ترکیه به قطر اجازه استفاده از پایگاه‌ها و حریم هوایی خود را می‌دهد

رسانه‌ها از تمعیق همکاری نظامی قطر و ترکیه و امکان استفاده قطر از پایگاه‌های هوایی و قلمروی هوایی ترکیه برای یک دوره پنج ساله خبر دادند.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها از توافق جدید بین ترکیه و قطر برای تعمیق همکاری‌های نظامی بین دو کشور و  امکان استفاده دوحه از پایگاه‌های هوایی و حریم هوایی ترکیه خبر دادند.

به نوشته وبگاه «ترکیش مینیت» این توافقنامه برای استقرارموقت، استفاده از هواپیماها، پرسنل و تجهیزات قطری از سوی ترکیه نیز تنظیم شده است. طبق سندی که توسط پارلمان ترکیه منتشر شده است، ترکیه قرار است خلبانان جنگنده قطری را آموزش داده و اجازه استقرار موقت حداکثر ۳۶ جنگنده قطری و ۲۵۰ پرسنل نظامی این کشور را فر اهم اورد.  

مدت توافق نامه پنج سال است و به طور خودکار برای مدت یک سال تمدید می‌شود مگر آنکه هر یک از طرفین درخواست خروج از توافقنامه را داشته باشند.

قطر و ترکیه از روابط نزدیک به ویژه از زمان بروز بحران دیپلماتیک قطر با کشورهای عرب همسایه  برخوردار هستند. امارات و عربستان سعودی  در این بین، قطر را به ارتباط با «اخوان المسلمین» متهم کردند.

اگر قرار باشد خلبانان قطری دوره جنگنده‌های «اف-۱۶» را در ترکیه ببیند این مسئله منوط به اخذ مجوز از آمریکا خواهد بود. این مسئله شامل جنگنده‌های ساخت فرانسه که در نیروی هوایی قطر در حال خدمت هستند نیز می‌شود زیرا براساس توافق دوحه و آنکارا یک خلبان ترکیه‌ای باید همراه خلبان قطری باشد.

ترکیه و قطر از سال ۱۹۷۲ متحد بوده اند و روابط  این دو در سال‌های گذشته به طور فزاینده ای تقویت شده است.در سال ۲۰۱۵، ترکیه یک پایگاه نظامی با حدود ۳۰۰۰ نیروی نظامی در قطر ایجاد کرد.

در راستای افزایش همکاری نظامی  دوکشور، در ۲۱ ژوئن، ترکیه رزمایش سالانه هوایی  موسوم به «عقاب آناتولی» را با مشارکت خلبانان و جنگنده‌های جمهوری آذربایجان، پاکستان، قطر آغاز کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    11 4
    ترکیه اجازه استفاده از پایگاههای هوائی-دریایی- زمین آذربایجان، لیبی، قطر و... را یکی پس از دیگری کسب میکند!!؟؟ ما اندر خم استفاده از پایگاههای داخلی خود هستیم !!؟؟
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      13 2
      متحد ایران ارمنستان کره شمالی چین روسیه هست با کشورهای اسلامی متحد نیستید با تمام کشورهای اسلامی دشمن هستید بعد انتظار دارید پایگاه به شما بدن
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      2 9
      ۱۰:۵۷ الان اعضای ناتو متحد ترکیه جون شما به حساب نمیان؟!چندتاشون اسلامی هستند؟! از ارتباطات آشکار و پنهان تون با صهیونیست ها چه خبر؟! منظورت از کشورهای اسلامی همون کشورهای سازنده داعش هست؟!! اگر ایران دشمن اسلام بود شدیدترین تحریم ها بر علیه ش وضع نمی شد. دشمنی شماها با ایران ریشه دینی مذهبی نداره پس پای اسلام رو وسط نکشید
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      6 3
      ترکیه با کل اعضای ناتو دشمنه درضمن ترکیه با پاکستان اذربایجان افغانستان تاجیکستان قطر قزاقزستان ازبکستان و...متحده تو هم فقط سه کشور اسلامی رو نام ببر که متحد شما هستند
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      8 2
      ترکیه دومین کشوریه که بیشترین صادرات رو به سوریه داره این یعنی مردم سوریه طرف ترکیه هستند
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      4 2
      ۱۸:۳۵ فکر کردی به خاطر چندتا اختلاف بین اعضا دشمن هم به حساب میان؟ خود بایدن تو یه مصاحبه می گفت ترک ها بهترین دوستان ما هستند! پس چرا هنوز عضو ناتو؟! چرا اونا نمی اندازنش بیرون؟! چرا به دنبال ناتویی کردن آذربایجان هستند؟!! ناتو مساوی با آمریکاست. تمام این کشورهایی که گفتی ایران هم باهاشون رابطه خوبی داره طبیعتا به عراق سوریه لبنان فلسطین عمان یمن نزدیکتره. عربستان و امارات هم آدم شن باهاشون مشکلی نداریم
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      3 2
      مردم لبنان عراق سوریه فلسطبن یمن شما رو دشمن می دانند در ضمن بایدن شعار تبلیغاتیش این بود که علیه ترکیه یونان رو مسلح میکنه
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      1 2
      ۱۹:۴۴ جریان های ایران ستیز در همه جا هستند حتی در خود ایران سر نخ همشون هم به اسرائیل ختم می شه. اما مردمان این کشورها از اشغالگران و حامیان داعش بیزارند نه کسانی که کمک شان کردند!
  • علی IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    4 5
    روش جدید کسب درآمد بعد از بحران کمرشکن کرونا ،توریسم و....که ترکیه مبدع آن شده
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    2 0
    وقتی قطر تحریم شد یادمه یه دفعه پیاز تو ایران کمیاب شد ادعا کردن بخاطر پر کردن انبارهای قطر بود که البته در عقل نمی گنجید اما واسه یه عده بهونه گرون کردن جنسشون بود. بهرحال سهم بلند مدت ما از اون وضعیت همون خاطره قیمت پیازه. کمی سیاست ورزی لطفاً.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس