کد خبر 1507109
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
گرما

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: دمای اعلامی دمای در سایه و در ارتفاع ۲ متری از سطح زمین است اما دمای احساسی به پارامترهایی چون وزش باد، میزان رطوبت و عوامل انساسی بستگی دارد.

به گزارش مشرق، صادق ضیاییان درباره اینکه چرا نسبت به دمای اعلام شده احساس گرمای بیشتری داریم، گفت: دمای هواشناسی در شرایط استاندار تعیین و اعلام می‌شود بدین تربیت که دمای در سایه در ارتفاع ۲ متری از سطح زمین گرفته می‌شود که تابش مستقیم آفتاب را نداشته باشد.

وی ادامه داد: تفاوت در دمای احساسی با دمای اعلامی به چند پارامتر از جمله وزش باد و رطوبت هوا بستگی دارد. بدین تریتب که وزش باد در هوای سرد احساس سرمای بیشتر و در هوای گرم احساس خنک تر شدن را منتقل می‌کند. رطوبت هوا نیز پارامتر بعدی است. برای مثال اگر در بندرعباس باشید چون رطوبت هوا بسیار بالاست احساس گرمای بیشتری خواهید داشت و رطوبت بالا احساس گرمای بیشتری را به فرد منتقل می‌کند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: احساس گرما هم چنین به عوامل انساسی هم بستگی دارد به این صورت که سن افراد و شرایط بدنی متفاوت، احساس دریافت گرما و سرما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ضیاییان با بیان اینکه امروز و فردا تهران نسبت به روزهای قبل گرم‌تر است و همزمان رطوبت هوا بین ۱۴ تا ۱۸ درصد است که رطوبت نسبی توصیف می شود، گفت: هوای تهران نسبت به اول هفته که ۳۵ درجه بود به حدود ۴۰ درجه رسیده است که باعث می شود احساس گرمای بیشتری داشته باشیم.

از ابتدای سال آبی یعنی یکم مهر ۱۴۰۱ تا کنون میانگین دمای کشور ۱.۱ درجه نسبت به میانگین بلندمدت یا نرمال دما بالاتر بوده و نوسان چندانی را تجربه نکرده است با این حال رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی امروز دوشنبه گفته است: دمای هوا در فصل بهار هم ۱.۲ درجه بیش از نرمال بوده است اما میانگین دما در برخی استان‌ها مثل خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان به ویژه در چند هفته اخیر ۲ تا ۳ درجه بیش از نرمال بودند و آنومالی دمایی را تجربه کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    0 0
    یادش بخیر قدیما تابستون که میرشد دو متر برف توی خیابون ها بود. خیلی فضای شاعرانه ای بود😆😆😆😆😆

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس