کد خبر 1544691
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
آزادی ۴۵۲ زندانی جرایم غیرنقد آذربایجان‌شرقی با کمک ستاد دیه

مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی گفت: در سال جاری ۴۵۲ زندانی جرایم غیرعمد استان با کمک خیران و این ستاد از زندان آزاد شده و به آغوش خانواده بازگشتند. 

به گزارش مشرق، «رسول تقی پور»، روز پنجشنبه در حاشیه بازدید یازدهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری آذربایجان شرقی افزود: از این تعداد زندانی جرایم غیرعمد، ۱۱ نفر زن و ۴۴۱ نفر مرد هستند.

وی با بیان اینکه کمک ویژه و بلاعوض ستاد دیه استان از محل کمک های خیران برای آزادی این زندانیان، ۲۵۰ میلیارد ریال بود، یادآوری کرد: زندانیان جرایم غیرعمد جرمی مرتکب نشده اند که از طریق مراجع قضایی برای آنان محکومیت حبس صادر شده باشد بلکه صرفا بدهکاران مالی هستند و با پرداخت بدهی از زندان آزاد می شوند.

مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی گفت: مبلغ بدهی این زندانیان بیش از پنج هزار و ۵۰ میلیارد ریال بود که بخش اعظمی از آن، معادل چهار هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال از طریق اعسار( تنگنای مالی ) به تقسیط مورد موافقت قرار گرفت تا زندانیان بعد از آزادی از زندان به صورت اقساط پرداخت کنند.

تقی پور، ادامه داد: ۱۴۰ میلیارد ریال نیز از طریق تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای آنان پرداخت شده، ۲۰۰ میلیارد ریال شاکیان گذشت کردند و ۴۰ میلیارد ریال نیز از آورده خانواده ها تامین شده است.

وی با اشاره به فرهنگ نوع دوستی خیران و مردم آذربایجان شرقی، اظهار کرد: در این راستا سه هزار و ۹۵۰ خانواده در این استان با مراجعه به ستاد دیه استان، هزینه احسان و ضیافت متوفیان خود را جهت آزادی زندانیان پرداخت کرده اند و از این طریق بیش از یک هزار زندانی جرایم غیرعمد استان آزاد شده اند.

مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی گفت: خانواده های متوفیان در سایر استان ها نیز می توانند با الگوگیری از فرهنگ مردم این استان، احسان متوفی خود را برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هزینه کنند تا با این کار زمینه آزادی سرپرست خانواده و برگشتن آنان به آغوش خانواده را فراهم کنند.

تقی پور، با بیان اینکه زندانیانی که مبالغ بدهی آن ها کم باشد، ستاد پس از تحقیق و بررسی با پرداخت بدهی آن ها، این افراد را از زندان آزاد می کند، ادامه داد: برخی از افراد بدهی سنگینی دارند و آزادی آنان منوط به ارایه دادخواست اعسار تقسیط و تعدیل از سوی زندانی و موافقت مراجع قضایی است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۲۷ زندانی جرایم غیرعمد با مبالغ بدهی سنگین در زندان های استان به سر می برند، از خیران خواست در آزادی این زندانیان ستاد دیه را کمک کنند.

بر اساس اعلام کارشناسان ذیربط آذربایجان شرقی ۷۰ درصد زندانیان غیرعمد استان بدهکاران مالی هستند.

۲۰ درصد از زندانیان بدهکار مالی به دلیل مهریه و نفقه، پنج درصد حوادث کار و کارگاهی و بقیه نیز به دلیل تصادفات رانندگی در زندان هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس