کد خبر 1510812
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
علی اکبر صالحی: به این نتیجه رسیدم که حضور در عرصه انتخابات برای بنده، مقبول و ممدوح نیست

علی‌اکبر صالحی در مصاحبه‌ای گفته است «اگر [امریکا]تا سال دیگر افول کند می‌ارزد تا یک‌سال صبر کنیم. اما آمدیم و تا ۳۰ سال دیگر افول نکرد.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر صالحی در مصاحبه‌ای گفته است «اگر [امریکا]تا سال دیگر افول کند می‌ارزد تا یک‌سال صبر کنیم. اما آمدیم و تا ۳۰ سال دیگر افول نکرد. ما باید در این ۳۰ سال چه کار کنیم؟ بالاخره ما باید مشکلمان را حل بکنیم.» او البته چند جمله آن‌طرف‌تر دلیل ورود خودش و برخی دیگر از امریکاگرایان ساکت به عرصه گفتگوهای ژورنالیستی را روشن کرده است: «سال سال انتخابات است. ما باید کاری کنیم که بهانه به دست دیگران ندهیم و شاهد رفتارهای ناهنجار در جامعه از هر طرفی که باشد نباشیم. خیلی باید با تدبیر عمل کنیم. این یک سال را باید با تدبیر جلو ببریم و انسجام و وحدت ملی خودمان را حفظ و تقویت کنیم. اگر این امر محقق شود، ما می‌توانیم وارد یک گفتمان سازنده و تقریباً هم وزن با غرب شویم. از ابتدای زمانی که انقلاب شکل گرفت، اگر تفاوت یا به تعبیر دیگر شکاف ما با غرب وسیع بود، الآن این شکاف کمتر شده است. هم غرب دیگر آن غرب سابق نیست و هم ایران دیگر آن ایران سابق نیست، چه از نظر سیاسی، امنیتی، نظامی، نفوذ در منطقه و چه از حیث صنعتی و فناوری. بالاخره ایران خیلی فرق کرده است.»

ایراد این نوع نگاه به امریکا همانجاست که می‌گوید «الان شکاف ما با غرب از ابتدای انقلاب کمتر شده است». با چه متر و معیاری اندازه گرفته که می‌گوید کمتر شده است. ما فرق کردیم یا امریکا؟! امریکا با شاه روراست‌تر بود تا با اصلاح‌طلبان ایران. زیرا با شاه مثل ارباب رفتار می‌کرد و تکلیف ارباب و نوکر و صورت‌بندی آن مشخص بود. اما با اصلاح‌طلبان مثل دوست رفتار کرد و پس از برجام که آقای صالحی هم در بهره‌مندی از بسته‌های صدسکه‌ای پیروزی در این قرارداد حضور داشت، از پشت به آنان خنجر زد و از برجام خارج شد. این امریکا که شکاف را بیشتر کرده است. ما هم اگرچه به قول آقای صالحی در تعداد دانشجو و فناوری و پیشرفت‌های دیگر فرق کرده‌ایم، اما این چه ربطی به «پرشدن شکاف‌های ما با امریکا» دارد. مگر اول انقلاب که دانشجویان چپ مثل آقای عبدی و خانم ابتکار و بیطرف و خاتمی و حجاریان و اصغرزاده و میردامادی از دیوار سفارت امریکا بالا رفتند، به‌خاطر نداشتن فناوری یا تعداد کم دانشجویان بود که حالا آقای صالحی می‌گوید ما هم با اول انقلاب فرق کرده‌ایم، چون آن موقع ۱۷۵ هزار دانشجو داشتیم و الان سه‌ونیم‌میلیون؟!

البته فحوای مصاحبه آقای صالحی پر از تناقض و مقایسه‌ای غیرواقعی است؛ مثل مقایسه تجارت چین با عربستان و با ما. این‌ها چیزی نیست که با یک اشاره و مقایسه بشود نتیجه منطقی از آن گرفت.

اگر رابطه با امریکا شدنی و مفید بود، ظریف که آن همه اختیار گرفت و امضای کری را هم به‌عنوان تضمین در جیبش گذاشت و روحانی که هنوز هم کدخدا کدخدا می‌کند، باید آن را تمام می‌کردند و بحث را به پایان می‌بردند. البته نتوانستند و بخش اصلی آن به طرف امریکایی مربوط بود که نخواست و نمی‌خواهد، اما خب وقتی ذره‌ای عقلانیت یا اصالت در آدم‌ها نباشد یا برای بازگشت به انتخابات تصمیم بگیرند دوباره همان کالسکه لق قبلی را سوار شوند، حرف‌ها نیز همین می‌شود که «ما و امریکا هر دو فرق کرده‌ایم، بیایید مذاکره مستقیم سیاسی کنیم». نخیر! در اصول و منافع، نه ما فرق کرده‌ایم، نه امریکا. هر دو اصولی‌تر و متعصب‌تر روی منافع‌ملی هم شده‌ایم. البته شما فرق کرده‌اید که این نه ربطی به منافع ملی دارد (چون شما منفعت ملی را نشناخته‌اید) و نه ربطی به امریکا که بخواهد به میز مذاکره بازگردد. ظریف شما اوج فرق‌داشتن بود که نتیجه کارش را دیدید.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 3
    این بیچاره طبق نوبت مامورزدن این حرفابود اگرخوب دقت کنید هرکدام ازاین حقیرهای ذلیل درمقطعی باید یک مصاحبه علیه اقتدارایران انجام دهند ازان خاتمی خبیث هاشمی ربیعی اخوندی ظریف حقیر مطهری تاصالحی بیسواد
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 0
      مزدوران آمریکا اینگونه خودشان را رسوا می کنند
  • بختیاری IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 3
    توبه گرگ مرگه!
  • حسین IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 5
    بمب اتم آمریکا رو سر جایش می نشاند.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 3
    دلباختگان آمریکا در صحنه هستند
  • م IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    6 6
    شما کاسبان تحریم همان دوستان روسیه خبیث باعث سیاهی و بدبختی مردمان ایران شده اید.
    • سید IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 0
      اسم یانکیستان که آورده می شود، آب هست که همچون دجله از لب و لوچه برخی جاری می شود!!!!!!!
  • alir IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 2
    هر دو اصولی‌تر و متعصب‌تر روی منافع‌ملی هم شده‌ایم. البته شما فرق کرده‌اید که این نه ربطی به منافع ملی دارد (چون شما منفعت ملی را نشناخته‌اید) و نه ربطی به امریکا که بخواهد به میز مذاکره بازگردد.//////////// بهد اونوقت شما تا الان منافع ملی را شناختید چقدر زیان به منافع ملی و مردم و حتی سیاست خارجی زدید ایا دستاورد شما با زیان های لایتنهاهی و مردم تحت تحریم قابل مقایسه است! قدرت دفاعی حتما نیاز است اما قدرت بدون اقتصاد یعنی کره شمالی دل خوش صرف پ!!!به موشک برای شما قدرت اقتصادی نمی اورد - نه شانگهای و نه زیمبابوه برای شما ارمغانی نخواهد داشت تا زمانی تحت تحریم هستیم!
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 4
    به نظر میرسد افرادی مثل اقای صالحی و تیم مذاکره کننده هسته ای و مشاورین اقای روحانی با نظرات و دیدگاه های امام خمینی و رهبر معظم انقلاب نسبت به امریکا یا کاملا بیگانه هستند و یا قبول ندارند . در هر دو صورت شایسته مسئولیتهای خطیر و سنگین نظام اسلامی ایران نیستند . نباید در باره اینها تسامح و تساهل کرد و حسن نیت نشان داد . اینها همان عناصر خطر ناکی هستند ( از روی ساده لوحی یا خیانت ) که امام راحل نسبت به انان هشدار داد تا مبادا دوباره ایران را به دامن کثیف غرب و امریکا بازگردانند و پای امریکا را به ایران باز کنند . اینان انقدر نسبت به غرب و مخصوصا امریکا و انگلیس خوشبین اند و به انان اعتماد دارند که دوره اموزشی " امریکا شناسی " هم برای انان بی فایده است . " حب الشیء یعمی و یصم " . خداوند ایران و انقلاب و مردم را از شر انان حفظ فرماید .
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 5
    من از زمان حسن انگلیسی دیگر هیچ اطمینانی به صالحی ندارم.
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 5
    ملت و انقلاب فرق نکرده اند . امریکا هم فرق نکرده . امریکا همان گرگ خونخواری که بود هست . مردم هم همان صلابت و بصیرت انقلابی و اسلامی را در چهل سال گذشته حفظ کرده اند . اقای صالحی و همفکران او هم فرقی نکرده اند چرا که انان از اول به امریکا و انگلیس و غرب از روی ساده لوحی یا عدم شناخت دقیق و یا انفعال و ترس از غرب و یا ...خوشبین بودند . صالحی و روحانی و ظریف و... در امریکا و انگلیس درس خوانده اند و حالا دارند درس پس میدهند . اینان عملا شاگردان مکتب امام خمینی ره و انقلاب نیستند .و در اردوگاه انقلاب اسلامی تعریف نمیشوند . اینها سم مهلک برای کشور هستند .
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    6 5
    صالحی و ظریف بجای دفاع از منافع مردم ایران تبدیل شده اند به زیر دستان مقامات آمریکایی و مدافع منافع کشور آمریکا
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 5
    مزدور آمریکایی
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 5
    منطق امام ره با منطق جریان غربگرای نفوذی در انقلاب تفاوت خیلی زیاد دارد . امام مکرر این مضمو ن را تکرار کرده و یاد اور شده اند که ما تا اخر ایستاده و با امریکا مبارزه میکنیم . امریکا را زیر پا میگذاریم وله میکنیم . امریکا را تحقیر میکنیم وفریاد مرگ بر امریکا را از ناقوس کلیساها هم به صدا در خواهیم اورد . !!غربگراهای بی خاصیت و منفعل و ترسو و احیانا نفوذی میخواهند انقلاب و امنیت و منافع کشور را برای خوشایند گرگهای بین المللی مثل امریکا ی جنایتکار و انگلیس حیله گر بر باد فنا دهند و ایران را به دامن شیطان بزرگ باز گردانند .
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 4
    اینا همونایی هستن که راکتورهای اتمی رو بتن گرفتن.چیزی عجیبی نیست حرفاشون.
  • صادق IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 2
    وای..‌‌
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 4
    آمریکا خدای اصلاح طلبان است. بعضی گاو می پرستند و برخی هم آمریکا ، در نهایت هر دو تلاش میکنند برای اثبات عقیده خود عیب و ایراد و نقص خدای خود را لاپوشانی کنند . گاهی هم منافع شخصی دارند
  • محمد US ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 4
    اقای صالحی دیگرقسم جلاله شما راهم باور نمی کنیم
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 4
    بالاخره باید یه جوری جبران الطاف پشت پردهٔ ارباب رو بکنن دیگه!!!
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    6 2
    اگر نمی خواهید مذاکره کنید پس مرض دارید که عمان و دیگر کشورها را واسطه قرار می دهید ؟ مذاکره مستقیم حرامه اما غیرمستقیم حلاله ؟ خودتان را مسخره کرده اید یا مردم را ؟
  • اقبال مهدوی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 4
    شما به فکر افول یا عدم افول امریکا نباشید به دنبال جواب امام و شهدا برای ضررها و... که در صنعت هسته ای به بار آوردی باش حقیقتا اگر فرمایش آقا بر جلوگیری از بعضی حرکات نبود در محل بتن ریختن بتنت می گرفتم
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 3
    آقای صالحی از قسم جلاله «والله، والله» که در مجلس فرمودید چه خبر؟
  • DE ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 2
    نگاه ایشون یک نگاه منطقی با توجه به شرایط دنیا و منطقه و مخصوصا داخل ایران هست که با وقت تلف کردن بیش از این جایگاه ایران هم در روابط خارجی متزلزل تر میشه و حتی چین و روسیه هم جذابیت خاصی در نگه داشتن روابط مستحکم با ایران درک نمیکنن و در این چندین سال آینده که شکل و شمایل صد سال پیش روی دنیا درست میشه سر ایران بی کلاه میمونه هم از لحاظ شرایط داخلی اوضاع با اینهمه فشار راه به جایی نمیبره... تا دیر نشده باید فکری به حال دیپلماسی کرد
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 3
    دقیق برخلاف دیدگاه صالحی هر روز مرز حق و باطل آشکارتر می‌شود. هیچگاه این مرز کمرنگ نخواهد شد، گرچه معاویه ها در مقطعی بتوانند بر روی حق پرده بکشند.
  • حجت IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 3
    جناب صالحی، والله که تو و رفقات مرزهای وقاحت رو کیلومترها جابه‌جا کردین. والله که در هرجای درپیت زندگی می‌کردی یا سرت در ظرف زباله بود و ازین سطل به اون سطل سرگردان بودی. والله اگه مملکت مملکت بود الان در قبرستان لاشه‌هایتان خوراک مور و ملخ شده بود.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 3
    دلهای.مریض با تشویش خودشان آسمان و ریسمان می بافند راستی شما قبلاً در باره ماجرای طاهره قره العین توضیح دادی چه نکته جدیدی هست که باید گفت ؟!!
  • محمد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 3
    واقعا خیلیه که به خاطر ان قسمهای جلاله و دروغ آقای صالحی ، تاکنون خدا بلایی نازل نکرده است ، هم قسم خورد هم رآکتور را سیمان ریخت متاسفانه کسی هم پیدا نشد که روی سر خودش سیمان را بریزد
  • سوسان IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 3
    با افعی هر چقدر هم حرف بزنی فایده نداره یا باید نیش بخوری و بمیری یا سرشو قطع کنی نیش عقرب نه از ره کین است بلکه آنرا طبیعتش اینست.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 2
    اونی که زیر برجام زد تا رابطه ایران و آمریکا عادی نشود آمریکایی نبود بلکه یک دست نشانده پوتین بود که حالا در همان آمریکا دارند به خاطر اینکه ستون پنجم روسیه بوده به حسابش می رسند.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 2
    نه شمافرق کردید نه امریکا ماقدرت راازدست دادهایم وامریکا یک دوست برجامی راازدست داده چون ماهم فرق نکردیم
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 1
    پس وظیفه تک تک شما روسگرایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس