کد خبر 1554881
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰
نقش ویتامین K2 در سلامت استخوان‌ها چیست؟

ویتامین K2 (مناکینون): در منابع حیوانی و غذاهای تخمیری یافت می‌شود که توسط باکتری‌های روده نیز تولید می‌شوند. ویتامین K2 را می توان به چندین زیرگروه مختلف تقسیم کرد که مهمترین آنها MK-4 و MK-7 هستند.

به گزارش مشرق، ویتامین K2 را می توان به چندین زیرگروه مختلف تقسیم کرد که مهمترین آنها MK-4 و MK-7 هستند.

نوعی ویتامین محلول در چربی بوده که دارای دو شکل اصلی می باشد:

ویتامین K1 (فیلوکینون): در منابع گیاهی مانند سبزیجات برگ‌دار یافت می‌شود.

ویتامین K2 (مناکینون): در منابع حیوانی و غذاهای تخمیری یافت می‌شود که توسط باکتری‌های روده نیز تولید می‌شوند. ویتامین K2 را می توان به چندین زیرگروه مختلف تقسیم کرد که مهمترین آنها MK-4 و MK-7 هستند.

ویتامین K2 به سلامت پوست و متابولیسم استخوان کمک می کند، عملکرد مغز را ارتقا می دهد و از بیماری های مرتبط با قلب نیز جلوگیری می کند.

نقش ویتامین K2 در متابولیسم استخوان

استخوان از یک غشای خارجی سخت اما نازک (پریوستئوم) تشکیل شده است که پوشاننده ی ماتریکس اسفنجی نرم حاوی رگ های خونی و لنفاوی می باشد. سیستم استخوانی هر هفت تا ده سال یکبار به طور کامل بازسازی می شود. در طی فرآیند بازسازی، کلسیم از استخوان به جریان خون منتقل می شود. جایگزینی کلسیم توسط استئوبلاست ها (سلول های سازنده استخوان) و استئوکلاست ها (سلول های تحلیل برنده استخوان) تنظیم می شود. استئوکلسین مولکولی است که توسط استئوبلاست ها تولید می شود و کلسیم را جذب کرده و به ماتریکس استخوان می رساند. استئوکلسین تنها با ویتامین K2 فعال می شود. این نشان دهنده اهمیت ویتامین K2 در تشکیل استخوان هاست. همچنین استئوکلسین باعث تشکیل عاج (بافت کلسیفیه در دندان ها) نیز می شود. بنابراین ویتامین K2 برای حفظ سلامت دندان ها نیز مورد اهمیت است.

ویتامین K2 و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

نقش حیاتی دیگر ویتامین K2 در مهار کلسیفیکاسیون (سخت شدن بافت به علت رسوب کلسیم) عروق خونی و حفظ سلامت قلب است. ویتامین K2 از آسیب به رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند و این کار را از طریق فعال کردن پروتئین ماتریکس GLA (MGP) انجام می دهد که نتیجه ی آن جلوگیری از کلسیفیکاسیون عروق خونی خواهد بود. بنابراین کمبود ویتامین K2 باعث غیر فعال بودن MGP می شود که منجر به بیماری قلبی عروقی می گردد. نقش دیگر ویتامین K2 در انعقاد خون است، بدین صورت که ویتامین K2 برای سنتز پروتئین های خاصی که در انعقاد خون شرکت می کنند، مورد نیاز است که از خونریزی داخلی و خارجی جلوگیری می کند. علاوه بر این، ویتامین K2 به حفظ خاصیت ارتجاعی رگ‌های خونی نیز کمک می‌کند.

علاوه بر ویتامین K2 چه مواد مغذی دیگری می توانند به سلامت استخوان ها کمک کنند؟

منیزیم:

بدن برای تکمیل بیش از 300 فرایند شامل آنزیم ها و پروتئین ها به منیزیم نیاز دارد. منیزیم در تشکیل استخوان نقش دارد و بر فعالیت استئوبلاست ها، استئوکلاست ها، غلظت هورمون پاراتیروئید و شکل فعال ویتامین D اثر می گذارد. تحقیقات نشان داده اند بانوان مبتلا به پوکی استخوان نسبت به بانوانی که پوکی استخوان ندارند سطح سرمی منیزیم پایین تری دارند. درنتیجه کمبود منیزیم یک عامل خطر در پوکی استخوان است.

زینک سولفات :

زینک یک عنصر کمیاب ضروری بدن است که برای رشد طبیعی اسکلتی و هومئوستاز استخوانی مورد نیاز است.

ویتامین D3 :

ویتامین D3 ، یک ویتامین محلول در چربی است که به آن ویتامین آفتاب هم می گویند و عملکرد اصلی آن جذب کلسیم و فسفات است. این ویتامین بر روی سلامت استخوان، رشد و تکامل ماهیچه، محافظت از سیستم عصبی، افزایش ایمنی، پشتیبانی از سلول های مغز و ... موثر است.

کلسیم:

99 درصد کلسیم در بدن در استخوان و دندان ها ذخیره شده است که برخلاف دندان، استخوان به صورت مداوم در حال بازسازی است. کمبود کلسیم باعت پوکی استخوان، افزایش خطر شکنندگی استخوان ها و نرمی استخوان ها می شود. شایع ترین علائم کمبود کلسیم، تحریک پذیری عصبی عضلانی، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پاها و... است.

مکمل استئوبان ویتاول:

مکمل استئوبان ویتاول، مکملی مناسب برای حفظ سلامت استخوان ها بوده و علاوه بر کلسیم، ویتامین D3، زینک و منیزیم دارای ویتامین پر اهمیت K2 نیز می باشد که علاوه بر تقویت استخوان ها به جلوگیری از عوارض عروقی نیز کمک می کند.

درصورت بارداری، شیردهی، داشتن بیماری زمینه ای یا مصرف هر گونه دارو یا مکمل، قبل از مصرف این فرآورده با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس