افتتاح بزرگترين پالايشگاه نفت سنگين جهان در بندرعباس، درگذشت بنيانگذار كتابخانه و موزه ملي ملك، اولين پرواز هواپيما بر فراز درياي مانْشْ، اختراع و آزمايش اولين لوكوموتيو باري جهان، آغاز جنگ بين چين و ژاپن و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز 4شنبه 4 مرداد 1391 خورشیدی، 5رمضان 1433 هجری و 25 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

افتتاح بزرگترين پالايشگاه نفت سنگين جهان در بندرعباس (1376 ش)



در چهارم مرداد ماه 1376 بزرگ‏ترين پالايشگاه نفت سنگين جهان در بندرعباس كه از مرحله طراحي تا ساخت و نصب تجهيزات آن، توسط متخصصان و كارشناسان داخلي صورت گرفته بود به بهره ‏برداري رسيد. اين پالايشگاه از جمله طرح‏هاي مهم صنعت نفت كشور بوده و براي بالا بردن ظرفيت توليد فرآورده ‏هاي نفتي در كشور و تامين مصارف داخلي و صدور بخشي از آن به خارج طرح ريزي شده است. ظرفيت اين پالايشگاه با اشتغال زايي 1200 نفر، بيش از 230 هزار بشكه در روز مي‏باشد. اجراي عمليات طرح عظيم آب‏رساني از دريا به پالايشگاه به طور جداگانه و همزمان با عمليات اجرايي پالايشگاه با استفاده از امكانات گسترده صنعت نفت از جمله ويژگي‏هاي احداث آن مي‏باشد كه براي اولين بار در نوع خود صورت گرفته است.

ديدار مسؤولان ايراني با دبيركل سازمان ملل پس از قبول قطعنامه 598 (1367ش)

دبيركل سازمان ملل متحد به محض دريافت پذيرش رسمي قطعنامه 598 از سوي ايران، به تلاش وسيعي دست زد و پس از مشورت با اعضاي شوراي امنيت، رسماً از وزراي خارجه ايران و عراق دعوت كرد به منظور انجام مذاكرات مربوط به اجراي قطعنامه، بلافاصله به نيويورك سفر كنند تا از سوم مرداد 1367ش، ملاقات‏ها و مذاكرات لازم صورت گيرد. از اين رو هيئتي در رأس وزير وقتِ امور خارجه ايران در دوم مرداد راهي نيويورك گرديد و پس از ديدار و گفتگو با رييس شوراي امنيت، مذاكرات خود را با دبيركل سازمان ملل متحد آغاز كرد. سرانجام پس از ده جلسه ديدار و گفتگوي هيئت ايراني با دبير كل سازمان ملل در مورد زمان آتش‏بس و عقب‏ نشيني دو طرف به مرزهاي بين‏ المللي، اقدامات نهايي صورت گرفت. به اين ترتيب در 29 مرداد 1367ش برابر با 20 اوت 1988م آتش‏بس به طور رسمي برقرار شد.

درگذشت حاج حسين آقا ملك، بنيانگذار كتابخانه و موزه ملي ملك در تهران (1351ش)



حسین مَلِک معروف به حاج حسین آقا ملک، موسس موزه و کتابخانه ملک به همراه املاک و مستغلات وقف آستان قدس رضوی در سال ۱۳۱۶ می‌باشد. ملک زادهٔ سده سیزده و درگذشته به سال ۱۳۵۱ هجری خورشیدی، فرزند ارشد حاج محمد کاظم ملک‌التجار بود. ثروتمند بزرگ آذری تبار، زاده تهران و مستقر در مشهد که خیریات و موقوفات او مشهور است. وسعت موقوفات مرحوم ملک تا حدی است که فقط آستان قدس رضوی اداره‌ای به نام اداره موقوفات ملک دارد. کتاب‌خانه و موزه‌ای عظیم نیز از وی باقی مانده که در شهر تهران واقع است. از دیگر کارهای خیریه او اختصاص دومیلیون متر مربع زمین جهت ساخت خانه برای فرهنگیان و واگذاری چند ده‌هزار متر زمین برای پارک عمومی در مشهد است. یکی از میادین اصلی شهر مشهد ملک‌آباد نام دارد که در جوار باغ بسیار بزرگی به همین نام قرار گرفته‌است. مشهور است که مرحوم ملک وارثی از خود به جا نگذاشته‌است.

درگذشت "افضل الدين خونجي" حكيم نامي(646 ق)

ابوعبداللَّه افضل الدين طبيب خونجي از حكيمان نامدار قرن هفتم هجري در سال 590 ق در خونج از نواحي خلخال متولد شد و در آن جا، تحصيل خود را آغاز كرد.وي از مشاهير پزشكان و فيلسوفان شيعي است كه در حكمت و طب، يگانه‏ عصر و علامه‏ زمان خود بود و در حديث و فقه نيز دستي داشته است. اين حكيم فرزانه داراي تاليفات بسيار است كه از بين آن‏ها مي‏توان به كتاب كشف الاسرار عن غوامض الافكار في المنطق و موجز اشاره كرد. خونجي در اواخر عمر، قاضي القضاة مصر بوده و سرانجام در 56 سالگي در همان ديار درگذشت.

آغاز قيموميت انگلستان بر كشور اسلامي فلسطين (1921م)

با پايان جنگ جهاني اول در سال 1918م و فروپاشي امپراتوري عثماني، بر طبق معاهده سايكس - پيكو، متصرفات اين امپراتوري بين فرانسه و انگليس تقسيم شد و سرزمين فلسطين نيز تحت قيموميت انگلستان قرار گرفت. بدين ترتيب از 25 ژوئيه 1925م و با آغاز قيموميت فلسطين دولت‏مردان انگلستان نسبت به تشكيل دولت صهيونيستي در اين منطقه اظهار تمايل كرده و پس از مدتي زمينه انتقال گسترده يهوديان را از نقاط مختلف جهان به سرزمين فلسطين آغاز نمودند. اين وضعيت تا اندك زماني پس از جنگ جهاني دوم، ادامه داشت و بالاخره به اعلام موجوديت رژيم غاصب صهيونيستي در 14 ماه مه 1948 انجاميد.

اولين پرواز هواپيما بر فراز درياي مانْشْ (1909م)



پس از آنكه برادران رايْتْ، اولين هواپيما را در 17 دسامبر 1903م در امريكا آزمايش كردند و اولين هواپيماي موتوري كه انسان با آن به پرواز درآمد، شكل گرفت، يك خلبان فرانسوي به نام لويى بِلِريو براي اولين بار از فراز درياي مانش عبور كرد. بلريو در روز 25 ژوئيه سال 1909م با يك هواپيماي يك باله كه به وسيله موتوري به قدرت 25 اسب بخار حركت مي‏كرد، فاصله 36 كيلومتري سواحل فرانسه وجزيره بريتانيا را در 36 دقيقه پيمود. با اين حال، صنعت هواپيماسازي در فاصله سال‏هاي 1910 تا 1914م با چنان سرعتي پيش رفت كه نخستين انواع هواپيماهاي جنگي، در سال‏هاي جنگ جهاني اول به كار گرفته شد. اين هواپيماها كه ظرفيت دو نفر را داشت، براي بمباران يا ماموريت‏هاي شناسايي و عكس‏برداري استفاده مي‏شد و داراي سرعتي در حدود 200 كيلومتر در ساعت بودند.

شروع مجدد حملات زميني، هوايي و دريايي رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان (1993م)

حمله رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان، در 25 ژوئيه 1993م بعد از تهاجم سراسري به لبنان در سال 1982، شديدترين عمليات نظامي اين رژيم عليه لبنان بود. رژيم صهيونيستي به بهانه مقاومت مسلحانه مسلمانان جنوبِ اين منطقه در مقابل صهيونيست ‏هاي اشغال‏گر و مزدوران داخلي آن‏ها، اين حملات وحشيانه را آغاز كرد. در جريان اين حملات در حدود 130 نفر شهيد، 500 نفر مجروح و بيش از چهارصد هزار نفر آواره شدند. علاوه بر اين، خسارات قابل ملاحظه ‏اي به تاسيسات اقتصادي و مزارع لبنان وارد شد. با وجود اين تهاجم غير انساني، مردم و مبارزان لبناني، به مقاومت خود تا اخراج صهيونيست‏ هاي اشغال‏گر از جنوب كشورشان در ماه مه سال 2000م ادامه دادند.

اختراع و آزمايش اولين لوكوموتيو باري جهان در انگلستان (1814م)



به دنبال تلاش پيگير و مداوم جورج استيفنسون، مهندس و مخترع انگليسي در ساخت وسيله‏اي براي انتقال و جابجايى بار، اولين لوكوموتيو بخار در 25 ژوئيه 1814م اختراع شد و در چنين روزي در حضور عده‏ اي از كارشناسان امور صنعتي انگلستان و ديگر كشورهاي اروپايى آزمايش گرديد. جورج استيفنسون اين لوكوموتيو را پس از 15 سال آزمايش درباره نيروي بخار ساخته بود. اساس اين لوكوموتيو، يك ماشين بخار و ديگ بخار بود. علاوه بر اين دستگاه، استيفنسون، ريل راه آهن را طرح‏ ريزي كرد و خط آهني بين دو شهر انگلستان داير نمود. پس از اين اختراع، ريل‏هاي چدني، جاي‏گزين ريل‏هاي چوبي شد و دامنه كاربرد اين وسيله را پس از چندي بسيار گسترده و وسيع نمود. با اين اختراع، تحول تازه ‏اي در ارتباطات بازرگاني و حمل و نقل جهان پديد آمد و هم اكنون به يكي از شاهراه ‏هاي اصلي ارتباط بدل شده است.

آغاز جنگ بين چين و ژاپن در جنوب شرقي آسيا (1894م)

در سال 1894، ژاپن، پادشاه كره را به خودداري از پذيرش حاكميت چين برانگيخت و در جنگي كه به دنبال اين امر در 25 ژوئيه همان سال، بين چين و ژاپن در گرفت، چيني‏ها به سرعت مغلوب ژاپني‏ها كه پيشرفته ‏تر و مجهزتر بودند، شدند. در پايان جنگ، پيماني ميان طرفين منعقد شد كه به موجب آن، كره ظاهراً مستقل شد ولي در واقع تحت الحمايه ژاپن بود و چينْ جزاير فُرمُز (تايوان)، پسكادور و شبه‏ جزيره ليائوتونگ را به ژاپن واگذار كرد. چندي بعد، ژاپن مجبور شد بر اثر فشار دول غربي، شبه جزيره ليائوتونگ را به چين مسترد كند. جنگ چين و ژاپن زمينه ساز بروز جنگ ميان ژاپن و روسيه در اوايل قرن بيستم نيز شد. زيرا ژاپن با حمله به چين، برخي از پايگاه ‏ها و مواضع روسيه را در اين كشور مورد حمله قرار داده بود.

4 مرداد در هشت سال دفاع مقدس

گلوله باران آبادان؛ شهادت 2 تن و مجروح شدن 10 تن از مردم این شهر61.

امروز 126 كامیون و تریلر حامل مهمات و تجهیزات نظامی از كویت و عربستان وارد عراق شد

تهاجم هواپیماهای عراقی به نیروگاه رامین اهواز، جاده اهواز – خرمشهر و راه آهن تهران – خوزستان65

ادامه درگیری در ارتفاعات سومار ، خصوصاً " ارتفاع 402 " . 66

بمباران " صالح‌آباد " ایلام ، مناطق عملیاتی سومار و میمك در حمله‌ هواپیماهای عراقی .

حمله مجاهدین خلق به مقر لشكر 81 باختران در سرپل‌ذهاب .

اسارت 28 تن از افراد كومو‌له در درگیری با نیروهای سپاه در منطقه " دزلی " مریوان .

ورود هیئت كارشناسی سازمان ملل به تهران برای مهیا ساختن زمینه اجرای آتش‌بس

ورود منافقین به شهرهای اسلام آباد و كرند غرب

برخي از رويدادهاي 25 جولای

306: ارتش روم کنستانتين (کبير) را به عنوان امپراتور تازه اعلام کرد.

1898: ارتش ايالات متحده درجريان جنگ با اسپانيا، به پورتو ريکو حمله برد و آنجا را تصرف کرد.

1907: شبه جزيره کره تحت الحمايه ژاپن شد.

1912: دولت فرانسه جزاير كمور را مستعمره خود اعلام كرد!.

1943: هواپيماهاي نظامي آمريكا، انگلستان و كانادا بمباران هامبورك آلمان را كه 17 روز طول كشيد آغاز كردند كه ضمن آن 30 هزار تن كشته و 480 هزار ساختمان ويران شد و شمار مجروحين ناشي از اين حملات از يكصد هزار تن متجاوز بود.

1943: شوراي عالي حزب حاکم ايتاليا (حزب فاشيست) خواست که موسوليني از رياست دولت كناره گيري کند. وی قبول کرد و "پيترو باد دو گليو " از هواداران همان حزب جانشين او شد و به متفقين پيشنهاد صلح داد.

1946: آمريكا به يك آزمايش اتمي زير دريايي در نزديكي جزاير« بيكيني» دست زد كه پنجمين انفجار اتمي به شمار مي آيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس