کد خبر 1575142
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
خاتمی از پشت

۱۴ سال از انتخابات سال ۸۸ و فتنه تقلب می‌گذرد، اما همچنان روشن نیست محمد خاتمی، به عنوان لیدر اصلی اصلاح‌طلبان چه موضعی در خصوص اصل ادعای تقلب در آن انتخابات دارد.

به گزارش مشرق،کبری آسوپار طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: ۱۴ سال از انتخابات سال ۸۸ و فتنه تقلب می‌گذرد، اما همچنان روشن نیست محمد خاتمی، به عنوان لیدر اصلی اصلاح‌طلبان چه موضعی در خصوص اصل ادعای تقلب در آن انتخابات دارد. همین هاله ابهام باعث شده هر از چندی، غائله‌ای مجازی یا رسانه‌ای درباره نظر خاتمی به راه بیفتد و یک سو مخالفان خاتمی بگویند او در خفا گفته که تقلب نشده است و سوی دیگر، مریدان او تکذیب کنند و همه حرف بزنند جز خود خاتمی!

این روزها باز هم غائله بالا گرفته است. انتشار محتوایی در تلویزیون از قول یکی از میهمانان برنامه که بر اذعان خاتمی پیرامون عدم تقلب در انتخابات ۸۸ تأکید دارد، باز این سؤال را به متن سیاسی رسانه‌ها و فضای مجازی آورده است که خاتمی درباره تقلب در انتخابات ۸۸ چه نظری دارد؟

شواهد و قرائن و نقل‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد خاتمی به وقوع تقلب اعتقاد نداشته و ندارد. او سال ۹۰ در بنیاد باران دیداری با برخی فعالان رسانه‌ای داشته که حداقل برخی از آنان اصلاح‌طلب نبوده‌اند. حاضران در جلسه نقل کرده‌اند که خاتمی آنجا «صراحتاً» گفته که «تقلب نشده است» و خاتمی با ملاحظه از دست ندادن حمایت بدنه جنبش سبز و نیز با این اعتقاد که حامیان تقلب با بیان عدم تقلب، به سوی نظام برنمی‌گشتند، بلکه سمت و سوی خارج از کشور را داشتند، از بیان علنی و رسمی اعتقاد خود به عدم تقلب طفره می‌رود.

حالا جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات و از مریدان نزدیک به خاتمی، کل وجود چنین جلسه‌ای را که طی ۱۲ سال گذشته بارها پیرامون آن در رسانه‌های مختلف صحبت شده، پس از ۱۲ سال تکذیب می‌کند، در حالی که سعید نورمحمدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب ندای ایرانیان، تأکید دارد که خود در آن جلسه حاضر بوده است!

از سخنان رهبر انقلاب هم برمی‌آید که خاتمی در جریان وقایع پس از انتخابات ۸۸ اعتقاد به ابطال انتخابات را تکذیب کرده است و همین موضوع، اعتقادات قلبی او به تقلب نشدن را نشان می‌دهد.

باز هم می‌توان قرائن و شواهد آورد که نشان دهد موضع خاتمی درباره تقلب چه بوده و چگونه میان حرف و عمل خصوصی و عمومی‌اش تضاد وجود داشته است، اما موضوع اصلی که این نیست. همین که هنوز چنین سؤالی وجود دارد که نظر واقعی خاتمی درباره تقلب در انتخابات ۸۸ چیست، کافی است تا درجه شفافیت و بلکه صداقت مواضع سیاسی محمد خاتمی را بتوانیم بسنجیم. در واقع موضوع اصلی الان این نیست که خاتمی معتقد به تقلب بود یا نبود، بلکه موضوع اصلی این است که چرا پس از ۱۴ سال هنوز این سؤال وجود دارد.

خاتمی لیدر یک جریان سیاسی در ایران است. سیاستمداری است که یک دهه در این کشور وزیر بوده، هشت سال رئیس‌جمهور بوده و بارها در خصوص اتفاقات انتخاباتی سال ۸۸ بیانیه داده و سخنرانی کرده است، اما چرا موضعش درباره اصل وقوع یا عدم وقوع تقلب را علنی و صریح و رسمی و بی‌ابهام بیان نمی‌کند؟

۱۴ سال گذشته است و خاتمی هنوز می‌خواهد ابهام خود را حفظ کند تا هم آخرین حلقه وصل با نظام نگسلد و هم تندروهای حامی آشوب را از خود نراند. نظام البته اهل درگیر بازی خاتمی نشده و این مشی را نپذیرفته و در کلام رهبری هم تصریح شده که «صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومی، نخیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده، اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهی نمی‌کنند؟ در جلسات خصوصی می‌گویند ما اعتراف می‌کنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا برای کشور هزینه درست کردید؟»، آن سو، اما بدنه تندرو دل خاتمی بسته و برای بیانیه‌های قشنگ‌اش کف و سوت می‌زند. اهل آشوب البته از او گذشته‌اند و او را هم آخوندی می‌دانند که باید برود، اما مریدان خاتمی همچنان شیفته او هستند و نمی‌خواهند و نمی‌توانند خاتمی را بی‌هاله قدسی ببینند و بپذیرند که فریب‌شان داده است. برای بسیاری از اصلاح‌طلبان خاتمی یک هاله قدسی دارد. انتقاد و اعتراض به او ممنوع است و کلامش را بی‌استدلال و مدرک می‌پذیرند و «هر چه آن خسرو کند، شیرین کند»، لذا حاضرند کل جلسه را گرچه حاضران جلسه حی و حاضر هستند، تکذیب کنند و اعتبار خود را آتش زنند، اما یک بار از خاتمی مطالبه نکنند که هاله ابهام را پس از ۱۴ سال بسوزاند و همچون یک سیاستمدار حرفه‌ای، موضع خود را درباره یکی از مهم‌ترین وقایع سیاسی معاصر بیان کند. خاتمی به همین هاله‌ها زنده است، هاله ابهام در مواضع و هاله قدسی برای اصلاح‌طلبان. اگر شفاف شود، دیگر نمی‌تواند هم رفیق قافله باشد و هم شریک دزد و اگر زمینی باشد، دیگر مریدانش همه اقداماتش را توجیه نمی‌کنند و عیان می‌شود که پادشاه لخت است؛ لذا همچنان بعد از ۱۴ سال درباره اعتقادش پیرامون تقلب ساکت مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • رضا IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    13 33
    راستی از هاله های نور آقای دکتر محمود احمدی نژاد چه خبر؟!
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      9 4
      این خبر که قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الاهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورج سوروس صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 3
      دکتر احمدی نژاد دلاور همچنان محبوب قلبهاست.
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 0
      از هاله های نور؟ البته هاله ها نبوده و هاله منفرد بوده که این مورد متاسفانه فقط برا ایران نیست و جهانی هست و آن هم مربوط کم جنبه بودن انسان ضعیف النفس هست پس لطفا چنان حرف نزن که فقط در ایران هاله نور دیده میشه
    • DE ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      1 2
      احمدی نژاد که اکنون دقیقا در خط اصلاحطلبان و غلیة تر از آنان شده بارها و بارها چه قبل از انتخابات چه دوره شاهنشاهیش چه بعد از آن گفت که او اصولگرا نبوده نیست و نخواهد بود فقط اصولگراها او را پشتیبانی کردند ولی لیاقت نداشت مردمی بماند .خواست با مشایی برای خودش دولت را موروثی کند .
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      7 4
      فیلم "هاله نور روحانی" را دانلود کنید و ببینید. طرف توهم زده
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      4 3
      حسن توی فیلم هاله نورش با موجودات فضایی سبز ارتباط گرفته - اینها چرا از سبز دست برنمیدارند نمیدونم
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 3
      درود بر دکتر محمود احمدی‌نژاد
    • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      مرگ و ننگ بر مدعیان دروغین هاله های نور
    • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      مرگ و ننگ بر مدعیان دروغین هاله های نور
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      1 0
      واقعا چرا افراطیون متعصب اول انقلاب اسلامی امثال هاشمی روحانی خاتمی میرحسین احمدی نژاد و غیره بعداز گذشت چند سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یهو تفریط گرا ی متعصب شدند ؟؟
    • محمدایوب IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      از آذر سگ باز بپرس
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    11 3
    خیانت به انقلاب و نظام شغل این جماعت دو رو است.
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      3 8
      مگه خیانت جرمه؟
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      5 3
      برا خائنهایی مثل تو نه افتخاره پس نوش جانت
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      بیش از 130،000 هموطنمان را بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا از دست دادیم. عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟ تلفاتی که اصلاح طلبان با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا ایجاد کردند چند برابر کشتار اسرائیل در غزه است. با این حساب، اصلاح طلبهای عامل وارد نکردن واکسن کرونا و ایجاد تلفات در هموطنان بیگناهمان در حقیقت استاد اسرائیل در از بین بردن مردم بیگناه هستند.
  • محمد IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 6
    متاسفانه کشور درگیر سرطان های بدخیم اصلاحات اصولگرا نواصولگرا و از این دست مزخرفاته که هرکدوم به فکر جناح خودشه نه مردم و مملکت در ضمن احمدی نژاد رو هم اصلاحات (ناطق نوری) به میدان آورد ولی عده ای به اشتباه فکر میکنن اصولگراها آوردنش
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    13 8
    محمد خاتمی خائن وطنفروش
    • ایرانی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      5 2
      منافقین از کفار بدترند، رسول اکرم(ص) به امام علی(ع) فرمودند: علی جان کار تو بسیار دشوارتر از کار من است چرا که دشمنان تو منافقانی هستند که خود را مسلمان مینمایانند و حال آنکه دشمنان من مشرکین و کفاری بودند که علنی دشمنی با خدا و دین خدا میکردند.انقلاب ما بزرگترین صحنه نمایش آزمونهاست و دیدیم و خواهیم دید که چگونه آنانکه روزگاری خود را مسلمان تر از پیغمبر نشان میدادند سقوط کردند و با عنودترین دشمنان اسلام همراه شدند العاقبة للمتقين
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 8
      وطن رو به کی فروخت؟؟؟
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      4 4
      ارباب ارباب تو جورج سوروس جهود کثیف، برای فهم از غار بیا بیرون
  • DE ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    عقل ندارن! اگر عقل داشتند میدونستند دراین 14 سال چقدر میتونستن به کشور خدمت کنن. به اینا بهتره گفت بازنشسته. از دور خارج شده! هاله شون رو هم بپچینددورشون که سرما نخورن! کشور ما احتیاج به سربازهای تازه نفس و تشنه خدمت داره نه اینا.
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    4 5
    به کوری چشم منافقان می‌آییم و رای میدهیم که شما منافقان را از صحنه به درک واصل کنیم
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    3 4
    تمام مردم و احزاب و گروه ها رو مخالف خودتون کردین واقعا فکر نمیکنید روز سخت نیاز دارین به مردم؟؟؟چرا عاقبت اندیشی نمیکنید
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    2 5
    زنده باد سید محمد خاتمی
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      این همان محمد خاتمی هست که میخواست تنب بزرگ تنب کوچک و ابوموسی باقدمت هفت هزار ساله مثلا برای تنش زدایی به امارات با تاریخ ۹۰ ساله ببخشد این تمام گفتگوی تمدنهای اوست درپایان کار فقط نامی از ایران در نقشه های تاریخی جهان یافت میشد.
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      این همان محمد خاتمی هست که میخواست تنب بزرگ تنب کوچک و ابوموسی باقدمت هفت هزار ساله مثلا برای تنش زدایی به امارات با تاریخ ۹۰ ساله ببخشد این تمام گفتگوی تمدنهای اوست درپایان کار فقط نامی از ایران در نقشه های تاریخی جهان یافت میشد.
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 6
    زنده باد اصلاحات زنده باد سید محمد خاتمی
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 5
    شما اگر از خاتمی مطلب نزنید ، فراموش شده
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    درگیری برای انتخاب چه کسی ایجاد شد همان کسی که حالا شده اپوزوسیون درست عبرت باشد
  • محمدایوب IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    ن. محمدی از پاچه خواران خاتمی می گفت صدا و سیما به خاتمی فرصت دفاع بدهد ح. چندین بار گفته خاتمی قبل فتنه 88با جورج سوروس کودتاچی صهیونیست ارتباط داشته قوه قضاییه هم در دسترس است ابتدا برود شکایت کند بعد بیایید رسانه ملی
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    الهی قربون قد و بالات برم سید اولاد پیغمبر چقدر دلمون واسه صدات تنگ شده به خدا که وقتی سخنرانی میکنی دلم میخواد پلک نزنم و فقط تماشات کنم جات تو قلبمونه سید بزگوار دکتر خاتمی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس