کد خبر 1517749
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴
‌

توئیت اخیر شرکلیف درباره حادثه تروریستی شاهچراغ، صدای اعتراض کاربران نکته‌سنج توئیتری را درآورده. آنها با وجود انتشار این پیام تسلیت، با تقلیل تروریستی بودن حادثه به یک رفتار خشونت آمیز، اعتراض کردند.

سرویس سیاست مشرق- سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران، در واکنش به حادثه شاهچراغ، ماهیت تروریستی این حمله را به «خشونت» تقلیل داده و شهدا و جانبازان این حادثه را «آسیب دیده» نامیده است. شرکلیف نوشت: «از شنیدن خبر حوادث دیروز در شیراز بسیار متاثر شدم. به خانواده های افراد آسیب دیده تسلیت می گویم. خشونت علیه مردم، به هر شکلی، هیچ گونه توجیهی ندارد.»

پشت پرده توئیت سفیر انگیس درباره شاهچراغ چیست؟

پیام تسلیت توییتری سایمون شرکلیف در شرایطی منتشر میشود که مقام‌های ارشد انگلیس طی هفته‌های اخیر بارها در حمایت از اغتشاشات در ایران موضعگیری کرده و رسانه‌‎های فارسی زبان وابسته به وزارت خارجه انگلیس هم در همین راستا ریپورتاژ خبری صورت دادند.

پشت پرده توئیت سفیر انگیس درباره شاهچراغ چیست؟

سایمون شرکلیف

شرکلیف در همان ابتدای آغاز به کار در سفارت، مشکوک به یک مامور امنیتی در پوشش دیپلمات بود. وی از سال ۱۹۹۸ به وزارت خارجه بریتانیا پیوسته و جای سفیر پرحاشیه رابرت مک ایر را گرفت. مک ایر همان سفیری بود که در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در حاشیه یک تجمع سیاسی روبروی دانشگاه امیرکبیر در تهران بازداشت شد. مأموران امنیتی سفیر انگلیس را در حالی بازداشت کردند که در حال فیلم‌برداری در جمع تعدادی اغتشاش‌گر بود.

طی چند سال اخیر هم البته سفارت انگلیس منشأ اقدامات شیطنت‌آمیزی علیه کشور بود. در جریان فتنه ۸۸ نیز بناتر اقاریر «حسین رسام» » از کارکنان سفارت انگلیس در تهران، این سفارتخانه و کارکنان آن در اغتشاشات حضور فعال داشتند و برای تداوم آشوب‌ها شبکه‌سازی می‌کردند. پس از آن هم رسام به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار در شبکه صهیونیستی اینترنشنال به کار گرفته‌ شد.

شخص شرکلیف نیز در انتشار توئیت های مشکوک و مرموز سابقه زیادی دارد. او در روز خبرنگار توئیتی منتشر کرده بود که به جای تبریک، درخواست آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو خبرنگار متهم به اقدامات ضدامنیتی را مطرح کرده بود. توئیتی که با واکنش های گسترده کاربران همراه شده و حتی به وزارت امور خارجه نیز احضار شد. مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه در آن احضاریه تاکید کرد: «مطالب نسنجیده، غیرمسولانه و خارج از عرف دیپلماتیک، مصداق بارز دخالت در امور داخلی بوده و غیرقابل پذیرش است.»

مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اقدامات مخرب برخی رسانه‌های مستقر در لندن علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه آزادی بیان اظهار داشت: انگلیس با سابقه غیرقابل دفاع در قبال مردم ایران در جایگاهی نیست که بخواهد درخصوص جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کند.

پیشتر هم در رابطه با شکایت اوکراین، سوئد، کانادا و انگلیس، از ایران بابت هواپیمای اوکراینی، در یک توئیت نوشت: «ایران در ارائه پاسخگویی یا پرداخت غرامت برای سرنگونی پرواز PS۷۵۲ کوتاهی کرده است. ما متعهد به پیگیری شفافیت، عدالت و پاسخگویی در این زمینه برای قربانیان و خانواده‌های آنها هستیم. امروز، کشورهای بریتانیا، کانادا، سوئد و اوکراین روند دادرسی مربوطه را در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز کرده‌اند.» ادعای او درباره پرداخت غرامت در حالی بود که براساس گفته کنعانی در ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ «در خصوص دلجویی و جبران خسارت مادی مبلغی در حدود عرف بین‌المللی و حتی بیشتر از تعهدات ایران ذیل کنوانسیون‌های بین‌المللی تصویب شده و ستاد پرداخت دیه در حال اجرای مصوبه است. برخی مراجعه کرده و گرفتند و در مورد بقیه، ایران مشکلی ندارد و آماده انجام تعهداتش در این زمینه است.»

اما مرموز ترین توئیت این دیپلمات انگلیسی، برمیگردد به ماجرای مسمومیت دانش آموزان. سایمون شرکلیف در توئیت اسفندماه ۱۴۰۱ نسبت به ماجرای مسمومیت های دانش آموزان در ایران واکنش نشان داده و نوشته بود: «به عنوانه یک پدر، ابراز همدردی می‌کنم با همه پدران و مادران ایرانی که نگران فرزندان خودشان در مدرسه هستند به خاطر مسمومیت های سریالی که تمامی ندارد.». ادعای ادامه‌دار بودن مسمویت ها موجب شد تا با واکنش های بسیاری از کاربران مواجهه شود. کاربران در واکنش های خود ادعا کرده بودند که سفیر انگلیس با این توئیت خواسته یا ناخواسته اقرار به نقش بریتانیا در این خرابکای کرده است.

توئیت اخیر شرکلیف درباره حادثه تروریستی شاهچراغ نیز بار دیگر صدای اعتراض کاربران نکته‌سنج توئیتری را درآورده. آنها با وجود انتشار این پیام تسلیت، با تقلیل تروریستی بودن حادثه به یک رفتار خشونت آمیز، اعتراض کرده و این پیام را برنتابیدند.

نکته جالب این است که پیام سفیر انگلیس به حدی غیرمنصفانه منتشر شده که برخی اصلاح طلبانی که پس از حادثه به حاشیه‌سازی درباره این عملیات پرداختند هم به او تذکر میدهند.

پشت پرده توئیت سفیر انگیس درباره شاهچراغ چیست؟

پشت پرده توئیت سفیر انگیس درباره شاهچراغ چیست؟

این اصلاح طلبان درحالی اینگونه شرکلیف را خطاب قرار میدهند که خود پس از حادثه، سناریوهای سابق را اجرا کرده و با منحرف کردن توجهات به اهداف مودرنظرشان، سعی کردند از این جنایت دست‌آورد های سیاسی و اجتماعی کسب کنند.

اما کاربرانی هم بودند که این توئیت توهین آمیز را محکوم کرده و به شرکلیف به عنوان یک دیپپلمات تحصیل کرده در دولت های غربی، آموزش دادند که حادثه ای همچون حمله به حرم مطهر شاهچراغ (ع) تروریستی بوده و تعبیرات بکاربرده شده در توئیت، مخصوص یک حادثه طبیعی و یا زد و خورد خیابانی است. این کاربران همچنین به حملات و عملیات های گذشته اجرا شده و یا خنثی شده در کشور نیز اشاره کردند که دست سرویس های جاسوسی دولت های غربی رو شده بود.

در ادامه واکنش کاربران و پاسخ هایشان به توئیت سفیر انگلیس را مشاهده میکنید.

پشت پرده توئیت سفیر انگیس درباره شاهچراغ چیست؟

سید عباس موسوی، سفیر ایران در آذربایجان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • م.اکبری IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 0
    این آقايان همان جنتلمن های کراواتی وتربیت کنندگان تروریست های اجاره ای هستند واز این جرثومه های فساد نباید جزفساد انتظارات. فقط باید چهارچشمی اینهارا تاجهنم ابدی مشایعت کرد.
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 0
    من که سیاست بلد نیستم اگه میدونین این مکار اینجوریه چرا اخراجش نمیکنین پدر سوخته ی چشم عسلی رو
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    من که سیاست بلد نیستم اگه میدونین این مکار اینجوریه چرا اخراجش نمیکنین پدر سوخته ی چشم عسلی رو
  • محمد IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    خیلی راحته که،در این لونه سگ رو تخته کنید.چرا جدی برخورد نمی کنید دلیلش چیه .
  • حمید ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    از تجاوز و اشغال خاک ایران دردوران پهلوی ذلیل به توییت زدن راضی شدن.این اقتدار جمهوری اسلامی است.
  • ایرانی IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    شیطان پیش انگلیس پاک ومطهره این خبیث روباید یه جور اساسی سر جاش بنشونیم کلا خفه خون بگیره
  • محمد IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    خب چه انتظاری از روباه پیر حرمزاده دارین
  • گ IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    چقدم روز به روز طرفدارشون تو کشور بیشتر داره میشه. همینا بالاخره یه درگیری باز درست میکنن و ملت گرسنه رو به جون هم میندازن
  • امید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    داعش = محصول مشترک CIA+MI6+Mossad
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    چرا فقط احضار ؟چرا دیپورت نه؟سیاست است یا حماقت؟ یا نفوذ دیروزیها بر امروزیها؟ یا ضعف ما در مقابل قدرت آنها ؟ سوالهای یک نخودی در ذهنش
  • محسن IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    الان این مسمویت دانش آموزان کاره انگلیس بووووود؟عجججججب
  • ش. AE ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    بله اقای سفیر خشونت به هر گونه غیر قابل درک یکی نیست به این اسکول پست فطرت بگه پس چرا قرنها خشونت رو به اسکاتلند و ایرلند اعمال میکنید ؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    این انگلوساکسون ها خیلی موذیانه و ظریف حرکت میکنند ، هرچقدر یانکی ها اهل لات بازی و بزن بهادر بودن هستند این پسرعموهای انگلیسی شان خیلی موذی هستند.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    چرا این کثافت را به عنوان عنصر نامطلوب اعلام واخراج نمی کنید
  • FR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    این نه تنها تسلیت نیست بلکه عمدا تحریک احساسات است ولی اصولا از دشمنی که مجبور به تحمل آن هستیم چه انتظاری می‌توان داشت ؟
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    این داعش، ساخته و پرداخته خود شما و هم پیمانانتون بوده، پس بابت دسته گل خودتون تاسف میخورید
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    حالا بهتره برين دوباره روديوار سفارت شعار بنويسين .مشرق جان راست ميگن ايران 32 ميليارد تومن خسارت بابت شعار نويسي به دولت انگليس داده .؟اگه داده كه ديگه لات يازي درنيارين
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    انگلیس هم بازی و به وجوداورنده داعش است .
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    رابطه باانگلیس را فورا قطع کنید چه خیری برای اسلام و جمهوری اسلامی دارد
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    چاقو هیچ وقت دسته خودش را نمی برد! سفیر انگلیس=فرمانده اغتشاش
  • سید فروزان CH ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    رابطه با انکلیس چه نفعی برای ما دارند؟ ایا یک بازار چند میلیاردی برای صادرات است که نیست ، ایا حامی ما هست که نیست ایا محصولات حیاتی تولید مبکند که نیاز مبرم داشته باشیم که ندارد ، جرا روابط دیپلماتیک با این کثافتها را پر حد کاردار نمیکنید تا بفهمند نباید غلط زیادی بکنند
  • علی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    این انگلیسی بدبخت اگه یک بسیجی ببینه شلوارش رو خیس میکنه . وقتی احساس امنیت می‌کنند دم درمی‌آورند . به امید تعطیلی کثافت دانی دولت فخیمه انگل ستان .
  • امید IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    سفیر انگل یس یا همان جزیره معروف ؛ سفیر نقابدار و پشت پرده صهیونیست ها یعنی شیطان جهان است. والاسلام
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    وقتی وزیر خارجه منفعل هست و این عنصر نامطلوب را اخراج نمی کند
  • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    چرا خرابشده این ها رو تعطیل نمی کنید بندازیدشون بیرون.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    نیش عقرب نه از سر کینه ست، اقتضای طبیعتش این است. انگلیس رفتاری جز این داشته باشه باید تعجب کرد. ایجاد فتنه و تفرقه از روشهای جذاب و کم هزینه برای انگلیسیهاست که به اهدافشون برسن، انتخاب تروریست شاهچراغ از بین کشورهای فارسی زبان هم برای ایجاد تفرقه بیشتر بوده. در مثل های فارسی هم فقط یک راه برای برخورد با عقرب گزنده وجود دارد.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    وقتی میگه خشونت علیه مردم توجیهی ندارد منظورش این بوده که به نیروهای نظامی و مسئولین حمله کنید ‌.
  • عبداله IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    با عرض معذرت احمقانه و ساده اندیشیه اگر انتطار داشته باشته باشیم روباه پیر استعمارگر حرکت تروریستی شاه چراغ را محکوم کند بیاد داشته باشیدمدت ۴۰ سال است هر حرکت منفی در مجامع بین المللی شکل گرفته یا کار انگلیس خبیث بوده یا حمایت کرده ۔۔۔ برید برسی کنید
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    انگلیس با این حکومته از مردم باج نمیگیره که دفاع کنه
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    دمش گرم حداقل تسلیت گفت ... برادرانتان در ترکیه و عربستان و روسیه حتی پیام تسلیت الکی هم نفرستادن خخخخخخخ
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    بازم دم انگلیس و فرانسه گرم ... ترکیه و عربستان اصلا تسلیت هم نگفتن ولی ایران در عربستان و ترکیه یک ترقه منفجر میشه نفر اول تسلیت میگن و محکوم میکنن
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 1
    میگن ترکیه و باکو پشت این عملیات هستن . ایرام هم میدونه و جرات جواب دادن نداره
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    مظلوم نمایی فرار دوستان از همدیگر
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    خبیث
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    سفیر ما هم در انگلیس باید درباره تک تک مسائل انگلیس اظهار نظر کند. جواب های هوی است.بزنین تو دهن این پدرسوخته های انگلیسی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس