روایتی از جلسه شورای ائتلاف با نمایندگان 25 دانشگاه و تشکل دانشجویی - کراپ‌شده

نخستین مجمع دانشجویی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با حضور عبدالحسین روح‌الامینی معاون احزاب و استان‌های شورای ائتلاف و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی از 25 دانشگاه تهران با حضور 200 تن از دانشجویان برگزار شد.

به گزارش مشرق، نخستین مجمع دانشجویی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با حضور عبدالحسین روح‌الامینی معاون احزاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی از ۲۵ دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمد غلامیان دبیر کمیته دانشجویی شورای ائتلاف، گفت: امروز از ۲۵ دانشگاه از شهر تهران در این جلسه حضور یافته‌اند و این مجمعی که در حال حاضر شکل گرفته، از دل شوراهای معینی که در دانشگاه‌ها شکل گرفت، به‌وجود آمده است.

وی افزود: این جمع و حضور دانشجویان از دل یک دغدغه بیرون آمده است و آن هم تأکید زودهنگام رهبر انقلاب درباره بحث مشارکت است، و اصلی‌ترین وظیفه دانشجوی انقلابی جدا از هر سلیقه سیاسی که دارد، پیروی از خط رهبر انقلاب مبنی بر تلاش برای بالا بردن مشارکت در انتخابات است.

روایتی از جلسه شورای ائتلاف با نمایندگان ۲۵ دانشگاه و تشکل دانشجویی +عکس

وی در ادامه گفت: در مکاتب فکری غرب نگاه مشارکت نشان‌دهنده قدرت مضاعف بر حکومت است، اما در نظریه جمهوری اسلامی و نگاه حضرت امام و حضرت آقا، حضور مردمی اساس کار اسلام است.

غلامیان تصریح کرد: امروز چهار جریان در داخل و خارج کشور به دنبال کاهش مشارکت در انتخابات هستند، اول جریان سلطنت‌طلب، دوم جریان سرویس‌های خارجی و رسانه‌های غربی که تبلیغات هم می‌کنند، سوم جریان غرب‌گرایی داخلی است که نمی‌تواند مردم را به دنبال خود بکشاند و با کاهش مشارکت می‌خواهد بگوید مردم طرفدار ما هستند و جریان چهارم افرادی هستند که می‌گویند با مشارکت کم خودمان به مجلس برویم.

غلامیان در ادامه گفت: جریان ضد انقلاب به دنبال این است که با القای ناامیدی بگوید دولت ناکارآمد است، مجلس انقلابی نیست و نمی‌تواند کاری کند و قوه‌قضائیه هم اقدام خاصی انجام نمی‌دهد.

وی افزود: دانشگاه فرصت بسیار خوبی برای ارتباط با بدنه جامعه است، ما فقط در تهران ۴۵۰ هزار دانشجو داریم که هرکدام‌شان به مثابه یک بلندگو در اطرافیان خود می‌توانند تأثیرگذار باشند و جامعه را به سمت مشارکت سوق بدهند.

غلامیان در پایان تأکید کرد: نگاه ما در کمیته دانشجویی شورای ائتلاف همان راهبرد رهبر انقلاب در رابطه با مشارکت است و سعی‌مان این است که در دانشگاه تحولی در این مدت کم درباره این موضوع بوجود بیاوریم و امروز هرکدام از ما دانشجویان انقلابی باید از خودمان بپرسیم ما در ۴۵ روز آینده چه کنیم که صحن جامعه و دانشگاه آماده کنش‌گری مؤثر در انتخابات باشند.

روایتی از جلسه شورای ائتلاف با نمایندگان ۲۵ دانشگاه و تشکل دانشجویی +عکس

در ادامه جلسه هرکدام از معاونت‌های کمیته دانشجویی شورای ائتلاف گزارشی از روند فعالیت دانشجویان در استان‌های کشور و برنامه‌های پیش روی این کمیته ارائه دادند.

بعد از این سخنان، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف تهران نقطه نظرات و نکات خود را در رابطه با انتخابات پیش رو، فضای فعلی دانشگاه‌ها، انتظاراتی که از شورای ائتلاف دارند و انتقاداتی که وجود دارد را بیان کردند.

در ابتدای این بخش از این جلسه، فاطمه پازوکی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات در رابطه با عدم انطباق پژوهش‌های دانشگاهی با مسائل کشور نکاتی را ارائه کرد و راه‌کارهای جریان دانشجویی برای این مسأله را بیان کرد.

در ادامه خانم رحیم‌پور از دانشگاه شاهد در رابطه با برنامه شورای ائتلاف در به‌کارگیری بانوان در ارکان شورای ائتلاف سخن گفت و خواستار توجه ویژه این نهاد انقلابی به بانوان شد.

روایتی از جلسه شورای ائتلاف با نمایندگان ۲۵ دانشگاه و تشکل دانشجویی +عکس

بعد از سخنان نماینده دانشگاه شاهد نوبت به سید محمدجواد طباطبایی از امیرکبیر رسید، این فعال دانشجویی با بیان انتقاداتی از عملکرد بعضی از نمایندگان و فضای فعلی دانشگاه خواستار توجه ویژه شورای ائتلاف و نمایندگان به دانشجویان نخبه کشور شد.

امیرحسین آقامیرتبار چهارمین دانشجویی بود که در این جلسه به نمایندگی از دانشجویان به بیان نکات خود پرداخت و در رابطه ساختار سیاسی کشور در مسأله انتخابات نکات و راه‌حل‌هایی ارائه کرد.

در ادامه حسین امانی از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در رابطه با کادرهای هیأت علمی و منابع آموزشی دانشگاه‌ها نکاتی را ارائه کرد و خواستار توجه ویژه مجلس به نخبگان شد.

امیرحسین زندی از دانشجویان انجمن مستقل دانشگاه تهران با اشاره به جریان‌های گفتمانی موجود در دانشگاه‌ها نکاتی را در رابطه با کمک دانشجویان به مسأله مشارکت و پرشور شدن انتخابات آینده بیان کرد و آخرین سخنران دانشجوی این جلسه بود.

در بخش پایانی این جلسه نوبت به عبدالحسین روح‌الامینی معاون احزاب و تشکل‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و نماینده مردم تهران در مجلس که از فعالین سابق دانشجویی به شمار می‌رود، رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به جنایات صهیونیست در غزه، گفت: امروز زیاد نمی‌خواهم در رابطه با مسأله فلسطین سخن بگویم چرا که همه در زمینه جنایتکار بودن صهیونیست‌ها هم‌نظریم و موضوع این جلسه هم چیز دیگری است، اما حقیقتا باید خون گریه کنیم به جنایاتی که در غزه رخ می‌دهد و آرزوی همه ماست که روزی آزادی این خطه از مقاومت را در جهان جشن بگیریم.

وی در ادامه با بیان خاطراتی از دوران دانشجویی خود، گفت: ما جوان که بودیم علاقه داشتیم به سازمان آزادی‌بخش فلسطینی که چگونه شکل گرفته و ساختار آن چگونه است و اینکه این‌ها چگونه این قدر دقیق هم مسائل سیاسی و هم چریکی را آموزش می‌دادند.

روح‌الامینی با بیان فعالیت‌های دوران دانشجویی خود، خاطرنشان کرد: شروع آن کارها و همه فعالیت‌های ما اعم از تسخیر لانه جاسوسی و فعالیت‌های سیاسی، از دانشگاه‌ها و کارهای دانشجویی بود.

روایتی از جلسه شورای ائتلاف با نمایندگان ۲۵ دانشگاه و تشکل دانشجویی +عکس

وی در ادامه خطاب به دانشجویان، گفت: حلقه وصل ما برای کارهای دانشجویی، همان تشکیلات و کارهای دانشجویی بود و شما باید این‌ها را قدر بدانید و ناامید نشوید و از این فضاهای دانشجویی استفاده کنید، چرا که تهرانی‌مقدم‌ها و احمدی‌روشن‌ها از دل همین دانشگاه‌ها بیرون آمدند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اقتضای جریان دانشجویی همیشه این بوده که در زمان خودش مطرح نبوده، این بوده که به فراخور نیاز جامعه یک تشکیلاتی را به‌وجود آورده است و کمکی به فضای جامعه خود کرده است.

وی در ادامه، گفت: شهید دانشمند هسته‌ای ما از همین دانشگاه امیرکبیر آمد، شما دست‌کم نگیرید فضایی که در پیش دارید و آینده‌ای که باید رقم بخورد، از دل کارهای شما رقم می‌خورد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: فعالیت‌های قبل انقلاب، تشکیل تحکیم وحدت، تسخیر لانه جاسوسی، انقلاب فرهنگی، ورود به جنگ و سپاه، اتحادیه انجمن اسلامی لندن و بعد اروپا همه و همه از دل همین کارهای دانشجویی بیرون آمد.

روح‌الامین در ادامه با بیان خاطره‌ای از رهبر انقلاب، گفت: سال ۶۵ بعد از کربلای پنج خدمت آقا رسیدیم، یک جریان دانشجویی بودیم که در پروژه‌های مرتبط با جنگ در حال فعالیت بودیم، بعد از جلسه آمدیم همراه آقا کنار درب ماشین؛ بعد از کربلای پنج فشار زیادی به روی جنگ بود و بحث کمبود نیرو؛ از آقا پرسیدیم که بعضی دوستان ما می‌گویند برویم جبهه یا این پروژه را انجام دهیم، آقا گفتند باید بمانید و این پروژه را پیگیری کنید.

وی افزود: در حال حاضر امید رهبر انقلاب به نسل جوان و انقلابی است و شما دیدید همین روزهای اخیر، رهبر انقلاب در حکمی که به آقای دهقان به عنوان رئیس جدید بنیاد مستضعفان دادند، چند ویژگی برای یک جوان ذکر کردند، آقا گفتند در به‌کارگیری نیروها از جوانان متخصص، انقلابی و جهادی استفاده کنید.

روح‌الامینی در پایان گفت: اگر بخواهم یک نکته مهم در رابطه با فعالیت دانشجویی و تأثیر آن بگویم، آن هم این است که طوفان الاقصی سال ۵۷ همان تسخیر لانه جاسوسی و سفارت سابق آمریکا در ایران بود.

روایتی از جلسه شورای ائتلاف با نمایندگان ۲۵ دانشگاه و تشکل دانشجویی +عکس

همچنین در پایان جلسه، مرامنامه‌ای به امضای نمایندگان تشکل‌های دانشجویی حاضر در جلسه رسید.

متن این مرامنامه به شرح ذیل است:

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَیٰ وَفُرَادَیٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که امروز در کشور با آن روبه‌رو هستیم، موضوع حکمرانی به معنی خلق، مدیریت و یا بهینه‌سازی نظام‌ها، خرده نظام‌ها، ارتباط میان آن‌ها و تمام جریان‌هایی است که به واسطه عمل‌کرد آن‌ها به‌وجود می‌آیند. به بیان بهتر، مدیریت منابع و شبکه ارتباطات میان آن‌ها با هدف ایجاد بیشترین بهره‌وری و کاهش فاصله وضع مطلوب و وضع موجود.

حال آنکه، یکی از اصلی‌ترین موضوع‌ها برای چنین مدیریتی، شناخت و تشخیص مسأله و سپس اقدام برای رسیدن به راه‌حل است.

رهبر کشور، یک دهه پیش فرمودند: العلم السلطان. یعنی جایگاه علم و دانش را رفیع می‌دانند. این پیام مهم می‌بایست برای تمام نهادها و مسئولین است که در مجلس شورای اسلامی، دولت و ... یک اصل فراموش‌ناپذیر باشد.

صدها سال است در دنیا و ده‌ها سال است در ایران که برای دسترسی به دانش، یک نظام و ساختار به نام دانشگاه به وجود آمده که وظیفه اصلی آن انجام فرآیند پژوهش برای سرعت بخشیدن به یافتن بهترین راه‌حل و یا تشخیص مسائل پیش رو است.

امروز ما دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور به عنوان اصلی‌ترین عنصر حل مسائل حکمرانی کشور با استعانت از درگاه الهی و به پیروی از مجاهدان عرصه علمی ایران اسلامی؛ از کاظمی‌آشتیانی تا پروفسور سمیعی، از مصطفی چمران تا محسن فخری‌زاده، با آگاهی و صدای رسا ضمن اعلام موجودیت «کمیته دانشجویی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» اعلام می‌داریم:

علم به عنوان نخستین نیاز پیشرفت و تعالی می‌تواند حکمرانی ما را ترفیع ببخشد، دانش می‌تواند به ما ابزاری دهد که صحیح‌ترین و بهترین راه‌حل را برای مشکلات انتخاب کنیم.

امروز ما دانشجویان به دنبال آن هستیم که با تکیه بر عقلانیت ذاتی دانش و با آگاهی از واقعیت‌های حکمرانی کشور، میان اصحاب دانش و دانشگاه و عرصه حکمرانی کشور گفت‌وگو و تعامل صورت بپذیرد.

امروز اگر اراده ما متمرکز بر ساخت آینده ایران اسلامی است، باید به دنبال ترفیع جایگاه دانش در حکمرانی باشیم.

اگر تصمیم‌سازی‌هایمان در نهادهایی که شاکله اصلی تصمیم‌گیری کشور هستند را به نخبگان، اندیشمندان و صاحبان دانش بسپاریم، حتما، حتما و حتما آینده از آن ماست‌.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس