کد خبر 1354399
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
جیغ بنقش رسانه دولتی ترکیه علیه ایران برای چیست؟

رسانه دولتی ترکیه، به بهانه پایان سال شمسی، اقدام به انتشار مطالب موهومی علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دو جانبه و منطقه‌ای کرده که می‌توان تنها نتیجه آن را به چالش کشیدن روابط دو کشور در سطح رسانه‌ای دانست.

به گزارش مشرق، خبرگزاری آناتولی که بنگاه رسمی خبری ترکیه است و به ۱۳ زبان دنیا اخبار و گزارش‌های خود را منتشر می کند، چند روزی است که به بهانه سال جدید شمسی اقدام به انتشار گزارش‌ها و یادداشت هایی علیه ایران در حوزه منطقه ای و دو جانبه کرده که باعث تعجب محافل سیاسی و رسانه ای در ایران شده و یکی از چند دلیل آن را نزدیکی زمان توافق ایران و کشورهای غربی بر سر پرونده هسته‌ای و تغییر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورمان در منطقه دانسته اند.

این مطالب که عمدتاً به زبان اصطلاحاً کارشناسان این رسانه منتشر شده اند، در پایان با این جمله همراه شده اند که "نکات مندرج در این مقاله بیانگر دیدگاه نویسنده است و الزاماً بازتاب رویکرد خبرگزاری آناتولی نیست." تا با آن از بخشی از مسئولیتی که متوجه دروغ پراکنی ها و اظهارات خصومت طلبانه علیه ایران در مطالب می شود را از خود صلب کند.

این رسانه طی روزهای گذشته به اقدامات ایران در سوریه، یمن، عراق و نیز روابط دو جانبه با ترکیه پرداخته که برای آشنایی افکار عمومی با عمق کینه ورزی تیم رسانه ای فارس زبان آناتولی و نیز سطح دروغ پردازی های آن به بخشی از این مطالب اشارات کوتاهی می شود. 

آناتولی در یکی از گزارش‌های خود با نام "ایران؛ بزرگترین مانع برقراری ثبات و استقرار در عراق" به قلم فردی بنام"توران آک دمیر" که سابقه چند یادداشت و گزارش ضد ایرانی دیگر نیز طی روزهای اخیر در صفحه آناتولی دارد، به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در عراق از نگاه خود پرداخته است که ادعاها و پاسخ های همراه آن می آید.  

آناتولی:"دولت نوری المالکی که وابسته به ایران بود، لشکر ۳۰ هزار نفری ارتش عراق در موصل را از مقابله با داعش بازداشت تا این شهر ۴ میلیونی همراه با ۲۰ میلیارد دلار اسلحه و خزانه بانک‌ها و میلیاردها دلار پول نقد و طلا و جواهر و اشیای عتیقه به دست این گروه تروریستی بیافتد." 

پاسخ: طی سالها درگیری و ناامنی در عراق، انگیزه جنگ در مناطق سنی نشین نزد نیروهای شیعه کاهش یافته بود و این سربازان از خود می پرسیدند چرا باید در مناطق سنی نشینی که هر روز به بهانه ای اقدام مسلحانه را در پیش گرفته و به دنبال احیای حکومت بعث هستند، جان خود را به خطر بیندازند. اما دولت مرکزی تلاش کرد تا این فتنه بزرگ را سرکوب کند و چند لشکر به موصل را آغاز کرد. با این وجود و به دلیل نبود انگیزه، وحشی گیری عناصر داعش در مقابل مردم و نیروهای نظامی تسلیم شده در موصل و خیانت "اثیل النجیفی" استاندار سابق نینوا که از قضا به ترکیه هم فرار کرد، فرماندهان نیروهاشان را رها کرده و سربازان نیز از جنگ بدلایل قومی و دینی سرباز زدند که همین باعث فروپاشی ارتش در شمال عراق شد. سرعت اشغال موصل از سوی داعش برای عراق، منطقه و دنیا متحیر کننده بود، اما این رسانه سقوط موصل را به گردن مالکی انداخته است.

آناتولی: "با دستور مالکی و بدون مزاحمت هوایی، داعش عراق را گرفت"

 بله، بدون مزاحمت هوایی بود زیرا، عراق نیروی هوایی خاصی نداشت. عمده نیروی هوایی این کشور در جنگ خلیج فارس از بین رفته و باقی مانده آن نیز در طول سالها تحریم فرسوده و غیر قابل استفاده شده بود. چند هواپیمای جنگی نیز برجای مانده بود که در دوره جنگ خلیج فارس به ایران منتقل شد تا آسیبی نبیند و بعد از حمله داعش، این هواپیماها به کار گرفته شد. اما به دلیل قدیمی بودن آنها و نیز نداشتن مهمات پیشرفته نظیر عملیات در شب، کار خاصی از آنها ساخته نبود. اما عراق از چند سال قبل برای رفع این مشکل اساسی اقدام به خرید جنگنده های پیشرفته از آمریکا کرده و پول آنها را نیز پرداخته بود. با این وجود در زمان حمله داعش، آمریکا نه تنها در تحویل جنگنده هایی که آماده بود، تعلل کرد بلکه اوباما شروطی برای کمک به بغداد داشت که یکی از آنها کنار رفتن نوری مالکی از قدرت بود که این رویکرد حتی در غرب هم مورد انتقادات زیادی قرار گرفت.

اما آناتولی ترجیح داده به این ماجرا ورودی نداشته باشد. اینها همه در حالیست که احمد داوود اوغلو وزیر خارجه وقت ترکیه، گروه داعش را مجموعه ای از افراد عصبانی در منطقه خوانده بود که تروریست نیستند بلکه دنبال اهداف خود هستند. 

آناتولی: "ایران و شبه نظامیان وابسته به آن از القاعده در عراق حمایت می کردند"

مبارزه جمهوری اسلامی ایران و شیعیان مقاومت عراقی که با فتوای مرجعیت و برای مقابله با تروریسم داعش و القاعده شکل گرفتند برای مردم منطقه بخصوص عراق و سوریه روشن است. القاعده عملیاتهای گسترده ای را طی سالها فعالیت خود در افغانستان و عراق علیه شیعیان داشته و بارها عنوان کرده که به دنبال نابودی جمهوری اسلامی و از بین بردن شیعیان در منطقه است. طرفین از نظر مبنایی با یکدیگر اختلاف نظر دارند، بطوریکه کشتن شیعیان نزد القاعده ثواب داشته و معتقدند کشتن چند شیعه، رفتن آنها به بهشت را تضمین می کند. با این وجود، آناتولی بر این نکته تاکید دارد که ایران و القاعده با یکدیگر ارتباط دارند و ایران از آنها حمایت می کند.

آناتولی: "در کمتر یا به عبارت بهتر هیچ کشوری در دنیا نمی‌توان یک گروه مسلح که طبق کمترین برآوردها حداقل ۱۰۰ هزار شبه‌نظامی را یافت که وابسته به یک حکومت خارجی باشد."

 مقاومت مردمی در عراق یا حشد شعبی به طور رسمی از دولت این کشور حقوق می گیرد و زیر نظر نخست وزیر و مرجعیت عراق است. اما درباره اینکه گفته می شود نمی توان یافت، باید گفت چرا اتفاقاً می توان یافت. در سوریه، گروه تروریستی جیش الفتح وجود دارد که بیش از ۱۰۰ هزار تروریست مسلح سوری و غیر سوری در آن عضو هستند  و از همه جای دنیا گردهم آمده اند تا علیه دولت مرکزی و مشروع سوریه بجنگند و از قضا این تروریستها روی بازوهایشان با افتخار پرچم ترکیه را نصب کرده اند. 

آناتولی: "مرجعیت و نخست وزیران خواهان انحلال حشد شدند، اما به دستور(آیت الله) خامنه ای این امر اتفاق نیفتاد."

 نیروهای مقاومت حشد شعبی در ۲۶ نوامبر سال ۲۰۱۶ با اکثریت آرای مجلس عراق به عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد و از آن زمان به عنوان یکی از ارکان نظامی عراق مشغول فعالیت هستند.

آناتولی:"ایران می توانست اسنادش درباره مقر اربیل که مورد حمله قرار داد، به دوستانش در اربیل و بغداد ارائه کند اما این کار را نکرد و این منطقه حمله موشکی کرد."

مقامات ایران بارها اطلاعات مربوط به حضور تروریستها را در اختیار مقامات بغداد و اربیل قرار داده و از آنها خواسته اند که این تروریستها را از مرزهای کشورمان دور کنند. نشانه این امر حضور تروریستهای کومله و حزب دموکرات در چند کیلومتری مرزهای کشورمان است که هر از چندی در کشورمان عملیات کرده و به خاک عراق فرار می کنند و یا در حملات خمپاره ای و موشکی ایران از بین رفته یا مجروح می شوند و عکس و تصاویر آنها در رسانه های مختلف دنیا به نمایش در آمده است. اما با این وجود، اربیل انگیزه لازم برای بیرون راندن آنها را ندارد و بغداد نیز از توان کافی برای این کار برخوردار نیست. نکته جالب اینکه رسانه ترکیه در حالی از عملیات نظامی ایران در خاک عراق گله مند است که نیروهای نظامی این کشور، ۳ سال است در شمال عراق عملیات نظامی داشته و پیوسته مشغول جنگ، بمباران و از بین بردن مناطق مختلف در اقلیم کردستان به بهانه مبارزه با تروریسم هستند.

آناتولی:"ایران به دنبال ترور نخست وزیر عراق بود"

ثبات و امنیت در عراق به عنوان همسایه ایران، برای تهران بسیار مهم و حیاتی است. همچنین بنا بر نوع حکومت در عراق، نخست وزیر همواره از جریانات شیعه انتخاب می شود که به طور طبیعی قرابتهایی با ایران دارند، بنا بر این از نظر عقلی و منطقی هیچ دلیلی برای ترور نخست وزیر از سوی ایران وجود ندارد، زیرا باعث ایجاد هرج و مرج در عراق و دور شدن جریانات شیعه از ایران می شود. از سوی دیگر ایران همواره از نخست وزیران وقت در عراق حمایت خود را به صورت رسانه ای، سیاسی و عملی به جای آورده است. ترور نخست وزیر شیعه نزدیک به ایران است احمقانه ترین فکری است که تنها به ذهن نویسنده آناتولی می تواند برسد.

آناتولی:"ایران اقدام به قاچاق مواد مخدر به عراق می کند"

 ایران به دلیل همسایگی با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا، خود با مشکلات متعددی در این خصوص دست به گریبان بوده و هزینه های انسانی و مالی زیادی در قبال آن متحمل شده است. قاچاقچیان برای سود بیشتر، از هر روشی برای انتقال مواد استفاده می کنند و هدف آنها نیز عمدتاً کشورهای جوان و مستعد از جمله عراق و ترکیه است، اما این به معنای قاچاق سازمان یافته نبوده بلکه از طرق مختلف دنبال شده است.

این موارد، تنها بخشی از پاسخ های رسانه ای به خبرگزاری دولتی ترکیه است که علیه ایران اقدام به هجو نویسی کرده است. امید که مقامات سیاسی و رسانه ای آنکارا از انتشار چنین مطالبی که تنها روابط دو کشور را دچار فراز و نشیب می کند و حاصل دیگری ندارد، دوری گزینند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 132
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    نظر شبکه آناتولی درباره همکاری عردوغان با رژیم کودک کش چیه؟
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      14 11
      تقصیر ایرانه کهبا ارمنستان روابط نزدیک نظامی اقتصادی ب قرا نمیکنه تا..... این ترکها بسوزه!!!
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      16 2
      در کشوری مثل اوکراین ،زلنسکی بصراحت صهیونیست بودن خود را میتواند آشکار کند،اما در کشور مسلمان ترکیه حامیان یهودی اردوغان با رفتار منافقانه،صهیونیست بودن خود را مخفی میکنند،کسانی که متضرر میشوند و البته درس میگیرند ملت مسلمان ترکیه هستند.
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      24 2
      این مزخرفات خبرپراکنی آناتولی،لهجه صهیونیستی داشت!
    • روزبه IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      14 1
      قدرت گیری داعش با هماهنگی دولتهای ترکیه.اردن.قطر.عربستان و مقامات اقلیم عراق و در اردن شکل گرفت
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      18 2
      ترکیه ی بی وجود...
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      13 3
      سیاست خارجی کشور ما غلط است ترکیه هیچگاه رابطه دوستانه ای با ما نخواهد داشت ما باید با حمایت از کردها و ارمنی‌ها که اصالتا ایرانی هستند حکومت ترکیه را نابود کنیم .
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      23 1
      دلیل این ناراحتی شدید اینها : 1- در موشکباران اربیل گفته شده افسران ارشد میت ترکیه هم در کنار ماموران موساد حضور داشتند که به درک واصل شدند 2- نزدیک شدن به توافق برجام، باعث ورود ایران به بازار جهانی (هرچند حتی به صورت محدود) میشه و ایران هم که از بزرگترین دارندگان منابع عظیم نفت و گاز در جهان هست. ورود ایران به بازار جهانی برای بازار خراب ترکیه حکم مرگ رو داره چراکه ترکیه در طول این سالها بیشترین سود رو از تحریم ایران برده 3 - برنامه صهیوینستها برای ساخت کشور توران (اسم ایرانی! و دزدیده شده توسط صهیونیستها) و اشغال سیونیک ارمنستان که ایران به صورت رسمی گفت این مسئله اعلام جنگ خواهد بود! و ارتش و سپاه این نقشه شون رو ناکام گذاشتند. در سوریه هم که نقشه هاشون با حضور ایران نقش برآب شد، الان در ادلب قیمت اجناس سربه فلک گذاشته و نشانه های نارضایتی نمایان شده و نکته ای که همه روش متفق القول هستند اینکه در حمله بزرگ ارتش سوریه برای بازپس گیری ادلب باعث میشه همه تکفیری های آموزش داده شده توسط ترکیه (از اویغورها گرفته تا تونسی ها و چچنی و...) به داخل ترکیه سرازیر میشن و باعث ایجاد مشکلات عظیم امنیتی در ترکیه میشن. البته موارد دیگری هم هست که در قسمت نظرات جای نوشتن نداره ولی به صورت کلی هر نقشه ای که صهیونیستها و نوکرانشون مثل اردوغان کشیدند توسط ایران و محور مقاومت نقش برآب شده و اینها واقعا به نقطه استیصال رسیدند و احتمالا در آینده نزدیک صدای ناراحتی ناشی از دردشون بیشتر هم خواهد شد!
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      14 1
      اردوغان و ترکیه ای دیگر وجود ندارد! رژیم صهیونیستی بلیعدشون و تسخیرشون کرد, اگر باورتون نمیشه به مواضعشون نگاه کنید با رژیم صهیونیستی یکی شده. به خاک و خون کشیدن مردم سوریه و نوکری صهیونیستا کوچکترین خدماتشون به غربه
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      19 1
      شبکه آناتولی در سال 1391 و در بحبوحه جنگ سوریه که هر روز انتظار سقوط دمشق میرفت. در آنکارا کنگره جهانی آذربایجان برگذار می کرد و مزدوران سازمان میت را به جای آذری جا میزد و تجزیه ایران را تئوریزه میکرد. عردوغان به خیال خودش پس ازنماز در مسجد دمشق میخواست وارد آذربایجان شود. پسمانده عثمانی خیلی وقت است که کینه اش را نشان داده ، اما اینجا عده ای باور نمی کنند.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      11 1
      کودتا کاش موفق میبود
    • محمد حسن IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 0
      نظر ما که در خصوص رژیم صهیونیستی اردوغان مشخصه، مرگ بر صهیونیست!
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    ممنوون از تبیین. اما ترکیه که حامی داعش بود و هست و نفت دزدی داعشی ها از سوری ها رو میفروخت، بعد از ملاقات علنی اردوغان حقیر با اسرائیلی ها، کثیفی و وقاحت خودش رو علنا فریاد زد
    • US ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      9 1
      دقیقا حامیان تروریست ها شروع کردن با قار قار کردن. همکاری با تروریست های منطقه . همکاری با داعش . همکاری با اسراییل . گسترش نژاد پرستی ‌‌گسترش فحشا و فساد در زمین . فکر کردن حالا اینا دارن واسه ما نسخه می‌پیچند.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    احتمالا این دروغ هاشون از سوختگی شون در موشک باران صهوین های ساکن اربیل عراق هست :) ترکیه شده نوکر صهیون
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    88 10
    این مهمل گفتن ها نتایج رفاقت با رژیم نحس و نجس و کودک کش اسرائیل است
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      5 0
      ناز شستت اردوعان نوکر جدید صهیونیست
  • کارشناس IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    شکست های ترکیه در منطقه جیغ بنفش هم دارد .
  • NL ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    6 1
    اینکه دیگه دلیلش واضح هست البته بماند که بخش قابل توجهی از مردم ترکیه خودشون از مخالفان سرسخت این جریان هستن حتی قلبی دوستدار مقاومت اسلامی و اسلام اصلی نه اموی ولی خوب این جریان جناب کثیف اردوغان خوده لفظ دورویی،نفاق و دروغگویی هستن مثل خود غربی ها اونا حداقل دشمن هستن ولی خوب این رو هم باید در نظر داشت اینا پایدار نخواهد بود چون حکومتی بر پایه دروغ هست .
  • US ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    3 1
    به نظر میرسد که نویسنده این مقاله زیر نظر مستقیم صهیونیست های اسرائیلی آن را نوشته البته خبرگزاری ترکیه با خباثت آن را منتشر کرده و نفاق دولت اردوغان هم مسبوق به سابقه است. این مقاله نشاندهنده این است که ضربات موشکی اخیر ایران به جاسوسخانه اسرائیلی ها در اقلیم کردستان بسیار کاری و موثر بوده است. بنظر میرسد جیغ بنفش صهیونیست ها است.
  • FR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    7 0
    معلومه اتحاد اردوغان با اسراییل خیلی جدی ست که حمله ایران به پایگاه جاسوسی آنها در اربیل اینقدر بهم ریخته .... البته مدتهاست ترکیه ساز نا کوک با ایران میزنه .....شاید حمله روسیه به اوکراین هم وی را ئدر موقعیت حساسی قرار داده
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    5 1
    ظاهرا تنش ایران با ترکیه و باکو کنترل شده است ولی بسیاری از کارشناسان و دولت باکو مدعی شده اند با ایران و ارمنستان توافق کرده اند گذرگاهی از ایران به ارمنستان از دالان موهوم زنگزور عبور کند. سکوت ایران و ارمنستان احتمال صحت این ادعا را مطرح میکند. وظیفه رسانه های آزاد بررسی این ادعا و چرایی عدم سکوت وزارت خارجه است.
    • IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 7
      دشمنی شما با آزربايجان از همین کامنت تو پیداست... که حتی حاضر نیستی اسم آزربايجان رو بگی... همه جای دنیا آن کشور را به نام آزربايجان می‌شناسند و در کل تاریخ هم نامش آزربايجان بوده به کوری پانفهرسها
    • علیرضا IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      3 0
      دشمنی آذربایجان با ایران از تاریخ مجهول و تحریف شده شروع شده تا تمدن موجودیت و ضدیت با ایران و فرهنگ و اقوامش و....آران کجا کشور مستقل شده آنهم با تجزیه شوروی و قرارداد ترکمنچای الآنم با روس‌ها مواد توافق نامه ۴۳ ماده امضا کردند که حتی کارخانه در باکو باید به تایید روس‌ها برسد
  • مهماندار هواپیما IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    7 1
    وقتی ما مرکز جاسوسی اربابشان را با موشک می زنیم باید این خبرنگار مزد بگیر اسراییل دردش بیاد
  • علی AE ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    5 0
    اینها از حسادت نسبت برگشت ایران به عرصه بین‌المللی و قوت گرفتن اقتصادی و بهبود روابط با کشورهای عربی دارند می گیرند و این در حالی که کشور خودشان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی داره ضعیف تر میشه ویدیو های جنجال مردم برای خرید روغن خوراکی و مواد غذایی در ترکیه را در اینترنت مشاهده کنید
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    17 1
    عرعردوغان بی شرف خجالت بکش ! چون ایران نمیزاره خیلی از نقشه های کثیفت برای عراق و سوریه به واقعیت بپیونده باید هم شرور ببافی !
  • نیما IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    10 0
    اردوغان بهتر است خودش را با ایران درنیاندازد و گرنه به سرنوشت صدام قذافی حسنی مبارک مرسی و اشرف غنی دچار خواهدشد رویی غیرت ایرانی هارقمار نکنید
  • DE ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    12 2
    کشوری به نام ترکیه وجود خارجی ندارد ، ترکیه یک پایگاه ائتلاف ناتو و ترک ها مشتی گاو شیرده هستند که توسط امریکا دوشیده میشن ، و اروپائی ها آنان را تحقیر میکنند و ۵۰ ساله که کشور عضو ناتو را به اتحادیه اروپا راه نمی دهند .. بخدا قسم سرنوشت اردوغان مانند صدام حسین خواهد بود که امریکا بعد از دوشیدنش به سطل آشغال انداخت .
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    13 0
    اردوغان ایران را حریف منطقه ای خود می داند !؟در مقابل هر حرکت خوب ما اگر بتواند ،کار شکنی وضربه می زند!واگر کاری از دستش بر نیاید اقدام به فحاشی و روایت نادرست از ایران می کند.
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    9 0
    سفر رئیس صهیونیست ها به ترکیه و مهمانی خانوادگی اردوغان با او جیغ بنفش دارد ترکیه جزء دروغ گوترین کشورهای دنیاست
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    9 0
    چه توقعی از خبرنگاران که توسط اسرائیل حمایت مالی و رسانه ای میشن دارید؟رسانه ها سگ دربار حامیان مالی خود هستند.
    • مقدس IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      3 0
      عليف قمارباز شغال صفت حاكم باكو تامين كننده مالى اين جريان صهيونيستى تكفيري در منطقه هست پشت صحنه تمام توطئه هاى آشكار و پنهان منطقه اى و بين المللى عليه كشورمان حكومت باكو ميباشد اين عنصر پليد بايد سيلى محكمى دريافت كند تا ديگر هوس كسور گشائى و تركستان سازى از سر اين ملعون بپرد.
  • BE ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    1 13
    تقریباً همه رو درست گفته
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 0
      تازه ماست هم سیاهه
    • علیرضا IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      2 0
      غلط کردی بوزگوردی مزدور ترکیه
  • US ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    15 1
    لیر ترکیه هروز ارزش بیشتری را درمقابل دلار از دست می دهد. مشکل این است که با امضای برجام و بهبود وضع اقتصادی کشور و خروج ایران از انزوا وضعیت اقتصادی ترکیه از ای هم بد تر می شده و آنها از این بابت حسادت می کنند. پیشرفت ایران را نمی توانند ببیند. حرف هایی که زدند توهم است و خیال بافی. الان تازه روز های خوش ترکیه است صبر کنید چند ماه آینده وضع اقتصادی شان از این هم خراب تر می شه. زنده و سر بلند ایران
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    14 5
    یه عامل مهم و بسیار بسیار مهم در مورد سوختن مسئولان این خبرگزاری رو تو این گزارش از قلم انداختن و اون عکسهای شهید سلیمانی تو دست مردم مسلمان ترکیه بود که تو تظاهرات اخیر بر علیه سفر هرتزوگ صهیونیست تو تمام شهرهای بزرگ ترکیه برگزار شد. تصورش را بکنید که هزاران نفر از این مردم انقلابی با لهجه خودشون شعار می دادن سولیمانی ! و همه ما سولیمانی هستیم. خب معلومه اینا میسوزن عراق و سوریه و یمن بهانه است هر چند که اردوغان تو سوریه بدجوری دماغش سوخت و به آرزوی حلب نرسید ! البته به هیچی نخواهد رسید و نرسیده جز توهمی که فقط پانها باورش می کنن !
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 9
    مطمئن باشید دستهایی در پسا پرده در ایران و ترکیه مخصوصا ترکیه میخوان روابط ایران و ترکیه را بهم بریزند انها وارد احزاب ترکیه شده و منفعت زیادی از شکر اب شدن روابط ایران و ترکیه میبرند انها نوکران اسرائیل و گروهکهای تروریستی کردی هستند که با هجوم ایران به کردستان عراق به جهت پاکسازی انجا از لوث تروریسم مشکل دارند و بهترین راهکار را در تخریب روابط ایران و ترکیه میبینند زیرا زمانیکه ایران و ترکیه بر سر مسائلی یکرنگ شدند نه تنها منطقه بلکه دنیا به چالش کشیده شد از دیرباز غرب با علم به این موضوع فتیله جنگهای مذهبی بین امپراطوری صفویه و امپراطوری عثمانی را روشن کرد
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      3 0
      این توطئه توسط آناتولی و با هدایت دو حزب ملی گرا و توسعه در حال اجرا می باشد.
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    14 1
    سرزمین انکارا و استانبول ارثیه ایرانیان از طرف اجدادشان داریوش و الب ارسلان است و باید به ایرانیان بازگردد
    • IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 8
      آلب ارسلان تورک بوده است... در ضمن ایران هم صد سال جزو یونان بوده و سیصد سال هم جزو عربستان بوده... الان عربها بگن ایران سرزمین ماست
    • رضا IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      3 1
      ایران چندین دهه تا یمن جز امپراطوری ایران بوده مبدا تاریخی مشخص کنید و همچنین ترکیه خراج گذار ایران بودند در زمان بعد خلیفه عرب هم حکومت نیمه مختار داشته است ،اما بر خلاف عثمانی‌ها هنوز آثار باستانی ایرانی و اسامی ایرانی شهرهای عراق تاریخ ثبت شده
  • ایرانی IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    10 0
    اسم ترکیه به زبان انگلیسی بهترین توصیف براشون هست ریاکارهای هزارچهره نوکرصهیونیست... turkey = بوقلمون
  • DE ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    5 1
    بیماری خطرناک عردوپا مسریست و دیگران را هم بیمار و روانی کرده است. شما بهتره به دهها هزار فاحشه خانه در سراسر ترکیه و و میلیون ها بشکه عرق سگی که در ترکیه ساخته و مصرف میشه و حمایت صد درصد رژیم ترکیه از داعش برای خوشخدمتی و سینه خیز رفتن در اتحادیه اروپا و همکاری دوشادوش با رژیم آپارتاید و سرکوب ملت مسلمان ترکیه فکری بکنید. در انتخابات بعدی ملت مسلمان ترکیه حساب پان تووووورچ ها را کف دستشان خواهند گذاشت.
  • علی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    4 0
    دشمنان ایران و ایرانی و موجودیت ایران ترکیه و باکو است ،اما آدرس اشتباه میدن یا به نفهمی میزند خودشان تا ارکان قدرت و تصمیم گیری حکومت نفوذ کردند ،به تاریخ و زبان و مذهب و قدرت ایران می‌تازند ،دلال تحریم ها ایران بودند و از به نتیجه رسیدن برجام ناخشنود
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    28 0
    سالهاست.که مردم ایران می‌دانند عردوغان منافق جزو ریاکارترین آدمهای عصر حاضره..همچنین نمک به.حرومترین شخصیست که بجای قدردانی ازایران بواسطه نجاتش از کودتا.علیه ایران توطئه می‌کند.مردم ترکیه نیز از این آقا منزجر ند
  • محمد از ارومیه IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    15 1
    ترکیه در زمینه تروریست پروری جایگزین عربستان سعودی شده و هاب تروریستی خاورمیانه است و نه فقط به مناطق خاورمیانه بلکه حتی به اروپا و اوکراین هم تکفیری صادر میکنه. البته قبلا یکی دیگه از رسانه های رسمی و دولتی ترکیه به ایران توهین کرده و گفته بود ایران باید تجزیه بشه!!! یعنی در این حد وقاحت و بی شرفی و پستی... اونموقع چیزی نگفتید باعث شدید این بی هویتهای بی ریشه دُم در بیارن ولی اینبار باید جواب بدید. کشوری که در اون با نژادپرستی تمام، اسم یک قوم رو روی یک کشور گذاشتند (یک حالتی مثل آل سعود) و در قانون اساسیشون هم همه شهروندانش و همه اقوام رو "ترک" نام گذاشتن و اصلا بقیه اقوام رو حتی به رسمیت هم نمیشناسن و چند ده میلیون نفر رو شهروند درجه دو محسوب میکنن، کشوری که به صورت رسمی و علنی اقوام رو نسل کشی کرده، کشوری که 10 سال فرودگاههاش مرکز ترانزیت تکفیری های اویغوری و چچنی و تونسی و ... از سراسر جهان به سمت سوریه بوده، حالا رسانه همان کشور جعلی آمده به ایران توهین کرده! اگر یکی از رسانه های رسمی ایران این حرف رو زده بود سفیر ایران رو احضار میکردند، از آقای امیرعبداللهیان انتظار داریم پاسخ مناسب بدن. اگر بررسی کنید تنها کشوری که در طول این چند دهه بیش از همه از تحریم های ایران سود برده همین ترکیه صهیونیست هست. ان شالله جواب اینهمه جنایت و خیانتشون رو خواهند داد چراکه وعده خداوند حق است.
  • ناشناس DE ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    16 0
    چندی پیش در یک بحث سیاسی تلویزیون ترکیه در مورد حمله سپاه پاسداران به پایگاه جاسوسان رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق این حمله را به تمسخر گرفته و ادعا میکردند که از حدود بیست کیلومتری موشک هایی را شلیک کردند که به جهان خودی نشان داده و عرض اندامی کنند که بگویند ما هم هستیم !! معلوم بود که از این اقدام به شدت عصبانی شده و به یاوه گویی پرداختند که بقول خودشان کشورمان را تحقیر کنند !!
  • مقدس IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    10 1
    يكى از مهم ترين دلايل آشكار شدن دشمنى با كشور و ملت ايران بخاطر در پيش گرفتن خط و مشى و تلاش دولت انقلابى دكتر رئيسى در ارتباطات و اقدامات صحيح و قاطع منطقه اى و بين المللى و ايجاد زمينه رشد اقتصادى و توليد و شكوفائى در كشور هست ، در گام بعد كه انشاءالله تحريم هاى ظالمانه عليه كشور ايران برداشته گردد حتما فشار مضاعفى به اين كاسبان تحريم وارد خواهد آمد و اقتصاد پوچ و تو خالى تركيه بيشتر فرو خواهد ريخت و توان مداخلات در أمور كشورهاى ديگر را نخواهد داشت .
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    10 0
    خودشون توی همین شبکه گفتن تجربه ثابت کرده تضعیف ایران به نفع ترکیه است.
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    8 1
    از نظر تاریخی تا قبل از این که داعش متعرض مسیحیان سریانی در عراق بشه حتی سازمان ملل هم حاضر نبود علیهش یک بیانیه خشک و خالی صادر کنه. این ها حتی مانع از عملیات ارتش عراق میشدن و جوری تبلیغ رسانه‌ای می کردند که انگار عملیات علیه داعش با نسل کشی قومی برابر هست. در الانبار عراق سران قبایل کودکان خردسالشون رو مقابل ارتش عراق قرار می دادند و با دست خودشان موجب پیروزی داعش شدند و بدون شک توسط رسانه ها از جمله رسانه های ترکیه ای شستشوی مغزی شده بودند ضمن این که بخش هایی از ارتش عراق از زمان بعثی ها باقی مونده بود و نسبت به داعشی ها موضعی بی طرف داشتند حتی بسیاری به داعش پیوستند
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    9 1
    با سلام طرح خاورمیانه بزرگ راهبرد نظام سلطه برای مدیریت تحولات این حوزه تمدنی است. هدف این طرح مقابله با انقلاب اسلامی و عنصر حباب بخش بیداری اسلامی است. نظام سلطه با استفاده از منابع این حوزه یعنی وهابیت، نوعثمانی ها، اخوان، القاعده طرح خود را با بسیج همه امکانات امنیتی و سیاسی و اقتصادی با استفاده از دولت های همسو در حوزه جهان اسلام و خارج از آن پس از تنش های افغانستان و عراق بسراغ مصر، سوریه، لیبی و یمن رفت تا این کشورها را در بحران های داخلی و موجی از گسترش تروریسم در نهایت تجزیه و اهداف خود را پیاده سازی نماید‌. ترکیه، مصر ، اردن، کشورهای حاشیه خلیج فارس با دو ایدیولوژی سلفیت و اخوانی و سه نماد رهبری ترکیه، عربستان و قطر میزبان این طرح بودند. ترکیه ستاد اصلی این بحران نظام سلطه بود. این نقش ترکیه را دچار یک پارادکس سیاسی نمود. ترکیه با گرایش اخوانی بنظر می رسید به عصر جدید و در مقابل نظام سلطه قرار دارد ولی با استقرار این ستاد در ترکیه و طرح ایده های نوعثمانی در صورت بندی مسایل در بهترین شرایط روابط حاکم بر قرن ۱۹ را تداعی می کند و ظاهراً این کشور مجوز احیای جغرافیای سیاسی دولت عثمانی را از نظام سلطه اخذ کرده بود. با این رویکرد ترکیه پاشنه آشیل مدیریت تحولات سیاسی در این حوزه تمدنی است و هدف اصلی آن مقابله با انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی است. جیغش بنفش احتمالا سرآغاز ایفای نقش متفاوت ترکیه در دور جدید خاورمیانه بزرگ است. امیدواریم بحران اکراین به اندازه کافی امکان تجدید نظر آنکارا را فراهم کرده باشد. ان شاء الله.
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    4 0
    انفجار بندر بیروت در لبنان که موجب نابودی نیمی از اقتصاد لبنان شد نشان داد که سرمایه گذاری کشورهای اهریمنی موجب خوشبختی نمیشه بلکه باعث میشه یک کشور همان چیزی که داره را هم از دست بده
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    7 0
    کودتای بعدی کی بداد رجب میرسه ایران یا روسیه ؟شاید اوکراین؟
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    6 0
    یاشاسین ایران، یاشاسین زهرا س میلتی‌
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    6 1
    آلب ارسلان دیگری خواهیم شد و آنکارا را دست‌بسته جلوی پای مادرمان ایران خواهیم انداخت.
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    12 1
    ۴۰درصد مردمش غیر ترک هستند اونوقت اسم کشورش رو ترکیه گذاشته، ترکیه یک طنز مسخره‌سیاست است.
    • IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 8
      اگه ترکیه فقط دو تا قوم داره..ایران هزار تا قوم داره... ترکیه فقط 8 میلیون کرد دارد که میشه 10 درصد و باقی اقوام یک دبصد هم نمیشن... 90 درصد هم ترک هستند........... در مورد ایران چی میگی که 10 درصد فارس هستند و 90 درصد ترک و عرب و لر و بلوچ و ترکمن و عرب و بختیاری و..... و طنز تاریخی این است که نام مملکت ایران باشد
    • علی IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      4 1
      ترکیه بیش از دو قوم دارد اما سیاست اسیمولاسیون ترک زایی و کشتار و تبعید و نسل کشی سیستماتیک آتاترک و پانترکا حزب حرکت ملی دولت باغچه لی باعث شده به زور آنها ترک زبان شوند ،اما اقوام ترک آسیای مرکزی در ترکیه هم به چشم درجه ۲ مینگرند و خود در توهم و برتر بینی به سر میبرند
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    6 1
    درصد مردمش غیر ترک هستند اونوقت اسم کشورش رو ترکیه گذاشته، ترکیه یک طنز مسخره‌سیاست است.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    4 1
    درصد مردمش غیر ترک هستند اونوقت اسم کشورش رو ترکیه گذاشته، ترکیه یک طنز مسخره‌سیاست است.
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    8 1
    جنگ بین ( فارس، آذری، کرد، روس، انگلیس، امریکا، آلمان) یک جنگ خانوادگی بین آریایی ها است. و ربطی به مغول ها ندارد.____ ما آذری ها هم از امپراطوری ماد و صددرصد آریایی و برادران هم خون فارس ها هستیم و ربطی به چشم بادامی های قرقیز و ازبک‌نداریم.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    12 0
    زژیم کودک کش نژادپرست فاشیست کوتوله ی عردوقال، کثافتی بنام نژاد را از زباله دانی تاریخ به خورد انسان قرن ۲۱ میدهد.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    5 4
    کوروش کبیر از مادر آذری، و فرزند امپراطوری آذری ها یعنی ماد بوده است. سلام یر ایران
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    3 1
    ایران باید از طریق دادگاه های بین الملی، و قانون ارث برای پس گرفت ارثیه ایرانیان یعنی آنکارا و استانبول، اقدام کند. که از پدرمان داریوش و آلب ارسلان به ایرانیان به ارث رسیده است.
  • US ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    6 2
    چند سالی است که نداشته های ناتمدن ترکیه و قرقزستان رو مانند شلاق بر صورت ما آذری ها و برادرانمان فارس ها میکوبید ولی بدانید شما غیر آریایی ها قرن هاست که از ما آریایی ها یعنی (المانی و آذری و فارس و آمریکا و روسیه،) عقب مانده اید. و آذری فرزندان امپراطوری مادِ آریاییِ هستند
    • توران باشکوه IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 4
      خوب شد هیتلر برای فریب شما تو جنگ جهانی بهتون گفت آریایی وگرنه مثل برادران همزبان و همنژاد افغانی تون الان داشتین کنده کاری می کردین. حالا وقاحت تا جایی پیش رفته که شما از هند گریخته های کویر نشین پز صنایع آلمان رو میدید
    • رضا IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      4 1
      آنقدر تمدن و فرهنگ داریم که پز تمدن به سرقت برده یونانیها و رم باستان نمی دهیم و آویزان تمدن دیگران نیستیم و مثل شما مهاجر دشت قبچاق نیستیم
  • US ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    5 0
    همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم.
  • US ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    6 3
    ترکیه فهمیده که اراده ی آمریکا این است که اسرا.عیل ارباب خاورمیانه باشد پس برای همین ترکیه تصمیم گرفته است به یهو.دی ها خدمت کند ولی مادرمان ایران به پا خواسته تا تمدن شرق مقدس را دوباره احیا کند و دودمان آمریکا و دیر بیگانگان خاورمیانه را نابود کند.---- تصمیم ترمیه نوکری یهو.د و تصمیم ایران سروری بر جهان است.--- کار ایران سخت تر است
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    12 1
    عثمانی هنوز باور نکرده است که عراق و سوریه و .... کشورهای مستقل هستند و این عثمانی است که هیچ ریشه ای در منطقه ندارد و تاریخش هم جز وحشیگری افتخار دیگری ندارد. احتمالا موشکهای سپاه علاوه بر عوامل موساد عوامل میت را هم به جهنم فرستاده اند که داد این موجودات در آمده است.
    • IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 5
      چطور آریایی ها کل دنیا را هنوز ملک خود می‌دانند.... و حتی باور ندارند که آزربايجان کشور مستقلی است
    • علی IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      3 0
      اذربایجان مستقل یا مستعمره ترکیه و اسراییل ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رسول FI ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    12 1
    ترکیه و اردوغان خودشان داعشی هستند!داعشی ها را از سراسر جهان جمع کردند بردند ترکیه و از آنجا مرز ناتو فرستادنشان تو عراق و سوریه حالا این مرتیکه خر تروریست دارد به ایران تهمت میزند.
  • FR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    7 0
    ترکیه متحد غرب، عضو ناتوی غربی، ترکیه سالهاست رژیم اسرائیل رو به رسمیت شناخته و با این رژیم ارتباطات آشکار و پنهان فراوانی داشته و دارد ترکیه بزرگترین شریک تجاری رژیم اسرائیل در منطقه است، رجب عردوغان ترکیه سرباز یهود و اسرائیل، جب عردوغان مجری طرح ها و توطئه های یهود و اسرائیل در منطقه است ، کاملا" منطقی اردوغان حامی یهود و اسرائیل باشد، در قضیه موشک باران مقر موساد در اقلیم کردی عراق رجب خیلی غمگین و ناراحت شده بود ..
  • US ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    2 0
    بر سر سرزمین‌ها با هم دعوا میکنید؟؟ در حالی همه سرزمین های انسانها جزء املاک شش دانگ امام زمان ع است.‌او داوزدهمین شوالیه عدالت، جانشین خدا بر روی کره زمین و دیکر سیاره های جهان هستی، حاکم تمدن های زمین و دیگر تمدن های موجود در کهکشانهای دیگر است. او فرزند زهرا س و مالک جانهای ما ایرانیان است.____تنها امید بشریت برای نجات از بردگی اشراف جهان.
  • US ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    9 1
    آذری ها آریایی و از قوم ماد هستندو رجب باید از ما آذری ها عذرخواهی کند که ما وارثان خون آریایی را ترک نامیده. ما اذری ها فقط اراده کرده ایم از زبان ترک استفاده کنیم همانطورکه شاید روزی اراده کنیم سرزمین های شما ترکان را تصاحب کنیم
  • US ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    7 0
    ایران شلاق خدا بر صورت شیطان و دیگرنژادپرست ها است.
  • US ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    3 0
    شرم بر ترکیه ی نژادپرست که کلکسیون سر دارد- اگر شهدای مدافعان حرم نبودند الان داعشی ها سرهای آذری ها و دیگرایرانی ها را به کلکسیون سرها رجب یحودی اضافه کرده بودند.
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    8 1
    معلومه چند وقته فشار زیادی به ترکیه وارد شده تسلیت میگم ... کلا از این متن اینجوری میشه فهمید که ایران میخواسته داعش سریع عراقو تصرف کنه !! ( و با رضایت خودش تا 40 کیلومتری مرز خودش بیاد! ) بعد نیروهاشو بریزه توی عراق که قدرتو به دست بگیره. بعد ترکیه ی قهرمان که ندانسته داوطلب های داعش رو از اروپا ترانزیت میکرده به عراق و سوریه ( نمیدونسته خب ! ) به شکل دقیقی مسائل رو زیر نظر داشته که مبادا خون از دماغ کسی بیاد اما چون ایران دخالت کرده جنگ بالا گرفته و رشته از دست میت خارج شده و مردم عراق و سوریه رو در جنگ و خون قرار داده.... یکی نیست بگه النصره که خودش زیر شاخه القاعده هست رو همین ترکیه به عنوان انقلابی های سوری معرفی میکرد اگر منافق رو بخوایم تعریف کنیم کافیه بگیم دولت فعلی ترکیه واقعا خدا عاقبت مارو با این مسلمون نماهای اطراف ایران ختم به خیر کنه یک مشت نوچه ی اسرائیل که بعد از حمله به پایگاه زیرزمینی موساد نطقشون باز شده. دم ایران گرم خوب نقطه ای رو زد و اتفاقا مشخص میشه چند تا از اقسرهای عالی رتبه دشمن کشته شدن و گرنه انقدر جلز ولز از رفقاشون رو شاهد نبودیم. یارکشیه آقا منم بازی منم بازی ! خخخخ
  • علی IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    8 0
    فتنه گری ترکیه در منطقه اگر بدتر از اسراییل و انگلیس نباشد کمتر نیست ،کشور بی هویت بر خرابه های تاریخ و خون اقوام گوناگون ساخته شده ،حماقت و بی ریشه بودن این کشور در جهان زبانزد است
  • NL ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 8
    ایران اونجا چیکار میکنه ؟
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      2 0
      اونجا خاک ایرانه که به زور جدا شده
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    9 0
    اردغان مزدورغرب ونوکراسرائیل میباشد بقول بزرگان ترکیه انگوری بود که به شراب تبدیل شد بعلت ذات پلید وخرابش این پادو غرب بدنبال تجزیه عراق وسوریه بود تارویای امپراتوری عثمانی خودراتحقق ببخشد ولی باتشکیل قوه مقاومت بدچوری دماغ سوخته شد بصورت تمام قدازمزدوران داعش والنصره ومزدوران تکفیری حمایت کرد ولی کاربه جایینبرد اگر درکودتا ایران به دادش نرسیده بودمثل حاکم قبلی مصر درسیاه چال زندان هلاک میشد
  • US ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    3 0
    شرم بر ترکیه ی نژادپرست که کلکسیون سر دارد- اگر شهدای مدافعان حرم نبودند الان داعشی ها سرهای آذری ها و دیگرایرانی ها را به کلکسیون سرها رجب یحودی اضافه کرده بودند.
  • US ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    5 0
    سلام هزاران ساله ایران بر آذری های فرزندان اولین امپراطوری آریایی، یعنی ماد.___ این مردم اراده کرده اند زبان ترکها را بگیرند و شاید روزی اراده کنند سرزمین های ترک ها را هم بگیرند‌.
  • علیرضا IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    8 0
    موشکها در محل جلسه کارکنان موساد و میت ترکیه در اربیل بر خورد کرده صدای زجه عثمانی‌ها بلند شده
  • رضا IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    3 0
    موشکها در محل جلسه کارکنان موساد و میت ترکیه در اربیل بر خورد کرده صدای زجه عثمانی‌ها بلند شده
  • US ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    8 0
    باکو و آنکارا ناموسی است که از ایرانیان دزدیده شده و باید به وطن بازگردد
  • US ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    10 0
    به ترکیه بگو ایران با اسم مهدی ع زندگی میکنه بهش بگو ایران انقدر مرد و مردونگی داره که لازم بشه سهم مردونگی ی نداشته بقیه رو هم میده، صدام و اون زاییده هات یعنی داعش و النصره رو فرستادیم قاطی باقالیا، ترکیه و بادکوبه هم بماند به موقع اش
  • US ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    4 0
    به ترکیه بگو ایران با اسم مهدی ع زندگی میکنه بهش بگو ایران انقدر مرد و مردونگی داره که لازم بشه سهم مردونگی ی نداشته بقیه رو هم میده، صدام و اون زاییده هات یعنی داعش و النصره رو فرستادیم قاطی باقالیا، ترکیه و بادکوبه هم بماند به موقع اش
  • US ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    5 2
    اصلی ترین نشانه نژاد همین قیافه است و بهترین سنجش قیافه در تیم ملی فوتبال است که منتخب کشورشان است. ----- تیم فوتبال ایران با ایتالیا رومقایسه کن تیم فوتبال ازبکستان و قرررقیزستان رو هم ببین میفهمی آذری و فارس آریایی هستند
    • بهزاد US ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 4
      هنوز فرق آریایی با هنداروپایی رو نمیدونی بچه!
  • US ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    4 0
    ترکیه باید از ما آذری ها عذرخواهی کند که ما وارثان خون آریایی امپراطوری ماد را ترک نامید. ___ این مردم اراده کرده اند زبان ترکها را بگیرند همین وبس-- و شاید روزی اراده کنند سرزمین های ترک ها را هم بگیرند‌.
    • IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 7
      ما تورک هستیم..در هیچ کتاب تاریخی اسمي از آذری نیامده آذری ساخته تاریخ نویسان صد سال اخیر است.... . مادها هم آریایی نبوده اند..ازذبایحان هزاران سال است که سرزمین ما تورکها بوده
    • اوغوز خان IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 11
      ما تورکهای آذربایجانی طبق نسب های قبیله ای از نسل قبایل اوغوز هستیم مثلا مردم ارومیه تماما افشار های اوغوز هستن یا مردم تبریز ترکیبی از چند طایفه تورک( تراکمه،قارامانلی،خلج،افشار و......)علاوه بر این تو ژنتیک به شدت به تورکان سیبری نزدیک هستیم اجداد ما تورک های آذربایجانی قزلباش ها و یه عده دیگه از قبایل اوغوز بودن که هم اوغوز بودن هم سفید پوست همه باید مارو تورک بنامند سر هویت اجدادیمون با کسی شوخی نداریم
    • بهزاد US ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 4
      آذربایجانی ها مادی نبودند. ماننایی بودند. ماد یه استان از ماننا بود که وقتی آریایی ها از سیبری اومدن رفتن زیر بال و پر ماننا
    • رضا IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      2 0
      ترکها بومی اذربایجان نیستند اثار اشکانی این اواخر نشان داده حتی ترکیه امروزی اثار هخامنشی در دریاچه وان و اماسیه کتیبه هایش موجود است امان از تفکرات برتر جویانه پانترکی گفته ترک شناس معروف ترکیه ایلبر اورتایلی تصدیق گفته های بنده است
    • رضا IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 0
      ترکها بومی اذربایجان نیستند اثار اشکانی این اواخر نشان داده حتی ترکیه امروزی اثار هخامنشی در دریاچه وان و اماسیه کتیبه هایش موجود است امان از تفکرات برتر جویانه پانترکی گفته ترک شناس معروف ترکیه ایلبر اورتایلی تصدیق گفته های بنده است
  • US ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    2 0
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات از اصلی ترین قسمتهای تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید. ترکیه مثل یزید فرات را بسته است. ترکیه به امام حسین ع اعلام جنگ کرده
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    9 0
    احتمالا ضربه سخت اربیل ، شامل ترکیه هم شده . عصبانیت از آنجاست
    • FR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 0
      ترکیه و خصوصا" رجب عردوغان مهره و عمله رب و یهود بین المللی و حافظ منافع اسرائیل در منطقه هستند ، موشک باران مقر موساد در اربیل عراق رجب ترکیه رو ناراحت و غمگین کرد
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    4 0
    سیاست کژدار ومریض ما باعث این همه خباثت وزیاده خواهی سران ترکیه شده، اگر سالها به خاطر بعضی مسائل مجبور به سکوت در قبال این هرزه های سیاسی واقتصادی نبودیم ومحکم در مقابل اینها می ایستادیم، الان به هر بهانه ای باج خواهی نمی‌کردند، مطمئنا ودر آینده ای نه چندان دور ترکیه جواب قاطعی دریافت خواهد کرد، چون با تحولات کنونی جهانی مجبور به قرار گیری در یکی از دوجبهه شرق وغرب خواهد شد
  • محمد IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 0
    مسولیت این حاشیه سازی با خبر گزاری اناتولی است چون هر رسانه ای بایدصادق ومصلحت اندیش باشد مخصوصا در مورد روابط ایران وترکیه که بد خواهان دو ملت ارزوی تجدید دوران نفاق ودشمنی زمان صفویه رادارندکه انرژی ومنابع دوکشور مهم منطقه صرف رویارویی با هم شود ویا حداقل از گسترش روابط در سطوح حساس جلوگیری شود ولی از حق نگذریم که متاسفانه بارها درهمین رسانه مشرق بارها دیده ام که نقل قولهایی از محافل صهیونیستی ویا رسانه هایی مغرض که اتفاقا در دشمنی با ایران هم ید طولانی دارندپیرامون ترکیه پخش کرده اید ودر ابتدای ان مقالات واظهار ات عنوان کرده اید که پخش این مطالب لزوما به معنای قبول انها نیست وهدف فقط ارائه نظرات است که کاملا معلوم است این دشمن تراشی ها دو جانبه است
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    0 0
    اسرائیل ستیزی ایران . رفته رفته ، بعضی از دوستان این رژیم را عیان ، و ناچار به عکس العمل نموده ، تلاش و جیغ های فراوان اسرائیل و همراهان پیدا و پنهان در جلوگیری از توافق وین که به ضررشان تمام میشود . نشان می دهد که تیم مذاکره کننده موفق بوده است
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    دولت ترکیه ، بحسابی خود را در کنار آمریکا برای تحریم ایران قرار نداد ، عین همین کار را اکنون با روسیه میکند ، چون سود اقتصادی مضاعف میبرد و گاز میبرد . شرایط عادی باشد ، فرق میکند . آنهم با وضع اقتصادی که الان گرفتارش هست ، با اخلاق و رفتار اردوغان طی سالیان اخیر نسبت به کشورهای اطراف . جور در میاد
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    جیغ بنفش نشانه ضعف مفرط هست . بر عکس طرف مقابل
  • پاپک آذری IRAN FR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 0
    دولت ترکیه و خصوصا" رجب داعش پرور حامی تروریست ها در جایگاهی نیست و نیستند که بخواهند در مورد حمله موشکی ایران به مقر سازمان موساد در اربیل عراق اظهار نظر کنند ! خود ترکیه در خاک شمال عراق پایگاه نظامی ایجاد کرده بطور مداوم با حملات پهپادی به گروه ها و افرادی که ادعا می‌کند تروریست هستند در شمال عراق حمله کرده ، ترکیه چندین بار عملیات های نظامی وسیع در خاک عراق شمال عراق انجام داده عملیات پنجه اش شک ، لگد اش شک ، از این قبیل عملیات ها در شمال عراق که باعث کشتار اکراد بوده !!! ایران هم باید بعد از این اینگونه حملات ترکیه و رجب رو به خاک سوریه و عراق و لیبی رو محکوم کند .. رجب انسان نت سپاس و اششکی متاسفانه ! پاینده باد ایران مقتدر ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، پاپک آذری ایران زمین
  • FR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    رجب ترکیه عمله و سرباز یهود و اسرائیل ! رجب مجری طرح های یهود و اسرائیل در منطقه و حافظ منافع یهود .. مردک منافق متقلب داعش پرور !
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    سپاه و بقیه محور مقاومت از سمت آمریکا تروریست ، آنوقت جیش الفتح شامل ده ها گروه تروریستی مورد حمایت شان ، حداقل مسلمانان بخوبی آگاهند که چکاره است برخی با گوشت و پوست خود این تفاوت را درک و لمس کردند هر کار بکنی مصنوعی جای اصل را نمیگیرد دردشان همینجاست
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    11 0
    سوزش شدید دارن ،راهنماییشون کنید تا از یک پماد خوب استفاده کنند!!!!!!!!!!
  • محمد... IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    0 0
    متاسفم به اختلافاتی که بین کشورهای مسلمان وجود داره تاسف آوره به جای اتحاد افتادیم بجون هم. آمریکا نیازی به جنگیدن با ما نداره ما مسلمان ها خودمون با خودمون میجنگیم و مایه تأسف هستیم با این اوضاع.در جاهلیت و خواب عمیق. دشمنان اسلام شاد و خوشحالم از این حال ما
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 0
    از دشمن حسود جز دشمنی نمی اید/ و من شر حاسد اذا حسد
  • IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 3
    مسولان راست وچپ عمدن 6000000میلیون افغانی را تو این تحریم وتوروم وبیکاری و کورنا وارد ایران کردند تا 6000000میلیون ایرانی بیکار بشند، ثروتمندترین کشور دنیا از لحاظ معادن وانرژی وموقعیت جغرافیایی وسرمایه انسانی نخبه اما بدبخترین وفقیرترین وبیکارترین وافسرده ترین ومجردترین کشور دنیا هستیم ،16000000میلیون مجرد تو ایران هست که سن ازدواجشان گذشته وجمعیت ایران پیر شده وزاد وولدی تو ایران نیست وبجاش افغانی زاد و ولدش زیاد شده، سوغات افغانستان برای ایران عتیاد وبیکاری ونا امنی است، خداوند مسولان راست وچپ را نابود کند ودر جهان ابرویشان برود که به فکر مردم نیستند و همه مردم را از بین بردند ، ایران رکوردار فقر وبیکاری وطلاق وتبعیض وسهمیه بندی علمی و فرهنگی وفساد ناموسی وتوروم ومهاجر واختلاص مسولان بیسواد ومجردترین وگرانی و افسردگی در دنیا است ،دین ودنیا را از مردم گرفتند دیگه خوشم از مذهب وریا نمیاد، به امید نابودی مسولان بی وجدان وبی مذهب انشالله نابود می‌شید همه چیز را ازمون گرفتید،خودمان از گرسنگی می‌میریم به فکر کشورهای دیگه هستند،چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
  • IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 8
    اخبار راجع به یک شبکه ترکیه است و فحاشی به ترکه در کامنت ها بیداد می‌کند.. و نوشتن این دروغ تاریخی که و کلمه مزخرف آذری... من ترک هستم ترک آزربايجان... خاستگاه ترکها قفقاز و شمال خزر بوده.... قرقیز و ازبک کدام است.... یاشاسین آزربايجان یاشاسین ترکیه..... من آریایی نیستم..... کشور امروزی ربطی به نژاد ندارد
    • ساسان IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 0
      پاپتی های مهاجر دم در آوردند و ادعای تاریخ و تمدن و فرهنگ ایرانی را دارند
  • IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 2
    به دروغ می‌گویند همه ایرانی ها آریایی هستند.. یک بندری چهره اش چه شباهتی به یک فرد گیلانی دارد...... کشور ایران دهها قوم دارد که ربطی به هم ندارند.....
  • علیرضا IR ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 0
    خوبه که همین میدونن ترکیه گذرگاه ورودتروریستهابه سوریه وازکشورهای بودکه گروههای تروریستی رادرسوریه وعراق پایه گذاری کرد. شبکه آناخولی هست دیگه. . .
  • محمد IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 0
    یادشون رفته که زمان شاه از ایرانی ها گدایی میکردن و از گرسنگی داشتن میمردن غربتی ها حال دم درآوردن
  • mazaher IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    اردوغان یک ماسونری هست و جریان اربیل اینها را تا عمق وجودشان سوزانده،من خودم آبا و اجدادم ترک است ولی همان بس که ،سرمایه محبت زهرا ست(س) دین من ، من دین خود را به دو دنیا نمی دهم
  • سید روح اله IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    عردوغان ترکیه را به صهیونیسم جهانی فروخت و جهان اسلام را تکه پاره کرد. به امید روزی که صهیونیسم جهانی و نوکرانش از صحنه روزگار محو شوند.
  • كريم IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    الآن كه اردوغان با رژيم صهيونيستي روابط خوبي بر قرار كرده است مي خواهد نوكري خود به اين رژيم را ثابت و براي او دم تكان بدهد كه به آنها بفهماند كه از اين رژيم جعلي دفاع خواهد كرد و براي اسرائيل جاي اقليم كردستان را براي جاسوسي هايش خواهد گرفت.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    6 0
    ۴۰دذصد ترکیه کرد هستند، وهرجا کرد هست آنجا خاک ایران است.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 0
    ترکیه، خخخخخخ. بوقلمون صفت. دستت رو شده. آویزان دشداشه سران امارات و بحرین و آل سعود شده، واقعا ابن کشور شرم نمی کند؟
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 0
    ایران انقدر قیمت دارد خودش تبدیل به نژاد شده است نژاد ایرانی
  • اویس US ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 0
    ایران دربرابر ترکیه دراشغال عراق موضع منفی وبی تفاوتی گرفته که اینکار ترکیه را گستاخ نموده است حشدالشعبی باید به کمک ایران ترکیه را از عراق بیرون نمایند
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    0 0
    بلاخره مردم نفهمیدند دولت دوست و مسلمان ترکیه درست است یا .... ؟
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 1
    برخی از کامنت ها شرم اوره هنوز تو قرن ۲۱ یه عده جماعت عقب افتاده دم از نژاد و اصل و نسب میزنن تقریبا در همه کشورها اقوام و قبایل متعدد در کنار هم زندگی میکنند و ملتها بر اساس قومیتها شکل نگرفته اینکه پان ترکها در حال ترویج نفرت پراکنی و تفرقه افکنی بین اقوام ایرانی هستند قطعا باید مورد رصد دستگاه های امنیتی کشور قرار بگیره ثانیا نه تورکیه نه آذربایجان هیچکدام کشورهای تک قومی نیستند و اقوام مختلف تو اونجا زندگی میکنن که حقوقشون به هیچ وجه در این کشورها رعایت نمیشه و حکومت های دیکتاتور و سرکوب گر مثل اردوغان و علی اف در حال سرکوب و پایمال کردن حقوقشون هستند در حالیکه پان ترکها واسه ایران نسخه میپیچن شما پان ترکها اول باغچه خودتون رو بیل بزنید الکی هم ادای روشنفکرها رو در نیارین
  • M IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 1
    به زودی نوبت شما نوعثمانی ها هم میرسه تجزیه ترکیه به شش کشور کردی ترکی یونانی قبرسی گرجی ارمنی
  • فرزان IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 1
    کاملا درست گفته
  • ناشناس DE ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 0
    فراموش نکنید که اردوغان رهبر داعش و جنایتکار قرن است اصولا داعش و دیگر تروریست هایی که در سوریه و عراق به بد ترین جنایت ها دست زده انسان های بیگناه را سر بریدن و زنده زنده سوزاندند پیاده نظام های ناتو و به ارتش مخفی ناتو معروف است رهبری آن را به رجب طیب اردوغان دادند که به توهم ترک ها ، یعنی احیای دوباره امپراتوری جنایتکار عثمانی و با دروغ و فریب مردم شریف ترکیه را که در اروپا و غیره تحت سخت ترین شرایط کار کرده و مورد تحقیر چشم آبی ها هستند را برای پشتیبانی خردوغان و حزبش ترغیب کنند یعنی از در ناسیونالیستی وارد شدند و با دادن وام بانک جهانی به وی و تعریف و تمجید از اردوغان در عرصه اقتصادی ، این عنصر پلید و هزار چهره بیسواد را به قدرت رساندند یکی از بزرگترین اهداف این عنصر ناپاک وابسته به صهیونیسم جهانی تضعیف قدرت منطقه ای ایران بود که در آن شکست خورد و بلاخره نقاب از چهره پلیدش افتاد و هم دستی اش با رژیم اشغالگر قدس و انگلیس خبیث بر ملا گردید و ضعف اقتصادی هم مزید بر علت شد تا شمشیر را از رو بسته و یاوه گویی ها را علیه کشورمان شروع کند ! ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس