اذعان شبکه بی بی سی به چند دستگی ضد انقلاب

شبکه دولتی انگیس بر خلاف رویه مسموم خود علیه افکار عمومی ایران می‌گوید: «مردم دیگر علاقه‌ای به خواندن اخبار ناراحت‌کننده و منفی ندارند.»

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت بی‌بی‌سی نوشت: در چند سال اخیر، میل به آگاهی از اخبار کاهش شدیدی پیدا کرده است. در این گزارش آمده است که مردم از خبرهای ناراحت‌کننده مانند ماجراهای جنگ در اوکراین پرهیز می‌کنند. پژوهشی جهانی نشان می‌دهد که در شش سال اخیر تعداد افرادی که به‌طور جدی پیگیر اخبار بوده‌اند تا حدود یک‌چهارم کاهش پیدا کرده است.

به‌گزارش مؤسسه رویترز دانشگاه آکسفورد، اکنون حدود ۴۸‌% افراد در سراسر جهان به‌طور جدی پیگیر و علاقه‌مند به اخبار هستند. درحالی‌که در سال ۲۰۱۷ این میزان ۶۳ درصد بود. در بریتانیا این نسبت به‌طورمتوسط ۴۳‌% است که از نسبت جهانی هم کمتر است.

پژوهشگران مؤسسه رویترز اعلام کرده‌اند که بنابر شواهد موجود مخاطبان «در ادامه خودداری از قرار گرفتن در معرض اخبار ناراحت‌کننده برای حفظ سلامت روانی خود به‌طور گزینشی از خبرهایی در مورد جنگ در اوکراین و بحران افزایش هزینه‌های زندگی پرهیز می‌کنند».

این گزارش نشان می‌دهد که استفاده از تلویزیون مرسوم و سنتی و رسانه‌های چاپی هم رو به کاهش است و کاربران آنلاین هم نسبت به گذشته کمتر سراغ اخبار می‌روند و علاقه کمتری به خبرها نشان می‌دهند.

۴ نفر از هر ۱۰ نفر (۴۰%) گفته‌اند که بیشتر اوقات به بیشتر خبرها اعتماد می‌کنند که این میزان نسبت به سال گذشته حدود دو درصد کاهش داشته است. ۶ نفر از هر ۱۰ نفر، بیشتر اوقات به خبرها اعتماد ندارند.

بیش از نیمی (۵۶%) از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند نگران تشخیص درستی و نادرستی اخبار آنلاین هستند که نسبت به گذشته افزایش دو درصدی داشته است.

مهم‌ترین شبکه اجتماعی موجود برای اخبار همچنان فیس‌بوک است هر چند مدت‌هاست استقبال از آن رو به کاهش گذاشته است. در طول هفت سال گذشته تعداد افرادی که هر هفته برای آگاهی از اخبار به فیس‌بوک مراجعه می‌کردند از ۴۲% به ۲۸‌% رسیده است.

فیس‌بوک هم میزان انتشار اخبار را کاهش داده و اعلام کرده است که اکنون پست‌های خبری کمتر از ۳‌% پست‌های جدید را شامل می‌شود. دگرگونی و دستکاری الگوریتم‌های فیس‌بوک در سال‌های اخیر برای برخی سازمان‌ها که به ترافیک فیسبوک متکی بودند، فاجعه‌بار بوده است.

در انگلیس، ۴۱‌% از افراد ۱۸ تا ۲۴ سال می‌گویند شبکه‌های اجتماعی منبع اصلی آنها برای اطلاع از خبرهاست (۴۳‌% در همه کشورها)، درحالی که در سال ۲۰۱۵ این میزان فقط ۱۸‌% بوده است. در نظرسنجی‌ها روشن شده که تیک‌تاک سریع‌ترین رشد را در میان شبکه‌های اجتماعی داشته است و حدود یک‌پنجم جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال از آن به‌عنوان منبع آگاهی از اخبار استفاده می‌کنند.

اما آمار و ارقام کاربران جوان بالاتر است. از هر پنج جوان ۱۸ تا ۲۴ سال، یک نفر (۲۰%) خبرها را از طریق تیک‌تاک پیگیری می‌کند که نسبت به سال گذشته حدود ۱۵‌% افزایش داشته است. در این گزارش آمده است که «تیک‌تاک سریع‌ترین رشد را در میان شبکه‌های اجتماعی داشته است».

در گزارش رویترز آمده است: «پسندیدن و به ‌اشتراک گذاشتن و اظهارنظر پای پست‌های خبری هم در شبکه‌های اجتماعی کاهش پیدا کرده است. فقط حدود ۱۰‌% از افراد در بریتانیا جزو «کاربران فعال» شبکه‌های اجتماعی به‌حساب می‌آیند که بیشتر آنها مردان سالمندی هستند که نظرات و باورهای سیاسی دارند و به‌طور ‌معمول تحصیل‌کرده‌تر از عموم مردم هستند. یکی از دلایل چنین تغییری، رواج و افزایش روزافزون احساس مسموم و ناسالم بودن فضای گفت‌وگوها و اظهارنظرات در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر است».

این گزارش درباره پرهیز مردم از اخبار منفی در حالی است که بی‌بی‌سی غیر از پمپاژ اخبار منفی، جعل خبر دروغین و منفی برای مردم ایران را هم مجاز می‌شمارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    0 1
    همه جای دنیا به روحیه مردمشون به خواسته مردمشون احترام میزارن ،بجز اینجا خدایا خسته شدیم ،هر روز اعدام هر روز جنگ و دعوا ،تو زندگی و بدبختی خودمون داریم غرق میشیم خبرهای بد داره روانیمون می‌کنه ،دوستان خبرنگار ما مردم عادی که صدایی نداریم ،شما به اطلاع مسولان برسونین دیگه مردم عادی آخر خط رسیدن ،ما مردم عادی داریم تموم میشیم و هر روز آه و نفرین میکنیم و آرزوی مرگ ،دیگه نه مسکن داریم نه چیزی برامون مونده ،دیگه چیزی واسه از دست دادن نداریم .به این میگن پایان خط .و به هر چیزی برای ادامه زندگی چنگ می‌زنیم .
  • حسین IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    0 1
    حالا بیا ایرانیا رو ببین، خبر خوب بهشون بدی می‌خوان خفت کنن، با تورم ۹ درصد سال۹۳ اینجوری بودن، الآنم با تورم ۴۰ درصد اینجورین.
  • عمیر IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    0 1
    ارزشی گوش کن زنده باد اوکراین !
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      1 0
      خرشی گوش کن زنده باد پوتین و روسیه مشرق بیشرفی اگر منتشر نکنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس