کد خبر 1550329
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۲

به گزارش مشرق، حساب اینستاگرامی بافتار رسانه با انتشار چند برش از مستند روایت فتح نوشت:

«ما وظیفه روایت فتح را برعهده داشتیم، اما کدام زبان و بیانی و چگونه از عهده روایت آن‌چه می‌گذشت، برمی‌آید؟ این جوانان نسل تازه‌ای هستند که در کره زمین ظهور کرده است و وظیفه دگرگونی عالم را پروردگار متعال بر گرده اینان گذاشته است.»

دغدغه سیدمرتضی آوینی در «روایت فتح»، روایت این «جوانان نسل تازه» است. نسل تازه‌ای که «پروردگار در طول همه این اعصار، اینان را برای امانتداری خویش برگزیده» و حالا با وقوع انقلاب اسلامی، زمان ظهور آنان فرا رسیده است.


«روایت فتح» در همین نقطه با دیگر مستندهای جنگ تمایز می‌یابد. آوینی با بازتعریف صحنه روایت، به جای بازگویی وقایع و حوادث میدان نبرد به سیاق گزارش‌های خبری، توجه خود را به انسان‌های حاضر در میدان و به بسیجی‌ها معطوف می‌کند:
« ... و ببین که چه کسانی راه تاریخ را به سوی نور می‌گشایند. بچه‌های محله تو و من،[...] با همان سادگی و صفایی که در دعای توسل اشک می‌ریزند، تکبیرگویان به قلب سپاه دشمن می‌زنند و مکر شیاطین را یکسره بر باد می‌دهند.»


اینگونه است که سراسر «روایت فتح» به روایت انسانِ بسیجی تبدیل می‌شود. در عین حال، همین ویژگی، گزیدن برش‌هایی معدود از اقیانوس این مجموعه را به کاری دشوار بدل می‌کند.

در این فرسته و به مناسبت سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین، بریده‌هایی از «روایت فتح» را برگزیده‌ایم که واژه «بسیجی»، به‌صورت مشخص، در گفتار متن آن‌ها آمده است.

مروری دوباره بر مستند جاویدان روایت فتح


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 3
    شادی روح شهید اوینی صلوات
  • ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    مسخره بازی ضددین ووطن
  • ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    به اوینی بدهکار می شوند کسانی که از فتح قدس ننویسند
  • ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 3
    حقاً باید این تصاویر ناب و این صدای ملکوتی برای نسلهای آبنده حفظ شود. برای هدایت جوانان، گاهی یک کلیپ یک دقیقه ای از روایت فتح برابری میکند با ساعتها سخنرانی. آوینی با فطرت پاک بشر کار دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس