میدل ایست آی: مذاکرات هسته ای با ادعاهای طرف آمریکایی متوقف شد

«میدل ایست آی»: توافق هسته ای با ادعای طرف آمریکایی مبنی بر توقیف دو فروند نفتکش ایرانی که آنرا نقض تحریم ها خوانده، به حالت تعلیق درآمد.

 به گزارش مشرق، تارنمای خبری میدل ایست آی در ادامه نوشت: مذاکرات  وین که با هدف بازگرداندن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران در پیش است، پس از اعلام آمریکا مبنی بر توقیف محموله نفتی دو فروند کشتی ایرانی که (واشنگتن) ادعا می‌کند  نقض تحریم‌ها است، به حالت تعلیق درآمد.

بورل: متن نهایی بازگشت به برجام آماده است

این رسانه انگلیسی درادامه نوشت: جوسپ بورل نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات و ینبا استناد به "فاکتورها و عوامل خارجی" گفت که  مذاکرات نیاز به یک وقفه دارد، اما با این حال بورل به صراحت گفت: «متن نهایی اساسا آماده و روی میز است».

 میدل ایست آی نوشت: هیئت ایرانی بارها در مذاکرات غیرمستقیم در پایتخت اتریش به واشنگتن هشدار داد تا محموله های دو فروند کشتی یونانی در هیوستون و باهاما را توقیف نکند، این درحالی بود که مذاکرات برای رفع اکثر تحریم ها درحال به نتیجه رسیدن بود.

میدل ایست آی می نویسد: این توقیف درحالی از سوی  آمریکا روی می دهد که گزارش هایی از وین مبنی بر اینکه ایران در آستانه دستیابی به توافقی  بهتر از توافق  ۲۰۱۵ است، منتشر شد.

به گزارش مشرق، در حالی مذاکرات هسته ای  برای رفع تحریم ها در وین جریان دارد که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۱۹ اسفندماه مدعی شد که آمریکا محموله‌های ۲ نفتکش مظنون به انتقال نفت ایران را توقیف کرده است.

مذاکرات وین درحالی با یک وقفه روبرو می شود که طرف آمریکا هنوز تصمیم خود را اتخاذ نکرده و تلاش می‌کند که با بازی‌های رسانه‌ای، به جای لغو موثر تحریم‌ها، زیاده‌خواهی و درخواست‌های فرابرجامی خود را پیش ببرد.

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین ساعاتی  پیش در جمع خبرنگاران در پایتخت اتریش، درمورد مذاکرات گفت: تقریبا به توافق رسیده ایم؛ متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده است. ما در محدوده پانوشته های مذاکراتی هستیم. برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه ای داشته باشیم. من با همه هیات ها کار خواهم کرد تا این بر شرایط فایق آییم.  

دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان به دنبال تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند. این درحالی است که آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق برجام خارج شد. 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    10 0
    وقتی که آمریکا برجام را ترک کرده احتیاجی به مذاکره نیست. فقط وقتی که آمریکا به تعهداتش برگشت ایران باید برای پایداری لغو تحریم ها و ملزم کردن آمریکا و اروپا به انجام بقیه تعهداتشان مذاکره کند. مذاکره با 4+1 وقتی که آمریکا به تعهداتش عمل نمی کند و اروپا هم عملأ از برجام خارج شده است یعنی چه؟
    • IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      0 0
      آمریکا به کدوم تعهدات باز بگرده، تعهدات دولت و ملت شریف ایران یا درخواستهای نابجای چین و روسیه؟!؟
    • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      0 1
      نکنه دلال تحریمی، که نمی خوای این وضعیت عوض بشه
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      0 0
      درخواست چین و روسیه درخواست ایران هست شما دنبال چی هستید که تضمین نمی خواهید بدهید؟
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    9 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
    • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      2 1
      درست میگید ولی تحریم کنندگان داخلی که من و شما هم ممکنه جزو اونها باشیم اجازه نمیدن.
    • سعید11 IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      2 1
      حتما با پراید 200میلیونی.که تولید داخلی بعد از 42سال ازش میگذره..وبوی گند فساد وتعفن از لگن سازان ظالم یا لوازم خانگی که جلو واردات گرفتن نتیجش چی شد‍؟ البته رهبری هدفش پیشرفت ایرانه اما سیستم اداری و مسولین بی لیاقت ودزد نمیذارن این هدف محقق بشه
  • محمد IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    7 0
    جالبه که دارن برا رفع تحریم مذاکره میکنن از اون طرف در میدان نفتکش ها رو توقیف می کنن. فکر کن توافق هم شد چه تضمینی برا عادی شدن معاملات نفتی هست‌؟
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    6 0
    ذخایر اورانیوم غنی شده را معامله نکنید.
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 0
    ما منتظر شاهِ جهانیم___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    3 0
    الان اگه تیم فریدون بود زمین و زمانو بهم می‌دوختند که ای وااااای....!!! اما چون حالا به رئیسی رای دادیم باید بگیم ای وای قهرمانها به به و چه چه....!!! (( جناب دولت و تیم مذاکراتی انقلابی دست از این حقارت و سیرک بردارید و اکنون که دیگر ملت به بدفرجامی برجام و خیانت غرب و آمریکا کاملا واقف شده و پشتیبان شما هستند، فشل بودن و ضعف را کنار بگذارید و در برهه‌ای که تمام برگهای برنده دست ایران است، تیر خلاص را به غرب زده و با نفت ۲۵۰ دلاری و همکاری و تعامل راهبردی با شرکا، غرب را به اعماق تاریخ و کشف آتش بفرستید و ...... )) حیف و صد حیف که اینها همه آرزو بود و « بزرگ مردی چون حاج قاسم عزیزمان » نیست تا ترجمان این آرزوها در این فرصت مغتنم و بی بدیل باشد و صد افسوس که « علی را مالک اشتری دگر نیست......!!! »
  • محمد IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    3 0
    همان بهتر كه نشه قراردادي كه آخر و عاقبت اون معلوم نباشه چي ميشه و چند سال ديگه يه ترامپ ديوانه ديگه بياد بزنه زير ميز همه چي بره رو هوا و بازي از سر خط اين عمل در واقع بازي دادن و مسخره كردن كشور و دولتمردان ايران است اين همه نشست رفت و آمد گفتگو بعد يكي بياد بگه من با اين قرارداد حال نكردم لغو بشه
  • محمد IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    0 0
    برو قوی شو که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس