.

ارتش روسیه که از ابتدای نبرد تعداد کمی نسخه ارتقا یافته تانک تی۹۰ با کد T-۹۰M را وارد میدان کرده بود شروع به تولید انبوه این تانک و همچنین ارتقای سریعتر نسخه های قدیمی A به M کرد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حمله ارتش روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی و ارسال حجم انبوهی از تجهیزات مدرن غربی توسط کشورهای عضو ناتو برای کی‌یف، موجب شد تا نخستین بار پس از فروپاشی شوروی، جهان نظاره گر تقابل برترین تسلیحات ساخته شده توسط شرق و غرب در یک میدان نبرد با شرایط برابر باشد؛ علی رغم برتری فاحش تجهیزاتی روسیه در ابتدای جنگ، با گذشت زمان کشورهای غربی به رهبری ناتو دست به تجهیز ارتش اوکراین با تسلیحات مدرن خود کردند تا امروز تقریبا دو کشور در شرایطی نسبتا برابر به نبرد با یکدیگر در جنوب و شرق اوکراین بپردازند.

در سلسله گزارشات زیر قصد داریم به معرفی مهمترین تجهیزات به کار رفته توسط روسیه و اوکراین در جنگ اخیر و جزئیات عملکرد آنها بپردازیم.

خاک اوکراین؛ جهنم واقعی برای رسته زرهی

ارتش های برجای مانده از اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق اتکای زیادی به رزم زمینی و تعیین طرف پیروز روی زمین دارند؛ قوای زمینی نیز اگرچه از واحدهای مختلفی تشکیل می شود اما این یگان های زرهی و مکانیزه هستند که ستون فقرات قوای تهاجمی ارتش های شرقی را تشکیل می دهند؛ هر دو کشور روسیه و اوکراین جمهوری های به جا مانده از شوروی سابق با ارتش هایی بودند که هسته اصلی آنها همان تجهیزات نظامی ساخت شوروی و با فلسفه نظامی بلوک شرق محسوب می شدند.

با توجه به اینکه در ابتدای جنگ ارتش روسیه در وضعیت تهاجمی کامل در کلیه جبهه ها قرار داشت، یگان زرهی این کشور نقش حیاتی در پیشروی و تعیین طرف پیروز داشت؛ با ارسال هزاران موشک ضد زره هدایت شونده غربی نظیر جاولین و NLAW پیش بینی می شد روسیه خسارات زرهی متعددی را متحمل شود؛ با فرسایشی شدن جنگ و گسترش دایره تهدیدات برای ادوات زرهی کابوس واقعی شکل گرفت.

T-۹۰M؛ بهترین تانک دنیا از نگاه ولادیمیر پوتین/ بررسی عملکرد رقیب اصلی تانک‌های غربی در جنگ اوکراین +تصاویر


دیگر موشک هایی نظیر جاولین خطر اصلی برای تانک و نفربرهای روسی نبودند و عمده خسارات وارد شده به تانک ها (چه روسی و چه اوکراینی) ناشی از توپخانه و گلوله های هدایت شونده، میادین مین، پهپادهای انتحاری، مهمات پرسه زن و بالگردهای تهاجمی بودند که با توجه به حضور گسترده پهپادهای شناسایی به سادگی ستون های زرهی پیشرو هر دو طرف هدف قرار می گرفتند.

لذا حضور تانک های مدرن سازی شده با حفاظت زرهی بالاتر و سیستم های شناسایی تهدید جدید به منظور افزایش بقاپذیری تانک‌های اصلی میدان نبرد در خطوط مقدم ضروری به نظر می رسید.

T-۹۰M؛ بهترین تانک دنیا از نگاه ولادیمیر پوتین

روسیه همواره در مبحث کمیت ادوات زرهی برتر از اوکراین بوده است اما با ارسال ۷۱ دستگاه لئوپارد۲، ۳۱ دستگاه آبرامز، ۱۴ دستگاه چلنجر۲، ۹۰ دستگاه PW-۹۱ و تولید تعدادی تانک بومی اوپلوت ام برای اوکراین، برتری کیفی ادوات زرهی مسکو نسبت به رقیب با تردید مواجه می شد.

در پاسخ ارتش روسیه که از ابتدای نبرد تعداد کمی نسخه ارتقا یافته تانک تی۹۰ با کد T-۹۰M را وارد میدان کرده بود شروع به تولید انبوه این تانک و همچنین ارتقای سریعتر نسخه های قدیمی A به M کرد.

T-۹۰M؛ بهترین تانک دنیا از نگاه ولادیمیر پوتین/ بررسی عملکرد رقیب اصلی تانک‌های غربی در جنگ اوکراین +تصاویر


تانک T-۹۰M 'Proryv' (به معنای پیشرو) اکنون در کارخانه جات زرهی اورال واگن زاوود به تعداد حدود ۱۶ دستگاه در ماه در چرخه تولید (یا ارتقای نسخه قدیمی) قرار گرفته است تا نوک پیکان حملات زرهی روسیه با ترکیب تانک های T-۹۰M و T-۸۰BVM هراسی از رویارویی با ناوگان مدرن غربی اوکراین نداشته باشد.

سال گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مصاحبه مشهور خود مدعی شد "تانک T-۹۰M بهترین تانک عملیاتی در دنیا است"؛ اگرچه کارشناسان غربی ادعای پوتین را رد کردند اما در واقعیت میدانی نیز این تانک دست کم به نسبت ناوگان قدیمی تر تی۷۲ ارتش روسیه عملکرد بهتر و بقاپذیری بسیار بیشتری از خود در میدان نبرد به نمایش گذاشته است.

T-۹۰M؛ بهترین تانک دنیا از نگاه ولادیمیر پوتین/ بررسی عملکرد رقیب اصلی تانک‌های غربی در جنگ اوکراین +تصاویر


تی۹۰ ام در واقع قرار بود یک طرح صادرات زرهی روسی به کشورهای خارجی تحت کد T-۹۰MS باشد اما مشکلاتی که در راه عملیاتی شدن تانک نسل پنجم ارتش روسیه موسوم به "آرماتا" پیش آمد موجب شد از سال ۲۰۱۷ ارتش روسیه تصمیم به خرید تعدادی تی۹۰ام برای یگان های زرهی خود تا زمان تولید انبوه و عملیاتی شدن T-۱۴ آرماتا بگیرد.

به نسبت نسخه A از تانک تی۹۰، نسخه M دارای زره واکنشی نسل جدید "رلیکت" به جای زره کنتاکت۵ است که مقاومت آن را در برابر پرتابه های انرژی جنبشی و شیمیایی تا نزدیک به ۲ برابر افزایش داده است؛ همچنین در بخش پشتی برجک که آسیب پذیرترین نقطه است از زره قفسی استفاده شده تا پرتابه های ضد زره خرچ گود را خنثی کند.

T-۹۰M؛ بهترین تانک دنیا از نگاه ولادیمیر پوتین/ بررسی عملکرد رقیب اصلی تانک‌های غربی در جنگ اوکراین +تصاویر


توپ ۲A۴۶M۵ نصب شده روی تی۹۰ام اگرچه همان کالیبر مشهور ۱۲۵ میلیمتری تانک های قبلی را دارد اما برد آتش آن ۲۰ درصد افزایش یافته و به بیش از ۵ هزار متر رسیده است و توان شلیک مهمات با نفوذ بالاتر را نیز دارد؛ در مواردی در جنگ اخیر در خاک اوکراین T-۹۰M موفق شده اهدافی را در فاصله بیش از ۴ کیلومتری با دقت بسیار بالایی هدف قرار دهد.

به نسبت نرخ بسیار بالای خسارات سایر تانک های روسی، ناوگان T-۹۰M تنها ۳۳ عراده انهدام را تجربه کرده است که حتی در قیاس با تانک آلمانی مدرن لئوپارد۲ تحت خدمت ارتش اوکراین با ۳۷ مورد انهدام آمار بهتری را به ثبت رسانده است.

T-۹۰M؛ بهترین تانک دنیا از نگاه ولادیمیر پوتین/ بررسی عملکرد رقیب اصلی تانک‌های غربی در جنگ اوکراین +تصاویر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    18 8
    این جور که من می بینم روس ها تا حداقل یک دهه بعد از جنگ اکراین درگیر بازسازی یگان زرهی خودشان خواهند بود ، در نتیجه بهتره ایران منتظر خرید تی 90 از روس ها نماند ، بهتر یک حرکت اساسی انجام شود و یک تانک ملی ساخته شود ، تانک کرار بیشتر ارتقا هست و فکر نمی کنم شاسی آن ساخته شده باشد ، فکر نمی کنم کشوری که موتور جنگنده ساخته باشد ، ساختن موتور تانک برای آن دشوار باشد .
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      7 2
      بله فعلا روس ها برای خرید نظامی از دسترس خارج هستند ، چرا که خودشان درگیر جنگ و پس از آن درگیر بازسازی هستند ، البته چین در دسترس هست و الان پاکستان تانک چینی تحت لیسانس تولید می کند ، باید از چین چند مدل وارد کنیم برای تست میدانی که آیا ارزش خرید دارد ، نمیشه تست نکرده قضاوت کنیم که خوب هست یا بد ، الان چیزی که مهمه ، دست روی دست نذاشتنه ، با اورحال تانک های قدیمی مشکل اساسی ما حل نمیشه
    • FR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      8 2
      وقتی بهتر از تی 90 داریم برا چی باید بخریم هی را به را بخریم بخریم راه انداختید
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      11 5
      مرکاوا(که در آزمون لبنان و غزه بی آبرو شده)، لئوپارد، آبرامز. در کل نقش تانک در نبردها کم رنگ تر شده... فعلا مهمترین سلاح دشمن رسانه های عمیق یعنی شبکه های اجتماعی هستند. ببنید امریکا با چه جدیتی با تیک تاک مقابله می کند اما ما فقط به اینستا نگاه می کنیم و گاهی سوال می کنیم : چرا نوجوانان مثلا آن اشتباه را کردند!
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      11 0
      تانک یک پازل از جنگنه بدون پشتوانه تانک قربانی هست
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      5 0
      هر چیزی جای خودش ، شبکه های اجتماعی مسولش فرق داره با مسئله قدرت نظامی ، درسته باید اول در جامعه این مطلب شکل بگیره که مقابله با شبکه های اجتماعی لازمه ، مثل کاری که غربی ها می کنند و مردم فکر نکنند که محدود کردن شبکه های اجتماعی مقابله با مردم هست
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      1 8
      بهتر از تی 90 نداریم ، ما تانک نساختیم ، فقط ارتقا دادیم ، فقط سری تانک ذوالفقار را می شود تا حدودی ساخت تلقی کرد
    • ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      0 2
      هزینه تست بالاست و قطعا واقعی هم نیست بنابراین هر تانکی در این جنگ استفاده نشده را بخریم و به یکی از طرفین و حتی دو طرف برسانیم ببینیم کارآمد است یا نه در کل تصور میکنم دوره تانک همچون اتوموبیلهای هندلی و دیفرانسیال عقب با تمام مزیتهایشان به پایان رسیده است و مصداق آفتابه خرج لحیم
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      10 1
      بقال میگه ماست من ترشه؟
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
      1 0
      چین هرگز به ایران سلاح نمی‌فروشه بی خود به دلتون صابون نزنید چین به خاطر روابط تجاری با عرب ها حاضر نمیشه به ایران سلاح بده
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    7 7
    با وجود پهپادها ،تانک ها در آینده از صحنه جنگ حذف خواهند شد
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      11 3
      بدون تانک در هیچ‌جنگی پیشروی نیروی زمینی وجود نداشته
    • ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      5 1
      داعش چند تانک داشت؟ تویوتا مگس وزن و قدرتمند را با چند لایه تخت فولادی ضد گلوله کرد و بیش از نیمی از کشورهای عراق و سوریه را در مدت زمان اندک تصرف نمود
    • آرش IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      2 0
      تانکها در ارتش های رباتیک دوباره وارد عمل خواهند شد. حفاظت زرهی پیشرفته تر خواهد شد
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    2 1
    الان مزیت روس ها نسبت به چین اینه که با غرب مشکل دارد و راحت تجهیزات می فروشد البته هنوز لابی های طرف دار غرب و کارشکن درون روس ها زیاد هستند ، ولی اگه بخواد هم نمیتونه چون درگیر جنگنه ، بهترین کار خرید تکنولوژی از روس ها و برطرف کردن مشکلات گلوگاهی است ، الان ما مشکلات اساسی داریم درسته از روس ها سوخو 35 خریدم ولی فکر نکنم زیاد باشد ، ما احتیاج به چند صد جنگنده داریم ، سوخو 30 می تونه جای اف 14 را در تاکتیک مینی آواکس پر کنه ، از اون طرف ما خودمان کوثر را ساختیم ولی هنوز نمی تونیم حداقل سالی 5 تا 6 فروند تولید کنیم و هنوز مشکلات وجود دارد و لز طرفی مقدورات کوثر برای کشوری مثل ایران کم هست ، باید یک پلتفرم بزرگتر و مستقل خودمان را داشته باشیم ، من خودم نظرم روی خرید پلتفرم میگ 29 از روس ها بود ، الان ترکیه رو‌نگاه کنید نسل پنجش پرواز کرد درسته که هیچی مال خودش نیست مثا موتور و اویونیک و ... ولی حداقل بدنه را به کمک بقیه کشور ها ساخته ، چیزی که الان ما به آن احتیاج داریم ، از طرفی طرح های ما نا امید کننده بوده ، پیشترفت برای کشوری های مثل ما در کپی و الگو برداری هست و نه طراحی جدید ، رفتیم قاهر را طراحی کردیم که شبیه هیچ کدام از الگوهای جنگنده جهان نبود ، چند تا پروژه ناموغق دیگه مثل شفق هم داشتیم ، بنظرم یک کمی جسور تر باشیم ، یک جنگنده شبیه همین جنگنده های نسل پنج معروف طراحی کنیم ، حداقل بار تحقیقات ایرودینامیک کم میشه ، برای موتور هم اگه روس ها به ما تکنولوژی موتور فروختن حتی توربوجت که بهتر ولی اگه نشد ، بنظرم موتور فانتوم ها و یا اف 14 هارا مهندسی معکوس کنیم
    • آرش IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      1 0
      درود بر شما🇮🇷⚘
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    10 1
    روزی که نیروهای مسلح ما به جای خرید رفتن و شروع کردند برای ساخت پهپاد و موشک کار بسیار هوشمندانه ای انجام دادن. الانم همه میدونن قدرت موشکی و پهپادی ما بازدارنده هستو البته که غیرت ایرانی هم جای خودشا داره.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    14 0
    تانک اگه بد بود که آمریکا‌و اروپا دنبال نسخه جدید تانک ها نبود ،، بدون تانک و آتش توپخانه ،، پیاده نظام بی پناهه ،، تانک خودش بدون پشتیبانی هوایی بی پناهه ،، جنگنده پشتیبانی هوایی بدون تجهیزات و پاد های اخلالگر خودش بی پناهه ،، جنگ مثل بازی شطرنج می مونه
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    5 1
    باز خدا خیرتون بده نمیگید برترید تانک جهان
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    26 11
    پوتین اگر عقل داشت به اوکراین حمله وحشیانه نمی کرد
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      6 5
      دقیقا
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      4 3
      اتفاقاً این جنگ با نابودی کامل اروپا به پایان خواهد رسید.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    5 0
    مسئله مهم اینه که مهم نیست که تانک چقدر قدرت دارد ، مسئله مهم اینه که خود تانک احتیاج به محافظت و تاکتیک استفاده درست دارد وگرنه در کنار تانک ها خوردرو های زرهی دیگه هم خدمت می کنند که توپ خیلی ضعیف تر و بدنه خیلی ضعیف تر دارند ، ولی باز هم با تلفات بالا نمیشه نباشند ، نبودشون یعنی تلفات بیشتر انسانی و جبران ناپذیر
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    7 0
    روس ها با اقلیم خودشان تانک ساختن ، تانک سبک تر برای اقلیم گل و لای با توجه به بزرگی روسیه و حمل و نقل آسانتر، اروپایی ها با توجه به کوچکی اروپا و تحرک کمتر بیشتر سکوی اتش ساختن با استحکام بیشتر
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    4 6
    پوتین درست گفته ، نسبت به هزینه و کارایی کاملا درسته و با فاصله بهترین تانک دنیا هست ، جنگ یعنی اقتصاد هر کس نفهمید یعنی هیچی از جنگ نمی دونه
  • عمیر IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    1 11
    نظرات ما پس کجاست ؟ در این حد سخیف شدین که نظرات حامی مظلومای اوکراینی رو پاک میکنین‌؟
  • سینا IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    1 1
    خودمون با توجه به روند دنبا آبرامز هستش مدل پیشرفته تری هست که میتونیم بسازیم .چلنجر 2 لکلر اکس‌ال‌آر – فرانسه مرکاوا IVm ویندبریکر – اسرائیل باید مدلی ساخت از اینها پیشرفته باشه
  • IQ ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    1 4
    تعطیلی اینتر نشنال یعنی امدن فصای رسانه به داخل کشور در راستای همون نگاه کمونیستهای اسلامی و فروپاشی شوروی ...
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    11 6
    تانک‌های بنجل روس با تجهیزات قدیمی. البته از دید پوتین حتماً بهترینه روسیه اصلا فضارو فتح خواهد کرد... جک.
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    0 0
    جالب بود
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    1 6
    در کل بهترین جنس روسی اندازه اشغالترین جنس المانی و انگلیسی است
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    4 0
    واحد شمارش تانک دستگاه است
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
      0 1
      اراده
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    5 1
    جنگ کار احمقهایی مثل هیتلر و بوش هست.
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    1 0
    از نظر منم پراید بهترین ماشین دنیاست!!
  • وحید IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
    0 0
    مرگ بر اسراییل. دولت باید فردا را تعطیل رسمی اعلام کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس