کد خبر 1562754
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۵

به گزارش مشرق، احسان کیانی، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود ترجمه ای از یادداشت یزید صایغ در بنیاد کارنگی منتشر کرد:

جنگ حزب‌الله و اسرائیل؛ بعید است

یزید صایغ، کارشناس «برنامه خاورمیانه» در «بنیاد کارنگی» طی یادداشتی مورخ ۱۲ دی ۱۴۰۲، به ارزیابی احتمال وقوع نبردی فراگیر بین حزب‌الله لبنان و حکومت اسرائیل پرداخته است.

وی معتقد است که گرچه تهدید حزب‌الله جدی است ولی آتش‌باران مرزی حزب‌الله علیه فلسطین اشغالی «تقریباً عادی» شده است. چنانچه فرماندهان ارتش اسرائیل موافقت خود را با کاهش نیروهای ذخیره ارتش و بازگشت برخی از آنان به فعالیت‌های اقتصادی رژیم اسرائیل، اعلام کرده‌اند.

نویسنده بیان می‌کند که کابینه جنگی نتانیاهو و فرماندهان ارتش، مخالف گشایش یک جبهه جدید در مرزهای شمالی هستند. طبق این یادداشت، برخی از کارشناسان نظامی حکومت اسرئیل گمان می‌کنند که جنگ غزه فرصتی است تا یک بار برای همیشه تهدید حزب‌الله را نیز از بین ببرند. ولی آن‌ها اطمینان ندارند که توانایی نابودی حزب‌الله را داشته باشند. نویسنده معتقد است سه نشانه برای گسترش یا کاهش دامنه نبرد در مرزهای شمالی وجود دارد.

۱. میزان حمایت آمریکا از تهاجم اسرائیل به غزه، نشان می‌دهد که آیا اسرائیل به سمت جبهه لبنان نیز آتش بیشتری خواهد گشود یا خیر. تاکنون آمریکا مخالفت جدی با حمله اسرائیل به غزه نشان نداده و صرفاً به تهدید شهرک‌نشینان کرانه باختری به تحریم ورودشان به آمریکا بسنده کرده است. اگر مخالفت‌های آمریکا با جنگ غزه بیشتر شود، ممکن است اسرائیل برای کاهش این مخالفت‌ها، جبهه جدیدی در مرزهای شمالی بگشاید.

۲. اگر حمله نظامی به غزه به هدف نابودی حماس با شکست مواجه شود، چنان‌که تاکنون نشانه پیروزی در آن دیده نشده؛ ممکن است اسرائیل برای حفظ توجیه افزایش بازه زمانی نبرد در غزه، تمایل به رویارویی شدیدتری با حزب‌الله داشته باشد.

۳. اگر نتانیاهو در عرصه داخلی اسرائیل، تحت فشار شدیدی برای کناره‌گیری قرار بگیرد، ممکن است برای انحراف افکار عمومی، تصمیم به گسترش دامنه نبرد داشته باشد.

نتانیاهو نیز علی‌رغم مخالفت کابینه جنگی‌اش با گسترش نبرد؛ از تهدید به گسترش نبرد در این مرزها، برای کاهش فشارهای آمریکا علیه تهاجم زمینی اسرائیل به غزه استفاده می‌کند. بدین ترتیب که در ازای موافقت آمریکا با این تهاجم همه‎جانبه، از حمله به حزب‌الله؛ که البته کابینه اسرائیل نیز آمادگی آن را ندارد؛ خودداری کند!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ساس IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    7 0
    نتانیاهو افسر منتخب و مستخدم پنتاگون است و باید هر جور که شده از ظرفیت مردم اسراییل و دولت تلاویو در جهت مقابله با نفوذ شرق در غرب آسیا استفاده کند و سیاست واشنگتن را در حلق مردم اسراییل و منطقه فرو کند. تلفات پرسنل ارتش اسراییل اصلا مهم نیست
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    4 1
    خوب معلومه ...روز اول دو دل بودن واسه حمله زمینی ...وقتی انفعال مارو دیدن انقدر پرو شدن ...یکی نیست این پوزه عوضی رو به خاک بماله که با تکبر نگه قصد ادامه جنگ داریم ...روز اول مثل موش شده بود صداش در نمی اومد ...و الله که این انفعال قابل قبول نیسد همه ما باید رئز قیامت جواب پس بدیم...یه یا حیدر بگیم از خاک این رژیم منحوس برداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس