عبدالباری عطوان، تحلیلگر جهان عرب

نبرد سنگینی که تل‌آویو در پی عملیات «طوفان‌الاقصی» به جریان انداخت، فقط به صحنه میدان نظامی منحصر نمانده بلکه به موازات آن جنگی فراگیرتر در محافل بین‌المللی دیپلماتیک نیز شکل گرفته است.

به گزارش مشرق، نبرد سنگینی که تل‌آویو در پی عملیات «طوفان‌الاقصی» به جریان انداخت، فقط به صحنه میدان نظامی منحصر نمانده بلکه به موازات آن جنگی فراگیرتر در محافل بین‌المللی دیپلماتیک نیز شکل گرفته است؛ جنگی که از یک‌ سو دامنه آن به اعضای دائم شورای امنیت رسیده و در سوی دیگر تنشی بی‌سابقه‌ را هم بین سازمان ملل و اسرائیل به وجود آورده است.

چنانکه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل معتقد است عواقب این جدال فرسایشی، شورای امنیت را از حیز انتفاع خارج و کارکرد این شورای جهانی را فلج کرده است.

این در حالی است که جنگ جاری تاکنون بیش از ۱۸ هزار نفر را در غزه به شهادت رسانده و بحرانی بی‌سابقه در سرزمین‌های اشغالی پدیدار کرده است. در چنین فضایی نشست اضطراری اخیر شورای امنیت حائزاهمیت ویژه‌ای بود چه آنکه گوترش، ناظر بر گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ اسرائیل، برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۷ که به سمت دبیرکلی سازمان ملل رسیده بود، نامه‌ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرد و خواهان پیگیری قطعنامه توقف فوری جنگ شد.

با این حال امریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی به این قطعنامه رأی منفی داد که حتی نزدیک‌ترین شرکای اروپایی این کشور نیز به آن رأی مثبت داده بودند؛ تصمیمی که عفو بین‌الملل آن را بی‌توجهی شدید به رنج غیرنظامیان و سازمان پزشکان بدون مرز و رأی علیه بشریت خوانده ‌است.

با وجود این امریکا تصمیم گوترش مبنی بر توسل به ماده ۹۹ را مایه شرمساری بزرگ دانسته و معتقد است توسل به این بند در محافل بین‌المللی در مورد غزه به طور واضح اما غیرمستقیم اسرائیل را مسئول جنایات نسل‌کشی و امریکا را شریک این کشور در این نسل‌کشی دانسته است. در همین زمینه عبدالباری عطوان، تحلیلگر جهان عرب با اشاره به وتوی پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت از سوی امریکا به دلایل آن پرداخت و نوشت که بنیامین نتانیاهو و ژنرال‌هایش یوآو گالانت و بنی‌گانتس روزهای سخت و دردناکی را می‌گذرانند.

او همچنین عواقب رأی منفی امریکا به قطعنامه آتش‌بس جنگ برای این کشور را بررسی کرده است.

وتوی امریکا عامل شکاف داخلی و تهدید منافع این کشور در جهان خواهد شد

اطلاع واشنگتن از حجم شکست تل‌آویو

عطوان در گزارشی در رسانه عربی «رای‌الیوم» با اشاره به حمایت واشنگتن از رژیم‌صهیونیستی در شورای امنیت آورده است: اگر بخواهیم دلایل استفاده امریکا از حق وتو برای از کار انداختن پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت ارائه شده از سوی امارات را بدانیم، باید گزارش نادری که رسانه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» اخیراً درباره میزان شکست ارتش رژیم‌صهیونیستی پس از دو ماه کشتار و پاکسازی نژادی ضد ساکنان غزه و کودکان آن منتشر کرده است، بخوانیم.

او می‌نویسد که این رسانه از زخمی شدن ۵ هزار نظامی صهیونیست از زمان شروع جنگ در هفتم اکتبر خبر داد که در میان آنها ۲۰۰۰ معلول وجود دارد و بیش از ۵۸ درصد از آنها جراحت وخیم و بی‌سابقه دارند.

بسیاری از آنها نیازمند عمل جراحی دست و پا و طحال هستند و بسیاری نیز از بیماری‌های روانی بغرنج رنج می‌برند. عطوان می‌افزاید که دولت امریکا به ریاست جو بایدن و حامی سیاسی، نظامی و تسلیحاتی رژیم‌صهیونیستی، از حجم این شکست آگاه است؛ شکستی مستقیم که در واقع برای امریکا نیز هست. دولت بایدن به ضد پیش‌نویس قطعنامه توقف جنگ رأی می‌دهد تا به قصابان صهیونیست برای تداوم کشتار، ویرانی و تکمیل مأموریت خونین و غیرانسانی و شکست مقاومت زمان دهد.

این تحلیلگر از این اقدام واشنگتن به مثابه لکه ننگی در تاریخ امریکا نام برده است که همه ادعاهای دروغین حقوق بشری این کشور را آشکار می‌سازد.

پیامد وتوی ننگین

از نگاه عطوان، این اقدام امریکا به طور حتم به تهدید منافع این کشور در مناطق مختلف دنیا بویژه در جهان عرب و اسلام منجر خواهد شد و وحدت داخلی آن را هم دچار مشکل خواهد کرد و بذر دودستگی پاشیده و جنگ داخلی در این کشور را نزدیک خواهد کرد.

این تحلیلگر ادامه می‌دهد: تداوم جنگ و پاکسازی نژادی در غزه هرگز نه به شکست حماس و از بین رفتن پایگاه مردمی یا اجرای طرح‌های کوچاندن ساکنان آن، بلکه به حمایت بیشتر از مقاومت منجر خواهد شد. وی امریکا را شریک عملی و مستقیم این جنگ و مسئول شهادت و زخمی شدن هزاران کودک، زن و غیرنظامی در غزه و نیز آواره شدن شمار زیادی دانست.

این تحلیلگر اضافه می‌کند: جنگ امریکایی-اسرائیلی علیه غزه در تحقق اهدافش ناکام بوده؛ نه توانسته است اسیری را آزاد و نه حماس و دیگر گروه‌های مقاومت را نابود کند و دروغ بودن بحث سیطره رژیم‌صهیونیستی بر غزه را موشک‌های شلیک شده به تل‌آویو، عسقلان و اشدود آشکار کرد که روزانه انجام می‌شود. به نوشته عطوان، ارتشی که خود را شکست‌ناپذیر می‌داند، یک تونل را هم ویران نکرده و یک اسیر را نیز برنگردانده است.

تحرکات نیروهای ویژه رژیم اسرائیل برای آزادی یک اسیر به کشته شدن اسیر و بیشتر نظامیان شرکت‌کننده در این حمله و انهدام نفربر و به غنیمت گرفتن تسلیحات آنها آن‌هم در برابر دوربین رسانه‌ها منجر شد.

۳ نفری که روزهای سختی می‌گذرانند

این تحلیلگر جهان عرب به پنهان‌کاری اسرائیل درباره آمار تلفاتی که در قبال این جنگ متقبل شده است اشاره می‌کند و می‌افزاید: «اشغالگران شمار کشته‌ها و مجروحان خود را اعلام نمی‌کنند و سانسور نظامی شدیدی در رسانه‌های صهیونیست و خارجی برای پنهان نگه داشتن حقایق از شهرک‌نشینان وجود دارد؛ شهرک‌نشینانی که بشدت از مشکلات روانی رنج می‌برند.

آماری که رسانه‌های صهیونیست اعلام کرده‌اند، اولیه است و آمار واقعی چند برابر این تعداد است. نتانیاهو و ژنرال‌هایش گالانت و گانتس، حرفی از پیروزی نمی‌زنند. این سه نفر روزهای سخت و دردناکی را می‌گذرانند.

وی مجدداً با اشاره به وتوی به کار گرفته شده از سوی امریکا در شورای امنیت، آن را موجب انزوای امریکا و فاصله گرفتن کشورها از اطراف آن دانست و اینکه به عنوان کشوری حامی قتل بیش از هفت هزار کودک و شیرخوار و نابودکننده بیمارستان‌ها، مساجد و کلیساها قلمداد خواهد شد.

به گفته عطوان، این وتو هرگز گزندی به مقاومت وارد نخواهد کرد، بلکه بر میزان پیروزی‌های آن خواهد افزود و اوضاع بغرنج رژیم‌صهیونیستی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

او می‌افزاید:شاید صحبت از پیروزی هنوز زود باشد، اما به خواست خداوند در راه است. ما به ستون پنجم و کسانی که در شبکه‌های اجتماعی به دنبال ایجاد فتنه و ناامیدی هستند و روی شمار شهیدان در غزه تمرکز کرده‌اند می‌گوییم که ملت الجزایر بیش از یک میلیون شهید در راه انقلاب مبارک خود علیه استعمار فرانسه داد.

بدون تردید پایداری مقاومت و فرماندهان و مبارزان آن در کرانه باختری و غزه، جنوب لبنان، عراق، سوریه و یمن، بشارت‌های اولیه این پیروزی بزرگ است، چه بسا یحیی السنوار و ارکان فرماندهی آن خرسند از دستاوردهای خود در اتاق عملیات خود در یکی از تونل‌های المالکیه و چه بسا زیر سدیروت، عسقلان، اسدود، غزه یا هر مکان دیگری هستند. همه اراضی فلسطین به صاحبان آن
بازخواهد گشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایران ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    1 0
    جنگ حق و باطل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس