کد خبر 1563395
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
آیا ویتامین C را فقط با خاصیت تقویت سیستم ایمنی می‌شناسید؟

بسیاری از افراد ویتامین ث را به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می‌شناسند؛ حال آن که این ریزمغذی فواید بسیار دیگری برای بدن نظیر کاهش اثرات مضر آلودگی هوا نیز دارد.

به گزارش مشرق، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب با خاصیت آنتی اکسیدانی است. می‌توان گفت شناخته شده‌ترین آنتی اکسیدان، ویتامین C است که طیف گسترده‌ای از مزایای سلامتی را ارائه می‌دهد. فوایدی نظیر محافظت از بدن در برابر عفونت و آسیب به سلول های بدن، کمک به تولید کلاژن و جذب آهن.

خواص ویتامین ث برای سلامتی

مصرف روزانه ویتامین سی می تواند فواید بسیار بی شماری برای بدن داشته باشد اما بسیاری از ما این ریز مغذی ضروری را فقط به عنوان یک ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می‌شناسیم. در ادامه با برخی خواص شناخته شده ویتامین ث آشنا شوید.

با ویتامین ث مضرات آلودگی را کاهش دهید

این ویتامین از طریق از بین بردن انواع رادیکال‌های آزاد و اکسیدان‌ها، در شرایط آلودگی هوا می تواند بدن به خصوص ریه‌ها را در برابر مضرات ذرات معلق در هوا حفظ کند.

کاهش احتمال ابتلا یا پیشرفت آلزایمر

طبق برخی مطالعات، آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا یا پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

اهمیت دریافت میزان کافی ویتامین ث در بیماران مبتلا به آسم

میوه‌ها و سبزی‌ها منابع غنی از آنتی اکسیدان‌هایی چون ویتامین C و کارتنوئید ها هستند که موجب جلوگیری از آسیب اکسیداتیو بافتی و کاهش التهاب مجاری هوایی می‌شوند.

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین ث از مواد مغذی است که برای رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی، حیاتی شناخته شده است. در واقع آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین های C به محافظت از سلول‌های سالم در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و این ویتامین یک ماده مغذی برا ی تقویت سیستم ایمنی به ویژه در هنگام بیماری است.

افزایش قدرت باروری

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان‎‌های مفید مانند ویتامین C و E، فولات، بتاکاروتن و لوتئین به باروری سالم کمک بیشتری می‌کند.

پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی

مصرف میوه و سبزی به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های دستگاه گوارش کمک می‌کنند که این اثر محافظتی مربوط به آنتی اکسیدان‌ها و ریز مغذی‌هایی همچون فلاونید ،کاروتنوئید، ویتامین C، اسید فولیک و فیبر غذایی است. این مواد و مواد دیگر به عنوان مسدود کننده یا سرکوب کننده تومورهای سرطانی و پیشگیری از آسیب اکسیداتیو نقش دارند.

آیا مصرف زیاد ویتامین ث باعث مسمومیت می‌شود؟

مصرف ویتامین C در دُزهای بالاتر از راه مکمل‌ها می‌تواند برای سلامت افراد عوارضی را به همراه داشته باشد. لذا از مصرف مکمل‌های این ویتامین به صورت خودسرانه خودداری کنید. یکی از دلایل این است که ویتامین C اضافی می‌تواند به اُگزالات تبدیل شود که منجر به سنگ کلیه می‌شود.

منابع غذایی حاوی ویتامین ث

بدن ویتامین ث را ذخیره یا به تنهایی آن را تولید نمی‌کند. در نتیجه مصرف روزانه غذاهای غنی از این ویتامین اهمیت فراوانی دارد.

بهتر است هر روز از میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C مثل پرتقال، لیمو ترش، نارنگی، نارنج و گوجه فرنگی در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنید.

از دیگر مواد غذایی حاوی ویتامین ث می‎‌توان به توت فرنگی، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کلم قرمز و سیب زمینی اشاره کرد.

انواع سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی‌خوردن، انواع جوانه‌ها مثل جوانه ماش و گندم، کیوی و پیاز خام و شلغم نیز از مواد غذایی حاوی ویتامین ث هستند.

مکمل ویتامین ث نیز در دُزهای مختلف موجود است که مصرف این مکمل بهتر است با مشاوره پزشک یا داروساز باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس