کد خبر 1554559
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰

به گزارش مشرق، سحر دانشور، فعال رسانه، در اینستاگرام خود با انتشار عکسی نوشت:

بسم الله

با دیدن این تصویر یاد سرمقاله سوره و تیتر «جمهوری اسلامی فلسطین» افتادم. ایده مرکزی تصویر نسبت طوفان‌الاقصی(که نماد تصویری‌اش مردان چفیه‌پوش حماس با چشمان باز است) با اثر انگشتی است که ما را به یاد رای دادن می‌اندازد. ظهور مردان مبارز حماس در شمایل انگشت مردمانی که رای داده‌اند، ظهور موشک در شمایل صندوق رای، ظهور جنگ در موقعیت همه‌پرسی. درک چرایی این ظهور و بروز تنها با درک نسبت جنگ و سیاست ممکن می‌شود؛ آنجا که جنگ را فراتر از کشته‌ها و خرابی‌هایش، موقعیت نوعی اراده‌ورزی سیاسی جهت خلق نهاد سیاست در لحظه بن‌بست جوامع بدانیم.

در حقیقت پرسش اساسی این است: «تو برای چه می‌جنگی؟» این پاسخ طرح «تو» از جنگ، خلق موقعیت در دل جنگ و ایده‌ای که برای آن داری را روشن می‌کند. تاکید بر «تو» نیز نیروی صاحب اراده در میدان را آشکار می‌کند. این نیروست که قابلیت امتداد یافتن «میدان سیاسی جنگ» تا «نهاد سیاسیِ پساجنگ» را برای خود و جامعه‌اش روشن می‌کند، یعنی این نیروست که اراده و طرح سیاسی دارد. با چنین نگاهی به میدان جنگ دیگر نمی‌توان صحنه جنگ را تنها کشت و کشتار دانست؛ بلکه روی دیگر سکه یعنی معنایی که می‌گوید هر جنگی واجد طرحی برای ورود، طرحی برای امتداد و طرحی برای پایان آن است را روشن می‌کند.

در حقیقت ماجرا این است: اساسا جنگ در دل طرح سیاسی شکل می‌گیرد و صندوق رای اثر وضعی آن است، نه چیزی که به آن الصاق می‌شود. تو وقتی طرحی داری به تصمیم برای جنگ می‌رسی، با تصمیمِ جنگ خودِ سیاسی‌ات را قدرتمندتر می‌کنی و سپس امکان ایجاد نهاد سیاست را فراهم می‌کنی. پس جنگ غزه تا همین الان نمایش اراده‌ و طرحی سیاسی است که با ایستادن در آن امکان رسیدن به نهاد سیاست و نهاد همه‌پرسی فراهم می‌شود. وقتی جنگ را اراده ورزی سیاسی بدانیم، آنوقت آتش‌بس، پیروزی/شکست و انتخابات همگی در چنین موقعیتی معنا پیدا می‌کنند.

از نظر معنای حاکم بر انتخابات یا مفهوم جمهوری اسلامی فلسطین هم باید بگویم، ساده‌انگارانه است که این مفهوم را مفهومی تحمیلی و یا سلیقه‌ای بدانیم. حتی اگر به مفاهیم مصرح در اندیشه امام و رهبری هم اشاره نکنیم، نیروی ایستاده در میدان دارد خودش را معرفی می‌کند. در حقیقت این وضع نیروهای حاضر در میدان غزه است، نه سلیقه‌ای پسینی و یا ذائقه‌ای یکسان‌ساز و تحمیلی.

 «جمهوری اسلامی فلسطین»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس