8 تصویر خیره کننده‌ای که جیمزوب در اولین سال کار خود فرستاد

تلسکوپ جیمز وب سال گذشته در چنین روزی اولین تصاویر خود را از اعماق فضا ارسال کرد، در ادامه نگاهی به یک سال تصاویر الهام‌بخش و اکتشافات علمی آن داریم.

به گزارش مشرق، تلسکوپ فضایی جیمز وب به سرعت در حال تحول نجوم است. این رصدخانه قدرتمند اولین دسته تصاویر خود را در ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲ (۲۱تیر) منتشر کرد و از آن زمان تاکنون تصاویر شگفت انگیزی را فرستاده است. در ادامه چند مورد از جذاب ترین تصاویر منتشر شده در اولین سال فعالیت این تلسکوپ را مشاهده می کنیم هرچند که این ها بخش کوچکی از آنچه انتظار می رود در سال های آینده به انجام برسد هستند.

اعماق فضا

۸ تصویر خیره کننده‌ای که جیمزوب در اولین سال کار خود فرستاد

یکی از اولین مجموعه‌ تصاویر منتشر شده، نخستین تصویر زمینه ژرف بود که در آن زمان عمیق‌ترین تصویر از کیهان به شمار می رفت. جیمزوب پس از این تصویر، تصاویر عمیق تری گرفته است، اما برای بسیاری از ستاره شناسان این اولین مورد نشان دهنده وقوع عصری جدید برای نجوم بود. چندین کهکشان در این تصویر قبلاً دیده نشده بودند و به نظر می‌رسد دورترین کهکشان‌هایی هستند که تا به حال دیده شده یا با جزئیات مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

ارکان آفرینش

۸ تصویر خیره کننده‌ای که جیمزوب در اولین سال کار خود فرستاد

این مناره های سر به فلک کشیده غبار و گاز به عنوان ستون های آفرینش در منطقه ای ستاره ساز سحابی عقاب هستند. این منطقه موضوع یکی از مشهورترین تصاویر نجومی تمام دوران بود که با تلسکوپ فضایی هابل در سال ۱۹۹۵ گرفته شد.

مشتری

۸ تصویر خیره کننده‌ای که جیمزوب در اولین سال کار خود فرستاد

تلسکوپ جیمزوب تمام وقت خود را صرف خیره شدن به اعماق جهان دور نمی کند، این تصویر مشتری شاید زیباترین تصویر آن از یکی از سیارات منظومه شمسی ما باشد. در این تصویر شفق شمالی و جنوبی سیاره با رنگ آبی روشن مشخص است، همچنین حلقه های ضعیف و دو قمر کوچک آن را نشان می دهد. عملکرد درونی سیارات غول پیکر برای محققان تا حدودی مرموز باقی مانده، آنها امیدوارند که تصاویری مانند این نشان دهند که چگونه لایه های مختلف درون این جهان های عظیم با یکدیگر تعامل دارند.

کهکشان چرخ گاری

۸ تصویر خیره کننده‌ای که جیمزوب در اولین سال کار خود فرستاد

این کهکشان، یکی از عجیب ترین کهکشان های جهان است. احتمالا زمانی یک کهکشان مارپیچی شبیه راه شیری بوده باشد، تا اینکه یکی از کهکشان‌های همراهش درست از مرکز آن منفجر شد و موج‌هایی از ستاره‌ها و گاز ایجاد کرد که باعث شد شکل‌های حلقه تودرتو در این تصویر قابل مشاهده باشد.

WR ۱۲۴

۸ تصویر خیره کننده‌ای که جیمزوب در اولین سال کار خود فرستاد

ستاره ای که در مرکز این تصویر قرار دارد در آستانه تبدیل شدن به ابرنواختر است. این ستاره WR ۱۲۴ نام دارد و یک ستاره پر حجم است. در طی چند میلیون سال آینده، تمام جزئیات خارق العاده نشان داده شده در این تصویر با انفجار شدید WR ۱۲۴ ناپدید خواهند شد.

کهکشان فانتوم

۸ تصویر خیره کننده‌ای که جیمزوب در اولین سال کار خود فرستاد

این مارپیچ شبح مانند در واقع مرکز یک کهکشان مارپیچی است، اما جزئیات پیچیده بازوهای آن توسط قابلیت های منحصر به فرد مادون قرمز جیمزوب آشکار شده است. این کهکشان M۷۴ یا کهکشان فانتوم نامیده می شود و حدود ۳۲ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. پیچک‌های غبار و گاز که بازوهای مارپیچی آن را تشکیل می‌دهند، از مرکز کهکشان به سمت بیرون می‌پیچند. تصاویری از این دست نه تنها به ستاره شناسان کمک می کند تا شکل گیری ستاره ها را درک کنند، بلکه نشان دهنده تکامل کهکشان ها نیز هستند.

WR ۱۴۰

۸ تصویر خیره کننده‌ای که جیمزوب در اولین سال کار خود فرستاد

حلقه‌های موجود در این تصویر واقعی هستند. این منظومه ستاره ای که WR ۱۴۰ نام دارد شامل ۱ ستاره پرحجم و ۱ ستاره ابرغول آسا با جرمی حدود ۲۰ برابر خورشید است. در مجموع، این حلقه‌ها بیش از ۱۰ تریلیون کیلومتر از ستاره‌ها فاصله دارند و گرد و غبار حلقه‌هایی مانند این می‌تواند در توزیع کربن در جهان بسیار مهم باشد.

سحابی حلقه جنوبی

۸ تصویر خیره کننده‌ای که جیمزوب در اولین سال کار خود فرستاد

هر دوی این تصاویر سحابی حلقه جنوبی را نشان می‌دهند، گستره وسیعی از غبار و گاز که همگی به دور یکدیگر می‌چرخند. تصویر سمت چپ گاز را نشان می دهد که کل سحابی را پوشانده است، در حالی که در سمت راست با محو شدن گاز در وسط ستاره های درون آن رخ می نمایند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بيننده IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    1 1
    چه كسي خلق كرده است اين عظمت و فرابزرگي نا محدود و غير قابل محاسبه را ؟ آيا كسي غير از خداوند يكتاي بي همتا و قادر متعال مي تواند چنين شگفتي هايي بيافريند. پس بياييم و به درگاهش استغاثه و استغفار و عبادت كنيم باشد كه ما را ببخشد و بيامرزد.
  • ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 0
    الله اکبر از این همه عظمت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس