کد خبر 1361095
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
جزئیات موضوعات بررسی شده در کمیسیون‌های مجلس/مصوبه کمیسیون برنامه درباره قیر رایگان

جزئیات مصوبات و موضوعات بررسی شده در برخی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس را در این گزارش می‌خوانید.

به گزارش مشرق، کمیسیون‌های تخصصی مجلس عصر امروز جلسه داشتند که در این گزارش مصوبات و موضوعات پیگیری شده در برخی از کمیسیون‌ها را می‌خوانید:

* طرح تمدید اجرای قانون تخصیص قیر رایگان سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور سال جاری تصویب شد

بررسی طرح اصلاح بند(ج) ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه با حضور معاونان بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد در دستورکار اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات قرار داشت که مقرر شد، برای بررسی دقیق‌تر به کارگروه اجتماعی این کمیسیون ارسال شود.

همچنین در این جلسه طرح تمدید اجرای قانون تخصیص قیر رایگان سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور سال جاری بررسی و با تایید اعضا تصویب شد تا دولت بتواند، تکالیف خود را براساس این قانون که تا پایان سال گذشته اجرایی نکرده را اجرا کند.

*کلیات طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایش و پتروشیمی در کمیسیون انرژی تصویب شد

بررسی «طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایش و پتروشیمی» در دستورکار اعضای کمیسیون انرژی قرار داشت.

در نهایت در این جلسه کلیات «طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایش و پتروشیمی» موافقت نمایندگان را کسب کرد و مقرر شد؛ جزئیات آن در جلسات آتی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

استفاده بهتر از ظرفیت پتروشیمی‌ها در دریافت خوراک از پالایشگاه‌ها و حذف تشریفات زائد در راستای حمایت از بخش خصوصی از جمله محاسن و دلایلی بود که باعث شد اعضا با آن موافقت کنند که در پی آن شرکت جدیدی با اساسنامه جدید شکل می‌گیرد و در نتیجه شرکت پخش و پالایش تفکیک شده و قسمت "توزیع و پخش" از "پالایش" جدا می‌شود و "پالایش و پتروشیمی" در کنار هم یک شرکت جدید را تشکیل می‌دهند چراکه این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

*حضور ۵۰ شرکت‌دانش بنیان در بورس

سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و معاونان وی نیز میهمان اعضای کمیسیون صنایع و معادن بودند که آقای ستاری گزارشی از وضعیت شرکت‌های دانش بنیان به اعضای کمیسیون ارائه کرد.

براساس توضیحات ارائه شده در این جلسه، باید موضوع دانش‌بنیان به فرهنگ تبدیل شود که تحقق این مهم به عزم ملی نیازمند است؛ در حال حاضر ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که ۶۰۰ شرکت از این تعداد، ظرفیت صادراتی دارند.

طبق گزارشات ارائه شده برای ۳۵۰ هزار نفر در کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان، شغل ایجاد شده و در حال حاضر نیز ۵۰ شرکت دانش بنیان در بورس حضور دارند.

همچنین بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی میهمانان کمیسیون صنایع، خانه‌های نوآوری و فناوری در خارج از کشور در حال راه اندازی است.

*۳ قاضی گزارشات مربوط به مسائل مالی و سفرهای مسئولین را بررسی می‌کنند

ادامه بررسی «طرح ممنوعیت خروج مسئولین و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران پس از پایان اتمام مسئولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی» نیز در دستورکار جلسه عصر امروز اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی قرار داشت.

اعضای کمیسیون قضایی در این جلسه یک مصوبه داشتند که بر طبق آن مقرر شد سه قاضی دارای سابقه ۲۰ سال سابقه فعالیت قضائی رسیدگی امور و گزارشات مربوط به مسائل مالی و سفرهای مسئولین را مورد بررسی و کنکاش قرار دهند و وقف قانون حکم لازم را صادر می‌کنند.

لازم به ذکر است که این قضات نیز توسط قوه قضاییه تعیین می‌شوند.

* ارائه برنامه های سال ۱۴۰۱ سازمان فنی و حرفه ای کشور در کمیسیون آموزش مجلس

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در جلسه عصر امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات حضور یافت و گزارشی از برنامه ریزی های این سازمان برای سال ۱۴۰۱ به اعضای کمیسیون ارائه کرد.

بررسی دلایل افزایش قیمت دارو در کمیسیون بهداشت

بررسی مشکلات بازار دارو و گرانی آن در هفته‌های اخیر با حضور مسئولان وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، بانک مرکزی، بیمه‌ها، سندیکای تولیدکنندگان دارو و واردکنندگان تجهیزات پزشکی و سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در دستورکار جلسه امروز اعضای کمیسیون بهداشت قرار داشت.

در بررسی‌های جلسه امروز مشخص شد که ریشه مشکل به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برمی‌گردد و دلایلی هم که نمایندگان این دو دستگاه امروز ارائه کردند قابل قبول نبوده و وقتی حکمی در قانون بودجه مقرر می‌شود، باید اجرا شود.

در این جلسه مقرر شد گزارش جلسه به رئیس مجلس ارائه شود تا در سطوح بالا این مسئله پیگیری و هر چه سریع‌تر حل شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس