کد خبر 1570695
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰

APIها (واسط های برنامه نویسی کاربردی) و وب سرویس ها مکان های مشابهی را به عنوان عملکردهای ارتباطی وب اشغال می کنند، اما یک چیز نیستند. اصطلاحات API و وب سرویس‌ها گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما فناوری‌های مختلفی هستند که مشکلات مختلفی را حل می‌کنند. API ها به برنامه‌ها اجازه می‌دهند با هم ارتباط برقرار کنند، در حالی که وب سرویس‌ها به ماشین‌ها اجازه می‌دهند تا ارتباط برقرار کنند.

تفاوت وب سرویس و API در چیست؟

تفاوت بین وب سرویس و API

وب سرویس ها و API ها "دروازه هایی" هستند که به دو برنامه اجازه می دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تنها تفاوت بین این دو مفهوم این است که ماموریت وب سرویس تسهیل ارتباط بین دو ماشین است . برخلاف API که به عنوان رابط مورد استفاده برای ارتباط بین دو برنامه کاربردی عمل می کند.

یک API برای عملکرد لزوماً به شبکه نیاز ندارد، در حالی که یک وب سرویس همیشه به یک شبکه نیاز دارد. به بیان ساده، شبکه مجموعه ای از حداقل دو کامپیوتر است که داده ها را با یکدیگر مبادله می کنند. بنابراین، همه API ها وب سرویس نیستند، اما همه وب سرویس ها API هستند.

دامنه

API ها می توانند برای ارتباط بین هر دو نرم افزار استفاده شوند، در حالی که Web Service ها فقط می توانند برای ارتباط بین نرم افزارها از طریق اینترنت استفاده شوند. به عنوان مثال، یک API می تواند برای ارتباط بین یک برنامه کاربردی دسکتاپ و یک برنامه کاربردی موبایل استفاده شود، در حالی که یک Web Service فقط می تواند برای ارتباط بین یک برنامه کاربردی وب و یک برنامه کاربردی دیگر استفاده شود.

پروتکل

API ها می توانند از هر پروتکلی استفاده کنند، در حالی که Web Service ها معمولاً از پروتکل های استانداردی مانند HTTP یا SOAP استفاده می کنند. پروتکل HTTP یک پروتکل استاندارد برای ارتباطات اینترنتی است که برای انتقال داده ها در وب استفاده می شود. پروتکل SOAP یک پروتکل استاندارد برای ارتباطات بین سرویس های وب است که از XML برای انتقال داده ها استفاده می کند.

معماری

API ها می توانند به روش های مختلفی پیاده سازی شوند، در حالی که Web Service ها معمولاً از یک معماری سه لایه استفاده می کنند. معماری سه لایه یک معماری استاندارد برای برنامه های کاربردی وب است که از سه لایه تشکیل شده است: لایه نمایش، لایه منطق و لایه داده. لایه نمایش مسئول ارائه رابط کاربری است. لایه منطق مسئول انجام عملیات است. لایه داده مسئول ذخیره داده ها است.

مثال هایی از API ها:

  • API گوگل نقشه
  • API فیس بوک
  • API جستجوی گوگل
  • API مدیریت محتوای وردپرس

مثال هایی از Web Service ها:

  • سرویس آب و هوا
  • سرویس تحویل غذا
  • سرویس پرداخت آنلاین
  • سرویس مدیریت هویت

وب سرویس چیست؟ چگونه کار می کند؟

Web Service یک برنامه کاربردی است که از طریق اینترنت در دسترس است. Web Service ها از پروتکل های استانداردی مانند HTTP یا SOAP برای برقراری ارتباط با سایر برنامه ها استفاده می کنند. Web Service ها می توانند برای اهداف مختلفی استفاده شوند، مانند ارائه داده ها، انجام عملیات یا ارائه خدمات.

نحوه کار یک وب سرویس:

  • مرحله 1 : یک کاربر در رایانه یا تلفن همراه درخواستی را ارائه می دهد. ما به او میگوییم مشتری. درخواست آن نشان دهنده درخواستی است که به یک زبان خاص ارسال می شود: XML، http یا حتی JSON.
  • مرحله 2 : درخواست مشتری از طریق پروتکل نوع SOAP، REST یا HTTP به یک سرور راه دور ارسال می شود.
  • مرحله 3 : سرور پاسخی را ارسال می کند که همان فرمت پروتکل درخواست است.

API چیست؟ چه انواعی دارد؟ کجا استفاده می شود؟

API مخفف " Application Programming Interface " است که می تواند به "Application Programming Interface" ترجمه شود. به منظور درک بهتر از تعریف API تصور کنید که یک API کمی شبیه به یک پل یا نوعی «دروازه» بین دو برنامه است. این برنامه ها از این "پل" برای برقراری ارتباط با یکدیگر و ارسال داده ها به یکدیگر استفاده می کنند. یک برنامه تلفن همراه می تواند با نرم افزاری که می تواند با یک برنامه وب و غیره ارتباط برقرار کند.

API روش هایی را توصیف می کند که از طریق آنها یک برنامه با برنامه دیگر ارتباط برقرار می کند. و API ها بسیار زیاد هستند، شما هر روز هنگام مرور وب از آنها استفاده می کنید، حتی بدون اینکه بدانید! به عنوان مثال هنگامی که از اینستاگرام در تلفن همراه خود استفاده می کنید، هنگامی که به نقشه های گوگل ادغام شده در یک سایت تحویل درب منزل و غیره مراجعه می کنید.

یکی از کاربردهای اصلی API، امکان ارسال پیامک از طریق نرم افزارهای کاربردی است. به عنوان مثال، یک شرکت می تواند از api ارسال پیامک برای ارسال انواع پیامک های تایید هویت، اطلاع رسانی و تبلیغاتی به مشتریان خود از طریق نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) خود استفاده کند. این امر باعث می شود که شرکت بتواند پیامک ها را به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسانی ارسال کند.

توجه داشته باشید که 4 نوع مختلف API وجود دارد:

  • Composite APIs : هدف یک Composite APIs سرعت بخشیدن به فرآیند اجرا است. این API درخواست های چند API را به صورت متوالی در یک API واحد، یعنی در یک فراخوانی API گروه بندی می کند. این به بهبود عملکرد API کمک می کند. به جای برقراری تماس های متعدد با سرور، یک تماس برقرار می شود و یک پاسخ واحد ارسال می شود.
  • Partner APIs: یک Partner APIs دارای حقوق است. برای اینکه بتوانید به آن دسترسی داشته باشید، باید حق یا مجوز لازم را داشته باشید.
  • Open APIs : یک Open APIs برای همه قابل دسترسی است. هر کسی می تواند به آن دسترسی داشته باشد، عمومی است و می تواند بدون محدودیت استفاده شود. همچنین می توان گفت که این API منبع باز است.
  • Internal APIs : یک Internal APIs که API خصوصی نیز نامیده می شود اغلب در شرکت ها استفاده می شود. این API ها به طور خاص توسط ابزارهای داخلی شرکت استفاده می شوند.

تفاوت وب سرویس و API در چیست؟

رابطه بین API و Web Service چگونه است؟

API و Web Service دو مفهوم مرتبط هستند که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. در واقع، هر Web Service یک API است، اما هر API یک Web Service نیست.

API یک رابط نرم افزاری است که توسط یک برنامه نرم افزاری برای ارتباط با برنامه های دیگر ارائه می شود. API ها می توانند برای اهداف مختلفی استفاده شوند، مانند انتقال داده ها، استفاده از خدمات یک برنامه دیگر یا کنترل عملکرد یک برنامه دیگر.

Web Service ها از پروتکل های استانداردی مانند HTTP یا SOAP برای برقراری ارتباط با سایر برنامه ها استفاده می کنند. Web Service ها می توانند برای اهداف مختلفی استفاده شوند، مانند ارائه داده ها، انجام عملیات یا ارائه خدمات.

در اینجا چند مثال برای نشان دادن رابطه بین API و Web Service آورده شده است:

  • API نقشه گوگل یک API است که برای دسترسی به داده های نقشه گوگل استفاده می شود. این API می تواند برای توسعه برنامه های کاربردی وب، موبایل و دسکتاپ استفاده شود.
  • سرویس آب و هوا یک Web Service است که برای ارائه اطلاعات آب و هوایی استفاده می شود. این Web Service از پروتکل HTTP برای ارتباط با سایر برنامه ها استفاده می کند.

درنتیجه:

API و Web Service هر دو ابزارهای مهمی برای ارتباط بین نرم افزارها هستند. اگر نیاز دارید تا با نرم افزارهای دیگر از طریق اینترنت ارتباط برقرار کنید، یک Web Service گزینه مناسبی است. اگر نیاز دارید تا با نرم افزارهای دیگر در هر محیطی ارتباط برقرار کنید، یک API گزینه مناسبی است.. امیدواریم این مطلب به درک شما از تفاوت بین وب سرویس و API کمک کرده باشد.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس