یک منبع مطلع: نخستین پیروزی ایران در نبرد وین رقم خورد - کراپ‌شده

یک منبع مطلع تغییر رویکرد سه کشور اروپایی عضو برجام در این دور از مذاکرات و عقب نشینی از مواضع اخیرشان و ورودشان به میز مذاکره به منظور بررسی پیشنهادهای ایران را نخستین پیروزی جمهوری اسلامی در نبرد وین خواند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری فارس نوشت: شهر وین امروز (جمعه) ۱۹ آذر ماه هم شاهد برگزاری جلسات و نشست‌هایی در فرمت‌ها و سطوح مختلف در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) بود.

دور قبلی مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره دیروز (پنجشنبه) از سر گرفته شد.

در همین خصوص یک منبع مطلع، گفت: سه کشور اروپایی عضو برجام که بعد از ارائه پیشنهادهای ایران واکنش‌هایی منفی را اتخاذ کرده بودند، از مواضع خود عقب نشینی کرده و وارد مذاکره درباره پیشنهادهای ایران شدند.

وی این تغییر رویکرد سه کشور اروپایی عضو برجام در این مذاکرات را نخستین پیروزی ایران در نبرد وین خواند و افزود: در این دور طرف‌های غربی اسیر ابتکار عمل ایران شد و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیات شدند.

این منبع مطلع در عین حال به تلاش‌هایی که سه کشور اروپایی در این مدت در راستای تخریب روند مذاکرات با سه هدف مشخص امتیازگیری از چین و روسیه، امتیازگیری از ایران و امتیازگیری از اتحادیه اروپا به نمایندگی انریکه مورا و جوزپ بورل صورت دادند نیز اشاره کرد و گفت که شنیده‌ها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا از فشار اعمالی از ناحیه سه کشور اروپایی به شدت ابراز نارضایتی کرده است.

به گفته این منبع مطلع پس از شکست آمریکا و شرکایش در همراه سازی کشورهای منطقه همچون ترکیه و امارات عربی متحده و همچنین چین و روسیه (دو شریک همسوی ایران در مذاکرات) و پس از شکست آمریکا در افزایش فشار تحریمی و تاثیرگذاری بر ایران از طریق معتبرسازی تهدید، طرف‌های غربی بیشتر به میز مذاکره فکر می‌کنند تا همراهی با آمریکا.

* تندروی بی حاصل صهیونیست‌ها

وی در تشریح فضای حاکم بر منطقه نیز به واکنش‌های رژیم صهیونیستی به این مذاکرات اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر، در حالی‌که رژیم صهیونیستی تنها مخالف تدوام مذاکرات و حصول توافق احتمالی باقی مانده است و تلاش‌های مقامات این رژیم در دو هفته اخیر و در سفرهای اروپایی و تماس با آمریکا به منظور نمایش نقش پلیس بد با شکست مواجه شد، از سر عصبانیت به تندروی بی حاصل در راستای تشدید تنش‌ها روی آورده تا نقش خودش را متقاعد کننده نشان دهد.

به گزارش مشرق، «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که نباید تحریم‌های ایران برداشته شوند. بر اساس بیانیه‌ای که رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر کرده‌اند، لاپید به بلینکن گفت: «حتی اگر بازگشت به مذاکرات وجود داشته باشد، تحریم‌ها علیه ایران نباید برداشته شوند. پولی که ایران بدست خواهد آورد به صورت تروریسم و موشک تبدیل خواهد شد و توازن منطقه را در کوتاه مدت به هم خواهند ریخت».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 73
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    54 10
    اگر سران آمریکا و سران کشورهای اروپایی اهل منطق باشند و نوکر حلقه به گوش صهیونیست ها نباشند و از خود اراده و آزادی عمل دشته باشند ، توافقی خوب (برد _برد) انجام خواهد گرفت.
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      19 2
      امریکا باید دربراب اراده ملت ایران زانو بزند
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      15 0
      جوجه را اخر پاییز میشمارند. غربی ها عادت کرده اند تا به هر طریقی خون کشورهای جهان سوم را بمیکند و به غیر از حرف زور چیزی نمیفهمند. باید ما قوی باشیم بخصوص در علم و تکنولوژی و اقتصاد و...نظامی
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 1
      اصلا دلیل نداره استفاده صلح‌آمیز ما از انرژی هسته‌ای برای کسی شکست باشه جز اینکه طرف دشمن و مخالف پیشرفت ایران باشه! امیدوارم نتیجه طوری رقم بخوره که دانشمندان هسته‌ای، منابع مالی که صرف این تجهیزات میشه و آینده هسته‌ای کشورمون تضمین بشه
    • محمد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      3 0
      آمریکاییها فقط زبان و منطق زور و قدرت رو میفهمند
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      1 0
      پیروزی در چی؟ بتن ریزی؟ یا با خام خیالی بشود تحریم را در ظاهر برداشت ولی بعدا....؟!!
  • مصطفی IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    62 33
    دقیقاً معنی پیروزی چیه؟ دلار و خودرو مسکن و طلا و خوراکی و البسه هروز گرون تر میشن
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      8 3
      شاهنامه آخرش خوش است
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      11 11
      اگر کمی صبر کنیم و ناله و مویه و شیون نکنیم از تحریم و سیگنال اثرگذاری تحریم به دشمن نفرستیم میشه پیروز شد
  • بهروز IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 2
    من نمیدانم اگه آمریکا عضو برجام نیست چه تضمینی برای اجرای مفاد آن توسط آمریکا میباشد اول باید آمریکا برجام رو بپذیرد بعد هم تضمین دائمی بدهد که بعد از تعویض رئیس جمهور به آن عمل شود
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      1 1
      جوجه را آخر پاییز می شمارند همانند دو توافق سعد آباد و برجام که هر دو هم باج دادن بود و آخر سر چنان پیروزی نصیب ایران شد که نگو!
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 0
      بقول کریم بیک ...التماس نکن
  • شهاب سنگ IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    8 12
    اگه ما ب فلسطین و لبنان وسوریه کمک نکنیم چهار روز دیگه ب اسرائیلی ها تو شهر خودت باید بگی دایی یائیر .دایی نفتالی.دایی موشه. دایی اسحاق .دایی بنیامین.این حرف شما دقیقا حرف بدخواهان مزدوران و خائنین و دشمنان این مملکت ک هدفشون نابودی ایران این حرفها و این باورها تو اتاق فکرهای دشمن ساخته پرداخته شده برای انحراف افکار.مشکل گرانی فقط ی مقصر داره اونم اصلاح طلبان اول میر حسین بعد اکبر بعد ممد خاتمی و این اخر عالیجناب حسن برو تحقیق کن این طیف با این مملکت چه ها ک نکردن چ خسارتها وچ خیانت هاییصصصصصصصص کردن و همین اسرائیل این طیف رو پیاده نظام خودش خطاب میکنه
  • IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    7 1
    منتظر هوش بازار هستیم تا ببینیم کدوم منبع درست میگه. گاردین که برعکس این نوشته و میگه تیم ما قبول کرده که از انتهای گفتگوی روحانی شروع کنه.
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    6 1
    رژیم صهیونیستی حق دخالت در مذاکرات برجام را ندارد. این چه حالت مسخره ای است که یک مزاحم بیرون از مذاکرات مرتبا حاشیه سازی کند. هیات ایرانی بایستی این را به طرف های مذاکره بگوید. این که یکی بیرون از مذاکرات نرخ تعیین کند، توهین به کشورهای مذاکره کننده است. این پر رو گری ها روتین صهیونیست ها شده و مقصر این حالت غربی ها هستند.
    • پارسا IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 0
      افرین گل گفتی هیچکس نمیدونست این فضول این وسط چکارداره موقع مذاکره اونجا باشی که زراضافه نزند
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    پیروزی
  • علی IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 10
    لبنان وفلسطین پاره تن اسلام وسرزمین مامسلمانان هستند واین امتحانی برای ماست تاخدای تبارک وتعالی ببینند چه کسی دین رامی خواهد وچه کسی دنیارا
  • محمدولایی IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    5 4
    اگر توافقی صورت نگرفت :::اسراییل تنبیه خواهد شد ::::تمام مراکز هسته ای واداری ونظامی ومهماتی رژیم ضد خدا وضد یهود وضد انسانیت :::::که رحم به کودک داخل شکم مادرش نکرده :::::را هد ف می گیریم :::: خیال نکنه ::؛؛؛؛؛؛ ما سراسر خاکش را قدم شماری کرده ایم :::::
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    9 0
    غربی ها هیچ وقت عقب نشینی نمی کنند هدف از مذاکره محدودکردن ایران از فعالیت های هسته ای است فقط یکم از کوتاه می آیند وگرنه غربی ها هرچیزی بخواهند از هسته ای گرفته تا هرچی آزادانه بدون محدودیت عملیاتی می کنند
  • نیما HK ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    5 2
    نظام در رابطه با کمک به فلسطین لبنان کوتاه نخواهد آمد زیرا رابطه ما با حزب لله لبنان و حماس به هیچ کشوری ربط ندارد ودیگر کشورها حق دخالت در این موضوع ندارند به علاوه نقش تجزیه ایران توسط برنارد لویس یهودی صهیونیست کشیده شده و هرچقدر ایران کوتاه بیاید اینها پرور تر می شوند آخرش می گویند موشکتان بدهید برود اونوقت سرنوشت ایران مثل سرنوشت لیبی عراق بعد از اینکه قذافی صدام تسلیحات موشکی تقدیم به آمریکا می شود پس بهترین راه مقاومت نه عقب شینز ولا اگر مشکلات با عقب نشینی حل می شود باید برجام روحانی مشکلات حل می کرد
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 1
    به شرط عقلانیت طرف غربی رسیدن به توافق خوب در کوتاه مدت کاملا در دسترسه
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 5
    قبل از این پیروزی قیمت خودرو و دلار چند بوده سه ماه قبل و قبل تر ها و الان چند است 800حساب ارزی بسته شده و واو های دیگر و لعنت بر روسیه و چین که ما شدیم اجیر انها و انها ما را به بازی گرفتند و کسب تکیلف باید کنیم و باج بدهیم به انها تا از مواضع ما دفاع کنند به اصطلاح و بس کنید با حرف پوچ و بدبختی برای ما است و کدام شما در محنت و رنج هستید و کدام شما زیان و فشار تحریم و تاوان ان را دادید تاوان شما ثروت ماسک خدمت و شعار نوکری است
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      2 0
      سوال ساده» شما می خواهید نوکری آمریکایی که همه جور دارد ایران را تحریم می کند بکنید و آن وقت دم از نوکری برای روسیه و چین می زنید؟ روسیه و چین حداقل در چند دهه اخیر چه بدی به ایران کرده اند؟ تحریم کرده اند؟ از تزیه طلبان ایرانی دفاع کرده اند؟ اسلحه به دست کومله و پژاک و الاحوازیه رسانده اند؟ آخر چقدر نوکری آمریکا شما را دیوانه کرده؟ آری. همین شما دارید قیمت سکه و ارز را بالا می برید. همین مردم اقلیت یک درصدی غربگرا.
    • مصطفی IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 0
      تمام بازار چین گرفته و تولیدات نابود کرده. روسیه هم بدنبال بدست گرفتن انرژی اروپا است. خداییش آمریکا بیشتر خیانت کرده یا چین و روسیه کمونیست؟
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    2 0
    ... پولی که ایران بدست خواهد آورد به صورت تروریسم و موشک تبدیل خواهد شد و توازن منطقه را در کوتاه مدت به هم خواهند ریخت». آخه صهیونیست بیشرف لابد توازن منطقه به اینه که تو هرچی خواستی بچه فلسطینی بکشی کسی هم کاری بهت نداشته باشه؟
  • رامین IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    همه چی درست شد و ما پیروز شدیم !
  • KR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 0
    دقیقا برگشتیم به بیست سال قبل و روزهای اولیه مذاکرات که هر دور تیم ایرانی از مذاکرات بر میگشت اخبار رادیو تلویزیون می گفتن تیم ایرانی به یک پیروزی دیگر دست یافت.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    باید یک سلامی خدمت بانیان تحریم و شعار دهندگان کاغذ پاره بودن قطعنامه ها و کوبندگان مشت محکم بر دهان یاوه گویان و..تقدیم کنیم که با نفهمی هاشون سنگی به درون چاه انداختن که چهل نفر نماینده و کارشناس هم نمیتونن از چاه خارج کنند.
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 0
      اگردیدمش بش میگم امری نیست
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    فعلا که اونا چند سال هست بعد از خروج آمریکا بد عهدی میکنن به ظاهر با ایران هستن ولی در باطن مطیع آمریکا مطمئن باشین که این عقب نشینی شون تاکتیکی بوده وفقط و فقط زمان گرفتن و رو دوتا انگشت چرخوندن ایران هستش ،اگه پیروزی حاصل میشد اجناس اینقدر نمیکشید بالا نمونش خودرو بیست میلیون رفته بالا و چیزی دیگه همیشه واقع بینانه نگاه کنیم نه خود فریبانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس