائیل بیابند. حتی پمپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا نیز در گفتگو با فیصل‌بن‌فرحان برای ترغیب ریاض به پذیرش توافق ابراهیم، آن را به مذاکرات فی‌مابین تشکیلات خودگردان و اسرائیل پیوند زد تا بتواند نظر طرف سعودی را بیشتر جلب کند.

کوپر بیان می‌کند که تشکیل دولت فلسطین ناظر به آن است که برای فلسطین، «مرزها و قلمروی مشخص جغرافیایی و پایتخت و شناسایی رسمی بین‌المللی» وجود داشته باشد. اما این دولت «نباید در کنار همسایگانی که در مسیر رشد و شکوفایی قرار دارند، تسهیل‌گر گسترش رادیکالیسم و تروریسم باشد».

به نظر نمی‌رسد حاکمان ریاض در پیگیری راه‌حل دوکشوری چندان جدی باشند. بلکه احتمالاً در ازای یک تعهد شفاهی از سوی آمریکا در ازای آغاز مذاکرات مربوط به دوران گذار منتج به تشکیل دولت احتمالی فلسطین، و پذیرش یک تعهد دفاعی از سوی آمریکا برای عربستان، توافق عادی‌سازی به سرانجام برسد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    به باد رفتن عربستان
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 1
    اسرائیل بیش ازسه سال هم دوام نمی آورد اسرائیل در ظلم خود نابود می شود .این عادی سازی ها هم توهمی بیش نیست
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 1
    هرکس به عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها بپردازد، به سرنوشت قطعی نابودی دچار می‌شود و آینده را نمی‌بیند! خصوصا حاکمان عربستان، مصر و اردن
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    عادی سازی روابط با اسرائیل یعنی چوب حراح به مملکت زدن!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس