کد خبر 137510
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۳

آغاز سلطنت رسمي"احمدشاه" آخرين پادشاه قاجار، درگذشت خسرو شکیبایی، درگذشت علامه "جلال الدين همايي"، كشف ماهيت كهكشانِ راه شيري، عمليات نامنظم فتح 8 در شمال موصل و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز 4شنبه 28تير 1391 خورشیدی، 28شعبان 1433 هجری و 18 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:


ارتحال عالم آگاه و روحاني مبارز آيت اللَّه "محمدحسين كاشف الغطاء" (1334 ش)
آيت اللَّه محمدحسين كاشف الغطاء در سال 1255 ش در نجف اشرف به دنيا آمد. در نوجواني، مقدمات علوم را فرا گرفت و سپس در محضر استادان بزرگي همچون آخوند خراساني، سيدمحمدكاظم يزدي و ميرزا حسين نوري به شاگردي نشست. ايشان، مدارج علمي را به سرعت پيمود و پس از وفات علامه يزدي، مرجع تقليدِ عده زيادي از مردم گرديد. او همچنين به منظور نشر معارف اسلامي به برخي از كشورهاي اسلامي سفر كرد و در دانشگاه‏ها و مراكز علمي مصر، ايران و فلسطين به سخنراني پرداخت. وی با آغاز جنگ جهاني اول، در جهاد آزادي‏بخشِ مردم عراق عليه نيروهاي اشغالگر انگليسي، فعالانه شركت كرد.

آيت اللَّه كاشف الغطاء با وجود مسؤوليت‏هاي متعدد و فعاليت‏هاي گسترده اجتماعي و سياسي، آثار علمي و ادبي بسياري از خود به يادگار گذاشته كه از بين آنها مي‏توان به تحريرُ المجلّه در 5 جلد، المراجعات الريحانيه در 2 جلد، حواشي عين الحيات، السياسه الحُسَينيه و ديوان شعر اشاره نمود. اين مرجع آگاه و فقيه مبارز سرانجام در 28 تيرماه 1334 ش برابر با 18 ذي‏قعده 1373 ق در 77 سالگي در نزديكي كرمانشاه بدرود حيات گفت و پيكر مطهرش پس از تشييعي با شكوه، در نجف اشرف مدفون شد.

درگذشت علامه "جلال الدين همايي" اديب برجسته معاصر (1359 ش)

جلال ‏الدين همايي متخلص به سنا فرزند ميرزا ابوالقاسم (متخلص به طَرَب) و نواده هماي شيرازي، از محققان و شاعران معاصر، در حدود سال 1278 ش در اصفهان متولد شد. وي علوم مقدماتي را نزد عموي خود ميرزا محمد(سها) فرا گرفت و علوم معقول و منقول و ادبيات عرب و هيئت و نجوم را نزد استادان فن مانند آقا سيدمحمدباقر دُرچه‏ اي، آخوند عبدالكريم گزي، آقا شيخ محمد خراساني، حكيم قمشه‏ اي و حاج آقا رحيم ارباب و ديگران آموخت و به درجه اجتهاد رسيد. استاد همايي سپس به تدريس معارف اسلامي در مدارس اصفهان پرداخت و حوزه پر رونقي تشكيل داد.

وي از سال 1307 به خدمت وزارت فرهنگ درآمد و چندي در دبيرستان‏هاي تهران مشغول به كار شد و در دارالفنون و بعد از آن در دانشكده ادبيات و حقوق دانشگاه تهران، استاد دوره فوق‏ ليسانس و دكترا بود. استاد همايي در طول سال‏هاي تحصيل و پس از آن، شاگردان بسياري را از دانشِ خود بهره ‏مند كرد. وي عالمي پركار بود و علاوه بر آموزش، تاليفات بسياري از خود بر جاي گذاشت. از جمله كتاب‏هاي استاد جلال الدين همايي مي‏توان از یادداشتها بر حاشيه مجمع الفصحاء هدايت، فنون و صناعات ادبي و مثنوي وَلَدنامه نام برد. وي همچنين كتاب‏هاي زيادي در زمينه ادبيات و معارف اسلامي براي تدريس در مدارس و دانشگاه ‏هاي ايران به رشته تحرير درآورده است. استاد جلال‏ الدين همايي سرانجام در سال 1359 ش در 81 سالگي در تهران درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاك سپرده شد.

درگذشت استاد "سيدمحمدتقي مدرس رضوي" پژوهشگر (1365 ش)
استاد سيدمحمدتقي مدرس رضوي خراساني در سال 1274 ش در مشهد به دنيا آمد. وي پس از اتمام دوران ابتدايي، نزد ميرزا عبدالجواد اديب نيشابوري اول به آموختن علوم قديمه پرداخت و تا سطوح عالي حوزه را از استادان زمان فرا گرفت. مدرس رضوي در سال 1298 ش به تهران رفت و از محضر آقا سيد محمد تنكانبي و ميرزا محمدطاهر تنكابني بهره برد و به تكميل تحصيلات قديم و جديد خود در مدرسه سپهسالار پرداخت. وي از سال 1310 به تدريس در مدارس تهران روي آورد و پس از تأسيس دانشگاه تهران به استادي دانشكده معقول و منقول و دانشكده ادبيات و علوم انساني انتخاب شد. تصحيح آثار علوي، احوال و آثار خواجه نصيرالدين طوسي، تاريخ بخارا، مُجمَل التواريخ و... از جمله آثار پژوهشي و تحقيقي اين دانشمند فرهيخته مي‏باشند. وي در 91 سالگي درگذشت.

درگذشت خسرو شکیبایی (1387 ش)


خسرو شکیبایی در ۷ فروردین ماه سال ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد. پدر خسرو سرگرد ارتش بود و وقتی او ۱۴ ساله بود بر اثر سرطان از دنیا رفت. او قبل از اینکه وارد عرصه تئاتر شود، در حرفه‌هایی چون خیاطی و کانال‌سازی و آسانسورسازی کار می‌کرد. در ۱۹ سالگی برای اولین بار روی صحنه تئاتر رفت و بعد از مدتی به عباس جوانمرد، معرفی و به صورت کاملا حرفه‌ای بازیگر تئاتر شد. وی فارغ التحصیل بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۲ با بازیگری تئاتر آغاز کرد، ۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۷ وارد حرفهٔ دوبلوری شد.

تا پیش از انقلاب فقط در عرصه تئاتر فعالیت داشت و فعالیت حرفه‌ای در عرصه سینما را با بازی در فیلم «خط قرمز» (مسعود کیمیایی - ۱۳۶۱) آغاز کرد. او در نزدیک به ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرد. بازی در نقش حمید هامون در فیلم هامون ساختهٔ داریوش مهرجویی یکی از ماندگارترین نقش‌هایی است که ایفا کرده‌است. شکیبایی در ساعت ۴ صبح جمعه ۲۸ تیرماه ۱۳۸۷ در سن ۶۴ سالگی در اثر بیماری عارضه قلبی در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن شد. او مدت‌ها از عارضه سرطان کبد رنج می‌برد.

رحلت عالم فرزانه "ملاحسينقلي همداني" استاد بزرگ اخلاق(1311 ق)
آخوند ملاحسينقلي همداني عارف والاقدر، فقيه و حكيم فرزانه و از بزرگ‏ترين استادان عرفان و اخلاق، در سال 1239 قمري در روستاي "شوند" در "جزين" همدان متولد گرديد. از استادان وي مي‏توان به شيخ عبدالحسين تهراني (شيخ العراقين)، شيخ مرتضي انصاري و آقاسيدعلي شوشتري و از شاگردان دانشمند او مي‏توان به شيخ محمد بهاري، سيد احمد كربلايي، شيخ موسي شراره، سيدمهدي حكيم، ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي و سيد جمال‏الدين اسدآبادي اشاره نمود. به گفته‏ استاد شهيد مطهري، حوزه‏ تعليم و تربيت آخوند همداني، بيشتر حوزه‏ تربيت بود تا تعليم. مدفن اين سالك راه حق در كربلا است.

كشف ماهيت كهكشانِ راه شيري توسط "ويليام هرشِل" ستاره شناس انگليسي (1782م)

ويليام هرشل، ستاره‏ شناس برجسته انگليسي در 25 نوامبر 1738م به دنيا آمد. پس از آشنايى با نجوم، تحقيقات متعددي در اين باره انجام داد تا اين‏كه تصميم گرفت براي خودش تلسكوپي بسازد. وي پس از ساخت تلسكوپ موفق شد به رَصد ستارگان بپردازد. او ثابت كرد كه كهكشاني كه به آن راه شيري مي‏گويند، مركب از ستارگاني است كه منظومه شمسي هم جزئي بسيار كوچك از آن محسوب مي‏شود و همه اجرام اين منظومه با يك‏ديگر در فضا حركت مي‏كنند. هرشل هم‏چنين، سياره اورانوس را نيز كشف كرد. ويليام سرانجام در 25 اوت 1822 در 84 سالگي در گذشت.

آغاز سلطنت رسمي"احمدشاه" آخرين پادشاه قاجار(1332 ق)
پس از محمد علي شاه قاجار، پسرش احمدشاه در 27 جمادي الثاني 1327 ق در دوازده سالگي به پادشاهي برگزيده شد. چون احمدشاه كودكي بيش نبود، كارها به دست هيئت مديره ‏اي افتاد كه زمام امور را تا تشكيل مجلس تازه، در كف خود گرفت. در اين ميان ابوالقاسم خان ملقب به ناصرالملك، نيابت سلطنت يافت و تا شعبان 1332 ق در اين مقام بود و از آن پس، چون احمدشاه به سن قانوني رسيده بود، به طور رسمي، پادشاه ايران گرديد.

آغاز جنگ‏هاي بيست و پنج ساله انگلستان و دانمارك (871م)
پس از آن‏كه تعدادي از مردم و مهاجمان دانماركي به انگلستان حمله برده و برخي از نواحي آن را به عنوان سكونتگاه خود برگزيدند، در هجدهم ژوئيه 871 م جنگ‏هاي بيست و پنج ساله انگلستان و دانمارك آغاز شد. قهرمان اصلي اين جنگ، آلفرد كبير پادشاه جوان انگليس بود كه در 27 فوريه همان سال به سلطنت دست يافته بود. او توانست با مقاومت در برابر مهاجمان، آنان را شكست دهد و وادار به اطاعت نمايد. حملات انگليس و دانمارك طي ساليان بعد ادامه داشت كه گاهي انگليسي‏ها و گاهي دانماركي‏ها موفق بودند تا اين‏كه در نهم ژانويه 896م، انگلستان توانست براي هميشه، بر دانماركي‏ها غلبه كند و آنان را شكست دهد.

عمليات نامنظم فتح 8 در شمال موصل در عمق خاك دشمن توسط سپاه (1366 ش)

در چنین روزی در سال 1366 هجری شمسی عملیات نامنظم رزمندگان قهرمان اسلام با عنوان فتح هشت در شمال استان موصل آغاز شد. عملیات چریکی فتح 8 با رمز مقدس "یا رسول الله ( ص)" صورت پذیرفت. این عملیات در عمق 150 کیلومتری خاک عراق و با هدف پاسخگویی به بمباران شیمیایی و تخریب روستاهای کرد نشین توسط عراق، برنامه ریزی شده و به اجرا درآمد. با اعلام رمز عملیات رزمندگان تحت امر قرار گاه رمضان و تیپ ویژه هوابرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهر اتروش هجوم بردند و مراکز نظامی سازمان امنیت رژیم بعث عراق را در این شهر که از مهمترین پایگاه های منطقه برای سرکوب مردم به شمار می رفت نابود کردند. پس از آن مرکز و مقر جیش الشعبی دشمن را منهدم کردند که طی آن 80 نفر از بعثیان عراقی کشته و زخمی شدند. دژ مهم کانی کا واقع در عمق 9 کیلومتری شمال شرق شهر اتروش که در آن زمان کار هدایت پانزده پایگاه اطراف شهر را به عهده داشت به تصرف نیروهای سپاه در آمد و همچنین مقر توپخانه مستقر در شهر منهدم شد.

28 تیر در هشت سال دفاع مقدس

عملیات مشترك نیروهای خودی در روستای "قاضیآباد" در محور مهاباد ـ پسوه 61
انهدام یك خودرو ارتش در جاده نقده ـ اشنویه با حمله افراد حزب دمكرات و شهادت 3 ارتشی.
پاكسازی جاده شاهین دژ به تكاب و آزادی 18 روستا در این محور.
انهدام یك ناوچه غرق شده مورد استفاده كمین دشمن در خورعبدالله توسط قرارگاه نوح 65
شهید و مجروح شدن 26 نیروی خودی در حمله نیروهای ضدانقلاب در حوالی پیرانشهر.
حمله عراق پس از بیست و چهار ساعت از زمان پذیرش قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی ایران67

برخي از رويدادهاي 18 جولای

1812: انگلستان با روسيه و سوئد بر ضد« فرانسه ناپلئون » متحد شد. اين اتحاد در تاريخ به پيمان «اوره برو Orebro» معروفست.
1872: با اين كه قدمت دمكراسي در انگلستان به قرن 12 مي رسد از 18 ژوئيه 1872 در اين كشور دادن راي در حوزه هاي راي گيري «مخفي» اعلام شد.
1923: زنان انگلستان همانند شوهرانشان اين حق را به دست آوردند كه دادخواست طلاق به دادگاه بدهند.
1991: دولت فدرال يوگوسلاوي نيروهاي خود را از اسلواني كه اعلام استقلال و خروج از كنفدراسيون كرده بود فرا خواند و به اين ترتيب بر جدائي اسلواني مهر تاييد گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس