کد خبر 1529632
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی فحوا، مطلبی را با عنوان تعامل با همسایگان بر پایه دیپلماسی فرهنگی منتشر کرد: روابط فرهنگی و اجتماعی با دیگر کشورها، مستلزم اشتراکاتی همچون زبان، دین، ادبیات، تاریخ و خرده‌فرهنگ‌هایی است که در علم ارتباطات از آن به‌عنوان ارتباطات میان‌فرهنگی یاد می‌شود.

کشورهای منطقه قفقاز جنوبی شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان قرابت فرهنگی عمیقی با ایران دارند که به عوامل مختلف تاریخی، جغرافیایی، دینی و زبانی بازمی‌گردد.

اسلام از ادیان رایج در این منطقه است و کشورهای غیرمسلمان منطقه نیز قرابت‌های عمیق تاریخی با ما دارند که می‌تواند بستری برای گسترش ارتباطات میان‌فرهنگی باشد.

علی‌رغم ظرفیت‌های گوناگون برای تعامل با منطقه، متأسفانه این فرصت‌ها کمتر موردتوجه قرار گرفته است. در مقابل کشورهای غربی، سرمایه‌گذاری زیادی در این منطقه کرده‌اند و با اقداماتی در جهت ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی، ایران را در این منطقه با چالش‌های جدی مواجه ساخته‌اند.

برای بالفعل ساختن ظرفیت‌های بالقوه و اجتناب از چالش‌ها، باید ضمن تأکید بر اشتراکات فرهنگی و ظرفیت عظیم اقوام ایرانی، از رویکردهای تنش‌زا اجتناب کرد.

استفاده از ظرفیت تأثیرگذاران اجتماعی و نخبگان نیز می‌تواند از عوامل وحدت‌آفرین و تعمیق بخش در روابط فی‌مابین باشد. امروزه صنایع فرهنگ بنیان بسیار موردتوجه هستند که در تعاملات ما با کشورهای قفقاز جنوبی نیز باید مدنظر قرار بگیرند.

از مزایای همسایگی، امکان سفر و رونق صنعت گردشگری است که باتوجه‌به وجود اماکن مقدس در ایران، این ظرفیت می‌تواند در توسعه روابط ایران با شیعیان جمهوری آذربایجان بسیار حائز اهمیت باشد. گردشگری سلامت نیز از دیگر ظرفیت‌های موجود است؛ پیش‌ازاین، شاهد حضور مردم جمهوری آذربایجان در شهر تبریز برای انجام امور پزشکی بوده‌ایم.

در عصری که رسانه‌ها بسیاری از انگاره‌های ذهنی افراد را شکل می‌دهند و شبکه‌های اجتماعی دسترسی به دورترین نقاط را ممکن ساخته‌اند، با طراحی برنامه‌های مبتنی بر رسانه، نه‌تنها می‌توان انگاره‌های مثبتی نسبت به مردم و دولت ایران در اذهان مردم قفقاز جنوبی ثبت کرد، بلکه می‌توان انگاره‌های منفی برساخته علیه اسلام و ایران را نیز زدود.

باتوجه‌به قرابت فرهنگی عمیق میان ایران و قفقاز جنوبی، افزایش تعاملات با این کشورها بر پایه دیپلماسی فرهنگی بسیار راهگشاست که صرفاً به توسعه فرهنگی ختم نشده و می‌تواند روابط سیاسی را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. در حالی که بسیاری از کشورهای جهان برای آغاز تعاملات و استفاده از فرصت‌های منطقه در تلاش‌اند، گویا مسئولان ایران با وجود چنین اشتراکات عمیقی از این فرصت ویژه‌ غافل شده‌اند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • منتقد گمنام IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    0 0
    بهترین تعامل عدم تداخل .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس