انتخابات پیش رو به علت هرآنچه که در فتنه 88 و حتی قبل از آن در فتنه سال 78 و در دامان اصلاح طلبان رخ داد؛ چیزی غیر از یک "شام آخر" برای اصلاحات نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی مشرق، یادداشت 10 تیر سعید حجاریان در روزنامه شرق را باید یک نقطه عطف در عزیمت اصلاح طلبان به سمت انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم به حساب آورد.
حجاریان، در یادداشت خود از گفتگو و ارتباط سخن می گوید. مرد تئوری فتح سنگر به سنگر اینک از تلاش برای موفقیت در عین برقراری مفاهمه سخن گفته است و با فرق گذاشتن میان فتنه و انقلاب، از این می گوید که فتنه بنیان برانداز است و حرکت اصلاح طلبان اگر هم قراری بر ادامه آن باشد در چارچوب انقلاب ممکن است.

آنالیز فضای روبه روی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 92، اینطور می گوید که آنها با چالش های عمده ای مواجه اند. چالش های عمده ای که اگرچه قرار است در هاشورهایی مثل جلسات منظم اسحاق جهانگیری و یا موضع گیری های اخیر محمدرضا عارف، کمتر دیده شوند اما حقیقت آنست که انتخابات پیش رو به علت هرآنچه که در فتنه 88 و حتی قبل از آن در فتنه سال 78 و در دامان اصلاح طلبان رخ داد؛ چیزی غیر از یک "شام آخر" برای اصلاحات نیست.

شام آخری که در صبح فردای آن مشخص نیست که نام بیرون آمده از صندوق های رای چه نسبتی با اصلاح طلبان داشته باشد. آیا معتقد به همزیستی مسالمت آمیز با آنهاست یا اینکه از اساس با مقولاتی مثل مصالحه با فتنه، کرنش در مقابل زیاده خواهی آمریکا و ارجحیّت دغدغه های سیاسی به جای معیشت مردم مخالف است؟

و یا اینکه در احتمالی بسیار تا بسیار کمرنگ تر، شخصی از اردوگاه اصلاح طلبان است...؟!

بازجوی نقاب زده دهه 60، اگر از گفتگو سخن می گوید به این دلیل است که احتمالات گفته شده در بالا را به خوبی درک کرده است.

او نیک می داند که کم ریسک ترین گزینه پیش روی اصلاح طلبان برای خردادماه 92، مطرح شدن اصلاح طلبان در کنار یک کاندیدای اصولگراست که احتمال رای آوری زیادی داشته باشد.

راهبردی که از تئوری قدیمی "مرغ کوکو" پیروی می کند. پرنده ای که تخم هایش را در لانه سایر پرنده ها می گذارد...

در واقع راه ناگزیر اصلاح طلبان، صحبت از تعامل و گفتگو و "گزینه های حداقلی" است.

چه اینکه در روزهای اخیر و در خبرهای تکذیب نشده! نیز شاهد طرح این کلید واژه ها در صحبت های افرادی نظیر عباس عبدی، شخص سعید حجاریان و حتی آیت الله هاشمی نیز بوده ایم.

اصلاح طلبان، آنطور که سعید حجاریان در روزنامه شرق رایزنی کرده است، در مقاطع پیش رو، قطعا به سمت راهبرد گفتگو، ارتباط و کنش گری حاصل از این دو مقوله راه می جویند تا با کاندیداهای پراحتمال مرتبط شوند.

معرفی کاندیدا یا کاندیداهای مستقل و حزبی، تأکید بر طرح های حزبی و راهبردهای صرفاً اصلاح طلبانه و پانتومیم های سیاسی مثل بحث بر سر هستی و نیستی جنبش رنگین سبز و حضور یا عدم حضور در انتخابات، تماما گردنه هایی بسیار تا بسیار پر خطر برای اصلاح طلبان و چهره های آنها محسوب می شوند.

پر خطر به این دلیل که عدم توفیق هریک از آنها، گزینه ای به نام "نیستی" و حذف از سپهر سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در مقابل اصلاح طلبان قرار می دهد.

پس لاجرم راهی نمی ماند غیر از گفتگو با سایرینی از میان اصولگرایان و بسنده به راهبردی که حیات حداقلی را در دولت آینده برای اصلاح طلبان تضمین کند.

و این راهبرد را سعید حجاریان، در 10 تیرماه 91 و در روزنامه شرق مورد تاکید قرار داد.

تاکتیکی که البته اعلام موضع صریح تمام کاندیداهای اصولگرا پیرامون تمام مواضع اصلاح طلبان، خواصّ آن را تغییر می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    0 0
    چرا دوستان موسوم به اصول گرا از موضع قدرت و تحکم و غرور صحبت میکنند / در این کشور اگر همین اصول قانون اساسی بدرستی اجرا شود و آزادی قلم و بیان و اجتماعات بطرز شایسته و قانونی آن تامین شود اصول گرایان تندرو و افراطی اقلیت پنج درصدی هم نیستند.ولی اصلاح طلبان و اندیشه حکومت قانون مورد حمایت اکثریت قاطع مردم خواهد بود/
  • ali ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    0 1
    خیلی آبکی بود.
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    0 1
    زنده با اصلاحات . زنده باید سید محمد خاتمی و همه عزیزان و جناب آقای حجاریان
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    1 0
    در سوابق تاج زاده هست که دردوران جوانی قبل از انقلاب به شغل شریف کبوتر بازی مشغول بوده یک بار هم بدلیل مزاحمت برای همسایگان به کلانتری بردهشده امادر سوابق آقای حجاریان چنین چیزی نیست.
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    1 0
    مرگ بر سران فتنه سال88
  • حسین ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    0 0
    چه خوش خیال!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس